شش سوالی که باید قبل از انتخاب یک شرکت ارائه دهنده آزمون های روانشناسی استخدام بپرسید

1397/08/17 10:16 AM - 5 سال قبل


آزمون های پیش از استخدام با فراهم سازی اطلاعات مهمی در مورد توانایی ها و مهارت های کاندیداها به شما کمک می کنند تصمیمات آگاهانه تری در استخدام بگیرید. اما برای اینکه یک آزمون نتایج عالی برای سازمان شما در پی داشته باشد شدیداً به شرکتی که از آن آزمون تهیه می کنید، بستگی دارد. اگر به دنبال یک شرکت ارائه دهنده آزمون های پیش از استخدام هستید، سوالات زیر را باید بررسی کنید:

  • چه نوع سوالاتی ارائه می دهند؟

انتخاب آزمون های روانشناسی مناسب مهم ترین و اولین گام در انتخاب یک راهکار موفق در خصوص تست های روانشناسی است. آزمون های روانشناسی که انتخاب می کنید باید مستقیماً با شرایط احراز شغلی که به دنبال جذب نیرو برای آن هستید، در ارتباط باشد. (ما در این قسمت می توانیم به شما در انتخاب تست روانشناسی مناسب کمک کنیم.) به هرحال، مهم ترین عاملی که در زمان انتخاب تست ها باید در نظر بگیرید این است که آیا این تست های روانشناسی با شغل مورد نظر مرتبط هستند یا خیر. به همین دلیل، آزمونی که نیاز دارید می تواند شرکتی که باید با آن همکاری کنید را مشخص کند. شرکت هایی که طیف گسترده تری از آزمون ها را در اختیار دارند، انتخاب مناسب تری هستند زیرا دست شما را برای انتخاب آزمون های مختلف برای جایگاه های مختلف باز تر است. شرکت ارائه دهنده باید به شما راهکاری برای تطبیق شغل با شاغل در انجام آزمون ها ارائه دهد. 

آزمون های مناسب به نیاز خاص سازمان شما بستگی دارند. به عنوان مثال، اگر به دنبال انتخاب یک آزمون برای موقعیت های شغلی مختلف در شرکت خود هستید، شاید بخواهید از شرکت طراحی آزمونی استفاده کنید که مجموعه وسیعی از آزمون ها را ارائه می دهد. این امر یک نوع انعطاف پذیری در اختیار شما میگذارد که از طریق یک سیستم تمامی کاندیداها برای وظایف شغلی مورد نظر خود را بسنجید تا به دنبال آن فرآیند آزمون به شکل استانداردتر و کارآمدتری در آید.

از طرف دیگر، اگر بخواهید تنها برای یک وظیفه شغلی آزمون انتخاب کنید و یک نوع بسیار خاص از آزمون را در ذهن دارید، انتخاب یک شرکت تخصصی طراحی آزمون که این نوع خاص از تست را ارائه می دهد، منطقی است.  سعی کنید از شرکت هایی استفاده کنید که تخصص آن ها آزمون ها است. شرکت هایی که خدمات آزمون ها را به صورت غیر تخصصی و دیگر خدمات جانبی مانند کاریابی و غیره ارائه می دهند قابل اعتماد نیستند.

پنل مدیریتی برای آزمون های استخدامی روانشناسی

  • آیا تست های روانشناسی ارائه شده معتبرسازی شده اند؟

جدا از مقوله خود تست های روانشناسی، باید مطمئن شوید که شرکت طراحی آزمون می تواند معتبرسازی تست ها را ثابت کند یا خیر. به عبارت دیگر، آیا تست ها قادر به پیش بینی عملکرد شغلی هستند یا خیر؟ به یاد داشته باشید هدف اصلی یک کارفرما در انجام آزمون های پیش از استخدام کسب نتایج مثبت در جهت کسب و کار او است، یعنی تست هایی باید انتخاب کنید که در پیش بینی این عواقب شغلی معتبر سازی شده باشند.

زمان بررسی یک شرکت طراحی آزمون در رابطه با معتبر سازی آزمون ها، باید تقریبا مطمئن شوید که این شرکت می تواند ثابت کند برای نتایج آزمون داده های معتبری وجود دارد. این کار اغلب اوقات با نشان دادن ارتباطی بین نتایج آزمون و عواقب شغلی مانند پایین آمدن تعداد نیروی کار خروجی از شرکت، بهره وری بیشتر یا عملکرد بهتر کارمندان، صورت می گیرد. تست هایی معتبر هستند که بتوانند احتمال موفقیت یک فرد در یک شغل را پیش بینی کنند.

