موفقیت کاری به چه عواملی وابسته است؟

1398/02/14 10:18 AM - 4 سال قبل


در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین عواملی که بر روی موفقیت کاری شما تاثیر گذار است، آشنا کنیم.  ابتدا باید به این مورد بپردازیم که چطور رفتار افراد بر روی موفقیت آن ها تاثیر می گذارد و به شما کمک کنیم تا مهارت های رفتاری خود را ارتقاء دهید. مهارت هایی که برای موفقیت در کار بسیار مهم هستند به دو دسته عمده مهارت های نرم و مهارت های سخت تقسیم بندی می شوند.

  مهارت‎های نرم در محیط کار در قالب مهارت‎های مردمی یا ویژگی ‎های فردی توصیف می‎ شوند که سطح بسیار بالایی از هوش هیجانی را نشان می ‎دهند. اگر هنوز نمی دانید که سطح هوش هیجانی شما چقدر است، می توانید از آزمون هوش هیجانی بار ان سایت تست و تایپ استفاده نمایید.

   در حالی که از مهارت ‎های سخت معمولا می ‎توان به عنوان مهارت‎ های فنی یک کارمند یاد کرد، یعنی توانایی او در انجام یک کار متمایز (ویژه) در یک شرکت، در یک عنوان شغلی خاص و همچنین در کل حوزه صنعتی مورد نظر. مهارت‎های سخت به فرد کمک می‎کنند یک شغل را به دست آورد چون تجربه او در این قضیه نقش دارد ولی مهارت نرم این امکان را برای فرد فراهم می‎کند که شغل خود را در یک شرکت حفظ کند و پله‎های ترقی را پشت سر بگذارد.

    به عبارتی می ‎توانید مهارت‎ های نرم را در قالب مهارت‎ هایی معرفی کنید که رابطه فرد با سایر کارمندان را در محیط کار مشخص می ‎کند. مهارت ‎های نرم همچنین به اسامی «مهارت‎ های مردمی»، «مهارت ‎های فردی» و همچنین «مهارت‎ های قابل انتقال» شناخته می‎ شوند.

فعالیت  ‎های توسعه مهارت‎ های نرم را به عنوان مهارت‎  هایی توصیف می  ‎کنند که با هوش هیجانی در ارتباط هستند، یعنی توانایی درک احساسات سایرین و خودتان در محیط کار و همچنین مدیریت آن. اگر به دنبال مقایسه مهارت نرم در زندگی واقعی هستید فراتر از درک خواهد بود و حوزه کاملا وسیعی است که مربوط به نحوه تعریف شما از خودتان به عنوان یک فرد می ‎شود و این که همچنین چطور زندگی را مدیریت می ‎کنید و بین زندگی شخصی و کار تعادل به وجود می ‎آورید.

 برای دست ه‎ای از افراد، توسعه مهارت ‎های نرم به مراتب از توسعه و یادگیری مهارت‎  های سخت دشوارتر است. گرچه، نیازی نیست نگران این قضیه باشید، چون اگر واقعا بخواهید این کار را انجام دهید، یقینا می ‎توانید به مانند انواع سخت، مهارت‎ های نرم را همچنین یاد بگیرید.

فراموش نکنید یادگیری مهارت نرم به مراتب سخت‎ تر است و مستقیماً به مقدار موفقیت شغلی شما بستگی ندارد.

مهارت ‎های نرم مهم در محیط کار

   درست مانند مهارت‎ های سخت یا مهارت‎ های فنی که دارید، مهارت‎ نرم حتی به تمرین بیشتری نیاز دارد تا بتوانید مهارت ‎های خود را به شکل عالی به کار بگیرید. باور کنید مهارت نرم نه تنها برای زندگی شغلی فرد بلکه حتی برای زندگی شخصی او مهم است.

