تست چپ مغزی و راست مغزی


مبلغ آزمون
220,000 ریال
تعداد سوالات
21
مدت زمان
5 دقیقه

شروع آزمون


فرضیه ی تفکر چپ مغزی و راست مغزی یا Left brain or Right brain اولین بار در اواخر دهه 60 میلادی توسط دانشمندی به نام "راجر اسپری" ( Roger Wolcott Sperry )مطرح شد. او کشف کرد که انسان ها به دو صورت کاملاً متفاوت فکر می کنند. این دانشمند در سال 1981 جایزه ی نوبل را از آن خود کرد. 

 آیا میدانید کدام نیمکره مغزی شما فعال تر است؟

همانطور که می‌دانید مغز انسان از دو نیمکره تشکیل شده است که از لحاظ ظاهری، بسیار شبیه به هم هستند، اما از نظر کارایی با هم متفاوت اند. نیمکره ی چپ با نام نیمکره ی دیجیتالی مشهور است و نیمکره ی راست با نام آنالوگی شناخته می‌شود. راست مغزها دیداری هستند و در پردازش اطلاعات به صورت کل نگر می باشند و بررسی جزئیات برای ایشان، در مرحله ی دوم پردازش اطلاعات انجام می پذیرد. چپ مغزها تحلیلی هستند و اول جزئیات را مورد بررسی قرار می‌دهند، سپس به کل موضوع می پردازند.

تست چپ مغزی و راست مغزی به شما چه اطلاعاتی میدهد؟

در تست چپ مغزی وراست مغزی افراد از لحاظ تکیه بر توانایی های نیمکره راست یا نیمکره چپ مغز خود، به 5 دسته، به شرح زیر تقسیم بندی می شوند:

  • چپ مغز افراطی

  • چپ مغز

  • میان مغز

  • راست مغز

  • راست مغز افراطی

قابل ذکر است که راست مغزی و چپ مغزی ارجحیتی نسبت به هم ندارند و از دیدگاه تست و تایپ، هر سازمان و کسب و کاری نیازمند رویکرد های متفاوت و مکمل در سطوح مختلف کاری خود میباشد. مهمترین نکته این است که هر تیپ شخصیتی، در جایگاه متناسب با استعدادها و توانایی هایش قرار گیرد.


کاربرد تست چپ مغزی و راست مغزی چیست؟

شناخت مخاطب از نظر چپ یا راست مغزی، تاثیر بسزایی در برنامه ریزی ارتباطی و تاثیر گذاری دارد. به عنوان مثال، به کارگیری برخی از راهکارها و داشتن دید چپ مغزی و راست مغزی می‌تواند در سیستم فروش به طور فزاینده‌ای کاربردی باشد. یک مشتری راست مغز در جلسه ی مذاکره، ممکن است در هنگام پرزنت تیم فروش، بهره‌ای نبرد مگر آن که ابتدا یک برداشت و دید کلی از مطلب به او داده شود. و برعکس یک مشتری چپ مغز هنگامی در جلسه فروش جذب می شود که جزئیات مورد بررسی باشند و نه دید کلی. 

بهترین مشاغل برای راست مغز ها
حتی اگر به تئوری چپ مغزی و راست مغزی اعتقاد نداشته باشید، که یک راست مغز یا چپ مغز هستید، ممکن است متوجه شوید که به سمت "شغل های راست مغز" کشیده شده اید. این‌ها نقش‌هایی هستند که مردم آن‌ها را با «خلاقیت» مرتبط می‌دانند، اما هر شغل مرتبط با راست مغزی الزاما با هنر در ارتباط نیست.

افراد راست مغز در جزئیات گم نمی شوند و در واقع درگیر جزئیات نمی شوند. آنها به طور طبیعی کل تصویر را تجسم می کنند یا به عبارتی کل نگر هستند و کاری را دوست دارند که به برنامه ریزی رویایی، ایجاد انگیزه در افراد دیگر و تفکر خارج از چارچوب نیاز دارد، انجام می دهند. افراد راست‌مغز از امتحان روش‌های جدید برای انجام کارها و نگاه کردن به مشکلات از زوایای مختلف لذت می‌برند. بسیاری از مهیج‌ترین نوآوری‌های جهان نتیجه قدرت تفکر خلاق افراد راست‌مغز بوده است.


