مقایسه تست دیسک با تست MBTI

1397/08/05 10:49 AM - 5 سال قبل


اگر اصطلاح انگلیسی " DISC vs Myers-Brigg" یعنی مقایسه تست دیسک با تست مایرز بریگز را در گوگل جستجو کنید با بیش از 70 هزار نتیجه روبرو می‌شوید. مشخص است که افراد زیادی دوست دارند به تفاوت بین این دو تست شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی که بیشترین محبوبیت را دارند پی ببرند. پس سوال این است تفاوت‌های بین تست دیسک با تست MBTI (مایرز – بریگز) چیست؟ ابتدا نگاه سریعی به تست شخصیت‌شناسی مایرز بریگز می‌اندازیم.

تست mbti چیست و چه مواردی را می‌سنجد؟

پرسشنامه‌های تست MBTI براساس نظریات روانشناسی است که در سال 1921 از سوی کارل یونگ به چاپ رسید. یونگ بر این عقیده بود که شخصیت انسان تحت تاثیر 4 کارکرد روانی شایع قرار می‌گیرد؛ یعنی درک مستقیم (شهود)، حس کردن، اندیشه و احساس. اولین تست شخصیت MBTI توسط کاترین کوک بریگز و دختر او ایزابل مایرز بریگز طراحی شد. هدف ابتدایی استفاده از آن جهت کمک به زنان متقاضی پیوستن به ارتش آمریکا برای ورود به کاری مناسب هر شخص در ارتش در طول دوران جنگ جهانی دوم بود. شیوه امروزی استفاده از تست MBTI برای اولین بار در سال 1962 منتشر شد.

از نظر نحوه آزمون، در تست مایرز بریگز از شرکت کنندگان خواسته می‌شود به یک سری سوال (تا 112 سوال) پاسخ دهند. طراحی این سوالات به نحوی است که نشان دهد شخصیت فرد آزمون‌دهنده در کدام یک از 4 گروه دوتایی زیر قرار می‌گیرد:

  • برونگرا یا درونگرا (چطور حواس خود را متمرکز می‌کنید و انرژی می‌گیرید.)
  • حسی یا شهودی (چطور اطلاعات را دریافت و پردازش می‌کنید.)
  • متفکر یا احساسی (چطور تصمیم گیری می‌کنید.)
  • قضاوتی یا ادراکی (نحوه تعامل شما با دنیا.)

براساس جواب‌های فرد به سوالات تست شخصیت MBTI هر کدام از این 4 گروه اولویت‌های فرد را منعکس می‌کنند. به عبارت دیگر فرد برونگرایی یا درونگرایی، حسی یا شهودی، تفکر یا احساس، قضاوت یا ادراک را ترجیح می‌دهد. نتیجه این است که فرد در یکی از 16 تیپ شخصیتی گوناگون قرار داده می‌شود. تیپ‌های شخصیتی با استفاده از 4 حرف عنوان‌گذاری می‌شوند که گرایش فرد آزمون‌دهنده را به هر کدام از 4 گروه دوتایی نشان می‌دهد؛ یعنی شخصیت فرد عنوانی دریافت می‌کند که تیپ شخصیتی او را نشان می‌دهد مانند “ESFP,” “ISFJ,” “ENTP” و غیره.


نتایج به افراد کمک می‌کنند خود را کامل‌تر بشناسند؛ به عنوان مثال یک تیپ شخصیتی ISFP "هنرمند" نامیده می‌شود. زمانی که فرد بداند شخصیت او ذاتاً به گرایش‌های هنری اشاره می‌کند درک شغل‎‌هایی که باید دنبال کند آسان‌تر می‌شود. هم چنین به افراد کمک می‌کند از رفتار متداول دردسرآفرین که به واسطه تیپ شخصیتی رخ می‌دهد دوری کنند و راهکارهایی را برای ارتباط موثرتر با دیگران شکل دهند.

با نگاه به خلاصه مطالبی که در مورد اصول تست شخصیت MBTI گفته شد، مشخص است که آزمون مایرز بریگز چندین شباهت مهم با تست دیسک دارد.

شرکت در تست MBTI با گزارش کامل

تست DISC چیست و چه مواردی را می‌سنجد؟

تست دیسک براساس نظریات ویلیام مولتون مارستون شکل گرفته است. هم یونگ و هم مارستون در حوزه‌های مشابهی تخصص داشتند (یونگ یک روانپزشک و مارستون یک روانشناس بود) و هر دو تحقیقات فراوانی در زمینه رفتار انسانی انجام داده و به چاپ رسانده بودند. هم یونگ و هم مارستون در یک عصر زندگی می‌کردند و تحقیقات مهمی به چاپ رسانده‌اند.

