انواع سبک رهبری در مدل رفتارشناسی دیسک

1397/08/05 9:47 AM - 5 سال قبل


انواع سبک‌های رهبری در مدل‌های شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارند. مهم‌ترین موضوع این است که کدام سبک رهبری مناسب هست؟ در واقع هر سبک رهبری مزایا و معایب خود را دارد و هر شخصی با توجه به تیپ رفتاری که دارد و موقعیتی که در آن قرار می‌گیرد می‌تواند بهترین رهبر برای آن سازمان و یا کارمندان باشد. سوال اکثر افراد این است که من باید چه مدل رفتاری و شخصیتی داشته باشم که بتوانم رهبر خوبی برای کارمندانم باشم؟ در حقیقت تیپ‌های رفتاری فراوانی وجود دارند که همگی آن‌ها پتانسیل اینکه بتوانند به رهبران و مدیران خوبی در سازمان تبدیل شوند را دارند. 

این فرضیه که یک تیپ شخصیتی و رفتاری به صورت ذاتی بیشتر مناسب رهبری است، در تمامی افراد وجود دارد. ولی در حقیقت، رهبران بزرگ همه نوع تیپ شخصیتی داشته‌اند.

انواع سبک‌های رهبری در تست دیسک کدامند؟

افرادی که در 4 تیپ رفتاری مختلف تست دیسک قرار می‌گیرند همگی پتانسیل یک رهبر با کفایت و قدرتمند را دارند. گرچه نحوه رهبری به شکلی که در مدل رفتاری آن‌ها است طبیعتاً از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند. اگر به دنبال فردی هستید که برای ترفیع رتبه به مدیریت بهترین گزینه به شمار رود یا قصد دارید بدانید که کدام سبک رهبری شما است؛ پیشنهاد می‌کنیم برای شروع شناسایی استعدادهای خاص هر سبک رهبری از تست دیسک کمک بگیرید.

نتیجه انواع سبک رهبری در تست دیسک

اگر در تست دیسک با گزارش کامل در سایت تست و تایپ شرکت کرده‌اید گزارش شما به طور کلی به یکی از چهار رنگ زیر گزارش می‌شود. اگر گزارش شما به رنگ قرمز است جزء تیپ رفتاری تسلط‌گرا هستید. اگر گزارش شما به رنگ سبز است شما جزء تیپ رفتاری با‌ثبات هستید. اگر گزارش شما به رنگ زرد است جزء تیپ رفتاری تاثیرگذار هستید. اگر گزارش شما به رنگ آبی است شما جزء تیپ رفتاری وظیفه‌شناس هستید. در این قسمت به شرح چگونگی سبک رهبری هر تیپ رفتاری می‌پردازیم.

سبک رهبری مدل تسلط‌گرا:

چرا یک تیپ شخصیتی تسلط‌گرا (D) یک رهبر فوق‌العاده می‌شود:

افرادی که دارای تیپ شخصیتی D هستند فقط دوست ندارند در مقام مسئول قرار بگیرند، بلکه حتما باید مسئول امور انتخاب شوند. زمانی که آن‌ها به عنوان رهبر انتخاب می‌شوند بیشترین محتوای وجودی و بهره‌وری خود را آشکار می‌کنند که با توجه به نقاط قوت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های سریع، محول کردن وظایف، ایجاد برنامه‌های عملی و نگاه به امور از یک نمای کلی‌تر منطقی است. آن‌ها افرادی سرسخت، با انگیزه، مصر و شجاع در برابر اختلاف‌ها و درگیری‌ها هستند. به عنوان یک رهبر، فرد دارای تیپ شخصیتی D جاه طلب، قدرتمند، نترس، فرمانده است. آن‌ها در لحظه به دنبال نتیجه‌گیری هستند و در نتیجه شیوه رهبری آن‌ها بدون حاشیه، مستقیم و محکم است.

رهبرانی که براساس تست دیسک تیپ شخصیتی D را دارند به دیگران به شکل آمرانه و با اطمینان دستور می‌دهند. سطح انتظار آن‌ها از افراد به نحوی است که انگار جزوی از خودشان هستند. زمانی که آن‌ها دستور می‌دهند، بدون بحث از فرمان‌هایشان پیروی می‌شود. بهترین جنبه ماجرا این است که مدیران و مدیر عاملان دارای تیپ شخصیتی تسلط‌گرا در برخورد با مشکلات مصمم عمل می‌کنند و از مقابله با مشکلات سختی که سر راه آن ‌ها ظاهر می‌شوند هراسی به دل راه نمی‌دهند. از رهبران دارای تیپ شخصیتی D می‌توان به مدیرعامل بازنشسته جنرال الکترونیک جک ولش اشاره کرد.

سبک رهبری مدل تاثیرگذار

چرا یک تیپ شخصیتی تاثیرگذار (I) یک رهبری فوق العاده می شود:

در حالی که رهبران تیپ D به شکل مستقیم و درخواست کننده‌ای به دیگران دستور می‌دهند، رهبران تیپ I افراد برونگرایی هستند که با استفاده از جذبه شخصی، کاریزما و اشتیاق درونی افراد را دور خود جمع می‌کنند. آن‌ها رهبران مهربانی هستند که مردم به علت شخصیت رباینده‌ای که دارند عاشق آن‌ها می‌شوند. رهبران تیپ I در برقراری ارتباط عالی عمل می‌کنند و از محیط تعاملی لذت می‌برند و در نتیجه به استادی تمام تیم‌های قوی و متحدی را به وجود می‌آورند.

رهبران تیپ شخصیتی تاثیرگذار انرژی بدون مرزی دارند و واقعا از همراهی دیگران لذت می‌برند و طبیعتاً می‌توانند در افراد اطراف خود انگیزه ایجاد کنند و باعث الهام بخشی آن‌ها شوند. آن‌ها افرادی دوست داشتنی و مخاطب‌های راحتی هستند و اغلب اوقات مشکل را با حس شوخ طبعی خود کوچک نشان می‌دهند. آن‌ها قدرت متقاعدکنندگی فوق‌العاده بالایی دارند و خوش‌بینی ذاتی آن‌ها باعث می‌شود که اطرافیان‌شان باور کنند که هر چیزی امکان‌پذیر است. از رهبران دارای تیپ شخصیتی I می‌توان به ریچارد برانسون، کارآفرین انگلیسی و موسس گروه ویرجین اشاره کرد.

سبک رهبری مدل ثبات‌گرا

چرا یک تیپ ثبات گرا (S) یک رهبر فوق‌العاده می‌شود:

رهبران دارای تیپ شخصیتی S همکاری‌کننده، ملاحظه نگر و با قدرت ارتباطی بالا هستند. آن‌ها برای اتحاد کلی گروه ارزش بالایی قائل می‌شوند و اولویت خود را در ایجاد یک محیط مثبت، همراه با احترام و مفید برای همه قرار می‌دهند. رهبران تیپ شخصیتی ثبات‌گرا به نیازها و سلامت دیگران فوق‌العاده اهمیت می‌دهند. آن‌ها شنونده‌های خوبی هستند که از ایده‌های دیگران استفاده می‌کنند و می‌توانند به شکل عالی سطح مشکل ایجاد شده در یک محیط استرس آفرین را کاهش دهند.

رهبران تیپ S افرادی آرام، صبور و راحت هستند. آن‌ها دوست دارند به دیگران احساس راحتی و آرامش ببخشند و از سوی دیگران به شکل افرادی قابل اطمینان و حامی نگریسته می‌شوند. اگر به دنبال ایجاد یک محیط بانظم و توامان با همکاری هستید، بهتر از یک تیپ S هیچ رهبری قادر به انجام آن نیست. از رهبران دارای تیپ شخصیتی S می‌توان به لری پیج از بنیان‌گذاران موتور جستجوی گوگل اشاره کرد.

سبک رهبری مدل وظیفه‌شناس

چرا یک تیپ شخصیتی وظیفه شناسی (C) یک رهبر فوق‌العاده می‌شود:

رهبران دارای تیپ شخصیتی C افرادی منظم و علمی‌گرا هستند. آن‌ها از نقاط قوت خود در تحلیل و برنامه‌ریزی برای بررسی مشکلات از تمامی جوانب استفاده می‌کنند و در خصوص محاسبه هرگونه راه‌حل و عملی که باید انجام شود به خوبی فکر می‌کنند. کمال‌گرایی در ذات آن‌ها وجود دارد تا باعث شود افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند از سطح بالایی از استاندارد و تعالی برخوردار شوند.

رهبرانی که براساس نتیجه تست دیسک تیپ شخصیتی C را دارند در ایجاد جدول زمانی و انجام کارهای ضرب العجلی بهترین هستند و برای دقت اهمیت بالایی قائل می‌شوند. آن‌ها از طریق نحوه حل یک مشکل به صورت حساب شده و از روی فکر باعث الهام بخشی اطرافیان خود می‌شوند تا تصمیماتی با دقت بگیرند و از تمامی جوانب ممکن مشکلات را بررسی کنند. از رهبران دارای تیپ شخصیتی C می‌توان به بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت اشاره کرد.

جمع بندی

زمانی که لیستی از مطلوب‌ترین شاخص‌های یک رهبر درست می‌کنید چه مواردی را در نظر می‌گیرید؟

انعطاف پذیری؟ قدرت ارتباط؟ نظم دهی؟ رویاپردازی؟ قدرت؟

برای پیدا کردن بهترین رهبر برای شرکت خود (یا تبدیل شدن به بهترین رهبری که می‌توانید باشید) بهتر است در مورد نیازهای سازمان خود فکر کنید. آیا اداره شما یک محیط آشفته است؟ قرار دادن یک فرد با تیپ شخصیتی کنترل شده یعنی C یا باثبات یعنی S در مقام رهبری به آرام سازی این جو کمک می‌کند. آیا برای رهبری شرکت خود به فردی نیاز دارید که آن را از طوفان تغییرات مهم به سلامت عبور دهد؟ یک فرد با تیپ شخصیتی I یا D هوشمندانه ترین انتخاب است.

زمانی که در موقعیت رهبری قرار می‌گیرید، تست دیسک به شما کمک می‌کند نکات قوت طبیعی خود را که شناسایی کنید که می‌توانید به آن‌ها اتکا کنید. ما در سایت تست و تایپ یک سامانه به نام سامانه مدیریت استعداد نوتریکا راه‌اندازی کرده‌ایم که شما می‌توانید با بهره‌گیری از این سامانه افراد را وارد سیستم کنید و پس از تعیین شایستگی‌های رفتاری و شخصیتی مناسب‌ترین افراد را انتخاب نمایید. همان طور که در شکل زیر می‌بینید این سامانه درصد تطابق فرد را با شغل مورد نظر به شما نشان می‌دهد.

 شما می‌توانید به راحتی افراد مستعد را در سازمان و یا از بین کاندیداهای شغلی پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.


دیسک مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.