استاندارد سازی فرآیند استخدام

1397/08/17 5:41 PM - 5 سال قبل


استاندارد سازی فرایند استخدام یکی از بزرگترین دغدغه های مدیران منابع انسانی و کارفرمایان است. بدین معنی که همه افراد از فیلتر های خاصی بگذرند تا بتوان افراد را در یک سیستم استاندارد با هم مقایسه نمود. ما در این مقاله می خواهیم آزمون های پیش از استخدام را به شما معرفی کنیم که می توانند به استاندارد سازی فرآیند استخدام کمک کنند. برگزاری آزمون پیش از استخدام تاثیر مثبت زیادی بر روی کارایی و موثر بودن فرآیند استخدام و استانداردسازی آن دارد. اما مانند هر گونه فرآیند بررسی و استخدام دیگر، باید مواظب بود تا از آزمون ها به شیوه ای درست استفاده شود. یکی از مهم ترین ویژگی های یک فرآیند برگزاری آزمون خوب، استانداردسازی است یا به عبارت دیگر به شیوه ای استاندارد باید از داوطلبان شغلی آزمون گرفته شود. برای هر نوع شغلی، ممکن است شما آزمون متفاوتی را برگزار کنید اما یکسان بودن رویه به کارفرمایان کمک می کند تا بتوانند افراد را در شرایط یکسان مقایسه کنند. در ذیل به دلایل استاندارد سازی فرآیند استخدام می پردازیم

آزمون جامع روانشناسی برای نگهداشت و جذب پرسنل

استاندارد سازی فرآیند استخدام ریسک های انتخاب اشتباه را کاهش می دهد.

شما باید بتوانید از بین چند کاندید بتوانید مناسب ترین فرد را انتخاب کنید. اما اگر این غربالگری به شیوه ای یکسان برای این چند نفر اجرا نشود نمی توانید تصمیم درستی بگیرید. به عنوان مثال، اگر کاندیداهای مختلف را در زمان های مختلف تحت آزمون های مختلف قرار دهید، نه تنها رفتار منصفانه ای با داوطلبان شغلی خود ندارید بلکه ممکن است نتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. شما می توانید خطر یک فرآیند استخدام از روی تعصب را با ایجاد یک راهکار قابل تکرار و نا متناقض برگزاری آزمون کاهش دهید که در آن هر کاندیدا برای یک شغل خاص یک شانس برابر برای موفقیت دارد. به عنوان مثال آزمون های روانشناسی برای استخدام از فردی به فرد دیگر تغییر نمی کند و دارای روایی و پایایی هستند و اگر فردی در آیتم مسئولیت پذیری نسبت به بقیه افراد نمرات بالاتری را کسب کرده است این نمره کسب شده قابل اعتماد خواهد بود. در غیر این صورت شما در مصاحبه استخدامی نمی توانید قضاوتی بر روی این قضیه داشته باشید.

انتخاب آگاهانه تر و بهتر کاندیداهای استخدامی 

کاهش تعصبات در فرآیند استاندارد سازی نقش مهمی دارد. آزمونهای روانشناسی استخدامی استاندارد شانس شما برای استخدام بهترین فرد برای شغل را افزایش می یابد. یقیناً اگر شاخص های استخدام بین داوطلبان شما فرق داشته باشد، برای آن ها شرایط ایده آلی نیست. گرچه، برای شما نیز منصفانه نیست. یکی از بزرگترین مزایای آزمون های پیش از استخدم این است که اطلاعات بی طرفانه ای در مورد کاندیداها در اختیار شما می گذارد. ولی اگر داده ها به شکل برابر برای هر کاندیدا به کار گرفته نشوند، ویژگی بی طرفانه بودن خود را از دست می دهند. زمانی که توسط دو معیار مشابه دو کاندیدا را با هم مقایسه می کنید، قضاوت صحیح تری از آن ها خواهید داشت. استانداردسازی آزمون به شما کمک می کند داوطلبان شغلی را به شکل منصفانه تری ارزیابی کنید، البته اگر بتوانید مطمئن شوید که تمامی آن ها تحت یک آزمون و فرآیند استخدام مشابه قرار گرفته اند که در نهایت به شما کمک می کند تصمیم آگاهانه تری بگیرید که پیش بینی کننده عملکرد شغلی بهتر در دراز مدت است.

آزمون جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

نظامند شدن فرآیند استخدام 

راهکار یکسان برگزاری آزمون های روانشناسی استاندارد به شما کمک می کند به کل فرآیند استخدام خود نظم بیشتری دهید. از دیدگاه هم کارفرما و هم کاندیدا یک شیوه برگزاری آزمون سیستماتیک و روان راحت تر و کارآمدتر است. اگر تمامی کاندیداها در مرحله مشابه فرآیند استخدام در آزمون مشابهی شرکت نکنند، مقایسه صحیح نتایج و بررسی این که کاندیداها چه مدت زمانی تحت بررسی و سنجش بوده اند، سخت می شود. اگر شما یک شیوه برگزاری آزمون منظم و استاندارد داشته باشید، باعث شکل دهی یک فرآیند کلی منظم تر (و کارآمدتر) می شود.

قوی سازی مخزن کارمندان بالقوه

استانداردسازی فرآیند برگزاری آزمون برای هر موقعیت شغلی باعث می شود ساخت مخزنی از کارمندان بالقوه ساده تر شود. اگر برای نحوه و زمان برگزاری آزمون در فرآیند مشخص استخدام خود استانداردی تعیین کنید، هر زمان که جایگاه شغلی در شرکت شما خالی می شود مجبور به طراحی یک راهکار برای برگزاری آزمون نخواهید بود. این قضیه به خصوص در زمان جذب نیرو برای موقعیت های شغلی "همیشه خالی" مفید است. اگر فرآیند برگزاری آزمون شما استاندارد باشد شما می توانید کاندیداها را در بین فرآیند استخدام به جلو هدایت، از نتایج آن ها یادداشت برداری کنید و به مرور زمان در حین استخدام مخزنی از کارمندان بالقوه بسازید.

ما در پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ سعی کرده ایم تا با بالاترین استانداردها خدمات آزمون های پیش از استخدام را در اختیار کارفرمایان محترم قرار دهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید و یا به این لینک مراجعه بفرمایید. 


مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.