اهمیت شخصیت شناسی در زندگی و رضایت شغلی

1397/06/04 12:54 PM - 5 سال قبل


از زمان ظهور فلسفه و روانشناسی انسان همواره در حال کشف زوایای پیچیده شخصیتی خود بوده است. شاید برای اولین بار حدود 10000 سال پیش اندیشمندان و فلاسفه تئوری دسته‌بندی شخصیت شناسی را ارائه کردند و در زمان بقراط حدود 400 سال پیش از میلاد دسته‌بندی‌ شخصیت شناسی شکل جدیدی به خود گرفت. او با مشاهده و بررسی رفتارهای افراد، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی را تشخیص و تقسیم بندی‌هایی را ارائه داد. 

از آن زمان به بعد همواره وجود الگویی که بتواند پاسخگویی تمامی جوانب روانشناسی انسان باشد دغدغه اصلی روانشناسان و جامعه شناسان شد. امروزه جدا از موضوع روانشناسی و روان درمانی جنبه خود ارزیابی از این بُعد که انسان‌ها در چه جایگاهی به رضایت شغلی و احساس خوشبختی دست پیدا می‌کنند اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. 

زیرا هر انسانی با هر خصوصیات شخصیتی در صورت قرار گرفتن در جایگاهی متناسب با ویژگی‌ها و استعداد‌هایش می‌تواند در جوامع پیشرفته و بزرگ امروزی نقش مؤثری داشته باشد.

اهمیت شخصیت شناسی در کار و زندگی

شخصیت شناسی اهمیت زیادی دارد. امروزه با استفاده از تست‌های استاندارد روانشناسی برای ارزیابی توانایی‌های ذهنی و شخصیتی متنوع تا حدودی امکان‌پذیر شده است. 

برآیند استفاده از این امکانات باعث می‌شود تا ورود یک فرد به جامعه، سازمان و یا یک خانواده جدید راحت‌تر صورت گیرد و اعضای جدید جایگاه خود را راحت‌تر و زودتر پیدا کنند و در همین راستا احساس رضایت شغلی و فردی افزایش پیدا کند. 

این مهم تنها زمانی اتفاق می‌افتد که هر شخص نسبت به توانایی‌ها و نقاط ضعف خود کاملاً واقف باشد و از سویی دیگر اگر محیط نیز که می‌تواند یک سازمان یا یک جامعه و یا یک خانواده باشد، فرد را بهتر درک کرده و بتوانند سریعتر مرحله‌گذار را طی کنند.

چطور می‌توان شخصیت افراد را تشخیص داد؟

زوایای شخصیتی انسان آنچنان پیچیده است که با یک تست یا مصاحبه نمی‌توان به طور کلی اذعان کرد که تمام ابعاد شخصیتی فرد مشخص شده است. اما با نتیجه چند تست شاید کمی این پیچیدگی‌ها مشخص‌تر شود. 

برای مثال افرادی را در نظر بگیرید که از نظر شخصیتی در یک آزمون تیپ شخصیتی‌شان شبیه به هم شده است. اما اگر همین افراد در آزمون دیگری شرکت کنند احتمالاً در گروه‌های دیگری تقسیم شده و اختلافات مشهودتر می‌شود. 

بدین ترتیب ابعاد شخصیتی هر فرد روشن‌تر شده و مسیر رشد و پیشرفت بیش از پیش نمایان می‌گردد. برای این منظور ما تست نوتریکا 180 درجه را طراحی کرده‌ایم که تلفیقی از سه تست معروف روانشناسی است.

کاربرد شخصیت شناسی چیست؟

امروزه بکار گیری نیروی انسانی مناسب با شغل، در سازمان‌ها به مسئله مهمی تبدیل شده است و بر همین اساس دپارتمان منابع انسانی در تمامی کارخانجات، کارگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات شکل گرفته است. 

تست و تایپ بر آن است تا با ارائه طیف وسیعی از ابزارهای ارزیابی به کلیه افراد و سازمان‌ها این امکان را برای همه فراهم آورد تا بتوانند ارزیابی دقیق‌تری داشته باشند. سازمان‌ها با استفاده از این ابزارها به حداکثر بهره‌وری ممکن دست می ‌یابند. از سوی دیگر افراد جویای کار نیز می‌توانند با این ابزارها جایگاه شغلی مناسب خود را تشخیص داده و بدنبال آن باشند. 

این مهم نه تنها برای افراد با سابقه طولانی در یک محیط کاری می‌تواند کمک کننده باشد، بلکه برای افرادی که تازه می‌خواهند وارد محیط کاری شوند نیز فرصتی طلایی است تا با استفاده از این ابزار در جایگاه شغلی مناسب خود جای بگیرند. 

عصری که نمرات، کارنامه و سابقه شغلی تنها تعیین کننده آینده شغلی یک فرد بوده است به سر آمده و به وفور می‌شنویم که این عوامل نمی‌تواند مبین آینده شغلی رضایت‌بخش برای فرد باشد. 

اصل مهمی که در این بین به فراموشی سپرده شده، ابعاد شخصیتی فردی است. تست و تایپ با در اختیار قرار دادن ابزارهای شخصیت شناسی به افراد کمک خواهد کرد تا آینده روشن‌تری برای خود رقم بزنند.

اگر شما هم هنوز از تیپ شخصیتی خود اطلاع ندارید، حتما نسبت به انجام تست MBTI یا تست شخصیتی مایرز بریگز اقدام کنید.

کارکردهای مشخص‌تر شدن ابعاد شخصیتی بسیار گسترده است. این مهم نه تنها در تامین نیروی انسانی در سازمان‌ها کاربرد دارد بلکه به عنوان عاملی جهت درک افرادی که ما با آن‌ها زندگی می‌کنیم بسیار مهم است. 

تشخیص اینکه افراد با یکدیگر از نظر دیدگاه، تفکر و مدل ذهنی متفاوت‌اند این امکان را فراهم می‌کند تا افراد بتوانند از ظرفیت‌های خود استفاده کنند و کمتر به قضاوت بپردازند. 

تست و تایپ بر آن است تا با معرفی این ابزارها به قشر نوجوان، جوان و والدین در شناخت استعدادهای نهفته یاری کننده باشد تا جوانان بتوانند انتخاب مناسب‌تری در جهت شغل آتی و زندگی شخصی خود داشته باشند. در این راستا آزمون نوتریکا جونیور را توصیه می‌نماییم. ابزارهای ارائه شده توسط تست و تایپ می‌تواند پیوند دهنده اقشار مختلف باشد. 

از آنجایی که اختلافات و جدال دیگر ناشی از غرض ورزی به حساب نیایند و همه افراد جامعه با شناخت خود و درک دیگران در پی زندگی توٍأم با آرامش باشند. برای شناخت چند جانبه از لایه‌های ذهن و روان خود، آزمون نوتریکا 180 درجه را توصیه می‌کنیم.



برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.

سحر سیدی
سحر سیدی    (4 سال قبل)
چطور می توان شخصیت افراد را تشخیص داد؟
سین دال
سین دال    (4 سال قبل)
میتونید از تست شخصیت شناسی استفاده کنید. مثل تست اینیاگرام یا MBTI . هم میتونید از پروفایل خودتون تست را پیدا کنید و هم میتونید در باکس سرچ بالای صفحه نام تست را بنویسید و سریع تست را پیداکنید.