با شخصیت شناسی شانس خود را در مصاحبه استخدامی بالا ببرید

1397/07/11 11:07 AM - 5 سال قبل


وقتی شما برای مصاحبه استخدامی فراخوانده می‌شوید، باید به مصاحبه‌گر نشان دهید که توانایی‌ها و تجربیات شما با موقعیت شغلی سازمان یا شرکتی که قصد استخدام دارد، هم‌خوانی دارد. 

اما چیزی که همیشه در مصاحبه استخدامی از نظرها دور می‌ماند و بسیار مهم است این است که آیا تیپ شخصیتی شما مناسب آن جایگاه شغلی هست یا خیر و اینکه فرهنگ و نحوه تعاملات در آن سازمان مناسب شما می‌باشد؟

امروزه هنگامی که شرکت‌ها و سازمان‌ها در حال ارزیابی کاندیداهای مناسب برای استخدام در جایگاه‌های شغلی هستند تنها به تجربیات و رزومه افراد برای استخدام بسنده نمی‌کنند و شخصیت شناسی را در اولویت قرار می‌دهند. 

کاندیداها باید از نظر آزمون‌های شخصیت شناسی سنجیده شوند. به همین علت کارجویان بهتر است خصوصیات اخلاقی و تیپ شخصیتی خود را نیز در رزومه لحاظ کنند تا بتوانند تاثیر مثبت‌تری در ارزیابی‌ها برای استخدام داشته باشند و امکان استخدام خود را در شرکت یا سازمان مورد نظر بالا ببرند. 

صفات مهم رفتاری برای استخدام 

بر اساس پژوهشی که موسسه career Builder سال 2014 انجام داده است، ده صفت زیر کلید واژه‌هایی بوده‌اند که کارفرمایان برای استخدام کارکنان خود از آن‌ها بیشتر استفاده کرده‌اند که شامل موارد ذیل می‌شود:

  • سخت کوش
  • قابل اتکا
  • مثبت نگر
  • خود انگیخته
  • گروه گرا
  • منظم
  • کارآمد در زیر فشار کار
  • روابط عمومی بالا
  • منعطف
  • با اعتماد به نفس

آیا درج صفات شخصیتی در رزومه کفایت می‌کند؟

اعلام صفات شخصیتی در رزومه می‌تواند به شناخت شخصیت شما کمک کند و امکان استخدام شما را بالا ببرد. اما مطمئن باشید که شما را خواهند سنجید، پس صفاتی بنویسید که واقعاً آن‌ها را دارید. آنچه مدیران منابع انسانی و مدیران واحد استخدام و مدیران شرکت‌ها امروزه بیشتر روی آن تمرکز دارند چند ویژگی خاص دیگر نیز است که در زیر به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

اگر هنوز از تیپ شخصیتی خود مطلع نیستید، به شما پیشنهاد می کنیم تست شخصیت شناسی مایرز بریگز یا همان MBTI را که یکی از جامع ترین و محبوب ترین روش ها برای شناخت افراد است، انجام دهید.

فردی با توانایی انجام چند کار (multitasker)

امروزه کم پیش می‌آید که افراد فقط برای انجام یک کار مشخص استخدام شوند. به خصوص در کسب و کارهای کوچک و نوپا از افراد انتظار می‌رود تا فراتر از نقش خود کارهایی را انجام دهند. به قول ران سلواچ مدیر و بنیانگذار شرکت نرم افزاری، کسب و کارهای کوچک به استخدام افرادی نیاز دارند تا هم هرج و مرج را تحمل کنند و هم از همین طریق بتوانند رشد کنند.

فردی با توانایی تفکر استراتژیست

روانشناس منابع انسانی آیلین شاراگا می‌گوید که هر کسب و کاری نیاز به استخدام افرادی با تفکر استراتژیست دارد و این بدان معنا است که افراد بتوانند اهداف بلند مدت را بشناسند و قابلیت برنامه‌ریزی مدون و راهبردی بر اساس آن را داشته باشند.

فردی با توانایی تصمیم‌گیری مستقل

استخدام کسانی که بتوانند بر اساس اختیاراتی که شرکت به آن‌ها داده است تصمیم گیری درستی انجام دهند برای شرکت‌ها بسیار ارزشمند است. سلواچ می‌گوید مدیران شرکت‌ها همیشه در دسترس نیستند تا در هر تصمیم‌گیری کوچکی دخالت کنند؛ بنابراین آن‌ها به دنبال استخدام افرادی هستند تا از تصمیم‌گیری نترسند.

فردی با توانایی بازاریابی ذاتی 

هرب گرینبرگ مدیر عامل و پایه‌گذار فرآیند ارزیابی و استخدام و ساختار مدیریت هوشمند شرکت کالیپر کراپ می‌گوید:« شما ممکن است به دنبال شغل و فرصت شغلی بازاریابی نباشید و حتی رشته تحصیلی شما ربطی به این موضوع نداشته باشد؛ اما اینکه بتوانید مانند یک بازاریاب فکر، ریسک و ابراز وجود کنید برای هر تجارت و بیزنسی مهم است». بازاریابان دنیا را از توانایی‌های خود باخبر می‌کند تا شرکت‌ها مشتریان جدید پیدا کنند.

فردی با توانایی هوشیاری و احتیاط

بث گیلفادر مدیر عامل شرکت Seven Step که در زمینه برون‌سپاری خدمات منابع انسانی فعالیت می‌کند، می‌گوید افراد هوشیار و به عبارتی محتاط به عنوان ترمزی در برابر افراد بسیار ریسک‌پذیر و خطرکننده عمل می‌کنند. گیلفادر می‌گوید افراد محتاط ریسک‌گریز هستند؛ اما گاهی شما برای شرکت خود به استخدام افراد با ثبات و ثابت قدم نیاز دارید تا شرکت خود را از بالا و پایین‌های زیاد دور نگه دارید.

فردی با توانایی تفکر مستقل

برخی کارمندان تنها به وظایفی که برای آن‌ها مشخص شده بدون اینکه سوالی بپرسند، عمل می‌کنند. این افراد برای سازمان‌ها بسیار مفید هستند؛ اما هر شرکتی به استخدام افرادی هم نیاز دارد تا تفکرات و رویه کارها را به چالش بکشد.
مگ شیتز مدیرعامل شرکت Medifast می‌گوید: «من افرادی را استخدام می‌کنم که افکار و برنامه‌های من را به چالش بکشند، نترسند و روی آنچه فکر می‌کنند برای ارتقای شرکت درست است، پافشاری کنند». وی می‌افزاید: «در همین راستا من به دنبال افرادی هستم که به این نتیجه رسیده باشند که الزاماً نباید با هر تصمیمی در سازمان موافق باشند؛ اما باید بدانند که چطور در تیمی که هستند و با آن رویکرد یکسانی ندارند، همراهی داشته باشند».

فردی متناسب با فرهنگ سازمانی 

هر شرکتی دارای فرهنگ سازمانی خود است و بر اساس ارزش‌های پایه‌ای (Core values) مخصوص به خود پایه‌ریزی شده است. آن‌ چیزی که در استخدام بیشتر برای کارفرمایان اهمیت دارد این است که افرادی که استخدام می‌کنند این ارزش‌ها را در زندگی روزمره خود نیز بکار برند. 

مکس یودر مدیر عامل شرکت Lesson.ly می‌گوید:«فرهنگ شرکت ما بر اساس سخت کوشی، تواضع و فضای همکاری است». او می‌افزاید:«جایگاه‌های شغلی مختلف خصوصیات خاص خود را می‌طلبد، اما همه ما به اصولی خاص در شرکتمان پایبندیم».

چطور از شخصیت شناسی در مصاحبه استخدامی استفاده کنم؟

تشریح صفات شخصیتی و رفتاری در رزومه کاری کار مشکلی است؛ بنابراین پر رنگ کردن آن در مصاحبه استخدام بسیار مهم است. شیتز می‌گوید: «قبل از رفتن به مصاحبه استخدام، استراتژی‌ داشته باشید تا بتوانید خصوصیات خود را نیز در لوای آن بگویید. مطالبی از تجربیات خود مطرح کنید که در آن شما بتوانید از چالش‌های مرتفع شده و خصوصیات خود نیز بگویید. گفتن اینکه شما فردی گروه‌گرا هستید، به تنهایی کافی نیست؛ اما اگر شما تجربه‌ای که در رسیدن به هدف در گروهی را داشته‌اید، ذکر کنید تاثیر گذار تر خواهد بود».

مکس یودر می‌گوید: «بهترین راه این است که خودتان باشید؛ زیرا تنها از این طریق است که مدیر و یا شخصی که می‌خواهد شما را استخدام کند می‌تواند تشخیص دهد که شما مناسب آن جایگاه هستید یا خیر؟. اگر شما کاملا مناسب آن فرصت شغلی باشید بسیار مشخص و واضح خواهد بود». مکس یودر می‌گوید:« اگر هم شما مناسب آن نباشید باز هم واضح است». وی می‌افزاید: « نکته‌ بسیار مهم  این است که هنگام رفتن به مصاحبه استخدامی به اندازه‌ای که ما از شما مصاحبه می‌کنیم شما هم از ما مصاحبه می‌کنید». 


شخصیت شناسی توسعه فردی مصاحبه و استخدام منابع انسانی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.

سحر سیدی
سحر سیدی    (4 سال قبل)
سلام ممنون از مقاله خوب و مفیدتون من مقاله شما رو خوندم فکر میکنم من فردی با توانایی تفکر مستقل هستم آیا امکانش هست این صفت شخصیتی رو ارتقاء یا تغییر بدم مثلا فردی با توانایی انجام چند کار؟
سین دال
سین دال    (4 سال قبل)
توانایی انجام چندکار، طبق تعریفی که این مقاله داشته ، جواب سوال شما بله است.
سین دال
سین دال    (4 سال قبل)
طبق تعریفی که این مقاله داشته شامل این میشه که مهارت های مختلف را حتی مهارت هایی که مستقیما به شغل شما ارتباط نداره در حدمتوسط داشته باشید. این شانس استخدام را بالا می بره.

مقالات پیشنهادی


آزمون های مرتبط



پر بازدیدترین ها