تست دیسک قادر است صفات رفتاری افراد را از بین صدها صفت رفتاری مشخص، تعیین نماید. نقطه قوت دیگر تست دیسک مشخص کردن رفتار افراد در سه موقعیت مختلف مانند رفتارکاری، رفتار شخصی و رفتار عمومی است. علاوه برآن تست دیسک قادر است از انواع پانزده‌گانه تیپ‌های رفتاری یک تیپ رفتاری که به فرد نزدیک است را مشخص کند. در ضمن می‌تواند تشخیص دهد که فرد سوالات را ضد و نقیض جواب می‌دهد یا خیر. 

شرکت در تست دیسک با گزارش کامل

تفاوت تست دیسک و تست MBTI در چیست؟

هر دو تست دیسک و تست MBTI ابزار سنجشی هستند که طراحی آن به دست آوردن آگاهی در مورد شخصیت و رفتار است. هر دو به شدت محبوب بوده و توسط افراد، سازمان‌‌ها، موسسات و شرکت‌های مختلف در جهان استفاده می‌شوند. گرچه بین تست رفتارشناسی دیسک و تست شخصیت‌شناسی MBTI چند تفاوت بارز وجود دارد از جمله:

  • تست دیسک یک تست رفتارشناسی است و رفتارهای فرد را در 3 موقعیت نشان می‌دهد. این تست مشخص می‌کند که فرد به صورت شخصی چه رفتاری دارد، در محیط کار چه رفتاری را بروز می‌دهد و رفتار او در اجتماع به صورت کلی چگونه است. اما تست MBTI یک تست شخصیتی است که به صورت کلی شخصیت فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. 
  • سوالات تست دیسک به نسبت تست MBTI کمتر است ( تست دیسک 24 سوال دارد، در حالی که تست استاندارد MBTI 112 سوال دارد).
  • تست شخصیت MBTI افراد را در 16 تیپ شخصیتی قرار می‌دهد، در حالی که تست رفتار شناسی دیسک به طور کلی 4 تیپ رفتاری را بیان می‌کند (تسلط، تاثیرگذاری، ثبات و وظیفه شناس) و به طور کلی 15 زیر مجموعه دارد.
  • تست مایرز بریگز فرض می‌کند که شخصیت ثابت بوده و بعید است تغییر یابد، در حالی که آزمون دیسک بیشتر این احتمال را مطرح می‌کند که موقعیت‌ها و محیط‌های مختلف ممکن است باعث بروز ویژگی‌های رفتاری متفاوتی در افراد شوند.
  • تست مایرز بریگز تا حد زیادی شاخصی برای تفکر داخلی یک فرد به شمار می‌رود، در حالی که طراحی آزمون دیسک به نحوی است که بررسی می‌کند شخصیت چه رفتار خارجی به همراه می‌آورد.

کدام تست برای من مناسب‌تر است؟

به طور کلی تست شخصیت MBTI یک ابزار سنجشی خوب برای افرادی است که به دنبال خودآگاهی هستند. نتایج آزمون مایرز بریگز بسیار شخصی است و معمولا اطلاعات زیادی در رابطه با ذات اصلی یک فرد آشکار می‌کند. گرچه این امر ظاهرا برتری این تست به نسبت آزمون دیسک است ولی می‌تواند در حقیقت یک نقطه ضعف نیز به شمار رود؛ چون MBTI تستی عمیقا شخصی است و براساس حجم اطلاعات زیادی که پرسش‌های MBTI آشکار می‌کنند افرادی که در این آزمون شرکت کرده‌اند برای در میان گذاشتن نتایج این تست با دیگران احساس خوبی ندارند. 

این امر باعث می‌شود که استفاده از تست MBTI در محیط‌های عمومی مانند یک شرکت، سازمان یا فضای کسب و کار دشوار شود. چون تست شخصیت‌شناسی اغلب اوقات برای ایجاد تیم، فعالیت‌های تیمی سرگرم‌کننده به دور از محیط کار، آموزش کارمندان، جلسات فروش و دیگر گردهمایی‌های عمومی استفاده می‌شود؛ تست شخصیت‌شناسی مایرز بریگز می‌تواند مشکل آفرین باشد. زمانی که فرد آزمون‌دهنده از قبل می‌داند که نتایج آزمون او با دیگران در میان گذاشته می‌شود، این امر می‌تواند باعث ایجاد فشاری شود که فرد را مجبور کند به نحوی به سوالات جواب دهد که بیشترین تاثیر را بر روی دیگران بگذارد. دستکاری پاسخ‌ها اعتبار نتایج آزمون را زیر سوال می‌برد و در نتیجه انجام آن را بی فایده می‌کند.