تمایلات افراد راست مغز
در حالی که همه از هر دو طرف مغز خود در کار (و در زندگی) استفاده می کنند، افرادی که خود را راست مغز می دانند، معمولا خلاق، احساسی و شهودی هستند. آنها به احتمال زیاد متفکری تخیلی و مبتکر هستند و اغلب به زمینه هایی کشیده می شوند که می توانند آزادانه خود را بیان کنند و به دیگران کمک کنند.

برخلاف تصور رایج، راست مغز بودن به این معنی نیست که تحلیل گر یا منطقی نیستید. اگرچه افراد راست‌مغز کار کردن با اعداد را دوست ندارند، اما به دنبال الگوهایی هستند و دوست دارند چیزها را بر اساس ویژگی‌های مشابه خود گروه‌بندی کنند. سایر ویژگی های راست مغز عبارتند از:

با هدایت احساسات آنها
داشتن هوش هیجانی و همدلی بالا
دیدن "تصویر کلان"
ارتباطات بصری را ترجیح دهید

کارجویان راست مغز

از آنجا که بسیاری از جویندگان کار با تمایلات راست مغزی به سمت زمینه های خلاق جذب می شوند، مردم اغلب اشتباه می کنند که هنرمند شدن مسیر شغلی اجتناب ناپذیر آن ها است. با این حال، همیشه اینطور نیست. مشاغل زیادی در زمینه های پردرآمد وجود دارند که تحرک رو به بالا و پیشرفت شغلی را ارائه می دهند.

در حالی که رزومه های راست مغز ها ممکن است مهارت های "تخصصی" زیادی نداشته باشد، جویندگان کار راست مغز می توانند مهارت های نرم خود را تقویت کنند، که می تواند به همان اندازه برای استخدام مهم باشد. و در طول مصاحبه، جویندگان کار راست مغز ممکن است از این مزیت برخوردار باشند. توانایی آنها برای دیدن تصویر بزرگ و ارتباط دادن نقاطی که چگونه تجربه آنها به نتایج منجر شده و در نهایت کسب و کار را بهبود بخشیده است، دارایی بزرگی است.

زمینه‌های شغلی مشترک و مشاغل برای راست مغز ها

افراد راست مغز تمایل به سلسله مراتب و قوانین سختگیرانه ندارند. اگرچه این بدان معنا نیست که آنها باید رئیس خودشان باشند، اما ممکن است در مشاغلی که فاقد ساختار رسمی قدرت یا بوروکراسی های زیادی هستند، بهتر عمل کنند. مشاغلی که امکان بیان خلاقانه و تشویق ایده‌های بدیع را فراهم می‌کنند، مانند مشاغل بصری مانند تصویرسازی، تلویزیون یا بازاریابی، برای افراد راست مغز همخوانی خوبی دارند. در زیر نمونه هایی از مشاغل برای راست مغز ها آورده شده است.

شغل طراحی گرافیک
طراحان گرافیک از رنگ ها، اشکال، آرم ها و حتی بافت ها برای شکل دادن به هویت بصری یک برند استفاده می کنند. این زمینه قوی می‌تواند از طراحی چاپی، که ممکن است شامل کار بر روی جلد کتاب، بسته‌بندی، و منسوجات یا کالا باشد، تا طراحی دیجیتال، که ممکن است شامل کار بر روی محصولات، گرافیک وب‌سایت، رابط‌های مشتریان و بسیاری موارد دیگر باشد را شامل شود.

چرا شغل طراحی گرافیک برای راست مغز ها مناسب است؟
طراحی گرافیکی عناصر زیادی را با هم ترکیب می کند. طراح عناصر طراحی خاصی را انتخاب می کند تا به ایجاد یک تجربه بصری کمک کند که از نظر احساسی با مخاطب ارتباط برقرار کند. در حالی که مشتری ممکن است قوانینی در مورد نحوه نمایش نام تجاری خود داشته باشد، یک متخصص طراحی گرافیک آزاد است تا در آن مرزها کار کند و می تواند هنگام طراحی محصول نهایی خلاق باشد. این به نیازهای "بصری" راست مغز نیز توجه دارد و به آنها اجازه می دهد نه تنها تصویر بزرگ را ببینند، بلکه ایجاد کنند.

شغل روانشناسی
یکی از مشاغل پردرآمد برای متفکران راست مغز، روانشناسان با بیماران مبتلا به مشکلات سلامت روان کار می کنند. روانشناسان به ایجاد برنامه های درمانی برای مراجعان خود کمک می کنند تا به آنها کمک کند تا احساسات خود را مدیریت کنند و به سمت زندگی سالم تر و شادتر حرکت کنند.

چرا شغل روانشناسی برای راست مغزها مناسب است؟
روانشناسی (مانند بسیاری از مشاغل در زمینه سلامت روان) برای راست مغز ها جذاب است زیرا مشاوره به هوش هیجانی و همدلی افراد راست مغز کمک می کند. به طور خاص، روانشناسان و مشاوران به بیماران خود کمک می کنند تا احساسات مختلف خود را شناسایی کرده و به بیمار کمک کنند تا آسیب های گذشته و دردهای فعلی خود را درک کند. این مستلزم این است که مشاور مسائل را از دیدگاه بیمار ببیند و به مشاور اجازه دهد هوش هیجانی و مهارت های همدلی خود را استفاده کند.

شغل انیماتور
انیماتورها با هنر متحرک نقاشی می کشند، خلق می کنند و داستان می گویند. خلاقیت آنها ممکن است بخشی از یک بازی ویدیویی، یک ویدیوی آموزشی یا یک فیلم باشد. در حالی که انیماتورها ممکن است کارهای خود را بسازند و بفروشند، بسیاری از انیماتورها به صورت آزاد برای مشتریان یا برای شرکت های تولید محتوا کار می کنند.

چرا شغل انیماتور برای راست مغزها مناسب است؟
یکی دیگر از زمینه های بصری، انیماتورها شور و شوق خلاقانه خود را با این کار تغذیه می کنند. در حالی که مشتری ممکن است اهداف خاصی برای محتوا داشته باشد، هدف اصلی ایجاد ارتباط عاطفی با بیننده از طریق استفاده از عناصر بصری است.

شغل معماری
معماران ساختمان ها و دیگر فضاهای بیرونی (مانند زمین های گلف و پارک ها) را طراحی می کنند. اینها ممکن است پروژه های بزرگ یا پروژه های کوچک، پروژه های دولتی یا خصوصی باشند. اما نتیجه نهایی فضایی راحت، ایمن و کاربردی است.

چرا شغل معماری برای راست مغزها مناسب است؟
در حالی که معماری نیاز به منطق و تحلیل مناسبی دارد (شما باید مطمئن شوید که هر دو طرف ساختمان می توانند بایستند)، معماران از مهارت های بصری و خلاقانه زیادی استفاده می کنند. با این حال، معماران تا زمانی که قانون فیزیک را نادیده نگیرند، می توانند ساختمان ها و فضاها را آزادانه طراحی و ایجاد کنند.

بهترین مشاغل برای چپ مغز ها

افراد چپ مغز به سمت مشاغلی در زمینه های تحلیلی کشیده می شوند که به درجه بالایی از پردازش و در عین حال روتین بودن نیاز دارند.

به عنوان افرادی که جزئی گرا هستند، افرادی که عمدتاً چپ مغز هستند، معمولاً در محیط های ساختار یافته به خوبی عمل می کنند. بیشتر افراد چپ‌مغز به‌جای جستجوی راه‌های جدید برای انجام کارها، به یافتن سیستمی که مطمئین هستند، کار می‌کند و به آن پایبند هستند، راضی هستند.

