اهمیت شناخت تیپ شخصیتی و دستاوردهایی که ممکن است برای شخص داشته باشد.

1397/06/04 1:45 PM - 5 سال قبل


شناخت تیپ شخصیتی دارای اهمیت فراوانی است. وقتی شخصی به تیپ شخصیتی خود پی ببرد و برای شناخت ابعاد شخصیتی تلاش کند، تاثیرات این شناخت به صورت موثر و هوشمندانه نمود خواهد کرد. 

وقتی تاثیرات شخصیت شناسی در یک گروه و مجموعه بکار گرفته می‌شود تاثیرات آن در طی چند هفته نمودار می‌گردد. این تاثیرات از کوچکترین چیزها تا طرز تفکرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ و در نتیجه آن شرکت‌ها و مجموعه‌ها پربازده تر، سود‌ده‌تر و جذاب‌تر برای مشتری‌ها و افراد آگاه خواهند شد.

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، به شما پیشنهاد می کنیم تست شخصیت شناسی مایرز بریگز یا همان MBTI را که یکی از جامع ترین و محبوب ترین روش ها برای شناخت افراد است، انجام دهید.

شناخت تیپ شخصیتی، خودآگاهی عمیقی را به همراه دارد که دارای منافع زیادی است:

  • پذیرش خود و احساس خوب نسبت خود داشتن: شما با ابعاد شخصیتی خود آشنا خواهید شد و می‌توانید اطلاعات بیشتری از اینکه چه کسی هستید بدست بیاورید.
  • شناخت نقاط قوت ذاتی خود: افراد زمانی موفق هستند که کار، با روحیه و استعدادشان همخوانی داشته باشند. همسو کردن کار و تلاش ما با نقاط قوتمان به ما انرژی و نشاط خواهد بخشید.
  • شناخت نقاط ضعف ذاتی و نقاط کور: مانند سکه هر تیپ شخصیتی دارای دو رو است که شامل نقاط ضعف و قوت است. اگر تمرکز کار و شغل ما روی نقاط ضعف ما باشد نتیجه‌ای جز تخلیه انرژی و ناامیدی نخواهد داشت. هنگامی که در یک موقعیت از نقاط کور باید استفاده شود نتیجه آن جز پشیمانی نخواهد بود. شناخت نقاط کور کمک خواهند کرد تا فرد عامدانه و نه کورکورانه با موقعیت برخورد داشته باشد.
  • انتخاب شغلی که شما را راضی کند: با شناخت تیپ‌های شخصیتی، فرد خود را در جایگاهی قرار می‌دهد که نه تنها از آن راضی باشد و بتواند با آن کنار بیاید، بلکه موجبات شکوفایی‌اش نیز فراهم ‌شود.
  • توسعه روابط اجتماعی فردی با توجه به شناخت بیشتر افراد و پذیرش کسانی که با شما متفاوت هستند: قبول و درک تفاوت‌ها هنگامی که می‌دانید نقاط قوت آن‌ها و ادراکشان می‌تواند به شما کمک کند.
  • عضو موثری در گروه باشید: شناختن تیپ شخصیتی همکارانتان و کسانی که شما با آن‌ها در یک تیم کار می‌کنید دارای منافع زیادی است. این به شما کمک خواهد کرد تا عضو یا رهبر مناسبی برای گروه باشید. شناخت نقاط قوت، ضعف، تمایلات، عادت‌ها و همچنین نقاط کور بالقوه هم‌گروهی‌ها  به شما آگاهی می‌دهد که چطور از نقاط قوت آن‌ها استفاده کنید. همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا بدانید این افراد در چه محیطی و با چه روشی بیشترین راندمان کاری را دارند.
  • برقراری ارتباطات موثر: با در نظر گرفتن نقطه نظرات افراد و درک آن‌ها و مذاکره بر اساس آنچه برای طرف مقابل مهم است؛ می‌توانید به نتایج دور از ذهن دست یابید.
  • حل مناقشه‌ها به سرعت و با بالاترین راندمان
  • گرفتن تصمیمات درست بر اساس ساختار تیم
  • بهتر اداره شدن جلسات و گردهمایی‌ها
  • مدیریت تغییرات به صورتی که همه افراد گروه همراه با شما به سمت جلو پیش بروند.
  • قابل مذاکره شدن اختلافات اخلاقی در بین کارمندان
  • ارتقاء قابلیت‌های مصاحبه کردن برای انتخاب بهترین کاندیدا
  • تطابق بیشتر استعداد با نیازهای شغلی

شناخت تیپ شخصیتی به من چه کمکی می‌کند؟

شناخت تیپ‌ شخصیتی بسیار مهم است، زیرا این مهم بر روی هر آنچه ما فکر می‌کنیم، می‌گوییم و انجام می‌دهیم تاثیر می‌گذارد. این مهم بر روی پویایی گروه و نیز بر روی فرم گرفتن اصولی تشکیلات تاثیر دارد. شخصیت شناسی بر روی پایه و اساس روابط خوب و بد مؤثر بوده و این مهم مسئول واکنش‌های افراد، نزاع‌ها، استرس‌ها و در طول زمان‌، تنش‌زای تغییرات است. 

تیپ شخصیتی فرد تعیین می‌کند که او چگونه نوآوری، رهبری و مدیریت می‌کند تا یک مسئله حل شود. تیپ شخصیتی رفتارهای مدیریت زمانی، حضور بهم رساندن در جلسات، هدف‌گذاری، رسیدن به آن‌ها و برانگیختگی را توجیه می‌کند. این مهم حتی بر روی حالات عرفانی و روحی فرد نیز تاثیر دارند.

هنگامی که شما خود را بهتر می‌شناسید، بهتر و سریع‌تر می‌توانید رفتار و افکار خود را مدیریت کنید. همه ما می‌توانیم خارج از تمایلات شخصی خود رفتار کنیم؛ در واقع ما محدود به افکار و رفتار شخصیتی خود نیستیم. در حقیقت حرکت به سوی بهتر شدن از مسیر حیطه‌های تمایلات ما و نقاط کور تیپ شخصیتی ما می‌گذرد. شناخت تیپ شخصیتی به هر فرد کمک می‌کند تا بصیرت کافی را نسبت به آنچه باید برای رسیدن به رشد شخصیتی نیاز دارد، پیدا کند.

دانستن تیپ شخصیتی به طور خلاصه به هر فرد کمک می‌کند تا روابط پایدارتری داشته باشد، راه درست و مناسب‌تری را برای شغل خود برگزیند، رشد شخصیتی غنی‌تری را تجربه کند، مشکلات را بهتر از پیش‌رو بردارد و مدیر، مربی و آموزگار بهتری باشد. در این راه تست و تایپ با فراهم آوردن تست های شخصیت شناسی استاندارد در این مهم همراه شما خواهد بود.



برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.