سوالات مصاحبه استخدامی جهت تشخیص مدل رفتاری دیسک

1397/08/09 4:01 PM - 5 سال قبل


در مصاحبه های استخدامی تمام تلاش مصاحبه گر ها بر روی تحلیل کاندیداهای شغلی است. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه بفهمیم فرد با نتیجه آزمون تست دیسکش که شرکت کرده همخوانی دارد یا خیر؟ سوال اصلی این است که آیا بدون استفاده از گزارش تست دیسک می توانید تیپ رفتاری را در افراد مشخص کنید؟ گزارش تست دیسک راهی منحصر به فرد برای درک انگیزه‎ ها، موارد استرس آفرین و شیوه برقراری ارتباط و محاوره هر فردی است که با او روبرو می شوید. گزارش تست دیسک به شما میزان سازگاری افراد را اطلاع می دهد که به شما کمک می کند هرگونه مانع بالقوه که ممکن است سر راه شما به هنگام ارتباط با دیگران باشد را پیش بینی کنید. با توجه به این موارد، شما باید بتوانید تشخیص دهید تست دیسک فرد مطابق رفتارهای اوست یا ممکن است به تیپ رفتاری کاندیدا شک کرده اید که آیا آزمون را درست زده است یا خیر!!

خوشبختانه، راه های ساده ای برای پی بردن به یک تیپ رفتاری در آزمون دیسک بدون انجام آن وجود دارد یعنی شما می توانید با تحلیل چند نشانه بصری و شفاهی ساده رفتار کلی یک فرد را شناسایی کنید. برای این منظور به شما را مرحله به مرحله راهنمایی می کنیم. 

لینک آزمون رفتارشناسی دیسک

مرحله اول تشخیص مدل رفتاری دیسک

از خودتان بپرسید: این فرد برونگرا یا درونگرا است؟

افراد برونگرا از دنیای بیرون انرژی می گیرند، در حالی که درونگراها آن را از دنیای درون به دست می آورند. بهترین راه تشخیص تفاوت این دو به صورت زیر است:

  • یک فرد برونگرا سخنگوی بهتری است تا شنونده. افراد برونگرا در صحبت با غریبه ها به خوبی عمل می کنند. آن ها از سر صحبت باز کردن با افراد و رابطه اجتماعی لذت می برند و تقریبا در کنار هر شخصی احساس راحتی دارند. بودن در کنار دیگر به افراد برونگرا انرژی می بخشد. در نتیجه، زمانی که آن ها با زبان بدن خود با شما ارتباط برقرار می کنند معمولا احساس راحتی و پذیرش را دارند.
  • یک فرد درونگرا شنونده بهتری است تا سخنگو. افراد درونگرا علاقه به خصوصی در برقراری ارتباط با غریبه ها ندارند و به دنبال سر صحبت باز کردن نیستند. آن ها ارتباط به صورت نفر به نفر را با مردمی که به خوبی می شناسند را ترجیح می دهند. قرارگیری در بین تعداد زیادی از افراد یا غریبه ها باعث ایجاد خستگی در آن ها می شود. در نتیجه، زبان بدن آن ها معمولا اندکی به نسبت یک برونگرا بسته تر است، به خصوص اگر شما را به خوبی نشناسند.

بنابراین با حذف سوال برونگرا در مقابل درونگرا، محدوده انتخاب شخصیت از سوی شما به نصف تقلیل پیدا می کند:

برونگراها یک تیپ شخصیتی D یا I خواهند بود

درونگراها یک تیپ شخصیتی S یا C خواهند بود.

مرحله دوم تشخیص مدل رفتاری دیسک

برای این که دامنه تحقیق خود را محدود کنید این سوال را در نظر بگیرید: اگر این شخص برونگرا است، شیوه برخورد او مستقیم است یا دوستانه؟

یک فرد برونگرا با رفتار دوستانه از نظر شخصیتی در تیپ I قرار خواهد گرفت. شما معمولا می‎ توانید چنین افرادی را براساس موضوع صحبت هایشان شناسایی کنید. چنین فردی از داستان گویی، گفتن جوک و صحبت در مورد جزئیات روزی که داشته اند، لذت می برند. آن ها به نظر می رسد میل بی پایانی برای صحبت دارند.

یک فرد برونگرا که بی پرده و مستقیم صحبت می کند تیپ شخصیتی D را خواهد داشت. چنین گفته ای به معنای رفتار غیر دوستانه آن ها نبوده بلکه، انگیزه اولیه آن ها برقراری ارتباط اجتماعی نیست. آن ها ملاقات با افراد جدید را دوست دارند و از ارتباط با دیگران لذت می برند، ولی صبر آن ها برای صحبت های خودمانی و سر صحبت باز کردن حدی دارد. یک فرد برونگرا و رک از صحبت با شما ناراحت نیست ولی می خواهند نسبتا سریع اصل مطلب را بیان کند. آن ها در شیوه برخورد به نسبت تیپ شخصیت های "برونگرا با رفتار دوستانه" شیوه برخورد سر راستی را در پیش می گیرند. آن ها کنترل گفتگو را بر عهده خواهند گرفت، سریع واکنش نشان می دهند و صحبت می کنند. چنین فردی به نسبت همتایان برونگرا و با رفتار دوستانه خود، صبر کمتری دارند.

لینک آزمون رفتارشناسی دیسک

مرحله سوم تشخیص مدل رفتاری دیسک

اگر فرد درونگرا است، این سوال را بررسی کنید: آیا سازگار و کمک کننده به نظر می رسد یا محتاط و تحلیل گر؟

یک فرد درونگرا و کمک کننده تیپ شخصیتی S را خواهد داشت. چنین فردی معمولا رفتاری آهسته تر و آرام تر دارد، با تعمق و تفکر کامل حرف می زند و از نظر احساسی با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می کند. آن ها عمیقا نسبت به دیگران اهمیت قائل می شوند ولی بعید است قضیه ای شخصی را تا زمانی که احساس راحتی نکنند، با شما در میان بگذارند. یک فرد از نظر شخصیتی S بیشتر ترجیح می دهد در مورد شما صحبت کند تا خودش. یک فرد درونگرا و کمک کننده بسیار با افراد همکاری می کند ولی به سمت تشکیل روابط جدید با اندکی تردید پیش می رود، یعنی شما باید به آن ها ثابت کنید قبل از این که کاملا رازهایشان را به شما بگویند، می توانند به شما اطمینان کنند.

یک فرد درونگرا و تحلیل گر تیپ شخصیتی C را خواهد داشت. چنین فردی معمولا رفتاری آرام دارد و (مانند شخصیت تیپ باثبات) در انجام کارها عجله نمی کند ولی (مانند تیپ D) سوالات مستقیم می پرسد. در حقیقت، سوالات متعدد و با توجه به جزئیاتی که فرد دارای شخصیت وظیفه شناسی از شما می پرسد معمولا بهترین راه برای نشان دادن آن ها به عنوان فردی درونگرا و تحلیل گر است. یک فرد درونگرا و تحلیل گر هر چیزی که شما در اختیارشان قرار دهید بررسی خواهد کرد و برای تصمیم گیری نیاز به زمان دارد. آن ها از تحت فشار واقع شدن (حتی بیشتر به نسبت تیپ S) متنفرند. یک فرد درونگرا و تحلیل گر خجالتی نیست. آن ها رفتاری مستقیم، ولی به شیوه ای علمی تر و آهسته تر دارند. هشدار: اجبار آن ها به گفتن چیزی شخصی به شما همانند با دندان کشیدن است. آن ها از تنهایی خود لذت می برند، یعنی زمانی که درگیر یک گفتگوی ناخواسته می شوند، دائم به دنبال راهی برای فرار از آن هستند.

 به طور کلی، این مطلب یک تکنیک اجمالی در اختیار شما برای شناسایی تیپ شخصیتی های مختلف قرار می دهد تا به شما کمک شود در ارتباط اولیه خود با افراد آن ها را بهتر بشناسید. آگاهی از این نشانه های شفاهی و بصری که می توانند کمک به شناسایی شخصیت افراد کنند به خصوص در تعاملات فردی مهم است یعنی مواردی که در آن شما به دنبال برقراری یک ارتباط قوی با فردی هستید ولی دسترسی به نتایج تست دیسک او امکان پذیر نیست، خواه این ارتباط در مورد افراد تیم فروش، پروژه های تیمی باشد و یا حتی روابط عاطفی.

در رابطه با آزمون دیسک می توانید به این مقالات مراجعه کنید.


دیسک توسعه فردی مصاحبه و استخدام منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.