انواع تست های روانشناسی برای یک مصاحبه استخدامی

1398/01/31 10:44 AM - 5 سال قبل


دستیابی به یک شغل کار سختی است. شما باید رزومه ای درست کنید که مسئول استخدام را قانع کند تا از شما مصاحبه بگیرد. در طول مصاحبه، شما باید به او نشان دهید چرا برای شرکت ارزشمند هستید. سپس ممکن است نیاز داشته باشید در تست روانشناسی پیشنهاد شده برای آن کار موفق عمل کنید. تست های روانشناسی روز به روز دارند به بخش مهمی از یک فرآیند استخدام تبدیل می شوند. امروزه ثابت شده است که بین عملکرد افراد و نتایج تست های روانشناسی آن ها رابطه مثبتی وجود دارد. 

بدین معنی که در تست های روانشناسی افراد می توان رابطه ای بین نتایج تست های آنان و عملکرد آن ها در آینده دید. به عنوان مثال شما می خواهید یک کارشناس حسابداری برای شرکت خود استخدام کنید. اگر این فرد در تست های روانشناسی مخصوص استخدام مثلاً سه گانه نوتریکا شرکت کرده باشد و نمرات پایینی در نظم، مسئولیت پذیری و مدیریت زمان گرفته باشد،. مطمئن باشید با احتمال زیاد در آینده با این صفات منفی فرد در کاربا روی روبه رو خواهید شد. 

چرا شرکت ها از تست های روانشناسی استفاده می کنند؟

شرکت ها می خواهند از استخدام افراد مناسب اطمینان کسب کنند. داوطلبان شغلی ممکن است رزومه خوبی ارائه دهند و در مصاحبه عملکرد خوبی از خود برجا بگذارند، ولی این دو معمولاً تنها صلاحیت های مثبت آن ها را نشان می دهند. بنابراین یک شرکت چطور می تواند از استخدام فرد مناسبی مطمئن شود که انتخاب عالی برای آن موقعیت شغلی بوده و قادر به انجام آن کار است؟ جواب این پرسش تست های روانشناسی است. به بوته آزمایش گذاشتن کارمندان بالقوه می تواند باعث افزایش شانس یک شرکت در انتخاب فرد مناسب برای یک شغل، کاهش تعداد نیروهای خروجی از شرکت و پایین آوردن هزینه های آموزش شود.

لینک آزمون جامع روانشناسی مخصوص استخدام

تست های روانشناسی چه چیزی را می سنجند؟

یک شرکت ممکن است از سه نوع تست روانشناسی استفاده کند یعنی: شخصیت شناسی، تست های مهارت و صلاحیت. این تست های چند گزینه ای توانایی یک کاندیدا را در مدیریت موقعیت های مختلف می سنجند. داوطلبان ممکن است در یک یا ترکیبی از این تست ها شرکت کنند. اغلب اوقات، آن ها اطلاع ندارند که این تست ها بخشی از فرآیند بررسی کاندیدا به شمار می روند. این قضیه باعث افزایش شانس شرکت در به دست آوردن تصویری حقیقی تر از کاندیدا می شود. نتایج قابل قبول تست ها توسط خود شرکت ها مشخص خواهد شد.

تست های شخصیت شناسی 

تست های شخصیت شناسی محبوب ترین تست های روانشناسی به شمار می روند. هدف از طراحی آن ها سنجش 5 ویژگی شخصیتی براساس نظریه ویژگی های شخصیتی 5 عاملی است یعنی: استقبال از تجربه، ثبات عاطفی، برونگرایی، وظیفه شناسی و سازگاری. سوالات تست ممکن است گرایش شما به خشم یا پرخاشگری را بسنجند که در محیط کار عوامل منفی محسوب می شوند. این تست ها معمولا در رابطه با شغل هایی صورت می گیرد که نیاز به ارتباط دائم با افراد در محیط کار دارند.

لینک آزمون جامع روانشناسی مخصوص استخدام

تست های صلاحیت هوش

تست های صلاحیت هوش شاخص های پیش بینانه عالی برای موفقیت شغلی به حساب می آیند. مطالعات نشان می دهد که آن ها به نسبت مصاحبه یک کاندیدا یا در نظر گیری سطح سود یا تجربه کاندیدا، شاخص های بهتری هستند. این تست های چند گزینه های کوتاه مهارت های کاندیدا در حل مشکل، مهارت های تفکر انتقادی و قابلیت های استدلالی او را می سنجند.

تست های مهارت

بعضی از شغل ها برای موفقیت کارمندان در محیط کار به مجموعه مهارت های خاصی نیاز دارند. شرکت ها می خواهند مطمئن شوند که کارمندان بالقوه می توانند مهارت های شغلی خاصی را از خود نشان دهند. انواع تست های مهارت برای موقعیت های شغلی مختلف وجود دارد از جمله تست های سنجش مهارت های ریاضی و شفاهی، مهارت های تایپ، مهارت های کامپیوتری و مهارت های ورود اطلاعات یک کاندیدا. این دسته از تست ها هوش بنیادی و توانایی یک کاندیدا در تفکر منطقی را بررسی می کنند.

انواع تست های روانشناسی برای یک مصاحبه استخدامی

انواع تست های روانشناسی برای مصاحبه شغلی در سایت تست و تایپ در اختیار شما قرار دارد. شما می توانید لیست کلیه تست ها را از این لینک مشاهده کنید و یا برای اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از تست های روانشناسی روی هر یک از آن ها در زیر کلیک کنید

تست های حوزه ناخودآگاه 

تست قهرمان درون (آرکتایپ یونگ)

تست کهن الگوی اسطوره زنان 

تست کهن الگوی اسطوره مردان

تست های مدل ذهنی و باور

تست تفکر استراتژیک

تست مدل ذهنی

تست چپ مغزی و راست مغزی

تست نگرش نسبت به پول

تست کمالگرایی

تست های هوش و استعداد

هوش هیجانی باران

هوش هیجانی برادبری

هوش چند گانه گاردنر

تست های شخصیت شناسی 

تست شخصیت شناسی MBTI

تست اینیاگرام با گزارش کامل

تست نئو با گزارش کامل

تست رغبت سنج شغلی هالند

تست طبایع

تست گاستون برژه

تست های رفتارشناسی

تست سبک مذاکره 

تست دیسک با گزارش کامل

تست سبک یادگیری

تست تعویق تصمیمات

نکته مهم در استفاده از این آزمون ها این است که هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را دارد و شما باید با توجه به شرح شغل و شرایط احراز شغل یک یا چند تا از این تست ها را برای استخدام استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از آزمون دیسک، نئو و هوش هیجانی با هم هست که تحت عنوان ارزیابی سه گانه نوتریکا ارائه شده است. این پکیج علاوه بر اینکه نتایج هر آزمون را به شما به صورت جداگانه گزارش می دهد، یک گزارش خلاصه ترکیبی هم از سه آزمونی که فرد در آن شرکت کرده است، نیز در اختیار شما قرار می دهد.

به چه روشی می توان از تست های روانشناسی برای استخدام به طرز صحیح استفاده کرد؟

برای استفاده حرفه ای از انواع تست های روانشناسی در استخدام ، سایت تست و تایپ پنل ارزیابی سازمانی و گروهی را ایجاد کرده است. این پنل به شرکت این امکان را می دهد که تست های روانشناسی مناسب استخدام را برای کاندیدهای استخدام ارسال کند یا به پروفایل ایشان اختصاص دهد. امکان ارسال براساس فرآیند های استاندارد بین المللی مدیریت منابع انسانی ایجاد شده است. بدین ترتیب که در این پنل ارزیابی سازمانی و گروهی ، امکان انتخاب شایستگی رفتاری و شخصیتی که هر شرکت برای انجام یک پوزیشن شغلی لازم می داند، وجود دارد. پس از انتخاب این ویژگی ها و ارسال تست برای کاندید استخدام ، شرکت این امکان را دارد که قبل از دعوت برای مصاحبه ، درصد تطابق ویژگی های شخصیتی و رفتاری کاندید استخدام را با ویژگی های مورد نظر سازمان (از نظر فرهنگ رفتاری سازمان و تناسب شخصیتی کاندید با شغل مورد نظر) را بسنجد. این درصد تطابق به سازمان ها کمک می کند که برای افرادی وقت مصاحبه تنظیم کنند که با ویژگی های مورد نظرشان در حد مطلوبی تطابق داشته باشند. این ویژگی های پنل ارزیابی سایت تست و تایپ، استفاده از این پنل را کارآمد کرده و باعث صرفه جویی در مدت زمان استخدام و کم شدن هزینه های استخدام می شود. در صورت تمایل برای ثبت نام و مشاهده منوهای پنل، روی پنل ارزیابی سازمانی کلیک نمایید. برای توضیحات بیشتر در مورد پنل از مقاله در مورد پنل ارزیابی سازمانی تست و تایپ استفاده کنید.



شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها