تکنیک هایی برای انجام مصاحبه شغلی که فراموش کرده اید: مقایسه کاندیداها طبق شایستگی های لازم

1397/10/08 1:17 PM - 5 سال قبل


در طول سال گذشته، من به دنبال خانه ایده آلی برای خرید بوده ام. من واقعا از جستجوی مسکن لذت می برم و پیدا کردن یک خانه کامل را ماموریت خود قرار داده ام! چون عجله ندارم، می توانم آن قدر بگردم تا خانه رویایی خود را پیدا کنم. از نظر من این قضیه بسیار مشابه با پیدا کردن یک کاندیدا "کامل و ایده آل" در فرآیند استخدام است. آن ها در موازات یکدیگر قرار می گیرند.

در زمان جستجو برای خانه، من لیستی از چیزهایی که به دنبال آن ها می گردم درست کردم یعنی تعداد اتاق خواب ها، یک کف پوش عالی، محدوده قیمتی و نزدیکی به مدرسه. زمانی که در اینترنت، روزانه یا بنگاه های مسکن به دنبال خانه می گردم، طبق لیست تمامی خانه ها را با هم مقایسه می کنم. آیا آن ها با شاخص های من هماهنگی دارند یا نه؟ حین جستجو، بعضی از این شاخص ها قابل تغییر هستند. به عنوان مثال، ممکن است من اگر یک فضای نشیمن بیشتر در خانه وجود داشته باشد با تعداد کمتر اتاق خواب موافقت کنم یا شاید تصمیم بگیرم در آینده کف پوش خانه را خودم عوض کنم. اگر خانه طبق سلیقه من در محله عالی قرار داده باشد، ممکن است در مسائل دیگر کوتاه بیایم. از طرف دیگر شاخص های غیر قابل تغییری نیز وجود دارند. مکان خانه را واقعا نمی توان در نظر نگرفت. اگر من به دنبال زندگی در یک منطقه خاص، و در نزدیکی محل کار و دوستان خودم هستم، مکان خانه چیزی نیست که بتوانم نظرم را در مورد آن دهم. البته، از طرفی ممکن است خانه ایده آلی پیدا کنم که در منطقه دلخواه من واقع نشده است.   

چنین چیزی بسیار شبیه به پیدا کردن یک کارمند کامل است. ما ابتدا لیستی از وظایف، مسئولیت های شغلی و شایستگی های لازم برای عملکرد موفق در شغل درست می کنیم. طبق آن لیست ما جستجو برای پیدا کردن کارمند عالی و کامل خود را شروع می کنیم. با مقایسه تمامی درخواست نامه های شغلی با این حداقل شایستگی ها، ما می توانیم کاندیدایی را پیدا کنیم که با نیازهای ما همخوانی دارد و سپس فرآیند مصاحبه شغلی را شروع کنیم. ما به لیست شایستگی های خود که برای عملکرد موفق در شغل لازم هستند بر می گردیم و از کاندیدا سوالاتی در خصوص هر کدام از آن ها می پرسیم. آیا آن ها دانش، مهارت ها و توانایی های لازم برای موفقیت در شغل را دارند؟ با مقایسه هر کاندیدا با لیستی مشابه از شایستگی ها، ما مطمئن خواهیم شد که به هر کارمند براساس شایستگی های لازم فرصتی برابر و منصفانه برای اثبات توانایی هایش داده شده است. البته، همانند با جستجوی من برای خانه، ممکن است چیزهایی وجود داشته باشد که بتوان نسبت به آن ها کوتاه آمد و بعضی از موارد هم نمی توان اصلا تغییر داد. با آن که پیدا کردن یک کارمند با مهارت های مدیریت پروژه عالی می تواند یک امتیاز باشد، شما می توانید چنین چیزی را بعدا به آن ها آموزش دهید. ولی مسائلی مانند اعتماد و توجه به جزئیات بوده که به مراتب آموزش آن ها سخت تر است. بعضی از آن مهارت ها و ویژگی های شخصیتی را به آسانی نمی توان به یک فرد یاد داد و حتی اگر تمامی موارد دیگر "عالی و کامل" به نظر می رسند، نباید آن ها را نادیده گرفت.

بنابراین اگر به دنبال جستجوی کاندیدا "کامل" هستید از چند نکته زیر می توانید در فرآیند مصاحبه شغلی خود استفاده کنید:

  • لیستی از شایستگی ها و الزامات شغلی به وجود آورید. مواردی که نمی توانید نادیده بگیرید و مواردی که امکان کوتاه آمدن در آن ها وجود دارد را مشخص کنید.
  • در سامانه مدیریت استعداد نوتریکا شایستگی های شغلی بالا را اضافه نمایید و آزمون های رفتاری و شخصیتی لازم را از افراد بگیرید. سامانه پس از اینکه افراد آزمون ها را انجام دادند تطابق افراد را با آن شایستگی ها نشان خواهد داد. 
  • از هر کاندیدا در قالب یک مصاحبه رفتاری سوالات استانداردی در خصوص شایستگی های لازم برای یک عملکرد شغلی موفق بپرسید.
  • کاندیداها را با تصور خود از یک کارمند ایده آل مقایسه کنید. شایستگی های لازم و ضروری را فراموش نکنید چون در آینده پشیمان خواهید شد. استخدام کارمند بد مانند خرید یک خانه بد است، زندگی با آن آسان نبوده و به سختی می توانید از آن خلاصی یابید.


سامانه مدیریت استعداد نوتریکا مدیریت استعداد


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.