چطور افراد خوش سر و زبان شما را در استخدامشان به اشتباه می اندازند؟

1398/01/26 6:11 PM - 5 سال قبل


مصاحبه های شغلی از نظر پیش بینی عملکرد شغلی اعتبار کمی دارند. گرچه ابزارهای دیجیتال به کمک استخدام آمده ‎اند، اما هنوز می توانیم توانایی مسئول استخدام در انجام مصاحبه های شغلی موثر و بدون تعصب را زیر سوال ببریم. مسئولین استخدام هنوز تحت تاثیر تعصبات شناختی قرار می گیرند. در بین این تعصبات و گرایش های درونی می توان به گرایش به خامی (naivety bias) اشاره کرد، یعنی میل به موافقت با یک کاندیدای جذاب و خوش صحبت و تحت تاثیر او قرار گرفتن. در این موقع خطر استخدام کاندیدای اشتباه بروز پیدا می کند و همچنین ممکن است یک کاندیدای مستعد تر که می تواند کمتر جذاب باشد از دست برود.

در این مطلب به 5 قانون طلایی اشاره می کنیم که جلوی استخدام کاندیدای اشتباه را می گیرد

1) اجازه ندهید کاندیدا کنترل ماجرا را به دست بگیرد

کاندیدا از قبل حرف‎ هایی را که باید بزند آماده کرده است. بنابراین باید به طور خلاصه تجربه کلی کاندیدا و سابقه شغلی او را سریعاً بررسی کنید، چون آن ها به خوبی خود را از قبل برای پاسخ دادن به سوالات مرتبط با آن ها آماده کرده اند. سعی کنید خلاف قاعده فکر کنید و با پرسیدن سوال هایی کاندیدا را شگفت زده کنید که جواب از پیش آماده ای برای آن نداشته باشند.

2) مثال‎ های مشخص را به مثال‎ های عمومی ترجیح دهید

اگر می خواهید یک فروشنده استخدام کنید، از آن ها نتایجی که به دست آورده اند را بپرسید و هم چنین بررسی کنید برای دستیابی به آن ها چکار کرده اند. اگر به عنوان مثال مسائل مربوط به کمپین‎ های بازاریابی را مطرح می کنید، از کاندیدا بپرسید چه اقداماتی در پیش می گیرند. اگر کاندیدا به موضوع تسلط داشته باشد، باید بتواند با جزئیات روش هایی که برای مدیریت پروژه های قبلی استفاده کرده است را بیان کند. به یاد داشته باشید برخی از افراد در هنر اندیشیدن در مورد چیزهایی که نمی دانند تخصص دارند.

3) اجازه ندهید خوش صحبتی آن ها بر روی شما تاثیر بگذارد

یک فرد خوش صحبت معمولا با حرف های شما موافقت می کند و در زمان مناسب چیزی که شما بخواهید بشنوید را می گوید، به عنوان مثال «شرکت شما شهرت خوبی در بازار دارد». یک مثال قدیمی می‎ گوید « تمامی هزینه های افراد چاپلوس‎ را اشخاصی می دهند که به حرف های آن ها گوش می کنند!»

4) از آن ها بخواهید مهارت خود را نشان دهند

بهترین راه ارزیابی سطح تسلط یک کاندیدا بر یک زبان خارجی این است که از او بخواهید به آن زبان گفتگویی را شروع کند. چنین چیزی فقط از صحبت معمولی به مراتب با ارزش تر است. یا اگر فرد برای شغل فروشندگی درخواست خود را ارائه داده است از او بخواهید کالایی که خیلی خوب می شناسد، شاید حتی یکی از محصولات شما را به یک خریدار فرضی بفروشد. نشان دادن مهارت براساس موقعیت تکمیل کننده یک مصاحبه شغلی است.

5) هرگونه تناقضی را در سابقه شغلی کاندیدا شناسایی کنید

ما همواره همه چیز را در یک مصاحبه شغلی فاش نمی کنیم و بعضی چیزها را مخفی نگه می داریم، این قضیه طبیعی است. اگر به عنوان مثال مورد مشکوکی در سابقه تحصیلی آن ها مشاهده می کنید یا یک کاندیدا با وجود موفقیت یک شرکت از آن بیرون آمده است، از آن ها دلیل آن را بپرسید و سعی کنید حقیقت ماجرا را متوجه شوید.

در پایان، اگر تصور می کنید خوش صحبتی یک ویژگی مثبت برای آن شغل است، شاید تحت تاثیر او قرار گرفتن اشتباه نباشد. اما، این ویژگی مثبت می تواند سریعاً به یک مشکل تبدیل شود. مطمئن شوید با استفاده از تست های روانشناسی بی طرفانه تمامی ویژگی های شخصیتی مورد نیاز برای یک شغل را می سنجید. چندین روش و شاخص سنجشی را با هم ترکیب کنید که باعث تایید قضاوت شما شود و جلوی  تصمیم‎ گیری اشتباه در استخدام را بگیرد.


شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها