حل مشکلات کاری با استفاده از رفتارشناسی تست دیسک

1397/07/28 3:14 PM - 5 سال قبل


حل مشکلات کاری و معضلاتی که در محیط کار به وجود می‌آید بیشتر ناشی از اختلافات رفتاری در افراد است. ابزار تست دیسک به سازمان کمک می‌کند تا این مشکلات را ریشه‌یابی کند و از بروز آن‌ها تا جایی که ممکن است جلوگیری نماید. در این مقاله سعی می‌کنیم چهار تیپ کلی در تست دیسک را به شما معرفی کنم و نحوه مقابله با چالش را در این افراد توضیح دهیم. البته تیپ‌های رفتاری در تست دیسک پانزده تا هستند که در چهار گروه اصلی جای می‌گیرند. از این رو این چهار گروه اصلی در تست دیسک را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

اختلاف نظر با یک همکار چه زمانی رخ می‌دهد؟

اختلاف نظر یک امر عادی در محیط کار است. در محیط یک اداره اغلب اوقات با افرادی مجبور به کار می‎‌‌شوید که اگر به اختیار خودتان بود هرگز حاضر نبودید 8 ساعت از روز خود را با او سپری کنید. حتی اگر از گذراندن وقت با همکاران خود لذت می‌برید، همکاری نزدیک با افراد مشابه در تمامی روزهای هفته و سال گاهی اوقات می‌تواند اندکی تنش به وجود آورد. متاسفانه تنش کوچک بین افراد با مرور زمان می‌تواند به مشکلات گسترده‌تری تبدیل شود. خبر خوب ما برای شما این است که شما می‌توانید اکثر مشکلات محیط کار که به واسطه رفتار متفاوت افراد به وجود می‌آید را با تست دیسک برطرف کنید.

لینک آزمون تست دیسک با گزارش کامل

یکی از مفیدترین درس‌های تست رفتارشناسی دیسک این است که از این آزمون می‌توان به نحوی استفاده کرد که شیوه برخورد تیپ‌های رفتاری مختلف با موقعیت‌های استرس‌زا پیش‌بینی شود. حداقل زمانی که شما با انجام تست دیسک پی ببرید علت بسیاری از اعمال دیگران که ناخوشایند شما است در ذات آن‌ها وجود دارد، سطح تحمل شما در قبال رفتار دیگران و درک آن بسیار بیشتر می‌شود.

چطور افراد در محیط کار حتی زمانی که با هم موافق نیستند، می‌توانند با یکدیگر کار کنند؟

در این قسمت چهار تیپ رفتاری تسلط‌گرا (D) تاثیرگذار (I) باثبات (S) و وظیفه‌شناس (C) را بررسی خواهیم کرد. شما به راحتی متوجه خواهید شد که اگر تیپ رفتاری فرد را شناخته باشید می‌توانید او را آرام کنید و یا از بروز اختلاف جلوگیری کنید. 

1. زمانی که با یک فرد تیپ تسلط‌گرا (D) به مشکل برخوردید

چنین فردی یک شیوه سرراست را ترجیح می‌دهد و مستقیما نسبت به اختلافات رخ داده واکنش نشان می‌دهد. زمانی که با فرد تیپ D به مشکل بر می‌خورید بهتر است بنشینید و فورا با او صحبت را شروع کنید. از آن جایی که یک فرد تیپ تسلط‌گرا اغلب اوقات صبر و تحمل زیادی ندارد زیاد به حاشیه نروید و فورا علت مشکل را بیان کنید. زمان بحث در مورد مشکل بهتر است پای احساسات را به میان نکشید. یک فرد تیپ D به ندرت مسائل را از دیدگاه عاطفی می‌بیند و بعید است نسبت به درخواست‌های عاطفی رقت و همدردی نشان دهد. هم چنین چون این فرد بیشتر وظیفه‌گرا است وقت زیادی را با او در مورد راه‌حل‌ها صحبت کنید تا خود مشکل. فرد تیپ D سریعا برای واکنش نشان دادن و عمل آماده است. زمانی که مشکل را پیش چشم او می‌آورید آن‌ها در پیدا کردن و اجرای یک راه حل وقت تلف نمی‌کنند.

