شش وظیفه اصلی واحد منابع انسانی

1397/07/11 11:12 AM - 5 سال قبل


یک دپارتمان کارآمد مدیریت منابع انسانی یا بهتر بگوییم دپارتمان مدیریت سرمایه انسانی در یک شرکت یا سازمان می‌تواند سازمان و شرکت را به سطح توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کار برساند آن‌ هم با تکیه بر مهم‌ترین سرمایه‌های سازمان یا شرکت که همان پرسنل شرکت هستند.

چند رشته یا حوزه فعالیت در دپارتمان منابع انسانی وجود دارد، اما متخصصان منابع انسانی عموما شش عملکرد اساسی را در شرکت‌ها و کسب و کارها انجام می‌دهند و البته در هر بخش زیر مجموعه‌های تخصصی‌تری هم وجود دارد. 

در شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک که دپارتمانی به منابع انسانی اختصاص داده نشده، امکان دستیابی به کارایی کارکنان و بهره‌وری فعالیت‌های شرکت و مدیریت و هدایت سرمایه‌های انسانی، از طریق برون‌سپاری خدمات منابع انسانی امکان‌پذیر است.

همچنین به شما پیشنهاد می کنی در همین زمینه کسب اطلاعات بیشتر از لینک ثبت نام در پنل ارزیابی گروهی و سازمانی استفاده کنید.

وظایف واحد منابع انسانی چیست؟

در ذیل به شش وظیفه اصلی واحدهای منابع انسانی خواهیم پرداخت:

وظیفه اول واحد منابع انسانی انجام فرآیند استخدام است.

موفقیت استخدام کنندگان و متخصصین استخدام در یک شرکت به طور کلی با تعداد موقعیت شغلی که آن‌ها پر می‌کنند و زمان لازم برای پر کردن این موقعیت‌های شغلی اندازه‌گیری می‌شود. 

متخصصین استخدام مشغول به کار در یک شرکت یا سازمان - برخلاف شرکت‌های مشاور سرمایه انسانی که خدمات جذب و استخدام را ارائه می‌دهند- یک نقش کلیدی در توسعه نیروی کاری سازمان‌ها ایفا می‌کنند. 

آن‌ها مسئول تهیه شرح شغل، ابلاغ آگهی‌های شغلی، منبع‌یابی، غربالگری متقاضیان شغل، مصاحبه‌های اولیه و هماهنگ کردن روند استخدام با مدیران مسئول و انتخاب نهایی متقاضیان بر اساس فرهنگ سازمانی و شایستگی‌های شغل هستند. 

هزینه‌های ناشی از عدم انتخاب صحیح و یا طولانی شدن فرآیند استخدام، شرکت‌ها را به مرحله‌ای رسانده که با وجود دپارتمان مدیریت سرمایه انسانی، باز هم از خدمات شرکت‌های مشاور منابع انسانی استفاده کنند.

به شما پیشنهاد می‌دهیم که تست جامع روانشناسی برای استخدام و نگهداشت پرسنل را نیز انجام دهید و از نتایج ارزشمند آن استفاده کنید.

وظیفه دوم واحد منابع انسانی مدیریت روابط کارکنان است

در هر شرکت، مدیریت روابط بین کارکنان یکی از کارکردهای مهم دپارتمان منابع انسانی است. این کار می‌تواند توسط یک متخصص سرمایه انسانی یا یک زیر مجموعه از دپارتمان منابع انسانی یا حتی با کمک یک مشاور سرمایه انسانی، مدیریت شود.

روابط بین کارکنان یک فرآیند از مدیریت منابع انسانی است که به تقویت روابط کارفرما و کارمند از طریق اندازه‌گیری رضایت شغلی، مشارکت کارکنان و مدیریت تعارض‌ها و حل منازعات در محیط کار می‌پردازد. در سازمان‌های بزرگ از کارکردهای روابط بین کارکنان، ممکن است شامل مدیریت ارتباط با اتحادیه‌ها، مذاکره بر سر توافقنامه‌ها و ارائه تفسیر مربوط به قرارداد اتحادیه کارگری باشد.

