چطور عملکرد کارمندان را بسنجیم؟

1397/08/19 4:42 PM - 5 سال قبل


یکی از مهمترین کارهای مدیران سنجش عملکرد کارکنان است. سنجش عملکرد کارکنان در صورتی عملی خواهد شد که بدانید از هر فردی چه عملکردی انتظار دارید. یکی از مواردی که مسئولین استخدام همواره به دنبال آن هستند این است که بتوانند شاخصی برای استخدام های موفق و ناموفق بیایند. به همین علت نیاز دارند تا عملکرد کارکنان تازه استخدام شده را مورد بررسی قرار دهند. عملکرد کارمندان یکی از مهم ترین شاخص ها برای موفقیت به خصوص زمان ارزیابی تاثیر فرآیند استخدام است. در استخدام هر کارمند، هدف گزینش کاندیدایی است که احتمال موفقیت او در وظایف شغلی اش بیشتر از همه است. برای ارزیابی این که به چه مقدار فرآیند استخدام در دستیابی به این هدف خوب عمل می کند، بایستی به نوعی عملکرد کارمندان را بعد از استخدام سنجید. شاخص های سنجیده شده می توانند در اختیار کارفرما راهکارهایی قرار دهند که برای بهبود عملکرد شغلی به کار روند.

لینک آزمون روانشناسی جامع مخصوص استخدام و نگهداشت کارکنان

چطور عملکرد کارمندان را باید سنجید؟ 

ظاهراً ارزیابی میزان عملکرد یک کارمند به ذهنیت شخص ارزیابی کننده بستگی دارد. با توجه به این محدودیت لازم است بدانیم  که بدون سنجش عملکرد کارمندان، نمی توانیم عملکرد شرکت را بسنجیم و به همین میزان مشخص کردن عملکرد بالا و پایین در طولانی مدت سخت تر می شود.

راه های متعددی برای سنجش عملکرد کارمندان با توجه به حوزه فعالیت شرکت و اهداف کلی آن وجود دارد. به عنوان مثال، شرکت های تولیدی ممکن است عملکرد را براساس خروجی کار با سنجش مقدار تولید خود بسنجد. یک شرکت خدماتی ممکن است عملکرد را از طریق میزان نرخ رضایت مشتری بسنجد. تیم های فروش ممکن است عملکرد را در درجه اول براساس ارقام فروش مورد ارزیابی قرار دهند.

نوعی ارزیابی عملکرد کارمند که نسبتاً برای هر شرکتی عمومی و جهانی است، درجه بندی عملکرد است. در اکثر موارد درجه بندی عملکرد کارمند توسط مدیر کارمند صورت می گیرد یا می تواند ترکیبی از درجات به دست آمده از سوی ناظرین و همکاران محسوب شود. درجه بندی های متداول اغلب اوقات براساس مقیاسی از 1 تا 5 یا 1 تا 10 هستند. بدون توجه به جزئیات محاسبه درجه بندی عملکرد یک فرد، نکته قوت درجه بندی عملکرد در فراهم سازی ارقام کمی و قابل سنجشی است که شما می توانید از آن نه تنها برای مقایسه کارمندان بلکه هم چنین برای میانگین عملکرد شرکت با گذشت زمان استفاده کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید که میانگین عملکرد در دپارتمان کاری شما در یک سال 3.3 از 5 است. و فرض کنید هدف در سال بعد افزایش این رقم توسط چندین راهکار در فرآیند استخدام به منظور جذب استعدادهای کاری قوی تر است. در سال بعد، شما ممکن است متوجه افزایش درجه بندی عملکرد خود به 3.8 شوید، رقمی که به نظر اندک است ولی اگر توجه کنید که میانگین آن در عرض یک سال 15 درصد افزایش یافته است می فهمید که این دستاورد برای هر سازمانی یک موفقیت بزرگ است.

نحوه بهبود عملکرد کارمندان

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، عملکرد کارمندان تنها یک قضیه نیست و آن را می توان به شیوه های متعددی سنجید. در حقیقت، این امکان وجود دارد که سازمان شما بخواهد عملکرد کارمندان خود را براساس شاخص های متعددی بسنجد. تا زمانی که در نحوه سنجش آن پیوستگی و عدم تناقض را رعایت کنید، بررسی تغییر آن از یک سال به سال بعد نسبتا ساده است. سوال است است که چطور پیکان پیشرفت عملکرد را در جهت افزایش قرار می دهید؟

عملکرد کارمندان نتیجه بسیاری از عوامل سازمانی است اما همچنین تحت تاثیر کاندیدایی قرار می گیرد که استخدام کرده اید. به عنوان مثال، بهبود کیفیت کلی استخدام شما می تواند به شکل بارزی باعث بهبود عملکرد کارمندان در سازمان شما شود. با اتخاذ راهکارهای استخدامی که به بالا بردن کیفیت آن کمک کنند، شما می توانید شاهد تغییرات مثبت شوید.

یک راه برای شروع لحاظ کردن داده های بیشتر در پیشبرد عواملی از استخدام است که در پیش بینی عملکرد شغلی بهتر عمل می کنند. به عنوان مثال آزمون های پیش از استخدام یکی از پیش گویانه ترین عوامل استخدام برای عملکرد شغلی محسوب می شوند. آزمون های توانایی شناختی به خصوص در پیش بینی عملکرد شغلی نسبت به مصاحبه ها و رزومه های شغلی به مراتب بهتر عمل می کنند. با اجرای آزمون های پیش از استخدام در فرآیند استخدام، کارفرمایان می توانند آگاهی های مبتنی بر داده هایی از کاندیداهای خود به دست آورند که به آن ها کمک می کند تصمیمات آگاهانه تری در استخدام بگیرند.

لینک آزمون های روانشناسی پیش از استخدام 

به عنوان مثال یک شرکت از آزمون های روانشناسی پیش از استخدام استفاده کرده و نه تنها نرخ خروج کارمند از شرکت و جایگزینی با نیروی کاری جدید را کاهش داده بلکه هم چنین از یک سال به سال دیگر نرخ عملکرد را تا 15 درصد افزایش داده است. شرکت دیگری از آزمون های روانشناسی پیش از استخدام برای بهبود نرخ موفقیت استخدام تا 26 درصد استفاده کرده است. با این وجود شرکت دیگری متوجه شده است امتیازهای آزمون پیش از استخدام با درجه بندی نرخ عملکرد کارمندان ارتباط بسیار زیادی دارد، آن ها متوجه شده اند که به طور متوسط کارمندانی که در انجام یک تست شخصیت شناسی موفق بوده اند به نسبت افراد ناموفق، 30 درصد عملکرد بهتری داشته اند.

بخش ارتباط بسیار مهم است. چون آزمون های روانشناسی پیش از استخدام به شکل بارزی با عملکرد شغلی در ارتباط هستند، استفاده از این آزمون ها در فرآیند استخدام به معنای بروز بهبود ملموس و قابل توجه در عملکرد کارمندان است. هرچند شما به طور سالیانه عملکرد کارمندان را بسنجید، اما این سنجش مداوم آن ها است که به شما این امکان را می دهد که نیاز آن به بهبود را متوجه شوید و همچنین به شما کمک می کند متوجه شوید آیا تلاش های شما جوابگو بوده است یا خیر. شما همچنین می توانید با استفاده از پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ قبل شروع به کار کاندیداها میزان عملکرد شغلی آن ها را پیش بینی نمایید. برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.


مدیریت عملکرد مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.