2. زمانی که با یک فرد تیپ تاثیرگذار (I) به مشکل برخوردید

برخلاف تیپ D، یک فرد تاثیرگذار یک شیوه برخورد دوستانه‌تر و همراه با صحبت را ترجیح می‌دهد. زمانی که با چنین فردی به مشکل بر می‌خورید اعلام کنید مشکلی که دارید شخصی نیست. هم چنین یک تیپ I اگر از طریق احساسات به مشکل نزدیک شوید بهتر شما را درک می‌کند (به عنوان مثال بگویید "زمانی که این اتفاق رخ داد، باعث شد این احساس در من شکل گیرد که..). در طول صحبت با او سعی کنید همه چیز را به صورت آرام و بدون تنش بیان کنید. هم‎ چنین مطمئن شوید زمان مناسبی را صرف صحبت می‌کنید. زمانی که فرد تیپ I در حال صحبت است شنونده خوبی برای او باشید. حرف او را قطع نکرده و بگویید حرف‌های او را می‌شنوید و درک می‌کنید. هم چنین متوجه باشید تیپ رفتاری I در تست دیسک به صورت ذاتی به زمان تحویل کارها توجه ندارد. زمانی که مشکل ایجاد شده با یک تیپ I در رابطه با مدیریت زمان است آگاه باشید که چنین فردی برای حفظ دقیق برنامه زمانی اولویت قائل نمی‌شود. شاید بهتر است برنامه زمانی کاری خود را کمی با انعطاف همراه کنید یا از او بخواهید که کارها باید چند روز قبل از موعد تمام شده باشند.

3. زمانی که با یک فرد تیپ باثبات (S) به مشکل برخوردید

چون این تیپ افراد به دنبال نظم و هارمونی در محیط کار هستند، بعید است با یک فرد تیپ S به طور کامل به مشکل بر بخورید. چنین فردی روابط شخصی را در بالای لیست اولویت‎‌ها قرار می‌دهد؛ بنابراین زمان بحث با او سعی کنید متوجه شود که با وجود مشکل هم چنان برای او ارزش قائل هستید و او را درک می‌کنید. هم چنین یک فرد تیپ S زمانی که بتوانید یک رابطه شخصی براساس وجوه مشترک‌تان برپا کنید بهتر متقاعد می‌شوند. متاسفانه یک فرد تیپ باثبات برخورد مستقیم با مشکل را دوست ندارد و سعی می‌کند هر زمان که ممکن است از آن دوری کند. برای مقابله به این مشکل، زمان بحث در مورد مسائل رخ داده با یک فرد S سعی کنید اوضاع را آرام نگه دارید. اگر فشاری به او وارد کنید یا بیش از حد تن صدای خود را بالا ببرید یک فرد S عقب نشینی خواهد کرد و نسبت به انجام راه‌حلی موافقت می‌کند که برای آن برنامه‌ای ندارد و فقط برای خاتمه دادن به بحث آن را قبول کرده است. تیپ رفتاری S در تست دیسک شنونده بسیار خوبی است؛ بنابراین تا زمانی که مسائل را با رعایت ادب آشکارا به او توضیح دهید، او تمام توجه خود را به چیزی که می‌گویید معطوف خواهد کرد.

4. زمانی که با یک تیپ رفتاری وظیفه شناس (C) به مشکل برخوردید

فردی با تیپ C می‌تواند حساس و از مورد انتقاد واقع شدن متنفر باشد. تیپ رفتاری C اغلب اوقات زمانی که مستقیما با آن‌ها برخورد می‌کنید احساس ناراحتی می‌کنند. در نتیجه زمان بحث در مورد مشکلات با تیپ C، مسائل را با یک دیدگاه انتقادی شخصی همراه نکنید (به عنوان مثال نگویید "من زمانی که شما فلان کار را می‌کنید خوشم نمی‌آید...). هم چنین سعی کنید احساس غافل‌گیری نکند. هنگامی که به صحبت در مورد مشکل با یک تیپ C نیاز است، زمان گفتگو را به وقت دیگری در روز موکول کنید. این امر زمان لازم را در اختیار تیپ C قرار می‌دهد تا به افکار خود نظم دهد و عنصر غافل‌گیری حذف خواهد شد. 

زمان صحبت با او همیشه مطمئن باشید که به خوبی همه چیز را توضیح می‌دهید. جملات گنگ را انتخاب نکنید. وقت کافی برای بحث را در نظر بگیرید و برای جواب دادن به پرسش‌ها آماده شوید. تیپ رفتاری C در تست دیسک در حل مشکل بسیار خوب است؛ بنابراین زمانی که به او مشکل خود را توضیح دهید او به صورت ذاتی به دنبال طرح‌ریزی نحوه رفع این مشکل می‌گردد. در روز کاری مطمئن شوید از یک فرد C انتظارات معقولی دارید. تیپ رفتاری C در انجام وظایفی که نیاز به نظم و دقت دارد بسیار عالی عمل می‌کند؛ اما به خاطر شیوه علمی‌شان در برخورد با مسائل به نسبت دیگر تیپ‌های رفتاری اغلب اوقات با سرعت آهسته‌تری باید کار کنند.

دفعه بعد که متوجه بحث با یک همکار شدید یا احساس کردید دارید به دنبال یک وجه مشترک می‌شوید؛ از نتیجه تست دیسک برای رفع تنش ایجاد شده استفاده کنید. زمانی که تئوری‌های رفتار انسانی را که تست دیسک به آن‌ها می‌پردازد را درک کردید، حل مشکلات به وجود آمده در محیط کار به مراتب ساده تر می‌شود.


دیسک شخصیت شناسی مدیریت عملکرد مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.