استفاده از تست های استعدادیابی شغلی و تحصیلی برای دانش آموزان

1398/02/02 5:53 PM - 4 سال قبل


استفاده از تست های استعدادیابی شغلی و تحصیلی برای دانش آموزان

از تست های استعدادیابی به صورت گسترده در مدارس ، در موسسه های آموزشی و در بعضی از دانشگاه ها استفاده می شود. علاوه بر این، در بسیار از کشورها از آن ها برای راهنمایی دانش آموزان جهت هدایت تحصیلی در مقاطع هنرستان و کار و دانش به دفعات استفاده می شود. Céline Jouffray یکی از مدیران شرکت های طراحی تست‌های روانشناسی طی یک پیش بینی می گوید: به علت افزایش توجه به چنین ابزاری، استفاده از آن‌ ها در طول سال های آینده به مراتب بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال در آمریکا، دانشگاهی وجود ندارد که از آن ها استفاده نکند.


اکثر موسسه های آموزشی فرانسه از آن ها به عنوان بخشی از آزمون ورودی خود استفاده می کنند و روز به روز تعداد مدارسی که از آن ها به منظور پشتیبانی آموزشی و تحصیلی استفاده می کنند بیشتر می شود.

لینک تست استعدادیابی نوجوانان

ابزاری برای انتخاب دانش آموزان 

به طور کلی موسسات آموزشی از تست های روانشناسی برای انتخاب دانش آموزان استفاده می کنند. Céline Jouffray می گوید «این نوع تست ها انواع مختلفی دارند و در جهت اهداف گوناگونی به کار گرفته می شوند. تست های هوش، تست های مهارت زبان انگلیسی و تست های اطلاعات عمومی متداول ترین تست های استفاده شده هستند. اما بعضی از موسسه ها همچنین از تست های شخصیت شناسی، تست های هوش هیجانی، تست های انتخاب شغل یا حتی تست های تفکر انتقادی استفاده می کنند. همچنین بعضی از مدارس بسته به نیازشان در حوزه تخصصی خاصی تست هایی را سفارش می دهند.»

در رابطه با تست های شایستگی، هر مدرسه می تواند امتیاز حد نصاب خود را داشته باشد و دانش آموزی که این امتیاز را به دست نیاورده است رد کند. از طرف دیگر، تست های شخصیت شناسی و انتخاب شغل به عنوان یک ابزار تکمیلی در طول مصاحبه استفاده می شوند. سپس نتایج آن ها با کاندیدا به بحث گذاشته می شوند و برای تصمیم گیری نهایی مفید هستند.

ابزاری برای حمایت آموزشی و تحصیلی

بعضی از مدارس از تست های استعداد یابی، تست های هوش هیجانی یا تست های شخصیت شناسی در مراحل مختلف دوره آموزشی استفاده می کنند. Céline Jouffray می گوید «این کار به دانش آموزان و اساتید آن ها اجازه می دهد روی پیشرفت دانش آموز نظارت داشته باشند و زمینه های درسی که نیاز به کار بیشتر دارند را شناسایی کنند.»

یک روش مفید دیگر برای افراد جوان انجام تست های شخصیت شناسی در انتهای دوره آموزش است تا برای ورود به دنیای کار آماده شوند. در حقیقت بعضی از مدارس بزرگ کسب و کار از تست هایی مانند  هالند و یا mbti استفاده می کنند تا به دانش آموزان خود کمک کنند نکات قوت و علایق خود را متوجه شوند. بنابراین، افراد جوانی که از این مدارس فارغ التحصیل می شوند درک بهتری نسبت به اهداف و پتانسیل وجودی خود دارند. در نتیجه، آن ها در زندگی با اعتماد به نفس بیشتری روبرو می شوند و بهتر می توانند یک مسئول استخدام را نسبت به توانمندی هایی که دارند قانع کنند.

نادیده گرفتن اهمیت تست های تفکر انتقادی و هوش هیجانی

Céline Jouffray می گوید «دانشگاه هایی که مدیران آینده یک کشور را تربیت می کنند، به ویژه دانشگاه های مهندسی، بیشتر به تست های مهارت زبان انگلیسی یا تست های IQ توجه می کنند. اما تست های تفکر انتقادی و هوش هیجانی اهمیتی در سطح تست های هوش دارند.»

در حقیقت تست تفکر انتقادی به فرد اجازه می دهد توانایی کاندیدا در تحلیل و قضاوت را ارزیابی کند. در مورد تست هوش هیجانی باید گفت که ظرفیت یک فرد در درک احساسات خودش و سایرین سنجیده می شود.

Céline Jouffray به موسسات توصیه می کند که در تربیت مدیران آینده اهمیت این دو تست را نادیده نگیرند، چون نه تنها کارفرمایان در زمان استخدام به آن ها اهمیت می دهند بلکه این دو مهارت هایی هستند که برای موفقیت در یک شغل مدیریتی لازم هستند.

ارزیابی سطح زبان انگلیسی

در دنیای امروزی کار برخورداری از مهارت و دانش کافی در زمینه انگلیسی و برقراری ارتباط بدین وسیله یک پیش نیاز الزامی است. این قضیه به ویژه درست است چون در نسل برقراری ارتباط با پیامک (SMS generation) سطح نوشتن به انگلیسی رو به بدتر شدن است و این نسل بیشتر به استفاده از مخفف‎ ها یا زبان پیامک (SMS LINGO) توجه دارد.

Céline Jouffray در این خصوص چنین توصیه می کند «من انجام این تست را به موسساتی پیشنهاد می کنم که با سطح زبان انگلیسی دانش آموزان خود مشکل دارند، خواه انجام این تست می خواهد در طول دوره آموزشی یا قبل از انتخاب دانش آموز باشد.»

نظارت بر انجام آزمون برای انتخاب دانش آموز

موضوع تقلب در رابطه با تست های شخصیت شناسی معنا ندارد چون چیزی به اسم جواب درست یا اشتباه وجود ندارد، ولی در مورد تست های هوش (IQ) یا تست های اطلاعات عمومی این چنین نیست.

Céline Jouffray می گوید «تمامی تست های ما را می توان به صورت آنلاین انجام داد و امکان دریافت فوری نتایج به صورت خودکار وجود دارد. گرچه برای کارایی بهتر، ما پیشنهاد می کنیم در زمان انجام تست ها به دانش آموزان نظارت داشته باشید، چون زمانی که یک دانش آموز تست را از خانه انجام می دهد خیلی راحت می تواند در مورد جواب سوالات از اهالی خانه نظرشان را بپرسد.»

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمون شغلی و تحصیلی مخصوص نوجوانان از طریق این لینک اقدام فرمایید. 


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.