  • مهارت‎ های ارتباطی

مهارت ارتباطی مهمترین مهارت برای کار در هر سازمانی است. باید مطمئن شوید با همکاران ارشد و زیر دستان خود به درستی ارتباط برقرار می‎ کنید تا جلوی هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت را در محیط کار بگیرید. جدا از برقراری ارتباط به شکل صحیح، استفاده از مقداری دموکراسی و لحن صحبت صحیح می‎ تواند به فرد کمک کند جلوی بروز مشکل در محیط کار را بگیرد.

فعالیت ‎های توسعه مهارت نرم مانند برقراری ارتباط اگر به درستی انجام شوند می‎ توانند به فرد کمک کنند با همکاران خود یک ارتباط به وجود آورد. ایجاد یک ارتباط خوب در کار بسیار مهم است چون باید در یک تیم کار کنید و به خاطر وجود ارتباط مناسب می ‎توانید برای یک نتیجه گیری کاری خوب به افراد کمک کنید و در صورت لزوم کمک دریافت کنید.

  • مهارت‎ های شنیداری

همان طور که درست صحبت کردن بسیار مهم است، با دقت گوش دادن نیز اهمیت زیادی دارد. توجه به حرف افراد راهی برای رسیدگی به مشکلات آن‎ها و نشان دادن احترام به حرف‎  هایی است که گوینده بیان می ‎کند. مهارت‎ های شنیداری در واقع بخش بسیار مهمی از مهارت نرم محسوب می ‎شوند.

  • پیروی از تصمیمات خودتان

تصمیم ‎گیری و تصمیم صحیح بانک اطلاعاتی و تحلیل‎ های یک سازمان است و از طرفی نشان می ‎دهد فضا و فرهنگ کاری اطراف مد نظر قرار گرفته شده است. همچنین، فرد تصمیم گیرنده باید مطمئن شود تصمیماتی که می‎ گیرد را به درستی پیروی می‎ کند.

  • مهارت‎ های خود انگیزشی و ایجاد انگیزه

افراد بسیار کمی درست مانند رهبر تیم در اعضای تیم انگیزه به وجود می‎ آورند. در حقیقت، خیلی کم پیش می ‎آید رهبر یک تیم فردی با توانایی بالا برای ایجاد انگیزه باشد. گرچه، ایجاد انگیزه در تیم یک عامل بسیار بزرگ و یک مهارت بسیار مهم است که یک عضو تیم باید داشته باشد. در حقیقت، اگر افراد در خود عامل خود انگیزشی را داشته باشند، کار خود را بسیار خوب انجام می  ‎دهند و نیازی به نظارت و سرپرستی کاملا مستقیم ندارند چون خودشان اکثرا اوقات می‎ توانند از عهده انجام وظایف شان برآیند.

  • مهارت  ‎های مدیریتی یا رهبری

برخی از افراد از بدو تولد در خود شایستگی ‎های رهبری را دارند در حالی که برخی دیگر این مهارت‎ را با کمک آموزش و تجربه به دست می‎آورند. این روزها افراد همچنین می ‎توانند با کمک مقالات متعددی که در اینترنت وجود دارد در مورد مهارت‎ های نرم رهبری اطلاعات به دست آورند. هیچکس نمی ‎داند چه زمانی بخت با او یار خواهد بود و چه زمانی می ‎تواند مهارت ‎های خود را به نمایش بگذارد.

  • مهارت‎ های همکاری با اعضای یک تیم

زمانی که در یک سازمان کار می‎ کنید مسئولیت‎ های فردی دارید، گرچه همچنین به عنوان یک عضو تیم و بخشی از سازمان مسئولیت ‎هایی به شما داده می‎ شود. برای خوب کار کردن در یک تیم و به عنوان بخشی از تیم، باید با کمک تیم خود وظایف و مسئولیت‎ ها را درک کنید و همچنین به آن‎ها چنین مواردی را یاد دهید و به تیم خود کمک کنید به اهداف خود برسد. بنابراین همکاری با اعضای تیم بسیار مهم است. بسیاری از شرکت‎ ها کارگاه ‎های آموزشی برقرار می ‎کنند تا نحوه کار تیمی را به کارمندان خود آموزش دهند.

  • مهارت‎ های خلاقانه

هر فردی مهارت‎های خلاقانه را ندارد. خلاقیت از بد تولد در ذات انسان یا به صورت ژنتیکی قرار دارد یا این مهارت به کمک آموزش و تمرین زیاد توسعه داده می‎ شود. به نظر تعداد کمی از افراد خلاقیت بسیار ساده و آسان است در حالی که برای برخی از افراد فوق ‎العاده مشکل است. گرچه، خلاقیت را می‎توان توسعه داد و تمرین کرد.

  • مهارت‎ های حل مساله

برخی افراد در ارائه راه حل‎ های دقیق بسیار خوب هستند، در حالی که حل مشکل برای برخی دیگر یک چالش است. به عقیده من مهارت‎ های نرم حل مشکل با توجه به تجربه در زمینه حوزه کاری به دست می‎ آید.

  • مدیریت زمان

زمان یک عامل فوق‎ العاده مهم برای شرکت‎ ها است چون وقت طلا است و بنابراین مدیریت زمان بی ‎نهایت اهمیت دارد. زمانی که در یک سازمان کار می‎ کنید باید در بحث مدیریت زمان مهارت‎ داشته باشید. اولویت ‎بندی کارها بسیار مهم است به نحوی که در شرکت ‎ها ارزیابی‎ هایی در مورد مدیریت زمان برای کسب اطمینان از این قضیه انجام می ‎شود که کارمندان آن‎ها به شکل موثری از زمان خود استفاده می ‎کنند.

  •  توانایی مدیریت استرس

توانایی مدیریت استرس شامل قابلیت تصمیم ‎گیری، تحلیل و تفکر بدون دستپاچه شدن و حفظ خونسردی حتی تحت شرایط پر فشار و استرس‎آفرین می‎شود. استرس و فشار جزوی از کار روزانه است و در شرایط مختلف کم یا زیاد می‎ شود. اگر مهارت‎های نرم مناسب و توانایی لازم را داشته باشید می‎ توانید به سادگی با چنین شرایطی برخورد کنید.

توسعه مهارت نرم در جهت موفقیت کاری

   پس از توضیح مهارت‎ های نرم در محیط کار ادامه مطلب را به نحوه توسعه این مهارت‎ ها اختصاص می‎ دهیم تا بتوانید در محیط کار از مهارت ‎های خود به درستی استفاده کنید.

1. از برقراری ارتباط به شکل صحیح مطمئن شوید

بی نهایت مهم است اثر برقراری ارتباط صحیح را درک کنید. اگر با همکاران خود به درستی ارتباط برقرار نکنید یا اصلا این کار را انجام ندهید، باعث ایجاد آشفتگی و سوء برداشت می‎ شود. برای جلوگیری از این قضیه مطمئن شوید به کمک روش‎ های زیر مهارت ‎های ارتباطی فردی خود را خواه از طریق تلفن، ایمیل و حتی فردی بهتر می ‎کنید:

  • زمانی که با گروهی از افراد صحبت می‎ کنید، با هر فردی که در اتاق حضور دارد تماس چشمی برقرار کنید تا از وجود او قدردانی کنید.
  • مطمئن شوید از زبان بدن خود به درستی و به شکل مناسبی استفاده می‎ کنید.
  • در محیط کار، باید مطمئن شوید به شکل محاوره ‎ای و رسمی با افراد مختلف صحبت می‎ کنید.
  • قبل از فرستادن ایمیل مهارت‎ نوشتاری خود را بررسی کنید و حتما یک مرتبه متن را بخواهید تا مطمئن شوید به درستی نوشته شده است و هیچ گونه اشتباهی ندارد.

2. به عنوان یک تیم کار کنید

امروزه سازمان‎ ها به دنبال افرادی هستند که بتوانند به عنوان یک تیم کار کنند، در نهایت در دنیای امروزی این مهارت فوق ‎العاده مهم است. کار در یک تیم به این معنا نیست که افراد نمی توانند تنهایی کار کنند، بلکه کار در یک تیم همیشه با مزایا و بهره‎ وری بیشتری روبرو است. برای همکاری بهتر با اعضای یک تیم می ‎توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • به صورت مساوی کار را بین اعضای تیم تقسیم کنیم.
  • با دید و ذهنی باز به مسائل بنگرید.
  • مطمئن شوید اهداف اعضای تیم واضح هستند.
  • هر زمانی که امکان آن وجود دارد همکاران و اعضای تیم خود را تحسین کنید.
  • برای هر فردی اهمیت قائل شوید.

3. اجازه دهید خلاقیت ‎تان نقش خود را نشان دهد

خلاقیت یک ویژگی شخصی است که فرد می ‎تواند آن را داشته باشد و بهتر کند. خلاقیت همیشه منجر به بروز نوآوری و خلق ایده ‎های جدید می ‎شود که برای خود فرد و همچنین سازمان مفید است. شما می‎توانید به کمک نکات زیر مهارت ‎های خلاقیت خود را توسعه دهید:

  • فضای کار خود را بسیار خلاقانه و نه دلگیر و خسته‎ کننده درست کنید.
  • به صورت منظم طوفان ذهنی را انجام دهید.
  • زمانی که به صورت منظم استراحت کنید، خلاقیت و توسعه فردی شما بهتر می‎ شود.
  • خود را در نزدیکی افراد بسیار خلاق قرار دهید و از آن‎ ها درس بگیرید.

4. به انتقادها با دید مثبتی بنگرید.

نگاه مثبت به انتقادها و پذیرش آن برای همه ساده نیست اما تنها فردی اشتباهات تان را می‎ گوید که شما را درک می‎  کند و خواهان پیشرفت‎تان است. فردی که نظر خود را در مورد کارتان می‎  گوید می‎خواهد بهتر شوید و رشد کنید. می‎ توانید با رعایت نکات زیر مهارت پذیرش انتقاد خود را بالا ببرید:

  • به حرف‎ هایی که گوینده می‎ زند گوش کنید.
  • قبل از این که نسبت به حرف‎ های او واکنش نشان دهید صبر کنید و اجازه دهید کمی زمان بگذرد.
  • از انتقادات منفی برای دستیابی به نتایج مثبت استفاده کنید.
  • فردی که نظر خود را می‎ گوید بدون شک تجربه ‎ای دارد که می‎توانید از آن استفاده کنید
  • از افرادی که نظر خودشان را اعلام می ‎کنند بابت وقتی که گذاشته ‎اند و نظر و فکر خود را بیان کرده‎ اند تشکر کنید.

5. منش و انگیزه مثبت

هیچکس دوست ندارد با کسی کار کند که دائما اخمو است و بدخلقی می‎ کند. حفظ رفتار و منش و همچنین انگیزه کاری مثبت باعث می‎شود افرادی که اطراف شما قرار دارند از شما الهام بگیرند و یک محیط کاری بسیار سالم به وجود آید. برای این کار به نکات زیر توجه کنید:

  • همیشه نگرشی مثبت داشته باشید.
  • همیشه خود را با شرایط وفق دهید.
  • خنده باید جزوی از کارهای روزانه شما باشد.
  • شادی را همه جا پخش کنید.
  • مطمئن شوید برای حفظ نظم شخصی کارها را اولویت‎ بندی می ‎کنید.

6. به صورت هوشمندانه چندین کار را انجام دهید.

انجام چندین کار یک هنر است و اگر به درستی انجام دهید دارایی و سرمایه ‎ای است که باعث افزایش بهره ‎وری شما می‎ شود. البته مانند سایر مهارت‎ های نرم در محیط کار، برای انجام چندین کار همچنین به تمرین زیادی نیاز است تا بتوانید کارها را دقیق انجام دهید. هرچه بیشتر تمرین کنید، بهتر می ‎شوید، در نتیجه نکات زیر را از یاد نبرید:

  • ابتدا برنامه‎ ریزی کنید.
  • برای کارهای خود جدول زمانی مشخص کنید.
  • فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید دم دست داشته باشید.
  • ابتدا هر کار را تعریف کنید.
  • وظایف را به صورت جداگانه گروه‎  بندی کنید.

