نمره 50یا کمتر  در هوش هیجانی (هشداری که به آن باید توجه نمود) 

این مهارت، یا برای شما مشکل است و یا برای آن ارزش قائل نمی‌شوید. پائین بودن مهارت‌های شما در هوش هیجانی ، کارایی شما را محدود می‌کند. شما میتوانید با به کاربردن روش‌های افزایش هوش هیجانی ، سطح هوش EQ خود را بالا ببرید. پژوهش‌ها نشان داده اند که افرادی با این سطح هوش هیجانی ، در بلندمدت دچار مشکلات سلامت جسمی از قبیل بیماری قلبی، سرطان و فشارخون بالا، مشکل خواب (به خواب رفتن یا در خواب ماندن)، سردرد، ناراحتی های معده و سوءهاضمه احساس خستگی کاهش اشتها، تب، فراموشی، پشت درد، تپش قلب تندتر از حد معمول می‌شوند.

سرکوبی عواطف و احساسات خشم آلود و منفی باعث به وجودآمدن نوعی احساس آرامش ظاهری و کاذب می‌گردد و سبب می‌شود ابراز عواطف منفی به حداقل برسد. پژوهش ها نشان داده‌اند که هرچند ممکن است فروخوردن خشم از لحاظ رفتاری نشانه مثبتی تلقی شود اما به همان اندازه بیرون ریختن خشم باعث افزایش فشار خون فرد می‌گردد. از طرف دیگر، استفاده از مکانیسم های دفاعی چون انکار و سرکوبی می‌تواند سبب پیشرفت سرطان در بیمار گردد. خشم فروخورده باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان و بیماری های عروق کرونر و یا گسترش آنها می‌شود. بنابراین همان گونه که ملاحظه می‌کنید خشم مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند.

دشمنی و خصومت نیز همانند خشم با مشکلات جسمی نظیر بیماری قلبی ارتباط دارد. یکی از دلایل ساده ارتباط بین هیجانات منفی نظیر خشم و اضطراب با مشکلات سلامت جسمی این است که هنگامیکه ما در سطح بالایی از هیجانات منفی قرار داریم الگوهای فکریمان تا حد زیادی مختل می‌شود و در نتیجه ظرفیت محافظت از سلامت جسمی کاهش می‌یابد و سیستم دفاعی بدن ما ضعیف می‌شود. ما می‌توانیم یاد بگیریم که خشم و سایر هیجانات منفی را به مقدار مناسب بروز دهیم. به طور کلی، خشم در ما به دلیل سیستم اعتقادی معیوب مان، پدیدمی آید.

البرت آلیس روان درمانگر امریکایی، عبارت باورهای نامعقول را برای آن به کاربرده است. همه ما می‌توانیم یادبگیریم که چگونه این باورهای نامعقول را به حداقل برسانیم و آن‌ها را به باورهای معقول ، یعنی باورهایی که در زندگی روزمره ما عملی تر هستند و بر پایه ارزیابی زمینه های زندگی واقعی قرار دارند، تبدیل کنیم. به همین ترتیب، مدیریت موثر سایر جنبه های هیجانی نیز همواره قابل فراگیری است.

نکته قابل توجه در مورد هوش هیجانی ( یا هوش EQ ) و تفاوت آن با هوش IQ

بسیاری از انسانهای موفق در حوزه کسب و کار و حوزه های فردی، الزاما هوش IQ یا تحصیلات فوق العادهای نداشته‌اند. در تایید این مطلب صحبت های زیادی شده که بهترین آمارهای موجود، موارد ذیل هستند:

  • در شرکت بین المللی Egon Zhner که بزرگترین داده های آماری را درمورد مدیران سراسر دنیا اندازه گیری میکند، پژوهشی روی 515 مدیر ارشد انجام داد و نشان داد که بالا بودن هوش EQ  از بالا بودن هوش IQ مهم‌تر است.
  • با مطالعه برروی 89 نفر از فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه هاروارد مشخص شد که بعد از چهل سالگی این هوش IQ نبود که عامل موفقیت آنها بود بلکه هوش EQ یا هوش هیجانی بود.

نکته‌ی قابل توجه در هوش هیجانی این است که هوش EQ ، قابل ارتقا و اکتسابی میباشد. تست و تایپ آگاهی از سطح هوش هیجانی را از اولین گام های آغاز موفقیت میداند. شما میتوانید پس از یک یا 3 ماه مطالعه و تمرین در هوش هیجانی، دوباره تست هوش هیجانی برادبری را انجام دهید تا پیشرفت خود را ملاحظه کنید.

پیشنهادد تست و تایپ این است که ابتدا تست هوش هیجانی بار_ان  را انجام دهید. این تست 15 عامل را در هوش هیجانی ارزیابی می‌نماید و هر عامل را جداگانه امتیاز می‌دهد. در این امتیاز ها نقاط قوت و ضعف هوش EQ شما مشخص میگردد. جهت بهبود هوش هیجانی، پس از شناخت موقعیت خود نیاز به درک بهتر از جوانب آن دارید. میتوانید مطالب متنوع این حوزه را در بخش مقالات هوش هیجانی سایت تست و تایپ مطالعه کنید. در نظر داشته باشید که هوش جنبه‌های متفاوتی دارد. برای  اطلاع از وجوه دیگر هوش های خود میتوانید تست هوش چند گانه گاردنر را انجام دهید. تست هوش گاردنر 8 نوع هوش، از هوش‌های شناخته شده را به تفکیک مورد ارزیابی قرار می دهد.