کاندیداها در مصاحبه های شغلی حاضر نمی شوند؟ علت آن چیست و چطور جلوی آن را می توان گرفت؟

1397/09/06 3:47 PM - 5 سال قبل


یکی از پدیده های جدید در جذب و استخدام عدم حضور کاندیداها برای مصاحبه شغلی است، یعنی بعد از ارتباط تلفنی و اولیه  یا حتی پس از پذیرفته شدن فرد کاندیداهای شغلی در مصاحبه ها و مراحل بعد استخدام حضور پیدا نمی کنند. در این مقاله، ما به شما می گوییم که چرا عدم حضور در مصاحبه شغلی زیاد شده است و تیم استخدام شما برای جلوگیری از آن چه کاری می تواند انجام دهد. 

سطح بالای تقاضا برای کارمندان اوضاع را تغییر داده است یکی از دلایل اصلی افزایش سطح ناپدید شدن افراد از فرآیند مصاحبه این است که شغل های زیادی به چشم می خورد و بنابراین کارمندان شایسته ای برای استفاده از این فرصت های خالی شغلی وجود دارد. نرخ بیکاری در هر کشوری باعث می شود داوطلبان شغلی دست بالا را داشته باشند و از آن استفاده کنند. در یک مقاله نشان داده شد رفتار کاندیداها در عدم برقراری تماس مجدد و ظاهر شدن در کارهای با دستمزد کم رایج بود ولی امروزه در تمامی شغل ها این پدیده دیده می شود. 

بازار شغلی امروزه در اختیار کاندیداها قرار دارد و داوطلبان شغلی با گزینه های زیادی روبرو می شوند که این موضوع نحوه واکنش نشان دادن آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. 

اما چطور می شود که داوطلبان شغلی برای مصاحبه و حتی شغل هایی که درخواست آن ها پذیرفته شده است، حاضر نمی شوند! باید توجه داشت که قسمتی از تقصیر این ماجرا به خود کارفرمایان بر می گردد. سالیان درازی است که کاندیداهای شغلی در مورد عدم برقراری ارتباط از سمت کارفرمایان شاکی هستند. در یک ارزیابی، 65 درصد جویندگان شغلی اظهار داشته اند که در مورد درخواست های شغلی خود هیچ گونه ارتباطی از کارفرمایان دریافت نکرده اند. از این کمبود ارتباط اغلب اوقات به عنوان یکی از آسیب زننده ترین بخش های تجربه کاندیدا یاد شده است. عدم حضور در مصاحبه ها می تواند به خوبی نتیجه این تجربیات باشد. زمانی که کارفرمایان در صنعت استخدام قدرت را در دست داشتند، آن ها ناخواسته یک سری هنجار منفی وضع کردند یعنی کمبود ارتباط و پیگیری اندک داوطلبان شغلی شان. کارفرمایان قدرت الزاما "ناپدید سازی" افراد را در هر مرحله از فرآیند استخدام داشتند و ظاهرا حال مکان این قدرت جابجا شده و این جویندگان شغلی هستند که از آن برای نشان دادن این رفتار استفاده می کنند. 

با نشان دادن جدیت خود به کارمندان بالقوه تان جلوی عدم حضور در مصاحبه را بگیرید یک راه برای جلوگیری از این مشکل، تقویت تلاش هایتان در جهت برند کارفرمایی تان است. یعنی مطمئن شوید که کسب و کار خود را با رقبا متمایز می کنید. مطمئن شوید که به واسطه وب سایت، محیط کار، بسته های پاداش و مزایا و حقوقی که می دهید در راس انتخاب کارمندان بالقوه قرار می گیرید. 

راهکار جایگزین: از همان ابتدا جدیت خود را به کارمندان خود نشان دهید. فقط به بررسی رزومه های شغلی و ارسال جواب ایمیل برای تعیین زمان مصاحبه بسنده نکنید. بلکه تلفن را بردارید و با ارسال پیامی علاقه خود به کاندیدا را نشان دهید. ابتدا برای نشان دادن علاقه واقعی خود یک مصاحبه تلفنی ترتیب دهید. در اختیار کاندیداها دلیلی برای احساس به تعهد به فرآیند استخدامتان را قرار دهید. سپس به دنبال شناسایی کاندیداهایی باشید که بیشترین توجه را نشان داده اند و برای وقت مصاحبه انعطاف پذیری لازم را به آن ها بدهید. بسیاری از کاندیداها کارمندانی فعلی به شمار می روند که درخواست شغلی خود را بدون توجه دیگران ارسال کرده اند و برای مصاحبه چند ساعتی از روز خود را مرخصی می گیرند. سعی کنید گزینه ای در اختیار آن ها قرار دهید که مثلا بتوانند برای مصاحبه قبل از شروع ساعات معمولی کاری حضور پیدا کنند یا یک مصاحبه را به بعد از ساعات کاری موکول کنید. انعطاف پذیری تاثیر زیادی بر روی کاندیداها خواهد داشت. در نهایت، کاندیداهایی را شناسایی کنید که ممکن است قرار مصاحبه را لغو کنند ولی ممکن است برای بیان این که شغل دیگری را پذیرفته اند یا علاقه خود را از دست داده اند، زیادی خجالت می کشند. ناامیدی بزرگی است ولی بهتر است پیش از زمان مصاحبه این قضیه را متوجه شوید. 

زمان مصاحبه را یک یا دو روز قبل تایید کنید و از آن ها بپرسید آیا می خواهند آن را لغو یا به روز دیگری موکول کنند. شرایط را برای آینده تغییر دهید اگر کاندیدایی برای یک مصاحبه حاضر نمی شود، ممکن است وسوسه شوید او را از حوزه توجه خود خارج کنید و یقینا باید این کار را انجام دهید. ولی فرستادن یک ایمیل سریع برای کسب اطمینان از این که او مشکلی نداشته است این پیام را می رساند که شرکت شما در استخدام جدی بوده است و ممکن است چنین فردی قبل از حضور نیافتن در آینده کمی فکر کند.


مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.