7. سازگاری را تمرین کنید

سازگاری یکی از مهمترین مهارت‎ ها در بین تمامی مهارت‎های نرم در محیط کار است. سازگار بودن فوق‎ العاده مهم است چون افرادی که این ویژگی را دارند بسیار منطقی هستند، مسائل را کاملا درک می‎کنند و رهبرانی کامل محسوب می ‎شوند. سازگاری توانایی فرد در برقراری ارتباط با همکاران در محیط کار را افزایش می‎دهد و باعث ایجاد روابط قوی می‎شود، بنابراین بسیار مهم است هر رهبری این مهارت را به ارث ببرد، یاد بگیرد و تمرین کند. برای بالا بردن سطح سازگاری خود به نکات زیر توجه کنید:

  • از تغییرات استقبال کنید.
  • ذهنی خلاق داشته باشید.
  • به جای قضاوت کردن با دید و ذهنی باز به مسائل بنگرید.
  • خودآگاهی بهترین ویژگی یک فرد است.
  • انعطاف ‎پذیری خود با شرایط را بالا ببرید.

8. مهارت‎های شنیداری را تمرین کنید

شنیدن در مقایسه با صحبت کردن مهم  ‎تر است. زمانی که با گوشی شنوا به حرف افراد توجه می‎کنید به گوینده و افکار او احترام می‎گذارید. در حقیقت آیا می‎دانستید که شنیدن باعث بهبود روابط می‎شود، در اختیار شما راه حل ‎هایی می‎گذارد، به شما کمک می‎کند بهتر مسائل را درک کنید و مزایای به مراتب بیشتری دارد؟ از جمله راه‎ های افزایش مهارت‎های شنیداری می‎توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در هر رابطه و برخورد حواس خود را کاملا جمع کنید.
  • نقطه نظر فرد گوینده را درک کنید.
  • اجازه دهید طرف مقابل ابتدا حرفهای خود را بزند.

9. تغییر دادن خودتان ساده‎ تر است

 بهبود مهارت ‎های نرم در محیط کار ظاهرا به معنای تغییر دیگران یا کمک به کنترل بهتر خودتان است. اما هیچ ربطی بین آن و تغییر دیگران یا همکاران شما وجود ندارد. توسعه مهارت‎های نرم به معنای تغییر خودتان و بهبود مهارت ‎های فردی‎تان است.

علاوه بر این به معنای تغییر دیدگاه‎ هایی که دارید و نحوه برخورد با هر موقعیت است تا بتوانید واکنش ‎های خود را تغییر دهید و باعث شوید رفتار و واکنش‎ افراد اطراف شما نیز عوض شود. مهارت‎ های  فردی تنها در زندگی شغلی ‎تان مفید نخواهند بود بلکه همچنین در روابط فردی و زندگی شخصی شما نقش خود را نشان می‎دهند.

10. تمرین به هر مقداری کافی نیست

درست همانطور که تمرین یک مهارت سخت می ‎تواند باعث بهتر شدن تکنیک‎ ها و استعداد شما شود، مهارت‎های نرم نیز به تمرین زیادی نیاز دارند. به یاد داشته باشید تنها مطالعه کتاب‎ و مقالات در مورد مهارت‎های نرم نمی ‎تواند باعث بهتر شدن آن‎ها شود، بلکه باید این مهارت‎‌ها را تمرین کنید. تمرین این مهارت‎ها می ‎تواند به تغییر رفتار، منش شما در زندگی و کار و همچنین افراد اطراف شما کمک کند.

می ‎توانید با هر فردی در محیط کار خود صحبت کنید و به آن به چشم یک فرصت برای تمرین مهارت‎های نرم یا فردی خود بنگرید.


هوش هیجانی شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.