وظیفه سوم واحد منابع انسانی آموزش و توسعه کارکنان است

کارفرمایان باید ابزارهایی که برای موفقیت کارکنان برای آن‌ها ضروری است، ارائه دهند. این امر از طریق دپارتمان منابع انسانی با نیاز سنجی آموزشی برای کارکنان و تیم‌های مختلف برای توانمند شدن به منظور رسیدن به شاخص‌های عملکردی و رفع نیازهای شرکت و مشتریان یا بهبود روابط بین کارکنان؛ انجام می‌گیرد. بسیاری از دپارتمان‌های سرمایه انسانی، آموزش رهبری و توسعه حرفه‌ای را ارائه می‌دهند. 

آموزش رهبری ممکن است برای کارکنان و مدیران تازه استخدام شده و ارتقا یافته در موضوعاتی مانند مدیریت عملکرد و نحوه رسیدگی به امور مربوط به کارمندان مورد نیاز باشد. در برخی موارد، به معنی ارائه فرصت به کارکنان جدید برای کمک به آن‌ها به منظور درک فرهنگ سازمانی است. 

ایجاد فرصت‌های حرفه‌ای برای کارکنانی که می‌خواهند به اهداف شخصی دست یابند مانند اخذ یک مدرک دانشگاهی. برنامه‌هایی مانند کمک هزینه تحصیلی و برنامه‌های بازپرداخت کمک هزینه تحصیلی اغلب در حوزه‌های آموزش و توسعه منابع انسانی قرار دارند.

وطیفه چهارم واحد منابع انسانی جبران خدمات و پاداش ها در سازمان است

همانند مدیریت روابط بین کارکنان، جبران خسارت و پاداش منابع انسانی اغلب می‌تواند توسط یکی از متخصصان سرمایه انسانی که دارای یک تخصص دوگانه است انجام شود. 

در بخش جبران خسارت، کارکرد متخصص منابع انسانی شامل تنظیم ساختار جبران و ارزیابی شیوه‌های رقابتی پرداخت خسارت‌ها است. یک مدیر منابع انسانی و یا دپارتمان سرمایه انسانی سازمان می‌تواند در مورد نرخ پوشش بیمه با بیمه‌گذاران مذاکره کرده و فعالیت‌ها را با مدیر صندوق پس انداز بازنشستگی هماهنگ کند.

وظیفه پنجم واحد منابع انسانی ایمنی شغلی کارکنان است

ایمنی محل کار یک عامل مهم است. طبق قانون ایمنی و بهداشت شغلی سال 1970، کارفرمایان برای ایجاد یک محیط کاری ایمن برای کارکنان تعهد دارند. 

یکی از وظایف عمده دپارتمان منابع انسانی این است که از آموزش ایمنی در محیط کار حمایت کرده و قوانینی را برای گزارش آسیب و مرگ و میر در محل کار وضع کند. علاوه بر این، متخصصان ایمنی اغلب با متخصصان سرمایه انسانی برای مدیریت مشکلات جبران خسارت کارکنان همکاری می‌کنند.

وظیفه ششم واحد منابع انسانی انجام امور قانونی کار و کارمندان است

سازگاری با قوانین کار و اشتغال یک کار مهم دپارتمان منابع انسانی است. عدم تبعیت از قوانین می‌تواند به شکایات از محل کار بر اساس شیوه‌های اشتغال ناعادلانه، شرایط نامساعد کاری و نارضایتی عمومی از شرایط کاری منجر شود که می‌تواند بر بهره‌وری و در نهایت سودآوری تأثیر بگذارد. 

کارکنان منابع انسانی بایستی از قوانین اشتغال مانند "قانون حقوق مدنی"، "قانون استانداردهای کار منصفانه "، "قانون ملی روابط کاری" و بسیاری دیگر از قوانین و مقررات مطلع باشند.

نویسنده روت مایاو Ruth Mayhew 

نویسنده این مقاله Ruth Mayhew در حوزه منابع انسانی بیش از 17 سال سابقه دارد. قبل از آن چندین سال به عنوان مشاور و مدیر منابع انسانی سابقه فعالیت داشته است و در حال حاضر هم شرکت مشاور خودش را اداره میکند. Ruth Mayhew در زمینه سرمایه انسانی طی مقالاتی به کارکردهای دپارتمان منابع انسانی ، وظایف مدیران منابع انسانی ، مزایای شرح شغل نوشتن و برون سپاری خدمات منابع انسانی و استخدام و مصاحبه در شرکت ها و سازمان ها پرداخته که برخی از آنها را به تدریج ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد.


شرح شغل مدیریت عملکرد مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.