ده راهنمایی برای بهترین انتخاب رشته تحصیلی

1398/04/10 2:25 PM - 4 سال قبل


این راهنمایی در زمینه اشتیاق شغلی است. زیرا ما اعتقاد داریم اگر شما برای شغلی که انتخاب میکنید انگیزه و شور و شوق کافی را داشته باشید حتما در آن موفق هم می شوید. 

اما انتخاب بهترین رشته چطور اتفاق می افتد؟ باید بدونید که این راه از انتخاب درست دانشگاه و یا مراکز آموزش عالی میگذرد که میتونه آینده شما رو تحت تاثیر قرار بده.

پس سوال این است: چگونه بهترین انتخاب رشته را انجام بدهم؟ ما در این جا ده توصیه کلیدی به شما میکنیم که اگر آن ها را به کار بگیرید حتما بهترین انتخاب رشته را انجام خواهید داد. 


راهنمایی اول: چرا؟

مهمترین نکته در انتخاب رشته این است که باید به خودتان پاسخ دهید که چرا به دنبال تحصیل هستید؟

آیا می خواهید زندگی خود را با افزایش مهارت های خود ارتقاء دهید؟ اگر این مورد باشد، باید دانشگاه و یا رشته ای را انتخاب کنید که بتواند به پیشرفت مهارت ها و دانش شما کمک کند. اگر الان مشغول به کار هستید و از آن راضی هستید و هدف شما این است که با کارفرمای فعلی خود پیشرفت کنید، انتخاب دوره ای که مربوط به کار شما مرتبط باشد، توصیه می شود. بحث در مورد گزینه های تحصیلی با همسالان، همکاران یا کارفرمایان تان می تواند کمک کند تا مشخص شود تحصیل در چه دانشگاه و رشته ای در حرفه شما مفید خواهد بود.

آیا شما به دنبال تغییر و تحول دانش خود هستید یا می خواهید به طور کامل تغییر مسیر حرفه ای بدهید؟ اگر شما به دنبال تغییر مسیر حرفه ای خود هستید، مطالعه و کسب دانش آکادمیک ممکن است ضروری باشد. اگر این انگیزه شما برای تحصیل است، مهم است که شما در نظر بپرسید که چه کاری را دنبال می کنید. تحصیل می تواند گران باشد، بنابراین مطمئن شوید که به طور کامل هر حرفه آینده ای را مورد تحقیق قرار دهید.

خلاصه:

  • در مورد تجربه و مهارت های موجود خود فکر کنید.
  • فرصت های حرفه ای آینده و فرصت های شغلی را در نظر بگیرید.
  • در مورد موضوعاتی که شما را مورد توجه قرار می دهند فکر کنید.
  • با کارفرمایان، همکاران یا همسالان خود درمورد اینکه دوره های مربوطه مرتبط هستند و ممکن است کار شما را بهبود ببخشند، با کارکنان خود صحبت کنید.

لینک شرکت در آزمون استعدادیابی شغلی و تحصیلی

راهنمایی دوم: به چه چیزی علاقه مند هستید؟

واقعا مهم است که در مورد آنچه شما علاقه مند هستید فکر کنید و دوره ای که می خواهید مطالعه کنید. آیا این دلیل است که شما می توانید حرفه ای هیجان انگیز و پر زرق و برق خود را در پیش رو ببینید؟ یا دلیل آن این است که والدین شما چه می خواهند؟ اکنون با پرسیدن سؤال خود، می توانید راه دقیقی را که می خواهید دوره خود را به شما تحویل دهید، کار کنید. برای این منظور میتوانید از آزمون های سایت تست و تایپ استفاده کنید یکی از این آزمونها پکیج آزمونی نوتریکا جونیور است که میتواند به شما گزارش کاملی از شخصیت و رفتار شما بدهد و شما با آگاهی کامل از ظرفیت های خود انتخاب بهتری را انجام دهید. 


راهنمایی سوم: کجا میخواهید تحصیل کنید؟

این سوال دو قسمت دارد. اول اینکه بهترین کشور برای تخصص در این زمینه کجاست؟ شاید این کشور دارای فرصت های کارآموزی و کارآموزی در آن صنعت باشد. دوم اینکه شهر محل تحصیل کجا خواهد بود؟ آیا شهری که انتخاب کرده اید دسترسی به منابع خاصی دارد. مثلاً اگر شما علاقه مند به زیست شناسی دریایی هستید، باید آن را در شهر های ساحلی جستجو کنید و اگر علاقه مند به رشته های صنعتی هستید شهر انتخابی شما باید قطب صنعت کشور باشد، تا شما بتوانید بهترین استفاده را از فرصت ها و وقتی که می گذارید ببرید. 

این نیز یک ایده خوب است که از خودتان بپرسید در کجا در جهان دوست دارید چند سال زندگی کنید؟ این یک فرصت برای یادگیری یک زبان جدید و یک فرهنگ جدید، ایجاد دوستان جدید و تجربه زندگی متفاوت است. زیرا اگر شما از زندگی خود راضی باشید، در درس خواندن تان نیز موفق خواهید بود.


راهنمایی چهارم: نگاهی به بررسی واقعیت

اکنون که رویای خود را پیدا کرده اید، اجازه دهید فقط یک دقیقه متوقف شویم و مطمئن شویم که واقع بینانه است. آیا می توانید هزینه رفت و آمد یا پرواز، هزینه تحصیل و هزینه زندگی را بپردازید؟ یا اینکه آیا شما نیاز دارید که ابتدا مدارک خاصی را بدست آورید؟ مثلا امتحان عملی برای رشته های هنر و یا غیره.