تمایلات افراد چپ مغز
برخی ویژگی هایی وجود دارد که افراد چپ مغز تمایل دارند آنها را انجام دهند. به عنوان مثال، چپ مغزها با گوش دادن و خودآموزی، بهتر یاد می گیرند. گفته می‌شود، آنها ترجیح می‌دهند بی سر و صدا و به تنهایی روی پروژه‌هایی کار کنند که در آن می‌توانند عمیق فرو رفته و جزئیات را تجزیه و تحلیل کنند. 

همچنین افراد چپ مغز موارد زیر را نیز ترجیح می دهند:

مثل کار با اعداد
منطقی فکر کردن و ایده ها را گام به گام و روشمند پردازش کردن
ترجیح دادن محیط های ساختار یافته به سیستم های نوپا و بی ساختار
تمایل به پیدا کردن سیستمی مطمئین که کار می کند و به آن پایبند باشند


چالش منابع انسانی و چپ مغزها

حقیقت این است که اکثر مشاغل به برخی (نه همه) ویژگی های بالا نیاز دارند. اما قبل از اینکه بتوانید کار را انجام دهید، باید کار را بدست آورید. و جالب اینکه، یافتن این شغل جایی است که افراد چپ‌مغز دارای یک نقطه ضعف هستند.

روی کاغذ، به نظر می رسد افراد چپ مغز مزیت های فراوانی دارند. آنها احتمالاً سابقه کاری (یا سابقه مدرسه) دارند که استعداد و توانایی های طبیعی آنها را با منطق و استدلال، حل مسئله و احتمالاً به عنوان یک بازیکن تیم نشان می دهد.

با این حال، داشتن یک رزومه برجسته تنها نیمی از کار است. مصاحبه ای نیز وجود دارد که باید به آن پرداخته شود، و اینجاست که جویندگان کار چپ مغز ممکن است با مشکل مواجه شوند. یکی از کارهای کلیدی که باید در مصاحبه انجام دهید این است که خودتان را معرفی کنید و افراد چپ‌مغز معمولاً توانایی کمتری برای ارائه خود دارند. آنها نه تنها با ارتقای خود راحت نیستند، بلکه ممکن است در توضیح و پیوند دادن نکات در مورد اینکه پس زمینه آنها چه سودی برای کارفرما خواهد داشت مشکل داشته باشند، در عوض به رزومه خود تکیه می کنند تا موردی برای آنها ایجاد کند.

گاهی نوشتن یک رزومه کامل خوب است اما ممکن است کافی نباشد. بنابراین، جویندگان کار چپ مغز باید روی مهارت های ارتباطی خود کار کنند و با استفاده از تمرین روش مصاحبه استخدامی STAR تمرین کنند تا نشان دهند مهارت های چپ مغزشان چگونه به کارفرما سود می رساند.

زمینه های شغلی و مشاغل رایج برای چپ مغز ها

چپ مغزها تمایل دارند در مشاغلی که ساختار و اختیار دارند بهتر عمل کنند. این به احساس نظم و احترام آنها به سلسله مراتب جلب می شود. آنها برنامه ریزان منطقی هستند و از کارهایی که دارای برنامه زمانی، ضرب الاجل و مجموعه ای از قوانین خاص و به خوبی تعریف شده است، لذت می برند.

آنها همچنین در مشاغلی با اعداد و محاسبات، حل مسئله و مشاغلی که به آنها امکان می دهد راه حل های مشخصی برای مشکلات پیدا کنند، به خوبی عمل می کنند. در زیر چهار زمینه شغلی وجود دارد که می تواند برای متفکران چپ مغز و جویندگان کار جذاب باشد.

قانون
حوزه حقوقی – وکیل، قاضی، حقوقی – مشاغل بسیاری را به متفکران چپ مغز ارائه می دهد. بیشتر کار شامل تفسیر قوانین و مقررات و تجزیه و تحلیل تصمیمات دادگاه است. این امر و سایر جنبه های این حوزه مستلزم توجه مردم به جزئیات و تجزیه و تحلیل واقعیات است. و متخصصان حقوق باید مشکلات را در مجموعه ای از مرزهای سخت حل کنند.

چرا مشاغل حوزه قانون برای چپ مغزها مناسب است؟
در حالی که در حرفه های حقوقی خلاقیتی وجود دارد (شاید یک دفاع منحصر به فرد؟)، بسیاری از کارها برای افراد چپ مغز جذاب است. قوانین و ساختار سختی وجود دارد که باید از آنها پیروی کرد، حتی اگر گهگاه آزادی عمل وجود داشته باشد. اما مهمتر از آن، بسیاری از کارها در خارج از دادگاه و در دفاتر و کتابخانه ها، تحقیق و تجزیه و تحلیل رویه قضایی و سپس اعمال آن یافته ها در کار انجام می شود.

علوم پایه
دانشمندان آزمایش‌هایی را طراحی می‌کنند و نظریه‌هایی را برای کمک به کشف راه‌حل‌هایی برای مشکلات توسعه می‌دهند. اما، به لطف چیزی به نام "روش علمی"، قوانین، رویه ها و مقررات سختگیرانه ای وجود دارد که دانشمند باید برای هر آزمایش از آنها پیروی کند. یک دانشمند داده ها را می گیرد، آن ها را تجزیه و تحلیل می کند و از نتایج برای اثبات یا رد نظریه خود استفاده می کند.

چرا مشاغل علوم پایه برای چپ مغزها مناسب است؟
این کار تمام کادرهای سمت چپ مغز را بررسی می کند. بی سر و صدا و تنها کار می کنید؟ چک کنید (بیشتر). تجزیه و تحلیل جزئیات و داده ها؟ بررسی. ایجاد سیستمی که کار کند؟ بررسی. پیروی از قوانین و رویه های سختگیرانه؟ بررسی. البته جعبه های بیشتری وجود دارد، اما دانشمند بودن یک کار عالی برای متفکران چپ مغز است.

مهندسی
مهندسان انواع مختلفی دارند: عمران، سازه، برق، مکانیک، کامپیوتر و غیره. با این حال، این مشاغل دارای چندین وظیفه مشترک هستند. مهندسان پروژه ها را نظارت و توسعه می دهند، مشاوره فنی ارائه می دهند و معمولاً باید از استانداردها یا رویه های پذیرفته شده پیروی کنند

هر پروژه مهندسان همچنین کار خود را برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن بودن آن آزمایش می کنند.

چرا مشاغل مهندسی برای چپ مغزها مناسب است؟
مهندسان باید جزئیات محور باشند و از قوانین پیروی کنند. بسته به رشته خاص، یک مهندس ممکن است مجبور باشد داده ها را تجزیه و تحلیل کند یا محاسبات پیچیده ای انجام دهد. به طور کلی، مهندسان باید یک سری مراحل منطقی را برای اجرای پروژه خود دنبال کنند.

دارایی، مالی، سرمایه گذاری
عناوین شغلی زیادی در زمینه مالی وجود دارد. تحلیلگر مالی، حسابدار و حسابدار همه در این دسته قرار می گیرند. بسته به نقش خاص، شخصی که در مسیر شغلی مالی قرار دارد ممکن است سوابق مالی را تجزیه و تحلیل کند یا اسناد مالیاتی را تهیه کند و از صحت آنها اطمینان حاصل کند. آنها ممکن است مجبور باشند داده های حسابداری تاریخی را ردیابی کنند. و البته، اعداد و ارقام زیادی برای کار کردن وجود دارد.

چرا مشاغل مالی برای چپ مغزها مناسب است؟
فراتر از چیزهای بدیهی - کار با اعداد - زمینه های مالی مشاغل عالی برای افراد چپ مغز است. این مشاغل نیاز به توجه دقیق به جزئیات دارند و باید قوانین را رعایت کنند. بسیاری از افراد در این زمینه زمان زیادی برای کار به تنهایی روی پروژه های خود دارند و می توانند عمیقاً در اعداد و تجزیه و تحلیل فرو روند.


شروع آزمون