3 مرحله برای انتخاب یک آزمون روانشناسی قابل اعتماد برای استخدام

1398/02/04 10:44 AM - 4 سال قبل


با آن که استفاده از تست های شخصیت شناسی در طول سال های گذشته با افزایش روبرو شده است، اما انتخاب یک آزمون صحیح و مناسب هنوز برای بسیاری از سازمان‎ ها و کارشناسان منابع انسانی یک چالش به شمار می رود.

گستردگی و تنوع تست های شخصیت شناسی موجود در بازار بسیار زیاد است. با وجود این، تمامی تست های شخصیت شناسی با استانداردهای کیفی مشابهی طراحی نشده اند یا برای استخدام مناسب نیستند. همچنین، تمامی کارشناسانی که از آزمون های شخصیت شناسی استفاده می کنند نحوه انتخاب یک آزمون قابل اعتماد را نمی دانند یا دانش استفاده صحیح از آن ها را ندارند.

لینک تست روانشناسی مخصوص استخدام و نگداهشت پرسنل

در این مطلب به چند نکته اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می کند تست شخصیت شناسی مناسب برای فرآیند استخدام خود را پیدا کنید.

مرحله اول) آزمونی را انتخاب کنید که با نیازهای شما همخوانی دارد.

پیش از انتخاب یک تست شخصیت شناسی، باید به شکل واضحی شایستگی های لازم برای موقعیت شغلی مورد نظرتان را تعریف کنید. نتایج آزمون تنها با توجه به پروفایل شغلی لازم معنا می دهد، به ویژه زمانی که از تست های شخصیت شناسی استفاده می کنید چون چیزی به اسم شخصیت بد یا خوب وجود ندارد. به عنوان مثال، می توانید از خودتان سوالاتی از این قبیل را بپرسید: آیا این شغل بیشتر به یک شخصیت برونگرا نیاز دارد یا درونگرا؟ آیا مدیریت یک تیم جزو وظایف این شغل قرار می گیرد؟ آیا برای این شغل رعایت اصول اخلاقی لازم است؟

این مرحله از این نظر مهم است که شما را به سمت انتخاب تست مناسبی هدایت خواهد کرد که ابعاد شخصیتی متناسب با شاخص‎ های شما را می سنجد.

برای این که ابعاد شخصیتی مختلفی که این آزمون ها می سنجند را درک کنید بهتر است خودتان در آزمون شرکت و راهنمای تست را مطالعه کنید. در سایت تست و تایپ برای کارفرمایان محترم این امکان به وجود آمده است که با انتخاب شایستگی های مورد نظر شغلی نوع آزمون نیز پیشنهاد می شود. این مهم برای انتخاب بهترین آزمون بسیار کمک کننده خواهد بود. برای ثبت نام رایگان در این سامانه روی این لینک کلیک کنید. 

مرحله دوم) تست شخصیت شناسی را انتخاب کنید که مرتبط با شغل مورد نظرتان است و می توانید آن را سفارشی کنید

مطمئن شوید تست شخصیت شناسی که انتخاب می کنید ویژگی های شخصیتی را می سنجد که مرتبط با محیط کار، نوع وظیفه شغلی و سطح مسئولیت لازم برای انجام شغل است.

جدیدترین تست های شخصیت شناسی شایستگی های استاندارد شغلی را می سنجند و گزینه ای در اختیار کاربر می گذارند تا بتواند شاخص مورد نظر خود برای یک شغل خاص را اضافه کند. امکان انجام این کار ویژگی موثری است که به شما کمک می کند حداکثر استفاده را از هر آزمونی ببرید. این قابلیت را می توان برای پروفایل های شغلی مختلف به کار برد تا برای یک شغل خاص کاندیدایی انتخاب شود که ویژگی های او مطابق با شاخص های مورد نظر است یا مهارت هایی آشکار شود که برای یک فرد یا در سطح تیمی لازم هستند.

بهترین راه برای تغییر پروفایل شغلی این است که از بهترین کارمندان خود بخواهید در تست شرکت کنند تا با کمک شرکت طراحی تست متمایز ترین ویژگی های شخصیتی آن ها را شناسایی کنید.

این نوع سفارشی سازی تست به شما کمک خواهد کرد تنها کاندیداهایی را استخدام کنید که پیش نیازهای لازم شما را دارند و بدین طریق تصمیمات قابل اطمینانی در استخدام بگیرید.

مرحله سوم) یک تست شخصیت شناسی مدرن و از نظر علمی معتبر انتخاب کنید

زمانی که ویژگی های شخصیتی مرتبط با موقعیت شغلی خالی خود را پیدا کردید، به ابزار قابل اعتماد و مطمئنی برای سنجش این ویژگی ها نیاز خواهید داشت.

یک تست شخصیت شناسی قابل اطمینان باید:

  • براساس انتظارت و نگرانی های فعلی مسئولین استخدام طراحی شده باشد.
  • مطلوبیت اجتماعی را کنترل کند تا جلوی نتایج تعصبی (سو گیرانه) را بگیرد. مطلوبیت اجتماعی به میل درونی افراد در نشان دادن خودشان در بهترین وضعیت گفته می شود و کنترل موثر آن الزامی است. به عنوان مثال تست شخصیت شناسی که با استفاده از مدل آیزنک طراحی شده است و پرسشنامه‎ ای با (یعنی فرد شرکت کننده در آزمون مجبور می شود از بین گزینه هایی انتخاب کند که متعلق به ابعاد متفاوتی هستند به عنوان مثال برونگرایی و احترام به قوانین) دارد و در گزینه ها ابعاد شخصیتی متضاد (به عنوان مثال برونگرایی در مقابل درونگرایی) قرار داده شده است، باعث می شود کار کاندیداها در جواب دادن استراتژیک به سوالات در مقایسه با زمان شرکت در آزمون های دارای پرسش نامه های تک بعدی یا معیاری (normative) سخت تر شود.
  • مطابق با بالاترین استانداردهای روان سنجی معتبر رسانی شده باشد

یعنی تست باید شاخص های لازم برای اعتبار علمی که از سوی جامعه علمی بین المللی (APA، BPS، ITC) تعریف می شود را داشته باشد. شرکت طراح تست باید مدارکی را دال بر اعتبار علمی تست با چاپ نتایج تحقیقات اعتبار رسانی در دفترچه راهنمای تست ارائه دهد. از سوی دیگر گواهینامه ای که از سوی یک سازمان علمی شناخته شده بین المللی دریافت شده باشد شاخص معتبری است که به واسطه آن می توان یک تست شخصیت شناسی قابل اطمینان انتخاب کرد.  

برای استفاده موثر از این آزمون ها و جلوگیری از تفسیر نادرست نتایج باید نحوه استفاده از آزمون ها را مطابق با پیش نیاز لازم هر کاربر یاد گرفت.

به یاد داشته باشید استفاده از تنها یک آزمون باعث می شود فقط بخش جزئی از پتانسیل یک کاندیدا را درک کنید. استفاده از چند آزمون خطر تفسیر اشتباه نتایج را محدود می کند و در همین حین چندین شاخص پیشبینی موفقیت شغلی در اختیار شما قرار می دهد و می توانید نمای کاملی از پتانسیل یک کاندیدا به دست آورید.


شخصیت شناسی مصاحبه و استخدام


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها