چرا یک شرکت باید برای استخدام افراد از تست های روانشناسی استفاده کند؟

1397/07/11 11:17 AM - 5 سال قبل


دلایل استفاده از تست‌های روانشناسی در استخدام بسیار زیاد است. اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد نحوه به کارگیری تست‌های شخصیت شناسی در فرآیند استخدام است. در این مقاله سعی داریم به این مهم بپردازیم که علت استفاده از تست‌های روانشناسی در پروسه استخدام چیست و چرا به استخدام کمک می‌کند؟

تست‌های روانشناسی قادر به پیش بینی افراد قبل از استخدام هستند

امروزه پیش‎‌‌بینی افراد قبل از استخدام عامل مهمی در موفقیت‌ و شکست‌ یک شرکت بازی می‌کند. همان طور که پیش‌بینی هوا، نتایج مسابقات ورزشی، وضعیت اقتصادی و دیگر موارد می‌تواند برایمان مهم باشد، منطقی است که دنیای کسب و کار نیز پیش بینی صورت گیرد. امروزه شرکت‌های بزرگ برای رسیدن به هدف پیش‌بینی از تست‌های روانشناسی استفاده می‎‌‌کنند. برخی از تست های روانشناسی به کارفرمایان کمک می کند رفتار افراد کاندید شغلی را پیش از استخدام پیش‎‌بینی کنند و در کنار آن برای مواردی مانند ترفیع رتبه یا بالا بردن سطح آگاهی و مهارت کارمندان نیز از آن‌ها استفاده کنند.

آیا یک شرکت واقعاً با صرف هزینه معقول می‌تواند برای پیش‌بینی رفتار مشخصی از انسان و شناسایی استعداد و فاکتورهای ریسک استخدام از تست‌‎های روانشناسی استفاده کند؟

چه نوع آزمون‌های روانشناسی برای استخدام استفاده می‌شود؟

مجموعه بسیار گوناگونی از تست‌های روانشناسی در سطح اینترنت وجود دارد. متداول‎‌‌ترین آزمون‎‌های روانشناسی استفاده شده در بحث استخدام، آزمون‌های بررسی علایق، پرسشنامه‌‎های خودسنجی، آزمون‎‌های شناختی و آزمون رفتاری هستند. این نوع آزمون‌‎ها صحت یا اعتبار پیش‌بینی را با مقادیر متفاوتی نشان می‌دهند و بررسی درستی این آزمون‎‌ها بسیار اهمیت دارد. ثابت شده است که استفاده از چندین تست روانشناسی در کنار هم به معنای پیش‎‌بینی بهتر در استخدام است. در حقیقت، طی فرآیند استخدام، آزمون روانسنجی اطلاعات بیشتری را از فرد در اختیار شما قرار می‌دهد. پروسه‌های استخدام به صورت معمول که شامل مصاحبه، بررسی تاریخچه مختصر زندگی فرد و موارد دیگر است، هم‎چنان سر جای خود قرار دارد.

چرا در استخدام اطلاعات استانداردی که تست‌های روانشناسی در اختیار ما قرار می‌دهند، مهم هستند؟

تست‌های روانشناسی اطلاعات استانداردی در اختیار شما می‎‌گذارد؛ به عبارتی کاندیداها با استفاده از شاخص‎‌‌های مشابهی تحت سنجش قرار می‌‎گیرند و با استانداردهای موجود مقایسه می‎‌شوند. این نوع استانداردسازی باعث عدم وابستگی آزمون به خطای شناختی مدیران و کارشناسان استخدام و بی‌طرفی آزمون می‌شود که گاهی اوقات در استخدام و یا ارتقاء افراد کارفرما دچار آن می‌گردد. البته دقت کنید که در این مورد داریم از تست‌های استاندارد که هنجاریابی شده‌اند و اعداد آن‌ها نرمال‌سازی شده است، حرف می‌زنیم. استفاده از آزمون‌های غیر استاندارد اطلاعات درستی در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

به عنوان مثال، بعضی از افراد در طول یک مصاحبه شغلی مهارت خاصی در خوب نشان دادن خود دارند که در نتیجه می‎‌تواند بر روی نظر فرد مصاحبه کننده تاثیر بگذارد. با مقایسه تمامی کاندیداها با استانداردهای مختلف و ابزارهای معتبر روانشناسی، وجهه کامل‎‌تری از افراد را می‎‌توان به دست آورد.

