مزایای تمرین های شبیه سازی در استخدام با رویکرد کانون ارزیابی

1398/02/02 6:23 PM - 4 سال قبل


برای بسیاری از شرکت ها استفاده از تمرین های شبیه سازی به بخشی استاندارد از فرآیند استخدام شان تبدیل شده است. در گذشته، از آن ها به طور کلی برای ارزیابی تخصص فنی کاندیدا استفاده می شد ولی امروزه برای ارزیابی مهارت های رفتاری طراحی می شوند. البته در کنار همه این مواردی که ذکر می شود استفاده از تست های شخصیت شناسی و رفتارشناسی نیز توصیه می شود.

مهارت های شنیداری و گفتاری، مدیریت استرس، رهبری و غیره جزو مهارت های رفتاری هستند که روز به روز کارفرمایان بیشتری به آن ها توجه می کنند. این ویژگی ها معمولا به سختی ارزیابی می شوند ولی بررسی آن ها با استفاده از تمرین های موقعیت فرضی می تواند مفید باشد.

هدف مشخص سازی واکنش های اشتباه یا درست نیست بلکه مسئولین استخدام با استفاده از آن ها قصد دارند واکنش های طبیعی کاندیدا نسبت به یک موقعیت خاص را مشاهده کنند.

آن ها با استفاده از شبیه سازی ها می توانند توانایی کاندیدا را ارزیابی کنند و پتانسیل پنهان کارمندان بالقوه خود را آشکار کنند.

تمرین های گروهی

تمرین های شبیه سازی که توسط گروهی از کاندیداها انجام می دهد مناسب ارزیابی کارشناسان جوان و مدیران است. از آن ها اغلب اوقات توسط شرکت های استخدام در طول مراحل اولیه فرآیند استخدام استفاده می‎ شود. تمرین های گروهی همچنین برای محک زدن تیم هایی مفید هستند که باید بین اعضا آن ها سطح بالایی از تعامل برقرار باشد.

نحوه انجام آن ها به این شکل است: سه تا پنج کاندیدا باید یک وظیفه از پیش مشخص شده را انجام دهند. می تواند این وظیفه یک نتیجه گیری، یک تصمیم گیری جمعی یا انجام یک کار تیمی باشد. این تمرین های شبیه سازی کاملا وقت گیر هستند بنابراین پیشنهاد می کنیم از آن ها تنها در مورد کاندیداهایی استفاده کنید که مراحل ابتدایی استخدام را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

تست های درون سبد (In-Basket Tests)

در حالی که اکثرا از تست های درون سبد برای ارزیابی مهارت های بسیار خاصی استفاده می شد، ولی آن ها در طول سال های گذشته تغییر زیادی کرده اند. این تست ها که امکان انجام آن ها به صورت آنلاین وجود دارد، مناسب مدیران با تجربه و دیگر افراد تیم مدیریتی ارشد است. متداول ترین مثال از این تست ها تمرین «مرتب کردن ایمیل» است. در حالی که کاندیدا این وظیفه را انجام می دهد، رفتار او در اولویت بندی، مرتب کردن و تحت فشار واکنش نشان دادن ارزیابی می شود.

نقش آفرینی ها

این نوع تمرین شبیه سازی بسیار محبوب بوده و برای تمامی موقعیت های شغلی مناسب است. از تمرین های نقش آفرینی اغلب اوقات در طول مصاحبه ها شغلی به صورت مبتکرانه استفاده می شود. به کارگیری این تمرین باعث می شود فرد مصاحبه کننده نسبت به مهارت های رفتاری و فنی که برای بعضی از شغل های خاص الزامی است، اطلاعاتی به دست آورد. به عنوان مثال، زمان استخدام یک فروشنده، مسئول استخدام می تواند نقش یک مشتری بد قلق را ایفا کند و ببیند واکنش کاندیدا به چه صورت است.

بازی های جدی

بازی هایی مانند « Moonshield» از شرکت Thales، «Ace Manager» از شرکت BNP Paribas، «Reveal» از شرکت L'Oréal از نمونه بازی های جدی محسوب می شوند و امروزه شرکت های بزرگ توجه زیادی به این مقوله دارند. این بازی ها شبیه سازی های مبتنی بر واقعیت مجازی هستند که ساختاری مشابه با بازی های ویدئویی دارند.

هدف آن ها کمک به شرکت ها در شناسایی کاندیداهایی است که مهارت های لازم برای کسب و کار خاص آن ها را دارند. اغلب اوقات از بازی های جدی در مرحله پیش از استخدام استفاده می شود و در جذب فارغ التحصیلان دانشگاه و کارشناسان IT موثر هستند. بازی های جدی به شرکت ها کمک می کنند به طیف وسیع تری از کاندیداها دسترسی داشته باشند و مخزن استعدادی به وجود آورند که متناسب با نیازهای آن ها است.


شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها