چطور نیروی خوب استخدام کنیم؟

1397/06/24 12:20 PM - 5 سال قبل


استخدام افراد کارآمد یکی از بزرگترین دلایل موفقیت در سازمان‌ها است و اگر شما بدانید که چطور یک نیروی خوب استخدام کنید قطعا کسب و کار شما رشد زیادی خواهد کرد. قبل از هر چیز باید بدانید که اگر قبل از استخدام نتوانید پتانسیل‌های فرد را درست ارزیابی کنید ضرر زیادی خواهید کرد. پس باید راهی انتخاب کنید که قبل از استخدام توانایی‌های کاندیداهای شغلی را محک بزنید. دنیای صنعت در حال گسترش و شرکت‌‎ها در حال اوج‌گیری هستند در نتیجه اگر می‌خواهید در بازار خود موفق باشید باید در استخدام کارمندان دقت کنید. بهره‌‎مندی از تیمی بزرگ از کارمندان یک قضیه و استفاده از کارمندان با کارآمدی بالا یک قضیه دیگر است. همه چیز به انتخاب خود شما بستگی دارد.

چطور آزمون‌های روانشناسی به استخدام نیروی خوب کمک می‌کند؟

آزمون‌های روانشناسی اگر با معتبر باشند برخی از آن‌ها قادر خواهند بود تا فرد را از نظر کارایی برای شما پیش‌بینی کنند و بدین ترتیب شما می‌توانید از نتایج آزمون‌های روانشناسی آن‌ها متوجه شوید کدام کاندیدا مناسب‌تر است. پس زمان آن رسیده که در استخدام نیروی‌کاری خود یک آزمون روانشناسی پیش از استخدام قرار دهید. شما می‌توانید از طریق این آزمون‌های روانشناسی تمامی جوانب کاری و شخصیتی کاندیداهای شغلی را بسنجید. یکی از آزمون‌های روانشناسی مهمی که به شما کمک شایانی می‌تواند بکند مجموعه از آزمون‌های شخصیت شناسی و رفتارشناسی است (لینک آزمون نوتریکا سه گانه). این آزمون‌ها رفتار و شخصیت نامزدها را مورد ارزیابی قرار می‎‌‌دهد. بدین طریق شما متوجه خواهید شد آیا آن‌ها قادر به وفق دادن خود با فضای کاری شما هستند یا خیر.

اگر تیم کارمندان شما توانا، سازگار با شرایط، منعطف و مثبت‎‌گرا نباشد نمی‎‌توانید به نتایج دلخواه کاری خود دست پیدا کنید. وجود تیمی از کارمندانی با توانایی بالا اما رفتار و شخصیت نامناسب باعث می‌‎شود که نتوانید از یک ایده کاری خوب به درستی جواب بگیرید. هدف این است که هر شخص در شرکت شما نهایت تلاش خود را نشان دهد تا در مجموع بهترین نتیجه به دست آید. اگر افرادی که استخدام می‌کنید منطقی، مثبت‌گرا و با مهارت باشند، آن‌ها در کسب و کار شما نتیجه خوبی برجا خواهند گذاشت. حضور چنین افرادی در محیط کار باعث افزایش روحیه‌کاری، مثبت‌گرایی و ایجاد انگیزه خواهد شد. اگر نامزدهای شغلی که انتخاب می‌کنید رزومه کاری و مدرک تحصیلی خوبی داشته باشند؛ ولی از طرف دیگر نسبت به شرایط مختلف با دید منفی برخورد ‎کنند، بعد از حضور او در شرکت تاسف خواهید خورد.

لینک پنل ارزیابی سازمانی و گروهی برای انجام آزمون های روانشناسی از کارکنان

استفاده از آزمون های روانشناسی چه کمکی به استخدام افراد مناسب میکند؟

شما باید با مفهوم آزمون‌های روانشناسی آشنا باشید. آزمون‌های روانشناسی جنبه‌های مخفی از کاندیداهای شغلی شما را آشکار خواهد کرد و آن‌ها نمی‌توانند شخصیت رفتاری و کاری خود را در حین سنجش شما مخفی کنند. بهترین جنبه این نوع آزمون‌ها این است که نتایجی در خصوص افراد در اختیار شما خواهد گذاشت که حتی فکرش هم نمی‌کنید. شاید با خود فکر می‌کنید که نمی‌توانید به ذهن نامزدها راه پیدا کنید و از چیزی که به آن فکر می‎‌کنند یا مثبت بودن فرآیند فکری آن‎‌‌ها باخبر شوید. اما باید بگوییم تست‌های روانشناسی آن‌ها را در شرایطی قرار خواهد داد که باید از بین گزینه‌هایی که در آزمون‌های روانشناسی در اختیار آنان قرار می‌گیرد، یک گزینه را انتخاب کنند. گزینه انتخاب شده رفتار و نحوه برخورد آن‌ها با شرایط را نشان خواهد داد.

