کرونا ویروس ، قرنطینه خانگی و واکنشهای تیپ های شخصیتی MBTI نسبت به آن

1398/12/24 7:31 AM - 4 سال قبل


تست شخصیت شناسی MBTI یکی از معروفترین تست های شخصیت شناسی است. حتما تا به حال نتیجه تست شخصیت شناسی مایرز بریگز (MBTI) خود را از سایت تست و تایپ گرفته اید.  شخصیت شناسی به روش MBTI در واقع یکی از روش های رایج شخصیت شناسی است که اگر افراد آن را یاد بگیرند به ارتباطات افراد و زندگی آرامش بخش تر آن‌ها کمک زیادی می کند. در این مدل 16 تیپ شخصیتی وجود دارد که هر یک از افراد یکی از آن ها خواهد بود. ما در این مقاله سعی داریم عکس العمل هر یک از این 16 تیپ شخصیتی را نسبت به قرنطینه خانگی بررسی کنیم و واکنش‌های آن‌ها را برایتان بازگو کنیم و روش هایی را هم برای آرامش بیشتر آن ها ذکر کنیم.

قرنطینه خانگی و ویروس کرونا

همان طور که همه دنیا به وسیله ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است، زندگی هر یک از ما نیز به خاطر این ویروس عوض شده است. یکی از این تغییرات، قرنطینه خانگی است. قرنطینه خانگی به معنی ماندن در خانه به مدت طولانی است و افراد باید به خارج از محیط خانه نروند. این خانه نشینی تغییرات زیادی را در سبک زندگی افراد به وجود می آورد. به صورتی که ممکن است نحوه زندگی افراد را در کوتاه مدت و بلند مدت تحت تاثیر قرار دهد. اما آنچه اهمیت دارد این است که هر فردی با توجه به تیپ شخصیتی که دارد، واکنش خاصی را به خانه نشین شدن برای مدت طولانی دارد. نمی‌توان انتظار داشت که همه یک جور واکنش داشته باشند، درست است که قرنطینه برای همه ناراحت کننده است، اما با توجه به تیپ شخصیتی افراد، گاهی کنار آمدن با آن سخت و گاهی بسیار راحت است.

پیشنهاد می کنم همه اعضای خانواده در آزمون MBTI شرکت کنند و سپس نتایج خود را با هم به اشتراک بگذارند. این روش باعث می شود تا هم افراد نسبت به تیپ شخصیتی هم آگاه تر شوند و هم به بهبود ارتباطات خود با دیگران کمک کنند. اگر بالای 17 سال سن دارید از این لینک برای تست MBTI استفاده کنید و اگر بین 12 تا 17 سال سن دارید از این لینک تست MBTI استفاده کنید.

در این مطلب قصد داریم برای هر 16 تیپ شخصیتی در تست MBTI مثالهایی از چگونگی واکنش و راه حل های جلوگیری از افسردگی و اضطراب را بررسی کنیم.

تیپ شخصیتی INTP در قرنطینه خانگی

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP که به تیپ شخصیتی مهندسان نیز شهرت دارند، افراد درونگرای شهودی هستند که مدل تصمیم گیری آن ها منطقی است و سبک زندگی آن ها با تامل است. با توجه به اینکه این افراد با این تیپ شخصیتی درونگرا هستند مشکلی زیادی با قرنطینه خانگی ندارند و می توانند ساعات طولانی در خانه به سر ببرند. برای سرگرم شدن و جلوگیری از افسردگی ناشی از قرنطینه هم می توانند به ساخت و تعمیر لوازم بپردازند. فکر کردن و ساختن برای این تیپ شخصیتی بسیار سرگرم کننده است و اگر شما یک INTP هستید حتما برای خود یک همچنین مشغولیتی پیدا کنید.

تیپ شخصیتی ENTP  در قرنطینه خانگی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP که به تیپ شخصیتی مبتکران نیز شهرت دارند، افراد برونگرای شهودی هستند که مدل تصمیم گیری آن ها منطقی است و سبک زندگی آن ها با تامل است. با توجه به اینکه این افراد با این تیپ شخصیتی برونگرا هستند مشکلی زیادی با قرنطینه خانگی دارند و نمی توانند ساعات طولانی در خانه به سر ببرند. ارتباط با افراد برای این تیپ بسیار مهم و ضروری است. تلفن زدن و ارتباط با دوستان از طریق راه های مکالمه تصویری می تواند به این تیپ شخصیتی کمک کند تا بتواند راحت تر قرنطینه خانگی را پشت سر بگذارد. ار آنجا که این تیپ بسیار خلاق و پر جنب و جوش است این تیپ باید محیطی که در آن قرار این جنب و جوش وجود داشته باشد. این تیپ در شرایط قرنطینه به سناریو های سیاسی و اجتماعی برای برون رفت به این قضیه فکر می کند. این تیپ می تواند با ایده های خلاقانه به سرگرم کردن خود بپردازد و دوست دارد برای ایده های خود مخاطب نیز داشته باشد. امکان دارد او برای گروه های خانوادگی و کاری مکاشفات خود را نیز بفرستد. این امر کمک می کند تا بتواند راحت تر قرنطینه را پشت سر بگذارد.

