استفاده از تست دیسک برای بهبود ارتباط نوشتاری در محیط کار

1397/08/01 2:30 PM - 5 سال قبل


نتیجه تست دیسک یک ابزار شگفت انگیز برای بهبود ارتباطاتی است که در محیط کار توسط ایمیل صورت می‌گیرند. هر تیپ شخصیتی در این آزمون در هم ارسال و هم دریافت پیام گرایش‌ها، اولویت‌ها و تنفرهای خاص خود را دارد که این امر می‌تواند منجر به بروز سوءتفاهم یا مشکل شود. تیپ شخصیت‌های تست دیسک عبارتند از D، I، S و C که در مقالات قبلی به صورت مفصل آن‌ها را توضیح داده‌ایم. برای دیدن این مقالات به این لینک مراجعه کنید.

البته قبل از استفاده از مطلب زیر باید تیپ شخصیتی خود را طبق آزمون شخصیت شناسی دیسک بدانید؛ بنابراین ابتدا تست دیسک را انجام دهید و سپس از تمامی اطلاعات زیر استفاده کنید. علاوه بر این شما به کمک نتیجه این آزمون می‌توانید دانش فوق العاده‌ای در تمامی جوانب زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به دست آورید.

تیپ‌های مختلف تست دیسک چطور ارتباط نوشتاری خود را در محیط کار نشان می‌دهند. 

تیپ شخصیتی تسلط گرا (D) چگونه ارتباط نوشتاری برقرار می کند؟

توضیحات: این نوع تیپ رفتاری وظیفه‌گرا و فعال است. 

1. هنگام ارسال پیام نوشتاری: تیپ شخصیتی D دوست دارد پیام خود را مستقیم و سرراست با اشاره به موضوع اصلی ارسال کند. البته این نوع ارسال پیام می‌تواند باعث برداشت بد شود، انگاری از روی خشم و یا میل به ریاست فرستاده شده است. برای رفع این مشکل سخت تلاش کنید جمله مقدماتی خود را به شکل "سلام. امیدوارم روز خوبی داشته باشید. یک سوال کوتاه دارم..." بنویسید.

2. هنگام دریافت پیام نوشتاری: فردی با تیپ شخصیتی D نسبت به ایمیل‌های دقیق، منظم و پیام‌هایی که مثلا از سوال‌های کوتاه تشکیل شده‌اند به خوبی پاسخ می‌دهد و به احتمال زیاد از پیام‌های طولانی یا پیام‌هایی که مطالعه آن‌ها سخت است دوری می‌کند؛ بنابراین برای برقراری ارتباط با تیپ D باید حرف خود را بدون حاشیه و سر راست بیان کنید.

تیپ شخصیتی تاثیرگذار (I) چگونه ارتباط نوشتاری برقرار می کند؟

توضیحات این نوع تیپ شخصیتی مردم گرا و فعال است.

1. هنگام ارسال پیام نوشتاری: فردی با تیپ I ممکن است ایمیل‌های طولانی، مملو از جوک، شکلک و موارد متعدد دیگر بفرستد. خیلی مهم است که نحوه بیان صحبت‌های آن‌ها رسانده شود و آن‌ها زمان زیادی صرف می‌کنند تا به اصل مطلب برسند. به خصوص بسته به مخاطب یا موقعیت، مهم خواهد بود که سریع‌تر به اصل مطلب بروید.

2. هنگام دریافت پیام نوشتاری: پیامی که یک فرد I به آن نیاز دارد باید مرتب یا با جواب‌ها و دستورالعمل‌های شفاف باشد؛ در غیر این صورت ممکن است باعث از بین رفتن سطح توجه و صبر او شود.

تیپ شخصیتی ثبات (S) چگونه ارتباط نوشتاری برقرار می‌کند؟

توضیحات: این نوع تیپ شخصیتی مردم گرا و منفعل است

1. هنگام ارسال پیام نوشتاری: شخصیت‌های ثبات گرا (S) دوست دارند در مخاطب‌ خود بابت پیام‌های آن‌ها احساس خوبی به وجود آید. یعنی پیام را به صورت خودمانی، با سوال پرسیدن یا استفاده از شکلک ارسال می فرستند تا یک نوع لحن صحبت مثبت را تلقین کنند. گرچه بسته به مخاطب ساختار پیام را به یک حالت دقیق و مستقیم تر ممکن است تغییر دهند.

2. هنگام دریافت پیام نوشتاری: تیپ شخصیتی S پیام‌های ایمیل را به طور کامل می‌خواند. پیام‌های به نظر با لحن مستقیم و غیر منتظره دریافتی از سوی تیپ D باعث آزار آن‌ها می‌شود.

تیپ شخصیتی وظیفه شناس (C) چگونه ارتباط نوشتاری برقرار می‌کند؟

توضیحات: تیپ شخصیتی وظیفه گرا و منفعل است.

1. هنگام ارسال پیام نوشتاری: چنین فردی به دقت کامل و جزئیات پیام‌های خود و حس ایجاد اطمینان در طرف مقابل اهمیت می‌دهد؛ یعنی آن‌ها ایمیل‌های خود را دوباره می‌خوانند تا از نبود غلط املائی، نگارشی و دیگر موارد مطمئن شوند و پیام‌های خیلی دقیق و با طول مناسب ارسال می‌کنند.

2. هنگام دریافت پیام نوشتاری: افراد دارای تیپ C به دنبال پاسخ‌های کامل و با جزئیات هستند تا از دقیق بودن پیام مطمئن شوند و ممکن است جواب پیام‌ها را با پیام‌های طولانی، ایده‌ها یا سوالات خود بدهند تا این قضیه ثابت شود؛ بنابراین احتمال بروز اختلاف بین آن‌ها و افراد تیپ D که پیام‌های کوتاه و سرراست ارسال می‌کنند زیاد است.

با توجه به اطلاعات بالا هر فردی می‌تواند یاد بگیرد که چطور به شکل موثرتری از طریق ایمیل با تیپ شخصیت‌های مختلف ارتباط برقرار کند؛ یعنی نه تنها آگاهی بیشتری نسبت به شیوه پاسخ‌دهی و تمایلات آن‌ها به دست آورد بلکه هم چنین از آن در برقراری ارتباط با افراد و همکاران مختلف استفاده کند.

اگر تمامی افراد محیط کار شما در تست دیسک شرکت کرده‌اند نتیجه آن برای ایجاد یک تیم عالی بسیار مفید است. هر فرد آگاهی جدیدی نسبت به خود و هم چنین افرادی که با آن‌ها روزانه کار می‌کند به دست می‌آورد و همه می‌توانند از تغییراتی که در رفتار خود ایجاد می‌کنند باعث برقراری ارتباط به شکل بهتری شوند. در پنل ارزیابی گروهی و سازمانی سایت تست و تایپ این امکان برای کارفرمایان فراهم شده است که به صورت واحد به واحد وضعیت تیپ‌های شخصیتی را در سازمان خود بررسی کنند.


دیسک شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.