 انتخاب یک مسیر ممکن است همه یا برخی از این موانع را داشته باشد. اگر این واقعا شور و شوق شما است، آن را در برنامه تحصیلی خود را ثابت کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید و شما نیاز به واقع گرایی در مورد آن دارد، در مورد طول دوره ای که مایل به تحصیل هستید است. برای کمک به شما در تصمیم گیری در اینجا برخی از نمونه هایی از طول دوره های تحصیلی به صورت روزانه را گذاشته ایم:

گواهی کارشناسی ارشد - حداقل 2 سال

مقطع کارشناسی - حداقل 3 سال و نیم

MBA یک سال

مقطع دکترا - 4 سال

پزشکی - حداقل 7 سال

لینک شرکت در آزمون استعدادیابی شغلی و تحصیلی

راهنمایی پنجم: اطلاعات جمع کنید.

انتخاب های خود را به 5 گزینه کاهش دهید و سعی کنید دانشجویانی در همان دانشگاه ها پیدا کنید و اطلاعات بیشتر را از آن ها بگیرید. این تحقیقات مهمی است. اگر در حال انتخاب رشته تحصیلی هستید نیز از دانش آموزان سال بالاتر اطلاعات بیشتر را کسب کنید. خواندن وبلاگ های دانشجویی برای دیدن آنچه واقعا می خواهید می تواند به شما کمک کند. اگر میخواهید در مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی یا آزاد شرکت کنید حتما تحقیقات کامل را انجام دهید زیرا بروشورهای براق همیشه به شما داستان واقعی را نمی گویند، بنابراین با افرادی که می دانید که در آن کشور یا شهر تحصیل کرده اید در مورد آنچه واقعا می خواهید صحبت کنید.


راهنمایی شماره ششم: چه چیز برای شما مهم است؟

در حالی که شما در حال تحقیق هستید، شما با انواع معیارهای مختلف برای قضاوت در مورد یک دانشگاه یا دوره مواجه می شوید. بنابراین یک فهرست کوتاه از سه ویژگی برتر که دنبال آن هستید، را درست کنید. این می تواند رتبه بندی مدرسه یا اعتبار، امکانات تحقیقاتی، تجربه عملی و کارآموزی، هزینه تحصیل، خدمات پشتیبانی دانشجویی، ایمنی، زندگی اجتماعی، شانس سفر ...  باشد. بدانید که متغیرهای زیادی وجود دارد، ولی برای آنچه که برای شما مناسب است ممکن است با فرد دیگر کاملاً متفاوت باشد. 


راهنمایی هفتم: چگونه دوست دارید مطالعه کنید؟

امیدوارم در حال حاضر ایده ای در مورد اینکه چگونه ترجیح می دهید مطالعه کنید، داشته باشید. برخی از افراد شب امتحان را برای درس خواندن ترجیح می دهند، بعضی دیگر باید در طول ترم مطالعه داشته باشد. بعضی ها به صورت عملی دانش را فرا میگیرند و برخی با مطالعه به صورت تکی آن را فرا می گیرند. یک دوره یا رشته ای را انتخاب کنید که متناسب با سبک تحصیلی شما باشد و شما در موفقیت خود بیشتر اعتماد خواهید داشت. یا اگر میخواهید خودتان را به چالش بکشید، یک رشته ای را انتخاب کنید که از منطقه راحتی شما خارج باشد!

لینک شرکت در آزمون استعدادیابی شغلی و تحصیلی


راهنمایی هشتم: به چشم اندازهای حرفه ای خود نگاه کنید.
تحصیل در خارج از کشور می تواند گران باشد، بنابراین به عنوان سرمایه گذاری در آینده خود فکر کنید. و این بدان معنی است که کار شما و حقوق شما باید ارزش آن را داشته باشد. جایی را پیدا کنید که دیگر دانشجویان بین المللی و یا بومی در آن دانشگاه پس از فارغ التحصیلی کار پیدا کرده اند.

راهنمایی نهم: تمرکز بر جزئیات
هر موضوع دارای گزینه های مختلفی است، بنابراین بهتر است مطمئین باشید که علاقه خاصی به آن دارید. دانش آموزان مهندسی می توانند هر چیزی را از مهندسی زیست پزشکی به مهندسی عمران مطالعه کنند. بنابراین اگر ترجیح شما بیشتر مهندسی است تا خدمت رسانی در حوزه پزشکی قبل از انتخاب رشته آن را مشخص کنید.


راهنمایی دهم: شما همیشه می توانید ذهن خود را تغییر دهید
بله، این یک تصمیم مهم است. اما اگر شما به آنجا برسید و متوجه شوید اشتباه وحشتناکی انجام داده اید، خیلی دیر نیست. با مشاوران تحصیلی صحبت کنید و ببینید آیا گزینه های بهتر برای شما وجود دارد. چند سال از زندگی خود را رشته ای که هیچ علاقه ای به آن ندارید، نکنید. به خاطر داشته باشید، همه چیز در مورد اشتیاق شما - حفظ هیجان مثبت است، و شما موفق خواهید شد!


توسعه فردی نوتریکا جونیور مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.