نحوه استفاده از کد هالند برای پیدا کردن شغل مناسب

1398/10/07 3:39 PM - 4 سال قبل


امروزه بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن شغلی هستند که مناسب آن ها باشد. یکی از راه هایی که افراد می توانند متوجه شوند چه شغلی مناسب آنها است اینست که از روانشناسی شغل استفاده کنند. مدل شخصیت شناسی به روش هالند یکی از تئوری های کاربردی در مشخص کردن شغل مناسب افراد است. در این مدل هر فردی با توجه به نمراتی که در تست هالند کسب می کند، مشخص می شود که مناسب چه شغل هایی می باشد. 

لینک تست هالند

کدهای هالند چه معنایی دارند؟

کدهای هالند راهی  برای دسته بندی افراد براساس علایقشان است تا در نتیجه آن بتوانند با پیدا کردن شغل مناسب شغل افراد را با علایق شان مطابقت داد. دکتر جان ال. هالند یک روانشناس آکادمیک این سیستم را توسعه داده است. نظریه او همچنین به اسم سیستم RAISEC شناخته می شود.

این نظریه تاثیر گسترده ای در دسته بندی افراد و کمک به پیدا کردن شغل مناسب  برای آنهاست که توسط دکتر هالند ارائه شده است در این نظریه گفته میشود که 6 دسته گسترده وجود دارد که تمامی شغل ها را می توان در آن ها گروه بندی کرد. از همین 6 دسته می توان برای توصیف افراد، شخصیت ها و علایق افراد استفاده کرد.

برای زدن یک مثال خوب در زمینه پیدا کردن شغل مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شغل هایی که با ساختن در ارتباط هستند نیاز به کار با ابزار و ماشین آلات دارند (به عنوان مثال سخت افزار کامپیوتر، مکانیک یا خلبان هواپیما).

و طبیعتاً افرادی که تمایل به ساختن دارند معمولاً تیپ شخصیتی هستند که دوست دارند با دستان خود کار کنند و یک محصول ملموس بسازند. این یک پروژه موفق و البته ساده در حد مثال برای پیدا کردن شغل مناسب است.

شاید با خواندن این مقاله سوالی در ذهنتان ایجاد شده باشد:

لینک تست هالند

"چطور می توانم از کدهای هالند برای انتخاب شغل مناسب استفاده کنم؟"

کدهای هالند به شما کمک می کند چیزی که دوست دارید انجام دهید را با شغل های مرتبط با آن مطابقت دهید و به شما در پیدا کردن شغل مناسب تان کمک می کند. برای این که متوجه شوید چه شغل هایی مناسب شما خواهد بود، ابتدا باید شناسه علایق خود را درک کنید.

می توانید با شرکت در تست کد هالند این کار را انجام دهید. سپس، زمانی که امتیازهای خود را در هر 6 دسته از علاقه مندی ها به دست آوردید، می توانید شغل هایی را جستجو کنید که با برترین علایق شما همخوانی دارند.

پیدا کردن شغل مناسب :6 دسته علاقه مندی ها چه حوزه هایی هستند؟ 

هر کدام از این 6 گروه یک طیف وسیع تر از وظایف شغلی و فعالیت های مشابه را توصیف می کنند. این دسته ها همچنین توصیف کننده افراد یعنی: ارزش ها، انگیزه ها و ارجحیت های آن ها هستند همانطور که می دانید در پیدا کردن شغل مناسب توجه به ارزش ها و ارجحیت های یک فرد اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای هر دسته علاقه مندی، یک مجموعه از وظایف شغلی معمول، همچنین یک توضیح از شخصیتی وجود دارد که علاقه مند به انجام چنین کارهایی است.

اکثر مشاوران حرفه ای شغلی برای پیدا کردن شغل مناسب افراد با سیستم کدهای هالند یا RAISEC کار می کنند. RAISEC یک سر واژه برای 6 تیپ اصلی هالند است.

واژه RAISEC شاید برای شما ملموس نباشد چون ممکن است اسامی 6 تیپ هالند برای افرادی که زیاد با این موضوع آشنا نیستند، مشخص نباشد، از یک اصطلاح شناسی اندکی متفاوت استفاده می کنیم که بهتر موضوع را نشان دهد. جدول زیر را با دقت بخوانید تا با این 6 واژه اصلی بیشتر آشنا شوید.

لینک تست هالند


توضیح این دسته
کد هالند
دسته علاقه
شغل هایی که در دسته سازندگی قرار می گیرند شامل استفاده از ابزار، دستگاه یا مهارت های فیزیکی می شوند. سازندگان کار با دستان و بدن خود، حیوانات و گیاهان و در محیط آزاد را دوست دارند.
واقع گرا
REALISTIC
ساختن
شغل هایی که در دسته فعالیت اندیشیدن قرار میگیرند که در بحث نظریه پردازی، تحقیق و روشنفکری باشند. متفکرانی دوست دارند با ایده ها و مفاهیم کار کنند و از علوم، فناوری و مباحث آکادمیک لذت می‌ برند.
جستجوگر
INVESTIGATIVE
فکر کردن
دسته دیگری از شغل ها شغل های خلق کننده هستند که شامل  هنر، طراحی، زبان و خود بیانی می شود. خالقان دوست دارند با محیط های بدون ساختار مشخص کار کنند و محصولی بی همتا خلق کنند.
هنری
ARTISTIC
خلق کردن
شغل هایی که در زیر مجموعه کمک کردن است معمولا شغل هایی هستند که شامل دستیاری، معلمی، مربیگری و کمک به سایر افراد می شوند. چنین افرادی دوست دارند در محیط های همراه با همکاری کار کنند تا زندگی سایرین را بهبود بخشند.
اجتماعی
SOCIAL
کمک کردن
شغل هایی که در زیر مجموعه متقاعد کردن است معمولا شغل هایی هستند که شامل موضوعات رهبری سایرین و ایجاد انگیزه در آن ها و تاثیرگذاری روی آن ها می شود. افراد متهور دوست دارند در جایگاه هایی کار کنند که قدرت تصمیم گیری و انجام پروژه ها را داشته باشند.
متهور
ENTERPRISING
متقاعد کردن
شغل های نظم بخشی شامل مدیریت داده، اطلاعات و فرآیندها می شود. نظم دهندگان دوست دارند در محیط های قراردادی و ساختارمند کار کنند و وظایف را با دقت و صحت به انجام برسانند.
قراردادی
CONVENTIONAL
نظم بخشیدن




شخصیت شناسی مدیریت مسیر شغلی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.