لیست آزمونهای روانشناسی برای استخدام افراد با عملکرد بالا

چرا افراد منفی گرا برای استخدام مناسب نیستند؟

مهم نیست یک فرد چقدر واجد شرایط، ماهر و با سابقه است، اگر نسبت به شرایط مختلف با دید منفی برخورد کند، کردار او نتیجه بی‌ثمری برای کسب و کار شما خواهد داشت. مهم نیست چقدر تیم کاری شما امیدوارانه فعالیت کند، او در این بین همیشه آیه یاس خواهد خواند. قطعیت ذهنی او منفی‎‌‌گرایی نسبت به شرایط مختلف است. آیا با این ضرب‎المثل آشنا هستید که یک سیب گندیده کل جعبه سیب را خراب خواهد کرد؟ در رابطه با کارمندان منفی‌گرا نیز همین قضیه صدق می‌کند. منفی‎‌گرایی او نه تنها در خود او باقی خواهد ماند، بلکه بر روی دیگر کارمندان نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین کل کارمندان شما به این درد مبتلا خواهند شد و بهره‌وری و کارآمدی کار در جهت بیهوده پیش خواهد رفت.   

به همین شکل اگر دقیقا در زمان استخدام متوجه شوید یک نامزد رفتار و طبیعتی منفی‌گرا دارد شما می‌توانید بر اساس آن بهترین و صحیح‎‌ترین تصمیم را بگیرید. بهتر است یک نامزد شغلی را پیش از استخدام بشناسید تا اینکه به دنبال ورود به محیط کار این کار صورت گیرد. از طرفی این امکان وجود دارد طی سنجش نامزدها با آزمون روانشناسی با افرادی برخورد کنید که مثبت‎‌گرا و خوشبین هستند. اگر امروزه واقعا کارمندان یک چیزی کم داشته باشند، آن چیز برخورد مثبت با قضایا است نه مهارت شغلی آن‌ها. با برخورداری از یک ذهن مثبت، حتی یک فرد با سطح فکری متوسط می‎‌‌تواند معجزه کند. اما از طرفی حتی یک نامزد شغلی عالی با ذهنیت منفی از هم خواهد پاشید.

چگونه با انتخاب کارمندان مناسب یک محیط کاری مثبت به وجود می‌آید؟

مهم نیست یک کسب و کار کوچک دارید یا یک شرکت چند ملیتی هستید، اگر محیط کاری شما خوب، مثبت و به دنبال حل مشکلات است می‌توانید تحت هر شرایطی بهترین نتایج را بگیرید. حتی اگر مشکلی وجود داشته باشد، کارمندان خوش‎بین و مثبت‌گرا به دنبال راه‌‎حل برای این مشکل هستند تا اینکه در رابطه با آن غر بزنند. شیوه برخورد با مسائل باعث موفقیت فرد خواهد شد. اگر از همان ابتدای مراحل استخدام در رابطه با محیط کاری که ایجاد خواهید کرد فکر کنید، بخش زیادی از یک مسیر طولانی طی خواهد شد. شما تنها نامزدهایی را استخدام خواهید کرد که به نظر حلال مشکلات، مثبت‎‌گرا و آکنده از روحیه کاری هستند. نقش شما در مراحل استخدام جمع‌آوری نیروهای کاری غیر مفید و بدرد نخور نیست، بلکه هدف انتخاب بهترین استعدادها از بین هزاران نامزد است.

برای مطمئن شدن از انتخاب افراد لایق پس از آزمون‌های روانشناسی چه کاری را انجام دهیم؟

مصاحبه بخش الزامی و غیرقابل توضیح هر پروسه استخدامی است. شما نمی‌توانید فرآیند استخدام را بدون یک مصاحبه ساختار یافته تصور کنید؛ ولی بهره‌‎مندی از یک آزمون به معنای قدرت بیشتر است. زمانی که در فرآیند استخدام خود یک آزمون را قرار دهید، مطمئن خواهید بود که نامزدهای شغلی به بهترین شکل ممکن سنجیده می‌شوند و تنها بهترین آن‌ها به بخش مصاحبه راه پیدا خواهند کرد. بدین طریق افرادی که کار استخدام را انجام می‌دهند احساس راحت‎‌تری خواهند داشت چون تنها با نامزدهای واجد شرایط مصاحبه می‎‌کنند. در هر صورت، هر فردی که به مصاحبه راه پیدا کند آزمون سختی را پشت سر گذاشته است. 

باید بگوییم که در حال حاضر یک فرآیند موفق استخدام ترکیبی از مصاحبه و یک آزمون پیش از استخدام است. این دو در کنار هم می‌‎توانند معجزه کنند. شما نمی‌توانید با مصاحبه به تنهایی تمامی قابلیت‌‎های نامزدها را بسنجید. به همین شکل، آزمون به تنهایی قادر نیست توانایی نامزدها را به طور کامل نشان دهد. اما هم مصاحبه و هم آزمون کار خود را جداگانه انجام می‌دهند که نتیجه این دو امکان تصمیم‎‌‌گیری به صورت شفاف برای شما است.

بنابراین، استخدام کارمندانی مناسب به معنای با قدرت پیش رفتن به سمت آینده است. به هر طریقی شده است بهترین استعدادهای کاری را در قلمروی خود گرد هم آورید!


مصاحبه و استخدام منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.