هم چنین فراموش نکنید که مطمئن شوید این آزمون ها به خصوص برای استفاده در مرحله پیش از استخدام معتبر سازی شده اند. این قضیه بسیار مهم است. بعضی از تست های مرسوم (مانند تست دیسک و تست MBTI) در بحث ایجاد تیم های کاری و توسعه کارمندان زمانی که کارمندان استخدام شده اند ارزش زیادی دارند، ولی برای استفاده در فرآیند پیش از استخدام معتبرسازی نشده اند. اگر قصد دارید از آزمون ها برای تصمیم گیری در زمینه استخدام استفاده کنید، مطمئن شوید که آن ها برای استفاده در فرآیند استخدام معتبر سازی شده اند.

پنل مدیریتی برای آزمون های روانشناسی استخدامی

  • آیا تفسیر نتایج به صورت خلاصه و مدیریتی وجود دارد؟

داده ها تنها زمانی ارزش دارند که بتوان از آن ها خروجی مورد انتظار را گرفت. نتایج آزمون پیش از استخدام محدوده کاملی از واقعاً ساده تا واقعا پیچیده را در بر می گیرند. بعضی از آزمون ها برای خلاصه سازی یک مجموعه کامل از تست ها یک امتیاز واحد ارائه می دهند، در حالی که بعضی دیگر از آزمون ها تقریباً خلاصه ای از نتایج را برای یک آزمون به دست می دهند.

اگر وقت شما محدود و جزئیات برایتان مهم نیست، یک گزارش تک امتیازی ممکن است بیشتر مفید باشد. این قضیه بیشتر برای شرکت هایی مفید است که به دنبال استخدام نیرو برای موقعیت های شغلی محدود هستند یا به صورت منظم قصد استخدام افراد برای یک یا دو موقعیت شغلی را دارند.

گزارش های مفصل و طولانی اطلاعات بیشتری فراهم می کنند ولی کارفرما از طرفی باید زمان (و سواد لازم) برای تفسیر درست آن ها را داشته باشد. شرکت هایی که آزمون های پیچیده تری را ارائه می دهند اغلب اوقات برای تفسیر نتایج کلاس ها یا گواهینامه هایی ارائه می دهند، یعنی یک مرحله الزامی برای جلوگیری از تقسیر اشتباه نتایج. ولی اگر برای وظایف شغلی جدید به صورت منظم از آزمون شرکت می کنید، یا فرآیند استخدام شما چند مدیر استخدام در چند دپارتمان مختلف را درگیر می کند، اگر برای تفسیر نتایج به یک گواهینامه معتبر نیاز است آموزش هر کدام از مدیران می تواند با زحمت زیادی همراه شود.

البته، گزارش هایی هم وجود دارند که از نظر جزئیات بسیار متوسط هستند، در هر صورت سطح جزئیاتی که شما در امتیاز نهایی یک آزمون نیاز دارید به اهداف کاری و فرآیند استخدام سازمان شما بستگی دارد.

برخی شرکت ها پنل های خاصی در اختیارتان می گذارند تا به صورت راحت و سریع افراد را بر اساس شایستگی های مورد نظر غربالگری کنید و درصد تطابق هر یک را بسنجید. این پنل ها بهترین نوع ارائه آزمون ها هستند زیرا تصمیم گیری را برای مدیران غیر منابع انسانی به شدت ساده سازی می کنند و در عین حال تفسیر های طولانی را نیز برای اطلاعات تکمیلی در اختیارتان قرار می دهند.

  • آیا امکان ادغام آن با فناوری های دیگر وجود دارد؟

اگر از یک نرم افزار استخدام استفاده می کنید، شاید باید به دنبال شرکت طراحی آزمونی بگردید که بتواند آزمون خود را با این پلت فرم ادغام کند. فرآیندهای ادغام متفاوت هستند ولی معمولاً این امکان را به کارفرمایان می دهند که تمامی اطلاعات لازم استخدام کارمندان را در یک مکان مشاهده کنند. این امر به ساده سازی فرآیند استخدام کمک کرده و مدیریت مخزن بزرگی از داوطلبان شغلی را آسان تر می سازد.

ادغام با نرم افزارهای استخدامی اغلب اوقات برای شرکت های بزرگ یا شرکت هایی مفید است که در آن واحد برای موقعیت های شغلی فراوان در حال جذب نیرو هستند. شرکت هایی با حجم استخدام کمتر احتمالا در زمان انتخاب یک شرکت طراحی آزمون به اولویت بندی شرط ادغام نیازی ندارند.

اگر در حال حاضر از هیچ گونه نرم افزار استخدامی استفاده نمی کنید (یا قصد دارید از تست های قلم و کاغذی استفاده کنید)، ادغام با تکنولوژی های دیگر در زمان انتخاب یک شرکت طراحی آزمون نباید در نظر گرفته شود.  

  • پنل های قیمتی تست های روانشناسی به چه شکل است؟

با آن که هزینه در زمان انتخاب یک شرکت طراحی آزمون یقیناً عامل مهمی است، هم چنین باید پنل های قیمتی مختلف را در نظر گرفت، چون آن ها می توانند نیازهای خاص سازمان شما را تکمیل کنند. چندین پنل قیمتی مختلف وجود دارد ولی دوتا از متداول ترین آن ها به صورت زیر است:

پرداخت به ازای هر آزمون: تقریبا نیاز به توضیح ندارد ولی پنل قیمتی پرداخت به ازای هر آزمون به معنای این است که هر زمان به دنبال برگزاری یک آزمون هزینه آن را پرداخت می کنید. استفاده از این پنل قیمتی اگر مخزن محدودی از داوطلبان شغلی دارید یا هر ساله تعداد مشخصی را استخدام می کنید، منطقی است. گرچه، انتخاب این روش می تواند باعث سخت تر شدن پیش بینی هزینه های آزمون در یک برنامه تعیین بودجه شود، چون به دنبال تغییر نیازهای استخدام شما قیمت هم می تواند فرق کند.

پرداخت حق آبونمان: یک شرکت با انتخاب این پنل قیمتی برای یک بازه زمانی مشخص حق آبونمان پرداخت می کند. در این بازه زمانی، شما معمولا می توانید به طور نامحدود آزمون برگزار کنید. قیمت براساس حق اشتراک یا آبونمان می تواند به شما کمک کند هزینه های برگزاری آزمون خود را پیشاپیش مدیریت کنید و کاندیداهای بیشتری را به نسبت انتظار اولیه خود محک بزنید. مزیت دیگر پرداخت حق اشتراک این است که این توانایی را به شما می دهد که در مراحل اولیه استخدام آزمون را برگزار کنید و با توجه به قدرت برگزاری به صورت نامحدود نیازی نیست نگران اجازه دادن به تمامی داوطلبان برای شرکت در آزمون ها باشید، در نتیجه استفاده از تست ها به عنوان یک مرحله غربالگری یا بررسی اولیه ساده تر می شود. هم چنین شما می توانید کاندیداها را در طول فرآیند استخدام بیشتر از یک مرتبه محک بزنید یا برای تایید نتایج دوباره آزمون ها را برگزار کنید. 

پنل مدیریتی استفاده از آزمون های روانشناسی استخدامی

  • خدمات پشتیبانی از مشتری به چه صورت است؟

هر زمان که تصمیم به بررسی شرکت های مختلف گرفتید، باید نوع خدمات پشتیبانی از مشتری آن ها را نیز بررسی کنید. بعضی از شرکت های طراحی آزمون خدمات پشتیبانی را از طریق ایمیل یا تلفن، بعضی از طریق فراهم سازی امکان مدیریت یک حساب اختصاصی، بعضی از طریق آموزش نامحدود در اختیار شما قرار داده و بعضی دیگر ممکن است در مرحله اجرا پشتیبانی بیشتر را ارائه دهند. شما همچنین می توانید بررسی کنید اگر کاندیدا در زمان انجام آزمون به مشکلات فنی برخورد کرد، پشتیبانی لازم در اختیار او قرار می گیرد یا نه.

سطح پشتیبانی مورد نیاز شما واقعا به شرایط بستگی دارد. اگر سازمان شما قصد برگزاری آزمون در چندین دپارتمان شغلی و برای وظایف شغلی مختلف را دارد، انتخاب شرکتی مفید است که خدمات پشتیبانی فراوانی ارائه دهد. به همین شکل، اگر تفسیر آزمون هایی که انتخاب می کنید سخت یا بسیار پیچیده است، باید مطمئن شوید که شرکت مورد نظر در تفسیر نتایج آن ها به شما کمک لازم را می کند. از سوی دیگر، اگر نیازهای شما در برگزاری آزمون ساده است یا برای سمت های شغلی محدودی قصد انجام آزمون را دارید، ارائه پشتیبانی برای انتخاب شرکت طراحی آزمون ممکن است یک عامل تعیین کننده به شمار نرود.  

در ایران شرکت توسعه تعالی نوتریکا به عنوان یک شرکت تخصصی ارائه دهنده آزمون های استخدامی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ را در اختیار تمامی سازمان ها و شرکت ها قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه بفرمایید.


مدیریت عملکرد مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.