چطور یک تست دیسک معتبر را از نامعتبر تشخیص دهیم؟

1397/06/04 3:24 PM - 5 سال قبل


تست دیسک در نسخه‌های مختلفی در دنیا وجود دارد که سایت‌های ایرانی نسخه‌های متعددی از تست دیسک را ارائه داده‌اند. ما در تست و تایپ تست DISC منحصر به فرد و معتبری را ارائه داده‌ایم که به جرات می‌توان گفت یکی از کامل‌ترین نسخه‌های موجود می‌باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با ویژگی‌های تست دیسک استاندارد و معتبر آشنا کنیم. این آشنایی به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب هوشمندانه‌تری را برای انتخاب شرکتی که تست‌های دیسک خود را از آن تهیه می‌کنید داشته باشید. 

تست دیسک رفتارشناسی است یا شخصیت شناسی؟

مهم‌ترین موضوعی که شما باید در مورد استفاده از تست دیسک بدانید این است که تست دیسک یک آزمون رفتار شناسی است. برخی از افراد به غلط از تست دیسک به عنوان آزمون شخصیت شناسی یاد می‌کنند که کاملاً اشتباه است. تست دیسک بر اساس تئوری دکتر مارستون که یک رفتار شناس در حوزه روانشناسی بوده، به وجود آمده است. رفتار شناسی با شخصیت شناسی دو مقوله کاملاً جدا از هم هستند. تئوری‌های شخصیت شناسی بر اساس ثبات روان و خصیصه‌ها پایه‌گذاری شده‌اند و تئوری‌های رفتارشناسی بر اساس محرک‌های بیرونی که به فرد القا می‌شود و در فرد تغییر پذیر هستند ارائه شده است. به همین دلیل رفتار تغییر پذیر تر از شخصیت افراد است. 

چرا تست دیسک رفتارشناسی است؟

تست دیسک اگر در نسخه استاندارد ارائه شود دارای 3 نمودار خواهد بود. نمودارها رفتارهای فرد را در موقعیت‌های مختلف نشان می‌دهند. این نمودارها در تست DISC شامل نمودار سبک عمومی public style نمودار سبک شخصی personal style و نمودار سبک کاری یا working style خواهند بود. بدین معنا که تست دیسک رفتارهای فرد را در موقعیت‌های مختلف بررسی می‌کند و روی نمودار به شما نشان می‌دهد که فرد چه رفتارهایی را در محیط‌های مختلف نشان می‌دهد. به همین دلیل تست دیسک یک آزمون رفتار شناسی است و نه یک آزمون شخصیت شناسی؛ چون اگر شخصیت شناسی بود باید یک نمودار به شما ارائه می‌داد. پس اگر با تستی رو به رو شدید که این پروفایل‌ها را به شما ارائه نمی‌داد حتما پیگیری کنید که آیا تستی که به شما ارائه شده است استاندارد هست یا خیر؟

مهم‌ترین مزیت تست دیسک استاندارد در چیست؟

تست دیسک استاندارد این قابلیت را دارد که بیست صفت رفتاری اصلی فرد را به شما گزارش دهد. این مهم‌ترین ویژگی آزمون دیسک است؛ زیرا رفتار افراد، بیرونی‌ترین واکنش‌های آن‌ها به محیط است و شما باید با گرفتن تست رفتارشناسی بتوانید رفتارهای فرد را به صورت کلی بدانید. 

