شخصیت شناسی در بیزنس و ضرورت آن

1397/07/11 11:06 AM - 5 سال قبل


شخصیت شناسی در تجارت اهمیت بالایی دارد. شما به وسیله شخصیت شناسی می‌توانید شخصیت کارکنان خود را تشخیص دهید و حتی بفهمید شخصیت مشتریان شما چیست تا بهترین خدمات را به آن‌ها ارائه دهید. 

در سراسر دنیا سازمان‌ها به دنبال کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره نیازمندی‌های مشتریان و کارکنان خود هستند و این‌ که چگونه می‌توانند به موثرترین نحو با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. 

بسیاری از کسب و کارها برای این به دنبال فراگیری شخصیت شناسی هستند که علاقه‌مند به رشد دیدگاه انسان‌گرایانه در محیط کار هستند، به طوری که بتوانند کارمندان ارزشمند را جذب و حفظ نمایند و به بالاترین حد بهره‌وری دست یابند. 

اگر بخواهیم میزان بهره‌وری را در محیط کار خود به حداکثر برسانیم نیاز به یادگیری این موضوع داریم که چگونه خودمان و تیپ‌های شخصیتی مختلف افراد زیر مجموعه را مدیریت کنیم.

شخصیت شناسی چطور به کسب و کار من کمک می‌کند؟

کلید موفقیت در هر کسب و کاری توانایی در ارتباط بین فردی با دیگران است. در عین حال اگر ویژگی‌های تیپ های شخصیتی را در نظر نگیریم، ارتباط بین فردی اغلب مشکل خواهد شد. به عبارتی من به نوعی فکر می‌کنم که طرف مقابلم مثل من فکر، احساس و رفتار نمی‌کند. حتی اگر ما درک کنیم که با افراد مختلف باید به طور متفاوتی برخورد شود، بدون شناخت این تفاوت‌ها  اداره کردن آن‌ها مشکل است.

تست و تایپ به مدیران و کارکنان در هر سطح کمک می‌کند تا درک کنند که چندین نقطه نظر متفاوت، چندین سری مختلف از ارزش‌ها، چندین سبک ارتباطی مختلف، چندین روش حل مسأله و ... وجود دارد که آن‌ها به طور یکسانی مفید خواهند بود و تمامی تیپ‌ها برای ارتقا یک محیط کاری متعادل و پر رونق لازم هستند.

چرا شخصیت شناسی در کسب و کار مهم است؟

مجموعه تست و تایپ بر این باور است که هر سازمانی نیازها، دغدغه‌ها و راه‌حل‌های مخصوص به خود را می‌طلبد. هر کدام از آزمون‌های شخصیت شناسی به طرز منحصر به فردی تنها بُعد کوچکی از نیازها را برآورده می‌سازد. با شناخت تیپ‌های شخصیتی می‌توانیم به زبان دیگران که ممکن است از زبان خودمان متفاو‌ت‌تر باشد، صحبت کنیم. 

بعد از آن است که ارتباط واقعی امکان‌پذیر می‌شود و ما می‌توانیم با بی‌طرفی و منصفانه، با تعارض‌ها و تضادهای خود، عادت‌های نا مناسب خود، ناهنجاری‌ها و شیوه‌های مختلف مدیریت در بین دیگر مسائل کاری مهم خود برخورد کنیم. 

تست و تایپ با در اختیار قرار دادن یک واژه‌نامه مشترک و چارچوب مرجع تمامی تعاملات در محیط کار افراد را تسهیل می‌کند. به علاوه با افزایش رضایت شغلی و بهره‌وری، به ایجاد احساس ارزش در نزد کارکنان کمک می‌کند. تست و تایپ به شما جهت یافتن فرد مورد نظر و مناسب برای کارهای خاص کمک می‌کند و در قالب مدیر سیستم غربالگری به سازمان کمک می‌کند تا افراد را در بالاترین سطح توانایی‌شان برساند.

شخصیت شناسی مدیران چیست؟

تست و تایپ به مدیران در مشاهده پویایی‌های شخصیتی‌شان کمک می‌کند. مدیران هم از اهمیت تیپ‌های شخصیتی آگاه می‌شوند و در می‌یابند که سبک آن‌ها با هر فرد دیگری متفاوت است و یک رفتار با همه به یک اندازه اثربخش نخواهد بود. 

در نتیجه یکی از مفیدترین درس‌های شخصیت شناسی این است که چگونه از یک سبک مدیریتی که دیگران شخصیت خود را با نحوة تفکر و ارزش‌های ما شکل می‌دهند، به سبک مدیریتی انعطاف‌پذیرتر که در آن ما با آگاهی از توانایی‌ها و مشارکت‌های بالقوه دیگران عمل می‌کنیم، گذر نماییم. 

با شخصیت شناسی می‌توانیم به افراد کمک کنیم تا خودشان را اثربخش‌تر سازند و در نتیجه هماهنگی، سازندگی و رضایت‌مندی احتمالاً افزایش می‌یابد. 


منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها