چطور در زمان استخدام هوش هیجانی افراد را بسنجیم؟

1398/02/11 2:20 PM - 4 سال قبل


در طول فرآیند استخدام، مدیران استخدام معمولا به تحصیلات، مهارت ها، تجربه شغلی کاندیدا و قابلیت ‎های شناختی او توجه می‎ کنند. شاخص کلیدی دیگر موفقیت در محیط کار هوش هیجانی یا عاطفی است. هوش هیجانی که با عبارت Emotional intelligence شناخته می‎ شود، توانایی یک فرد در شناسایی، ارزیابی و مدیریت احساسات فردی و احساسات سایرین است.

با آن که مهارت های فنی را می توان از طریق مشاهده و تجربه شغلی به دست آورد، توسعه هوش هیجانی در یک فرد توسط آموزش یک فرآیند بسیار طولانی است. ارزیابی هایی که اخیرا انجام شده است نشان می دهد بیش از 71 درصد کارمندان به نسبت IQ بیشتر برای هوش هیجانی ارزش قائل می شوند. این آمار نشان می دهد که چطور این ویژگی می تواند شرط مهمی برای موفقیت کلی در محیط کار به شمار رود.

ترکیب تعدادی از ویژگی های رفتاری و شخصیتی هوش هیجانی را نشان می‎ دهد مانند خودشناسی، خود کنترلی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط. عوامل زیر سطح بالایی از هوش هیجانی را نشان می‎ دهند:

  • همدردی با اعضای تیم
  • توانایی تصمیم‎ گیری آگاهانه و با دقت در رابطه با موضوعات کسب و کار
  • حفظ آرامش تحت استرس
  • مهارت حل مشکلات به صورت قاطعانه

مهارت های هوش عاطفی درست مانند مهارت های شناختی از طریق برگزاری آزمون می توانند سنجیده شوند. برای ارزیابی سطح هوش هیجانی در زمان استخدام، ممکن است بخواهید از گروهی از آزمون ها به همراه برداشت اولیه خود استفاده کنید.

مقاله پنج راه برای کاهش تعصبات ناآگاهانه در مصاحبه استخدامی

سوالات مصاحبه برای سنجش هوش هیجانی

1. مشاهده: مشاهدات دقیق و سوالات حوزه رفتاری در طول مصاحبه شغلی می توانند بینشی نسبت به هوش عاطفی کاندیدا در اختیار شما بگذارند. پس سعی کنید همه چیز را به دقت زیر نظر بگیرید. از اینکه فرد کجا را برای نشستن انتخاب می کند و اینکه چطور به سوالات شما پاسخ می دهد. 

2. پذیرش اشتباهات: سوالاتی مانند پرسش هایی که هدف آن ها بررسی این باشد کاندیدا اشتباهات خود را می پذیرد و از آن ها درس می گیرد یا نه بسیار مهم هستند

3. برخورد با انتقاد: سوالاتی در مورد نحوه برخورد با انتقادها، جزو سوالاتی است که می توان توسط آن ها هوش عاطفی کاندیدا را سنجید.

4. گوش دادن فعال:  بررسی این که فرد همان مقدار که حرف می زند گوش می کند یا بیشتر از چیزی که گوش کنند حرف می‎زند، شاخص های خوب دیگری برای سنجش هوش عاطفی هستند.

مقاله سوالات مصاحبه استخدامی جهت تشخیص مدل رفتاری دیسک

سنجش هوش هیجانی با استفاده از تست های استاندارد

با توجه به اینکه زمان مصاحبه بسیار محدود است و شرکت ها نمی توانند زمان زیادی را برای شناختن فرد متقاضی شغل صرف کنند، تست هایی وجود دارند که می توانند در کمترین زمان و بدون هیچگونه خطای شناختی انسانی افراد را مورد بررسی قرار دهند. شرکت های زیادی امروزه در دنیا و همچنین در ایران از این تست ها در فرآیند استخدام خود استفاده می کنند. تست های مرسومی که برای سنجش هوش هیجانی استفاده می‎ شوند عبارتند از تست هوش هیجانی برادبری و گریوز و آزمون هوش هیجانی بار- ان. این تست ها آزمون دهنده را در شرایط عاطفی قرار می دهند و سپس از آن‎ها می خواهند واکنش خود را نسبت به آن شرایط انتخاب کنند. قابل ذکر است که تست هوش هیجانی بار-ان بسیار دقیق تر و مولفه  های بیشتری را از فرد مشخص می کند و به همین علت بیشتر توصیه می شود. 

کارمندانی که سطح بالایی از خودشناسی دارند به احتمال زیاد از هوش عاطفی زیادی برخوردار هستند. یک کاندیدا که بدون نتیجه گیری سریع می تواند میل شدید خود برای رفتار به یک شکل خاص را کنترل کند به نسبت کسی که بدون فکر و از روی غریزه عمل می کند، در کار موفق تر خواهد بود.

مقاله فرق بین مصاحبه معمولی استخدامی با یک مصاحبه ساختاریافته چیست؟

افرادی که خودشان را درک می‎ کنند توانایی درک احساسات خود را دارند، به ویژه احساساتی که ممکن است روی عملکرد آن‎ ها در محیط کار تاثیر بگذارد.

ارزیابی هوش عاطفی به دپارتمان منابع انسانی کمک می‎ کند متوجه شوند یک کاندیدا چقدر از نظر توسعه، رهبری، کار تیمی و نظم‎ دهی، مسئولیت اجتماعی و اعتبارسازی خوب عمل خواهد کرد.

زمانی که سنجش هوش هیجانی را در بررسی مهارت های کاندیدای خود لحاظ کنید به ابزاری قدرتمند دست پیدا می‎ کنید تا مطمئن شوید کارمندانی را استخدام خواهید کرد که بهتر در فرهنگ شرکتی شما جا می‎ گیرند و به حرکت شرکت در مسیر موفقیت کمک می ‎کنند.

مقاله 5 سوالی که باید در سوالات مصاحبه استخدامی پرسید



هوش هیجانی مصاحبه و استخدام


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.