نکاتی که هنگام انتخاب یک تست روانشناسی برای استخدام باید در نظر بگیرید

1398/02/04 2:49 PM - 4 سال قبل


تست های شخصیت شناسی و تست های راهنمای شغلی تست هایی هستند که IQ و EQ را اندازه گیری می کنند و در همین رابطه در حال حاضر طیف وسیعی از تست های روانشناسی در بازار وجود دارد. اگر می خواهید ببینید کدام نوع تست ها برای نیازهای شرکت شما بهترین هستند، باید 10 نکته زیر را هنگام انتخاب یک تست روانشناسی فراموش نکنید.

1) هر تست یک مخاطب هدف دارد

اهداف و مخاطب خود را توامان با هم در نظر بگیرید. ترسیم یک پروفایل فرضی از کاندیدای مطلوب تان به شما کمک خواهد کرد تا تست یا تست هایی را انتخاب کنید که برای شغل هدفی که به دنبال جذب نیرو برای آن هستید، مناسب ترین محسوب می شوند. به عنوان مثال، یک تست استدلالی (یک تست IQ) خصوصیات فنی کاندیدا را بیشتر نشان می دهد در حالی که تست هوش هیجانی می تواند زمان استخدام کاندیدا برای رده های مدیریتی انتخاب بهتری باشد.   

همین اصول در مورد تست های شخصیت شناسی صدق پیدا می کند یعنی بعضی از آن ها به نسبت سایرین برای شغل های مدیریتی بهتر هستند. بهترین راهکاری که می توانید در پیش بگیرید انتخاب شرکت طراحی تستی است که مجموعه تست های وسیعی در اختیار دارد و شما می توانید از بین آن ها دو یا سه تست اصلی را انتخاب کنید.

2) تستی را انتخاب کنید که از نظر علمی تایید شده است

توسعه و تایید تنها یک تست روانشناسی به طور میانگین به معنای 4 سال تحقیق گسترده است. مطالعات تاییدی براساس استانداردهای بین المللی روان سنجی انجام می شوند و باید در راهنمای کاربر هر تستی که قصد استفاده از آن دارید به دنبال یک مرجع اصلی بگردید. اگر راهنمای کاربر برای یک تست خاص تنها حاوی اطلاعات کلی است و در آن ارجاعی به اطلاعات آماری خاصی دیده نمی شود، اعتبار این تست را باید زیر سوال برد. همچنین باید آخرین مرتبه ای که تست به روز رسانی شده است را بررسی کنید تا مناسب بودن تست ثابت شود، تقریبا یک تست هر سه سال یک مرتبه اصلاح و تجدید نظر می شود.

3) تستی را انتخاب کنید که به صورت آنلاین قابل انجام باشد

این روزها محیط اینترنت باعث شده است که تست هایی که نتیجه خود را سریعا نشان می دهند به نسبت سایر تست ها بیشتر انتخاب شوند آورند و تست های آنلاین از نظر اعتبار فرقی با تست های سنتی و کاغذی ندارند. تست های آنلاین در صرفه جویی زمان و وقت به شما کمک خواهند کرد و اجازه خواهند داد کاندیداها را از راه دور ارزیابی کنید.

4) از وجود خدمات پشتیبانی از مشتری مطمئن شوید

انتخاب تست های آنلاین به این معنا نیست که اگر با مشکل روبرو شدید خودتان باید آن را رفع کنید. اما انتخاب شرکتی که خدمات پشتیبانی از مشتری معتبر و در دسترسی دارد یک امر الزامی است.

5) به دنبال یک شاخص مطلوبیت اجتماعی بگردید

مطمئن شوید که کاندیدا نمی تواند نتایج تست را دستکاری کند و خود را زرنگ تر نشان دهد، یعنی کاندیدا به صورت عمدی یا غیر عمدی نمی تواند با نشان دادن شخصیت و مهارت های خود در یک سطح مطلوب و قابل قبول تر نتیجه تست را زیر سوال ببرد. نحوه طراحی پرسش نامه و ساختار سوالات و شفافیت سوالات فردی را بررسی کنید و مهمتر از همه به دنبال یک شاخص مطلوبیت اجتماعی بگردید.

6) امکان ارائه گزارش ها به صورت شخصی و درست را فراموش نکنید

برای این که جلوی اشتباهات در هنگام تفسیر نتایج گرفته شود و راهی برای ارائه بازخورد موثر فراهم شود، نتایج تست ها باید به صورت گزارش هایی واضح و مکتوب ارائه شود که به دنبال استفاده از نمودارها و جمع بندی ها نکته ابهامی در خود نداشته باشند.

7) بخش آموزشی

بعضی از شرکت ها مشتری را پیش از استفاده از تست ها ملزم به شرکت در یک دوره آموزشی می کنند در حالی که شرکت های دیگر گزینه شرکت در یک سمینار آموزشی را به صورت انتخابی ارائه می دهند. ولی چه مجبور به شرکت در این دوره ها باشید چه حق انتخاب با خود شما باشد، باید از این مرحله آموزشی کمال استفاده را ببرید تا بهتر تست های روانشناسی را درک کنید، با به کارگیری آن ها آشنا شوید و مهم تر از همه به شکل موثرتر آن ها را تفسیر کنید.

8) سرمایه گذاری مالی

بهترین تست ها الزاما گرانترین آن ها نیستند. استفاده از تست های آنلاین به کاهش هزینه های یک شرکت کمک می کند در حالی که بالاترین سطح کیفیت را دارند.

شرکت ها اغلب اوقات خدمات خود را به دو شکل یک مرتبه پرداخت یا به صورت آبونمان با دریافت خدمات نامحدود ارائه می دهند. انتخاب روش یک مرتبه پرداخت باعث می شود تا در مورد یک محصول بیشتر فکر کنید، خودتان تست را انجام دهید یا قبل از این که به طور کامل از خدمات استفاده کنید به صورت آزمایشی آن را روی تعدادی از همکاران یا کاندیداهای داوطلب به کار ببرید.

اگر مایل به استفاده از جامع ترین پنل ارزیابی آنلاین در ایران هستید میتوانید در این لینک ثبت نام فرمایید. 


شخصیت شناسی سامانه مدیریت استعداد نوتریکا مدیریت استعداد


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها