چطور باید در استخدام از آزمون های روانشناسی استفاده کنیم؟

1397/08/29 2:10 PM - 5 سال قبل


امروزه به خاطر مشخص شدن رابطه زیاد بین پیش بینی عملکرد شغلی و نتایج برخی از آزمون های روانشناسی، کارشناسان منابع انسانی از آزمون های روانشناسی برای غربالگری کاندیداهای استخدامی استفاده می کنند. در این مقاله می خواهیم به این مورد بپردازیم که چطور باید از آزمون های روانشناسی در استخدام استفاده کرد؟

آیا آزمون های روانشناسی استخدامی باید در محل شرکت یا در خارج از شرکت برگزار شود؟

یکی از اولین پرسش هایی که از ما پرسیده می شود این است: در چه نقطه ای از فرآیند استخدام باید داوطلبان شغلی را محک بزنم؟ به خصوص، محل برگزاری آزمون در مکان شرکت یا خارج از آن باشد؟

با آن که پاسخ به این سوالات به اولویت های شرکت شما بستگی دارد، توصیه عمومی ما محک زدن داوطلبان شغلی تا جای ممکن در مراحل اولیه فرآیند استخدام است. اما سوال اصلی این است که باید آزمون های روانشناسی در محل شرکت برگزار شوند؟ با توجه به اطلاعاتی که ما از سازمان هایی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی تست و تایپ را تهیه کرده اند اینست که  80 درصد سازمان هایی که ما با آن ها کار می کنیم از راه دور آزمون های خود را برگزاری می کنند که به نسبت 5 سال قبل یک تغییر شگرف به شمار می رود.

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

مزایای برگزاری آزمون های روانشناسی در مراحل اولیه استخدام چیست؟

انجام آزمون های روانشناسی در مراحل اولیه استخدام راهی مطمئن و موثر در جمع آوری داده های بی طرفانه و منصفانه در خصوص کاندیداها است. به عنوان مثال، درخواست از داوطلبان شغلی به شرکت در آزمونی که لینک آن را در آگهی شغلی آنلاین خود قرار داده اید، باعث غربالگری آن ها از بین مخازن بزرگتری از کاندیداهای بالقوه خواهد شد و این اطمینان را برای شما به وجود می آورد که همه افرادی که وارد قیف استخدام شما شده اند تحت استانداردهایی قرار می گیرند که برای آن وظیفه شغلی وضع کرده اید. این امر به شما کمک می کند فرآیند استخدام خود را ساده سازید و در حجم زیادی از وقت شما که صرف خواندن رزومه های شغلی کاندیداهای بی صلاحیت می شود، صرفه جویی می کند.

برگزاری آزمون های روانشناسی از راه دور واقعا با توجه زیادی همراه شده است، چون تعداد درخواست ها برای هر فرصت خالی شغلی در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است. نه تنها افراد بیکار بیشتر هستند بلکه اینترنت باعث شده که کاندیداها سریع تر برای یک شغل درخواست خود را ارائه دهند. با توجه به این مخزن های بزرگتر داوطلبان شغلی، برگزاری آزمون به یک ابزار موثر الزامی تبدیل می شود که در وقت و هزینه فرآیند استخدام شما صرفه جویی خواهد کرد.

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

نگرانی های اصلی در خصوص استفاده از آزمون های روانشناسی در استخدام چیست؟

تا این مرحله باید مزایای برگزاری آزمون از راه دور مشخص شده باشد. ولی معایب آن چیست؟ ما براساس گفته مشتریان با سه نگرانی اصلی روبرو می شویم:

ابتدا امنیت آزمون است. چطور باید مطمئن شد که واقعاً خود کاندیدا در آزمون شرکت می کند؟ سوال خوبی است. پاسخ این است که شما با برگزاری آزمون محافظت نشده، نمی توانید مطمئن شوید که فرد از بیرون کمک دریافت نمی کند. به همین دلیل است که ما تست های مهارت و شایستگی را پیشنهاد می کنیم چون شما می توانید با گرفتن نسخه های متفاوتی از این آزمون ها در محیط شرکت از داوطلبانی که در مرحله اولیه قبول شده اند، نتایج آزمون خارج از محیط شرکت را تایید کنید. هم چنین فکر خوبی است که از ابتدا به آن ها بگویید که چنین کاری را انجام می دهید، بنابراین آن ها می دانند اگر با صداقت در این آزمون ها شرکت نکنند، تنها وقت خود را تلف کرده اند. نکته مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که برگزاری آزمون در مراحل اولیه استخدام به معنای تنها غربالگری کاندیداهایی است که مشخصا پیش نیازهای شغلی را ندارند. نتایج آزمون از راه دور باعث جلوگیری از ارزشیابی افراد در مراحل بعدی فرآیند استخدام نمی شوند.

تردید دیگری که اغلب اوقات شرکت ها دارند این است که داوطلبان در پروسه آزمون زدن دچار دلسردی نشوند. راهنمایی ما در این خصوص این است که تا زمانی که طول زمان آزمون را در حد معقولی نگه دارید، کاندیداهایی که از دست خواهید داد افرادی خواهند بود که در هر صورت آن ها را نمی خواهید. اگر یک کاندیدا زمان اندکی صرف تکمیل یک آزمون نکند، یقینا از همان ابتدا به سازمان شما علاقه خاصی نداشته است، بنابراین شما افرادی تحت عنوان اسپمرهای رزومه شغلی را از دست خواهید داد. در نتیجه شاید بپرسید مدت زمان معقول برای انجام آزمونی که در مراحل اولیه استخدام صورت می گیرد، چقدر است؟ 40 تا 50 دقیقه زمان قابل قبول است. اگر از کاندیداها بخواهید در یک آزمون 5 ساعته در مراحل اولیه استخدام شرکت کنند، شاهد کاهش شدید تعداد کاندیداها خواهید بود چون حتی از نظر کاندیداهای خوب نیز این قضیه غیرمنطقی است.

دلیل سومی که ممکن است باعث ایجاد تردید شرکت ها در استفاده از آزمون های روانشناسی در مراحل اولیه استخدام شود، بحث هزینه است. اگر شما در یک آگهی شغلی آنلاین لینک یک آزمون را قرار دهید ممکن است با داوطلبان شغلی زیادی روبرو شوید که آن آزمون را انجام می دهند. اگر به ازای هر آزمون هزینه پرداخت می کنید، هزینه ها سر به فلک خواهد کشید. بنابراین اگر نحوه استفاده از آزمون ها به این شکل است، به ازای هر تست هزینه پرداخت نکنید. این قضیه یکی از دلایل متعددی است که ما استفاده از پنل های قیمتی با پرداخت اشتراک را توصیه می کنیم که تعداد مجاز انجام آزمون ها نامحدود است.

به طور خلاصه، در مراحل اولیه استخدام از آزمون ها استفاده کنید ولی سعی کنید کوتاه باشند. با استفاده از این آزمون ها در وقت و انرژی خود برای غربالگری کاندیداها از بین مخازن بزرگ داوطلبان شغلی صرفه جویی خواهید کرد. 

لینک آزمون جامع روانشناسی برای استخدام کارکنان

پنل ارزیابی سازمانی و گروهی سایت تست و تایپ بستری را برای تطبیق شغل با شاغل فراهم آورده است که شما با استفاده از آن می توانید شایستگی های مورد نیاز یک شغل را بسنجید و درصد تطبیق کاندیداها با آن را بیابید. برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از این سامانه با ما در تماس باشید. 


شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.