هم چنین زمانی که تست شخصیت MBTI برای یک کاربرد عمومی (به عنوان مثال آموزش کارمندان) استفاده می‌شود؛ افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند اغلب اوقات نمی‌توانند از شناسه شخصیتی خود اطلاعات مفید را به دست آورند. با توجه به 16 تیپ شخصیتی و سرنام‌های مختلف که اغلب گیج‌کننده هستند زبان بیان MBTI اغلب اوقات بسیار سریع از حافظه افراد معمولی پاک می‌شود. خیلی زیاد رخ داده است با جملاتی از این دست روبرو می‌شویم "من چند ماه قبل در یک آزمون شخصیت‌شناسی MBTI شرکت کردم. فکر کنم نتیجه تست من تیپ شخصیتی EN...؟ EMFJ؟؟ یا IMFJ بود؟ 

نکته قابل توجه در مقایسه تست MBTI با تست DISC در این است که ام بی تی آی در شاخص‌های خود برای شدت یا ضعف درصد اختلاف گزارش متفاوتی ندارد. بدین معنا که اگر در شخصی ترجیح درونگرایی او 5 درصد بیشتر از برونگرایی باشد یا 50 درصد بیشتر یاشد در هر صورت درونگرا گزارش می‌شود. در صورتی که در تست دیسک اگر شخصی در شاخص D امتیاز 51 داشته باشد صفاتی را که در گزارش دریافت می‌کند با شخصی که در شاخص D امتیاز 75 را دارد متفاوت خواهد بود. این مزیت تست دیسک را برای استخدام نسبت به تست MBTI در برتری قرار می‌دهد.

تست دیسک در سوی دیگر ماجرا است که تمامی مزیت‌های تست MBTI را ولی با یک ظاهر کاربر پسندتر دارد. سرواژه "دیسک" را به راحتی می‌توان به خاطر سپرد؛ بنابراین بر روی کاربران تاثیر طولانی‌تری می‌گذارد. معمولا افرادی که این آزمون را انجام می‌دهند نتایج تست خود را تا سال‌ها بعد به یاد می‌سپارند. همچنین چون تست رفتارشناسی دیسک به هر محیطی که به هنگام شرکت در تست در ذهن دارید، خاص است نتایج به مانند تست MBTI شخصی یا خصوصی نیست. افراد راحت‌تر نتایج تست دیسک خود را با سایرین در میان می‌گذارند و اطمینان دارند با آن که نتایج این آزمون ممکن است شخصیت کاری آن‌ها را نشان دهد؛ ولی خود حقیقی و باطنی آن‌ها دست نخورده باقی می‌ماند و به حریم شخصیتی آن‌ها تجاوز نمی ‌شود.

به طور کلی تست رفتارشناسی دیسک و MBTI هر دو فراوان استفاده می‌شوند و روش‌های معتبری برای ارزیابی شخصیت یک فرد به شمار می‌روند. 

نتایج تست MBTI برای افرادی بهتر است که دوست دارند دانش عمیقی نسبت به روان و شخصیت اصلی خود به دست آورند. به همین علت دانشجویان روانشناسی و روانپزشکی اغلب اوقات در کلاس‌های دانشگاه خود از تست MBTI به عنوان یک تمرین تئوری استفاده می‌کنند. 

نتایج تست دیسک به مانند MBTI مفید هستند ولی در زمان کوتاه‌تری می‌توان این آزمون را کامل کرد و تاثیر طولانی‌تری به نسبت MBTI می‌گذارد و بنابراین تست دیسک برای مکان‌های عمومی و استخدام انتخاب بهتری است؛ یعنی محل‌هایی که نتایج با دیگران در میان گذاشته می‌شود. علاوه بر این تسلط بر درک تست شخصیت‌شناسی دیسک به نسبت MBTI ساده‌تر است و کاربردهای سر راست‌تری دارد.

این گفته‌ها به این معنا نیست که هیچ کسب و کاری از آزمون MBTI استفاده نمی‌کند یا جدا از خود ارزیابی کاربردهای دیگری ندارد. بسیاری از افراد با MBTI به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. ابزار با ارزشی که پیشینه طولانی و قابل احترامی همانند با تست دیسک دارد. اگر به دنبال استفاده از یک ابزار شخصیت‌شناسی در محیط کار هستید یا به دنبال یک روش سنجش شخصیت هستید که بتوان سریعاً آن را فرا گرفت و به آسانی به کار برد، دیسک انتخاب منطقی‌تری است.


mbti (ام بی تی آی) دیسک منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.