تیپ شخصیتی ESTJ  در قرنطینه خانگی

طبق تست MBTI افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ که با نام سرپرست یا مدیر نیز شناخته می شوند. این تیپ بسیار سخت‎ کوش، مسئولیت ‎پذیر و اهل عمل هستند. افراد این تیپ، برونگرا هستند و جمع آوری اطلاعات آن ها از طریق حواس پنج گانه است. مدل تصمیم گیری این تیپ منطقی است. برای این تیپ شخصیتی جمع آوری اطلاعات دقیق یک امر ضروری به حساب می آید. تیپ شخصیتی ESTJ تمام اطلاعات مربوط به بیماری را جمع آوری می کند و در اختیار افراد دیگر در شبکه های اجتماعی قرار میدهد. به دلیل برونگرا بودن او ترجیح میدهد تا با افراد از طریق چت تصویری ارتباط داشته باشد، تا کنترل از دستش خارج نشود. بهترین راه برای حفظ آرامش این تیپ این است که هر روز با همه تماس تلفنی داشته باشد. او احتمالاً برای گذراندن وقت به اخبار پناه ببرد تا اگر لازم باشد در مواقع ضروری اقدام کند. فیلم های هیجانی و اکشن نیز می تواند به این تیپ آرامش دهد تا کمی از اخبار دور شود. او برای خرید های خانه برنامه ریزی و سازماندهی دقیقی دارد و می‌ تواند در مواقع بحرانی عالی عمل کند.

تیپ شخصیتی ESFJ  در قرنطینه خانگی

تیپ شخصیتی ESFJ بسیار برونگرا است و به عنوان پشتیبان و یا پروانه های اجتماعی شناخته می شوند. این تیپ شدیدا برای روابط ارزش قائل می‎شوند. آن‎ها در حلقه‎ های اجتماعی خود به دیگران اهمیت می‎دهند و عاشق این هستند کسی آن‎ها را دوست داشته باشد. تیپ شخصیتی ESFJ احساساتی و عجول است. اگر این تیپ بخواهد در قرنطینه باشد تلفن از دست او خواهد سوخت. روابط اجتماعی و احوال پرسی از عمه و خاله و یا دوستان دور و نزدیک از کارهای روزانه او است. او در گروه های شبکه های اجتماعی فعال است و سعی میکند با اطلاع رسانی به همه کمک کند. بهترین سرگرمی برای این تیپ در قرنطینه این است که آخرین اطلاعات را در اختیار همگان قرار دهد. او می تواند با انگیزه ای که دارد به بقیه کمک کند تا بهتر از این بحران بگذرند.

 تیپ شخصیتی ISTJ در قرنطینه خانگی

این تیپ که به نام بازرس هم شناخته می‌شود، حس قوی برای انجام وظیفه دارند. آن‎ها به صورت منظم دنیای خودشان را بررسی می‎کنند تا مطمئن شوند همه چیز طبق برنامه و براساس هنجارهای اجتماعی پیش می‎رود. این تیپ به دلیل اینکه درون گرا است مشکلی با قرنطینه خانگی ندارد. او به راحتی صبح را شب و شب را صبح می‌کند. بهترین سرگرمی برای تیپ ISTJ خواندن کتاب، نظافت خانه و دور و بر و تماشای اخبار است. او تمایلی به ارتباطات زیاد ندارد. او وقت خود را صرف تحقیق و بازرسی از هر چیزی که در دور و برش می گذرد می کند. او احتمالاً همان فردی خواهد بود که انواع ضد عفونی کننده ها را با میزان دقیق استفاده آن برای از بین بردن ویروس ها و باکتری ها می داند. این تیپ ثابت قدم و سخت کوش است و دوست دارد همه چیز طبق روال پیش رود.

تیپ شخصیتی ISFJ  در قرنطینه خانگی

این تیپ شخصیتی با نام مدافعان هم شناخته می شوند. آنها بهترین پرستاران هستند. این تیپ درونگرا است و تصمیم گیری آن ها از نوع احساسی است. تیپ شخصیتی ISFJ برای کمک به دیگران اهمیت قائل می‎شوند. آن‎ها می‎توانند بگویند دوستان و خانواده ‎شان چه نیازی دارند و خود را وقف برآورده ‎سازی آن نیازها می‎کنند. مادر ترزا که خود نیز جزو همین تیپ شخصیتی است و برنده جایزه صلح نوبل می‎گوید: عشق با مراقبت از نزدیک‎ترین افراد یعنی آن‎هایی که در خانه با شما هستند، شروع می‎شود. بهترین سرگرمی این تیپ شخصیتی مراقبت از افراد خانه است. این تیپ به دلیل دونگرا بودن مشکلی با خانه نشینی ندارد و برای او عزیزان و خانواده اش برایش از همه چیز مهم تر است. شاید ترجیح او شادی بقیه است و اگر آن ها ترجیح خاصی داشته باشند او با کمال میل آن را برآورده می کند. اما این تغییر سبک زندگی برای او کمی سخت خواهد بود و اطرافیان باید به او در این مورد کمک کنند.

تیپ شخصیتی ESTP در قرنطینه خانگی

براساس نتیجه تست MBTI افراد این تیپ دارای تیپ شخصیتی متقاعد کننده هستند. این تیپ اشخاصی با رفتار دوستانه و مشتاق هستند که در زمان حال زندگی می‎کنند. آن ها برونگرا هستند و آن‎ها به ویژه تحت تاثیر قوانین قرار نمی‎گیرند و ترجیح می‎دهند مشکلات را فوراً حل کنند به جای این که منتظر یک راه‎ حل سنتی‎تر بنشینند. بازیگر کانادایی مایکل جی فاکس می‎گوید «من حتی به عنوان یک کودک فردی غیر عادی بودم. خیلی زود توانستم خواندن و صحبت کردن را یاد بگیرم. شاید به نسبت سایر کودک‎ها بیشتر کنجکاو بودم. من کمی بیشتر برونگرا بودم. بهترین سرگرمی برای افراد ESTP صحبت با دوستان و ارتباط با خانواده است. این تیپ شخصیتی به شدت در انزوا اذیت می شود و باید محیطی پر سر و صدا برایش فراهم باشد. او حتی ممکن است صدای تلوزیون را بی جهت بالا ببرد تا خلاء سکوت دور و برش را جبران نماید.

 تیپ شخصیتی ESFP در قرنطینه خانگی

افراد دارای تیپ شخصیتی ESFP که با نام سرگرم‎ کننده نیز شناخته می‌شوند، عاشق این هستند مرکز توجه باشند و در حفظ رضایت و شادی مخاطبان خود مهارت دارند. این تیپ به شدت برونگرا است و آن‎ها هیجان و حرکت را دوست دارند و به ندرت تنها دیده می‎شوند. برای این دسته از افراد، جهان عرصه نمایش است. اگر یک تیپ ESFP مجبور باشد تنها بماند حتما صوت و کلیپ های خنده داری را یا درست می کند و برای بقیه می فرستد و یا کلیپ های خنده دار را بری بقیه ارسال می کند. او از کسانی است که سعی می کند تا لحظه ای همه افراد چیزهای منفی را از یاد ببرند. بهترین سرگرمی برای رهایی از غم قرنطینه برای این تیپ شخصیتی این است که دیگران را بخنداند. او ممکن است حتی از هنر هایی که دارد، مثلاً خوانندگی یا نوازندگی به رایگان در اختیار بقیه قرار دهد و به صورت تصویری کنسرت برگزار کند.

تیپ شخصیتی ISTP  در قرنطینه خانگی

این تیپ شخصیتی که با نام صنعتگران هم شناخته می شوند، درونگرا هستند. این تیپ از قرنطینه خانگی لذت هم خواهد برد. او معمولاً فردی است که با دقت زیاد به کارهای خود دور از شلوغی می‌پردازد و سکوت و تنهایی برای او نعمت به حساب می آید. معمولاً آن‎ها افرادی با سطح مهارت فنی بسیار بالا هستند و می‎توانند یک خانه بسازند یا در ورزش رزمی کنگ‎فو به مهارت استادی برسند (یا در آن واحد در هر دو خوب هستند!) بروس‎لی استاد هنرهای رزمی می‎گوید: اگر برای هر کاری که انجام می‎دهید محدودیت فیزیکی یا چیز دیگری قائل شوید، چنین محدودیتی به کار و زندگی شخصی‎تان توسعه خواهد یافت. چیزی به اسم محدودیت وجود ندارد. آن‎ها تنها سطوح صاف و بدون تغییری هستند که نباید آن‎ جا بمانید و باید فراتر از آن‎ها بروید. بهترین کار در زمان قرنطینه برای یک فرد با این تیپ شخصیتی این است که بتواند از مهارت‌های خود حتی در خانه هم استفاده کند و لذت ببرد. او ممکن است آشپزی کند و یا مشغول درست کردن چیز خاصی در خانه شود. او بسیار مستقل است و این استقلال به او کمک می کند تا زیاد تحت تاثیر اخبار منفی قرار نگیرد.

تیپ شخصیتی ISFP در قرنطینه خانگی

افراد این تیپ شخصیتی طبیعتا افرادی هنرمند هستند که خلاق اند و شدیدا زیبایی را تحسین می‎کنند. آن‎ها زندگی درونی غنی دارند و سریعا سعی می‎کند ترندها و مدهای جدید را امتحان کنند. جان تراولتا که جزو این تیپ شخصیتی است بازیگر آمریکایی و فردی که مشتاق امتحان مدل موهای مختلف است می‎گوید: اوه درست است، رقص بخشی از روح من است. از آن لذت می‎برم، باعث شادی مردم و خود من می‎شود. این تیپ شخصیتی چون درونگرا است با قرنطینه خانگی مشکل زیادی پیدا نمی کند. او اگر هم اعضای خانه در اتاق پذیرایی باشند به اتاق خود می رود و مشغول کارهای خود می‌شود. بهترین روش و سرگرمی برای این تیپ نقاشی کردن است. این تیپ شخصیتی به شدت از بحث و جدل گریزان است و دوست دارند در آرامش باشند.آن ها معمولاً نقاشان خوبی هستند و از این طریق بهتر می توانند آرامش پیدا کنند.

 تیپ شخصیتی ENTJ در قرنطینه خانگی

طبق تست MBTI افراد دارای تیپ شخصیتی با نام رئیس هم شناخته می شوند. آن ها ذاتا رهبر هستند و از این قضیه آگاهی دارند. آن‎ها در نظم دادن به گروه‎ های بزرگ مهارت بالایی دارند و از بیان افکار خود خجالت نمی‎ کشند، به ویژه زمانی که راه حل ‎های بزرگی به ذهن آن‎ها خطور پیدا می‎کند. این تیپ شخصیتی برونگرا است و در خانه ماندن برای او سخت است. او با تحت کنترل گرفتن امور آرامش پیدا میکند به همین علت ممکن است مدام به افراد خانواده و یا همکارانش زنگ بزند تا از کلیه امور خبر دار باشد، اما تلفن های او کوتاه است و وقتی اطلاعات خود را گرفت دیگر حرفی برای گفتن با شما نخواهد داشت. بهترین سرگرمی برای او نگاه کردن فیلم هایی است که در آن قهرمان داستان کنترل امور را در دست می گیرد و همه را شکست می دهد. بهتر است این تیپ شخصیتی برای آرامش بیشتر خود و اطرافیانش مدیتیشن انجام دهد.

تیپ شخصیتی INTJ در قرنطینه خانگی

این دسته از افراد طبق تست MBTI جزو اشخاص شدیدا متفکر و ملاحظه‎ نگر قرار می ‎گیرند و بخش زیادی از زندگی آن‎ها صرفه برنامه ‎ریزی و اجرای این برنامه ‎ها می‎شود، آن‎ها به جهان مانند یک صفحه بزرگ شطرنج نگاه می‎کنند. آن‎ها ذاتا رهبر هستند ولی ترجیح می‎دهند در سایه یا پس زمینه بمانند. به عنوان سرگرمی کلاً آن‎ها ترجیح می‎دهند از گفتگوهای پر شور و عمیق لذت ببرند تا مهمانی‎های شلوغ و پر سر و صدا، پس در قرنطینه زیاد ناراحت نیستند و بیشتر به اموری که فکر می کنند قبلاً قرصت انجام آن را نداشته اند می‌پردازند. آن ها اخبار را گزینشی نگاه می کنند و دوست دارند آخرین اخبار را از گروه های خانوادگی که مطمئن تر هستند، بشنوند و نه از هر رسانه ای. بهترین روش سرگرمی برای این تیپ در دوران قرنطینه می تواند حل پازل و معما باشد تا به آرامش برسند.

تیپ شخصیتی ENFJ  در قرنطینه خانگی

تیپ ‎های شخصیتی «مربی» افرادی کاریزماتیک هستند که در پیش دیگران فوق‎ العاده مشهور و خونگرم دیده می ‎شوند. آن‎ها دوست دارند به رشد دوستان خود کمک کنند و به پتانسیل کامل خود برسند و شدیدا دیگران را تشویق می‎ کنند. تیپ شخصیتی ENFJ چون برونگرا است، در قرنطینه ماندن برای او سخت است. افرادی با این تیپ شخصیتی دوست دارند تا کاریزماتیک باشند و افراد دیگر را تربیت کنند. این تیپ شخصیتی در قرنطینه نقش نصیحت گر را در خانواده و دوستان بازی می کند و دوست دارد تا کنترل امور را در دست بگیرد. بهترین سرگرمی برای این تیپ مکالمه تصویری با دوستان و همکاران است تا آن ها ا از آخرین اخبار با خبر سازد.

تیپ شخصیتی ENFP در قرنطینه خانگی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP ارزش‎ های قوی دارند و هر کاری که بتوانند برای پیشرفت جهان انجام می دهند. این افراد احساسی هستند و برای اظهار و بیان خودشان یک استعداد طبیعی دارند و به راحتی افکارشان را می‎گویند و برای ایجاد یک تفاوت نهایت تلاش خود را نشان می دهند. این تیپ شخصیتی برونگرا است و در خانه ماندن و صحبت نکردن برای او بسیار سخت است. او از اولین افرادی خواهد بود که به دنبال تشویق و آموزش مردم در شبکه های اجتماعی برای ارتقاء فردی و جامعه است. او دوست دارد سخنرانی کند و ممکن است از هر تلاشی برای آگاهی افراد دیگر استفاده کند. بهترین سرگرمی برای این تیپ به اشتراک گذاری تجربیات خود است تا بتواند از طریق شبکه های اجتماعی ارتباطات خود را حفظ کند.

تیپ شخصیتی INFJ در قرنطینه خانگی

این تیپ شخصیتی افرادی آرام و مراقب هستند و تمام تلاش خود را می‎ کنند تا به همه چیز نظم و هارمونی ببخشند. افرادی که مشکل دارند طبیعتا پیش یک فرد INFJ می ‎روند چون او با همدردی خود نشان می‎ دهد شنونده ‎ای عالی است. چون این تیپ درونگرا است، مشکل زیادی با قرنطینه خانگی ندارد. در طول زمان قرنطینه خانگی او به کسی زنگ نمی زند، اما افراد زیادی هستند که به او زنگ می زنند و دوست دارند او با آن ها همدردی کند. چون همیشه شنونده خوبی بوده، و خلاق و با انگیزه است. در این زمان سخت افراد به او پناه می‌برند. آن ها احساساتی هستند و برای اتفاقات بیش از حد استرس می کشند. بهترین سرگرمی برای تیپ شخصیتی INFJ در کنار خانواده بودن و در خدمت آن ها بودن است. در ضمن فیلم های درام نیز برای آن ها جذاب خواهد بود و می توانند از آن لذت ببرند.

تیپ شخصیتی INFP در قرنطینه خانگی

اگر در تست MBTI شرکت کنید و نتیجه آن شما را INFP نشان دهد باید بگوییم رویا پرداز هستید. «رویا پردازان» قوه تخیل فوق‎ العاده قوی دارند و اغلب اوقات برای زبان و هنر مهارت دارند. آن‎ها افرادی بسیار ایده ‎آل گرا محسوب می‎شوند و یک حس ذاتی از شگفتی در خود دارند. یکی از افراد مشهور این تیپ جی. آر. آر. تالکین نویسنده بریتانیایی می‎ گوید: هر چه از طلاست درخشان نیست، هر که سرگردان است گم گشته نیست، آن که پیر است و نیرومند پژمرده نمی‎شود، ریشه ‎های عمیق را سرما نمی‎زند. آنها به دلیل درونگرا بودن در قرنطینه خانگی به آن ها سخت نمی گذرد. با مروری به گذشته آن ها خواهید دید که حتی خانه و تنها بودن یکی از انتخاب های آن ها بوده است. بهترین سرگرمی برای این تیپ شخصیتی فیلم تخیلی دیدن، کتاب خواندن و مرور اخبار است. آن ها دوست دارند تا تنها باشند، تا بتوانند فکر کنند و ایده های جدیدی بسازند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.