دوازده راه برای از بین بردن استرس قبل از اینکه استرس شما را از بین ببرد

1398/09/28 11:31 AM - 4 سال قبل


استرس یکی از واکنش هایی است که افراد نسبت به عوامل محیطی نشان می دهند. استرس زیاد می تواند در دراز مدت به انسان صدمه وارد کند. به همین دلیل بسیاری از روانشناسان در حال مطالعه بر روی واکنش های استرس زا در انسان هستند. استرس در حد نرمال برای زندگی انسان لازم است و او را به حرکت و جلو می راند، اما اگر به صورت زیاد و طولانی مدت بر افراد وارد شود، زندگی آن ها را به مخاطره می اندازد.

استرس می تواند انسان را از بین ببرد

محققان نشان می دهند که 60 تا 90 درصد بیماری ها مستقیماً در اثر استرس ایجاد یا تشدید می شوند. استرس به بیماری های عمده ای مانند بیماری های قلبی ، فشار خون بالا و دیابت مرتبط است، همچنین می تواند باعث کمردرد، سردرد، دندان درد، ناراحتی معده و گوارش، ناراحتی در خواب و فرسودگی، مشکلات پوستی، افزایش وزن یا کاهش وزن ناسالم و ... شود. البته این علائمی که نام برده شد علائم جسمی است. ولی علایم روحی روانی هم می تواند ایجاد کند که شامل موارد ذیل است. استرس با افسردگی، اضطراب، نوسانات روحی، سردرگمی، بیقراری، تحریک پذیری، ناامنی، فراموشی و بسیاری از علائم منفی روحی و رفتاری مرتبط است.

استرس اغلب به عنوان نشان موفقیت در جامعه شناخته می شود. ما فکر می کنیم که ما رقابت کنیم تا ببینیم چه کسی می تواند بیشترین کار را انجام دهد، اما ما رقابت می کنیم تا ببینیم چه کسی می تواند بیشترین استرس را تحمل دهد. با چنین نگرشی ناسالم نسبت به استرس، جای تعجب نیست که بیماریهای ناشی از استرس بسیار رایج هستند.

چطور استرس را از بین ببریم؟

تنها راه برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی استرس، به حداقل رساندن استرس است. برای شناسایی منابع استرس در زندگی و یا الف) از بین بردن آنها، یا ب) برای کاهش استرس ناشی از آنها ، مجدداً به آنها فکر کنید. توجه داشته باشید که این شامل مواردی نیست که ما در زندگی از آن متنفریم. استرس می تواند به آسانی توسط حوادث مثبت و تاثیر پذیر زندگی ایجاد شود ، همانطور که می تواند توسط حوادث منفی ایجاد شود. ازدواج، بچه دار شدن، ارتقاء شغلی، برنامه ریزی برای جشن تولد بچه ها یا تعطیلات می تواند به همان اندازه استرس زا باشد که با 8 روز در روز با رئیس خود سر و کار دارید و یا در مهلت بزرگی قرار دارید.

از آنجا که تغییرات مثبت بزرگ در زندگی ما می تواند به همان اندازه منفی استرس زا باشد، مقابله با استرس نمی تواند مسئله خلاص شدن از شر همه چیزهایی باشد که شما را تحت فشار قرار می دهد. درعوض، شما نیاز به ایجاد شیوه ها و طرحی دارید که استرس اجتناب ناپذیر زندگی را از بین می برد و کاهش می دهد.


تست نئو با گزارش کامل برای سنجش سلامت روان


برای کاهش استرس کارهای زیر را انجام دهید:

روش اول: اوقاتی آرام برای خود اختصاص دهید:

روزانه مراقبه کنید، هفته ای سه بار به ورزشگاه بروید، یوگا تمرین کنید، آخر هفته را پیاده روی کنید، یا فقط یک ساعت شب را با یک کتاب بگذرانید، باید فضایی ایجاد کنید که بتوانید ذهن خود را پاک کنید. از هر چیزی که فکر شما را مشغول می کند رها شوید.


روش دوم: مکاری را به تعویق نیندازید: 

شما می توانید کارهای مهم را کنار بگذارید، اما نمی توانید نگرانی در مورد آنها و استرس ناشی از آن را برطرف کنید. تست تعویق تصمیمات را انجام دهید تا ببینید آیا کارها و تصمیمات را به تعویق می اندازید یا خیر.


روش سوم: همه چیز را یادداشت کنید:

اگر فراموش کردن چیزی باعث استرس شما می شود، حتماً آن را در یک سیستم قابل اعتماد بنویسید تا بدانید فراموش نخواهید شد.


روش چهارم: بهتر بخورید:

یک رژیم غذایی مناسب می تواند به بدن شما کمک کند تا با تأثیر استرس بهتر مقابله کند. رژیم سالم همه چیز پیچیده نیست؛ همانطور که مایکل پولان ، نویسنده معضل The Omnivore ، بیان می کند، غذا بخورید. نه خیلی زیاد. بیشتر سبزیجات میل کنید. به عنوان یک قاعده کلی، غذای سالم بخورید و غذای فست فودی و چیپس و پفک را کنار بگذارید.


روش پنجم: با خانواده وقت بگذارید:

سعی کنید حداقل یک وعده غذایی در روز را با خانواده (یا با دوستان خود در صورت مجرد بودن) میل کنید. بهتر است، حداقل یک وعده غذایی خانگی را در روز با خانواده / دوستان خود بخورید.


روش ششم: حرف خود را بزنید:

خود خوری، حتی کوچکترین ها منجر به استرس می شود. بیاموزید که نارضایتی خود را ابراز کنید (به شکلی سازنده ، بدون دردسر) و ابراز نگرانی ها و ترس های خود به شخصی که در نزدیکی شماست. طرز درست فیدبک دادن را یاد بگیرید.


روش هفتم: اولویت بندی کنید: 

مشخص کنید که چه چیزی در زندگی شما به توجه نیاز دارد و چه چیزی نمی کند. بدانید که چه چیزی می توانید به راحتی انجام دهید و آنچه می توانید کاملاً رها کنید را مشخص کنید و انرژی خود را روی چیزهایی متمرکز کنید که در واقع تغییری در زندگی شما ایجاد می کند.


روش هشتم: روال روزمره داشته باشید: 

داشتن روال معمول به این معنی است که لازم نیست نگران آینده باشید. بعد از مدتی استرس شما کم می شود.


روش نهم: وقایع را بپذیرید: 

اجازه ندهید که روش زندگی شما شما آنقدر از قوانین پیروی کند که در صورت قطع و یا عوض شدن آن ها، عملکردی نداشته باشید. خود را به اندازه کافی انعطاف پذیر بگذارید تا با شرایط متغیر سازگار شوید.


روش دهم: بدانید چه موقع باید ترک کنید: 

برای کارفرمایان، دوستان و یا دوستانی که با شما بد رفتار می کنند، ایستادگی نکنید. تصمیم بگیرید که چقدر از خودتان مایل به برقراری رابطه، شغل یا فعالیت هستید؛ وقتی از آن خط عبور کردید ، دور شوید و به عقب نگاه نکنید. این امر در مورد چیزهای کوچک ("ساعت 5 بعد از ظهر ، من به خانه می روم") و چیزهای بزرگ ("اگر بعد از 6 ماه مشاوره ازدواج چیزی بهتر نشد، طلاق میگیرم").


روش یازدهم: به خود توجه کنید: 

هنگامی که احساس استرس می کنید توجه کنید و علت آن را تعیین کنید. توجه کنید که بدن شما صدمه دیده یا احساس ناراحتی می کنید، و دلیل آن را تعیین کنید. یا به پزشک مراجعه کنید. دریابید که آیا کارهایی که انجام می دهید تحقق تعریف شما از یک زندگی خوب و مثمر است یا خیر. از رقابت غیر ضروری خودداری کنید.


روش دوازدهم: عشق:

ایجاد روابط. خودت را به اشتراک بگذار گرمای انسان را احساس کنید.


شخصیت شناسی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.