مسیر شغلی شما: چطور فرصت‎های جدید شغلی را باید بررسی کنید؟

1398/02/14 2:00 PM - 4 سال قبل


چه به تازگی از دانشگاه فارغ ‎التحصیل شده باشید یا کارمندی با تجربه باشید، در ادامه مطلب سوالاتی را مطرح خواهیم کرد که با پرسیدن آن‎ها می ‎توانید مسیر شغلی را مشخص کنید که با اهداف شما همخوانی دارد.

ترسیم یک مسیر شغلی راهی عالی برای مشخص سازی تصویر بزرگتری از یک حرفه است، در نتیجه این توانایی را به شما می‎دهد روی جهت کلی مسیری که دوست دارید در پیش بگیرید تمرکز کنید. مسیر شغلی شما یک خیابان یک طرفه و بدون تقاطع نیست، وگرنه فرصت ‎ها و شگفتی ‎های کوچکی که منجر به یک حرفه رضایت‎ بخش همراه با شادی می ‎شود را از دست خواهید داد.

 اگر تازه می‎ خواهید وارد دنیای کار شوید، چطور می ‎توانید شغل‎ ها و مسیرهای شغلی احتمالی را کشف کنید؟ بهترین راه برای انجام این کار انجام یک تست ارزیابی شغل است تا متوجه شوید بیشترین پتانسیل شما برای موفقیت در چه مسیری قرار دارد.

اما زمانی که در مورد اکتشافات مسیر شغلی فکر می‎ کنید، شخصا چه معنایی برای شما دارد؟

براساس اعلام دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، کشف شغل فرآیندی است که از موارد زیر تشکیل شده است:

  • در مورد خودتان و جهان کار مورد نظرتان آگاهی به دست آورید.
  • شغل‎ های بالقوه ‎ای که شما را راضی می‎ کند، شناسایی و بررسی کنید.
  • یک استراتژی موثر برای درک اهداف‎تان توسعه دهید.

 البته باید به این فهرست اجرای استراتژی را نیز اضافه کنیم چون یک استراتژی تا زمانی که به کار گرفته نشود به درد نمی‎ خورد. مهم است توجه کنیم که هیچ ارزیابی شغلی قادر به شناسایی شغل مناسب برای شما یا شغلی که باید در پی بگیرید، نیست. ارزیابی ‎ها به شما کمک می‎ کنند در مورد خودتان اطلاعاتی را به دست آورید و سپس آن را با علاقه‎تان به شغل‎ های مختلف ربط دارید. 

در مورد خودتان و جهان کار مورد نظرتان آگاهی به دست آورید: کسب اطلاعات در مورد خودتان و درک خود بنیاد تصمیم‎ گیری در مورد شغل است. تست ‎های ارزیابی شغل به شما اجازه می‎دهند نکات قوت، علایق، استعدادهای طبیعی، مهارت‎ ها، ارزش‎ های فردی، چیزهایی که در بحث کار برایتان مهم هستند و همچنین ویژگی های شخصی خود را متوجه شوید. ما در سایت تست و تایپ این امکان را برای شما فراهم آورده ایم.

همچنین به کمک آن‎ها متوجه می‎ شوید موفقیت چیست و برای شما چه معنایی دارد و نسبت به سبک زندگی که دوست دارید در پیش بگیرید، درک بهتری به دست می  ‎آورید.

شغل ‎های بالقوه ‎ای که شما را راضی می‎ کند، شناسایی و بررسی کنید: پس از این که در یک آزمون ارزیابی شغل شرکت کردید و اطلاعات بیشتری از خودتان و مسائلی که برای شما در زندگی شغلی و شخصی‎تان مهم است به دست آوردید، وقت آن است که از این اطلاعات برای کسب دانش در مورد انواع شغل ‎ها، نقش‎ ها، حوزه‎ های شغلی در محدوده پیش نیازهای تحصیلی، نکات قوت خود و دیدگاه نسبت به آینده استفاده کنید تا ببینید چه شغلی ‎هایی با اهداف و علایق شما همخوانی دارند.

علاوه بر این مهم است با افرادی که در آن حوزه ‎ها مشغول به فعالیت هستند صحبت کنید تا چیزی که در انتظارتان است را متوجه شوید. از چیزهایی که کشف می ‎کنید برای ارزیابی شغل‎هایی که برایتان کاربردی و مفید هستند استفاده کنید.  

یک استراتژی موثر برای درک اهداف‎تان توسعه دهید: از تمامی اطلاعاتی که جمع ‎آوری کردید و بینش ‎هایی که دارید برای توسعه یک استراتژی برای دستیابی به اهداف شغلی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ شغل کاملی برای شما وجود ندارد، بلکه شغل ‎های متعددی هستند که این پتانسیل را دارند اهداف شغلی شما را برآورده سازند و به همین دلیل است که کاوش ‎های مسیر شغلی بسیار مهم هستند و باید در اوایل آغاز فعالیت شغلی انجام شوند.

در استراتژی خود انعطاف‎ پذیر باشید و به خودتان اجازه دهید مسیرهای شغلی متفاوتی را تست کنید. پس از این که استراتژی شغلی خود را توسعه دهید، اجرای آن را شروع کنید و ببینید کاوش ‎های مسیر شغلی شما را به کجا می‎ برند.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.


مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها