5 افسانه اشتباه در مورد تست های روانشناسی در استخدام

1398/02/11 10:43 AM - 4 سال قبل


استفاده از تست های روانشناسی روشی نوین در استخدام محسوب می شود که مورد تایید چندین شرکت معتبر استخدام در سراسر جهان واقع شده است. این تست ها چند وقتی می شود موضوع اصلی انجمن های آنلاین استخدام را به خود اختصاص داده اند. گرچه، هنوز در خصوص استفاده از این آزمون ها در بین مسئولین استخدام شکهایی وجود دارد. تست های روانشناسی روشی استاندارد و علمی است که از سوی دپارتمان منابع انسانی شرکت های مختلف به منظور سنجش قابلیت های عاطفی و روحی یک فرد و همچنین شیوه رفتار او استفاده می شوند. 

طراحی این تست ها برای تعیین مقدار تناسب یک فرد با یک وظیفه شغلی خاص است که این کار با سنجش ویژگی های شخصیتی و ثبات عاطفی کاندیدا انجام می شود.

 اما با وجود موفقیت عظیمی که این تست ها به دست آورده اند، حجم شک ها نیز به همان مقدار افزایش یافته است. با توجه به حجم فراوانی از اطلاعات که در اینترنت به چشم می خورد، مسئولین استخدام ممکن است گیج شوند. در همین رابطه، قصد داریم در این مطلب 5 افسانه قابل توجهی که در مورد تست های روانشناسی به اشتباه شکل گرفته است را بیان کنیم تا همه چیز برای شما شفاف شود.

افسانه اول: استفاده از آن ها هزینه بسیار زیادی به همراه دارد

شایعه متداولی که بین شرکت ها در جریان است هزینه بسیار بالای استفاده از این تست ها است به نحوی که می تواند بودجه شرکت را به چالش بکشد! با آن که نمی توان انکار کرد استفاده از این تست ها نیاز به بودجه مشخصی دارد، ولی از طرفی با توجه به مزایای زیادی که به همراه می آورد این قضیه جبران می شود. استفاده از این تست ها باعث تصمیم گیری های صحیح در استخدام و قرار دادن شایسته کاندیدا در موقعیت درست در شرکت می شوند. سرمایه گذاری مقداری پول برای جذب کاندیدای مناسب ارزش لازم را دارد. علاوه بر این، هزینه های جاری این تست ها بسیار کم است و تقریبا هیچ هزینه مخفی دیده نمی شود.

هزینه استخدام یک کاندیدا اشتباه به مراتب بیشتر از هزینه لازم برای به کارگیری تست های روانشناسی است.

افسانه دوم: غیرقابل اعتماد

مسئولین استخدام همواره اعتبار و امکان پذیر بودن این تست ها را مورد سوال قرار می دهند. گرچه، این تست ها اطلاعات پنهان و غیرمتعصبانه ای در مورد کاندیداها به دست می دهند که واقعا می توانند به دپارتمان منابع انسانی کمک کند تا وظایف خود را در بحث استخدام بهتر انجام دهد. اکثر تست های شخصیت شناسی نتیجه به دست آمده از تئوری های کامل روانشناسی هستند و در نتیجه یک پشتیبان علمی برای آن ها وجود دارد. از ابزارهای گسترده ای برای رسیدن به این اطمینان استفاده می شود که در تست ها هیچ گونه تعصب شخصی وجود نداشته باشد. استفاده از آن ها به مراتب موثرتر از تلاش برای حذف تعصبات شناختی است که بر قضاوت ما از دیگران تاثیر می گذارند.

افسانه سوم: این تست ها وقت گیر هستند

مدت زمان انجام تست های روانشناسی می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت باشد و همه چیز به ظرفیت کاندیداها بستگی دارد. این روزها، تست های آنلاین می توانند به کوتاه کردن فهرست کاندیداها کمک کنند و نتایج به سرعت بررسی شوند و بنابراین در وقت فرآیند استخدام بسیار صرفه جویی شود. بسیاری از تست ها چندین صفحه سوال ندارند. بلکه، نتیجه آن ها مبتنی بر سوالات واکنشی است که کاندیدا می تواند سریعا به آن ها پاسخ دهد. انعطاف پذیری این تست ها باعث این قضیه می شود، بنابراین از آن ها در هر بخشی از فرآیند استخدام می توان استفاده کرد. با قرار دادن آن ها در مرحله پیش از مصاحبه شغلی، مسئولین استخدام می توانند با توجه به این که تعداد کمی از کاندیداها باقی مانده است سریعا برای استخدام تصمیم بگیرند.

افسانه چهارم: سوء استفاده و تقلب آسان است

گاهی اوقات کاندیداها به نحوی به پاسخ ها جواب می دهند که آن ها را بهترین گزینه برای شغل مورد نظر نشان دهد. در تست های شخصیت شناسی، آن ها ممکن است خودشان را با ویژگی های مثبت زیادی نشان دهند. با این وجود، تست های روانشناسی آنلاین مجهز به ابزارهای جامعی هستند تا الگوهای پاسخ دهی کاندیداها را بررسی کنند. از ابزارهای خاصی استفاده می شود تا جلوی سوء استفاده و تقلب گرفته شود. تصادفی کردن سوالات به این قضیه کمک می کند و جلوی تقلب افراد را می گیرد.

افسانه پنجم: استفاده از تست های روانشناسی منجر به قرار دادن کاندیداها در دسته های خاص می شود

انسان موجودی پویا است و بنابراین دائما در حال یادگیری است و رفتار و شخصیت او براساس جهان اطرافش شکل می گیرد. بنابراین همیشه به این تست ها با این بهانه حمله شده است که باعث می شوند جویندگان کار برچسب های شخصیتی خاصی بخورند و در دسته های گوناگون قرار بگیرند. ولی چیزی که مسئولین استخدام باید متوجه شوند این است که تمامی این تست ها مبتنی بر تیپ شناسی شخصیت نیستند. ابزارهای روان سنجی به تحلیل جنبه های خاصی از شخصیت کمک می کنند. در حقیقت دسته بندی افراد با تفسیر انسانی نتایج این تست ها انجام می شود. تست های روانشناسی معتبر را با نباید با هر گونه آزمونی که در محیط آنلاین با محتوای روانشناسی می بینید مقایسه کنید. آن ها ابزارهای جامعی هستند که در خود مکانیسمی برای تحلیل دقیق ویژگی های شخصیتی مختلف یک فرد دارند. این قضیه باعث می شود کارکنان بخش استخدام یک شرکت به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنند.

تست و تایپ با در اختیار داشتن معتبرترین آزمون ها این امکان را فراهم نموده است که سازمان ها بتوانند از آن ها بهره ببرند. کارفرمایان می توانند در این پنل مشاغل خود را بر اساس رفتار و شخصیت مورد نیاز تنظیم کنند و افراد را بر اساس تناسب شغل و شخصیت تقسیم بندی نمایند. برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید و یا در سایت در قسمت ارزیابی گروهی و سازمانی ثبت نام نمایید تا با شما تماس بگیریم و اطلاعات بیشتر را در اختیار تان قرار دهیم.



مصاحبه و استخدام سامانه مدیریت استعداد نوتریکا مدیریت استعداد


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.