بعلاوه، اغلب اوقات طبق یک تفکر باطنی ما بهترین کارمندان خود را بدون شک بهترینِ بهترین‌ها می‌دانیم. اما با استفاده از تست‌های روانسنجی استاندارد ما می‌توانیم به عنوان مثال بهترین فروشنده خود را با دیگر فروشنده‌های موجود در بازار مقایسه کنیم. اطلاعات به دست آمده نشان خواهد داد آیا این فروشنده واقعا یک فروشنده برتر است یا خیر.برای این منظور می‌توانید از پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ استفاده کنید. چون امکان مقایسه افراد را فراهم می‌آورد.

تست‌های روانشناسی به چه صورت می‌تواند به نفع کسب و کار شما عمل کند؟

برای اینکه با صرف هزینه کم بیشترین نتیجه را از آزمون‌های روانسنجی بگیرید، ما به شما راه‌حل زیر را توصیه می‎‌کنیم. ابتدا و مهم‌‎تر از هر چیزی، باید مشخص کنید در چه زمینه‌ای می‌خواهید از این آزمون‎‌ها استفاده نمایید؛ یعنی در کدام بخش از مراحل استخدام، جابجایی شغلی، انتخاب نهایی کاندیداها، بررسی احتیاج به نیروی کاری بیشتر، و یا ارزیابی کارمندان برای اعطای سمت‌های مختلف در شرکت. در این قسمت هم پنل مدیریتی سایت تست و تایپ به شما کمک می‌کند شایستگی‌های شغلی را مشخص کنید. 

ثبت نام رایگان در پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ 

زمانی که شایستگی‌های شغلی را مشخص کردید، بایستی بررسی نمایید برای سمت شغلی مورد نظر خود چه صلاحیت‌هایی نیاز است و طی فرآیندهای داخلی استخدام چه مواردی از آن را می‎‌توان ارزیابی کرد. سپس باید صلاحیت‎‌‎های لازم برای آن شغل را شناسایی کنید که با فرآیندهای داخلی استخدام ارزیابی نمی‌شوند و از طریق آزمون‎‌های روانشناسی می‌توان آن‌ها را سنجید. در این مرحله، برای انتخاب ارزیابی‎‌ها بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید تا شما را به خوبی راهنمایی کند. شما هم‎چنین باید توجه داشته باشید که ابزارهای آنلاین یک نمای کلی از افراد را در اختیار شما قرار می‌دهند. بعضی از شرایطی که با این ابزارها سنجیده می‎‌شوند ممکن است برای موقعیت شغلی مورد نظر شما ضروری نباشند. همچنین شما می‌توانید خودتان تفسیر بعضی از ابزارهای پیشرفته‎‌تر روانشناسی را یاد بگیرید تا به دنبال آن به نتیجه‌گیری سرعت ببخشید و استقلال بیشتری در این زمینه به دست آورید.

چطور مدل Best Practice را در سازمان پیاده کنیم؟

با گذشت زمان و استفاده از تست‌های روانشناسی شما می‌توانید یک استاندارد داخلی برای موقعیت‌های کلیدی در شرکت را به وجود بیاورید. به عنوان مثال، اگر گروهی از فروشندگان ارزش کاری بالایی دارند، ما می‌‎توانیم در زمان استخدام سایر فروشنده‌‎ها وجود همان ارزش‌ها، ویژگی‌ها و شایستگی‌های شغلی را در نتایج بررسی کنیم. به دنبال ایجاد یک شناسه کلی در رابطه با صلاحیت هر گروه در شرکت، خلاصه داده‎‌ها را می‎‌توان تحلیل و به نکات مفیدی دست پیدا کرد؛ به عنوان مثال بررسی کرد معمولا چه ضعف‎‌هایی وجود دارد یا چه مواردی تکمیل ‎کننده قدرت تیم کاری خواهد بود. با پنل مدیریتی تست و تایپ این کار با یک کلیک امکان پذیر می‌شود. این ارزیابی‎‌ها برای توسعه منابع انسانی مفید است. خیلی اوقات ما شاهد مدیرانی بوده‌ایم که تنها یک مرتبه در خصوص نتایج تست‌ها مشورت کرده و هرگز از آن‌ها دوباره استفاده نمی‌کنند. از ابزارهای روانشناسی می‎‌توان برای اجرای طرح‎‌های بسیار هدفمند توسعه منابع انسانی و نیازسنجی آموزشی استفاده کرد یا به افراد و کارکنان کمک کرد تا فرآیند توسعه فردی خود را تسریع بخشند.

به طور خلاصه، سازمان‌ها به دنبال قرار دادن تست‌های روانشناسی در پروسه استخدام خود با مزایای زیادی روبرو خواهند شد. تنها یک شروع ساده کافی است تا تمامی این مزایا آشکار شود.


شخصیت شناسی مدیریت عملکرد مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.