تست دیسک روی نمودار چه اعدادی را به ما نشان می‌دهد؟

روی نمودارهای تست دیسک اعدادی را خواهید دید که نشان از میزان شدت بروز یک صفت در فرد را مشخص می‌کند. دقت کنید در تست DISC که شرکت کرده‌اید چه اعدادی به شما گزارش می‌دهد؟ این اعداد بسیار مهم هستند و اگر تست استاندارد باشد باید اعداد خام آن بین صفر تا 100 نرمال شده باشند. اگر بالاترین اعداد در تست دیسک شما 7 یا 8 است آن تست دیسک نرمال‌سازی نشده و به شما فقط عدد خام گزارش شده است. مشکل وقتی پیش می‌آید که اعداد خام وقتی به عدد نرمال تبدیل می‌شوند مشخص کننده صفت دیگری باشند که اصلا در گزارش شما قید نشده است. گاهی در تست‌های غیر استاندارد حتی عدد هم گزارش نمی‌شود و چند شکل از پیش تعیین شده به فرد ارائه می‌گردد؛ در این مدل‌ها حتی خبری از صفات نیز نیست. 

شرکت در آزمون‌های غیر استاندارد چه ضرری دارد؟

اگر هدف از انجام یک تست، خودشناسی باشد اطلاعات غلط می‌تواند ما را به بیراهه بکشاند. با توجه به صرف هزینه و زمان برای شرکت در آزمون‌های خود شناسی باید توجه داشت که تست‌های غیر استاندارد نه تنها به ما کمکی نمی‌کند، بلکه اطلاعات غلط آن می‌تواند مسیر زندگیمان را عوض کند. برخی سازمان‌ها از تست دیسک برای جذب نیرو و ارتقا آن استفاده می‌کنند و اگر جواب تست دقیق نباشد نه تنها هزینه و زمان خود را هدر داده‌ایم، بلکه با تصمیم‌گیری اشتباه در مورد افراد، هزینه‌های جبران‌ناپذیر دیگری را نیز به سازمان تحمیل کرده‌ایم. پس با انتخاب یک آزمون استاندارد به پیشرفت خود و سازمان مان کمک کنیم. 

تست دیسک در سایت تست و تایپ چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد؟ 

بیاید نگاهی به اطلاعاتی که این تست در اختیار ما قرار می هد بیاندازیم.

ارائه 3 نمودار رفتاری در آزمون تست و تایپ به کاربران

 سه نمودار شخصی، کاری و عمومی به کاربران ارائه می‌گردد. این مدل بر اساس آخرین تغییرات در آزمون دیسک ارائه شده است. در نظر داشته باشید که آزمون‌هایی که دو نمودار ارائه می‌کنند در نرم افزار آن‌ها آخرین تغییرات آزمون دیسک اعمال نشده و از نسخه قدیمی استفاده می‌کنند.

 امتیازبندی از صفر تا 100 به جای 0 تا 9 

در مدل‌های قدیمی و بدون اعمال هنجاریابی، امتیازبندی بدون محاسبه انحراف معیار از جامعه نمونه، به کاربران ایرانی ارائه می‌شود که در مدل سایت تست و تایپ به علت اعمال میانگین نمونه و نرمال کردن داده‌ها با هنجار اجتماعی، نرمال شدن داده‌های ورودی صورت گرفته است. دقت داشته باشید در صورتی که آزمونی اعداد خام 0 تا 9 را گزارش می‌دهد به هیچ عنوان هنجاریابی روی آن اعمال نشده است.

گزارش کامل تیپ رفتاری بر اساس الگوی رفتار کاری

بر اساس رویکرد کسب و کاری تست و تایپ، تیپ رفتاری کاری افراد گزارش می‌گردد. در این گزارش آن رفتاری را که فرد در محیط کار تمایل به بروز آن دارد مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. بر این اساس سازمان‌ها به راحتی و با اعتماد کامل از جنبه زندگی کاری فرد می‌توانند از گزارش این آزمون بهره‌مند گردند. این گزارش‌ها بر اساس تیپ رفتاری فرد بین 20 تا 25 صفحه خواهد بود که به صورت آنلاین، ارائه می‌شود.

شاید بد نباشد شما هم از این تست برای شناخت بیشتر خودتان استفاده کنید پس پیشنهاد ما به شما انجام تست دیسک است. 


دیسک شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام منابع انسانی خودشناسی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.