چگونه می توان با استفاده از هوش هیجانی ویروس کرونا را مدیریت کرد

1399/06/10 1:33 PM - 3 سال قبل


در مواجهه با ویروس کرونا و تمام صدمات جسمی که به انسان ها وارد کرده است، افراد به دنبال راهی برای کاهش اضطراب و استرس خود هستند تا آرامش را به خود باز گردانند و بتوانند قوی تر و سالم تر به زندگی خود ادامه دهند. استرس های ناشی از مبتلا شدن و تبعات این بیماری در کوتاه مدت و بلند مدت هر انسانی را با هر ملیتی را تحت تاثیر قرار داده است. 

طبق آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی صدمات روانی ناشی از همه گیری کرونا در جهان ابعاد گسترده ای داشته است. به همین دلیل روانشناسان و جامعه شناسان به دنبال راهی جهت بازگرداندن آرامش به افراد و جوامع هستند. از میان تحقیقاتی که در خصوص مهارت های کنترل اضطراب در روانشناسی انجام شده است، می‌توان به مهارت های هوش هیجانی اشاره نمود. مقالات علمی زیادی در مورد هوش هیجانی Emotional Intelligence به عنوان فاکتوری اشاره می کنند که می تواند با کاهش فرسودگی ذهنی و افزایش سلامت روانی به بهزیستی افراد کمک کند. به همین جهت ما در این مقاله می خواهیم به معرفی ابعاد هوش هیجانی در چهار حوزه بپردازیم که شامل خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط است. در هر قسمت راهکارهای عملی برای تقویت آن ارائه خواهد شد.

خودآگاهی در مدیریت ویروس کرونا

خودآگاهی اولین فاکتور هوش هیجانی است. بدین معنا که در اولین گام از هوش هیجانی افراد باید قادر باشند احساسات خود را بشناسند. خودآگاهی ارتباط افراد با احساسات شان و تأثیر آن بر دیگران است. بدین معنی که ما در مورد کارهایی که می کنیم آگاهی داریم و در زمان حال زندگی می کنیم. ثابت شده است که خودآگاهی بسیار تحت تاثیر ذهن آگاهی است. پس حضور در لحظه و گفتگوی درونی در این مرحله بسیار مهم است.

تمرین خودآگاهی

سعی کنید در هنگام انجام ضد عفونی دست هایتان یک check-in بهزیستی انجام دهید، یعنی در همان هنگام که دارید دستانتان را ضد عفونی می کنید از خود بپرسید، "آیا من تشنه، گرسنه، یا خسته هستم؟ آیا من در حال تجربه احساسات منفی هستم که نیازی به فکر کردن به آنها نیست؟ من چطور با خودم صحبت می کنم؟ آیا این گفتگوی درونی با مهربانی و حمایت است و یا من نسبت به خودم بی توجهم؟ " این سوالات می تواند به شما کمک کند تا در لحظه حضور یابید.

خود مدیریتی در مدیریت ویروس کرونا

خود مدیریتی قدم دوم در هوش هیجانی است. یعنی فرد گام اول را که شناخت احساسات بوده است پشت سر گذاشته است و می خواهد واکنش مناسبی از خود بروز دهد. به معنای دیگر خود مدیریتی توانایی هدایت احساسات است، به ویژه مواقعی مانند عصبانیت و سرخوردگی مدیریت احساسات بسیار مهم است. حوزه خود مدیریتی به مهارت های آرامش بخش ذهنی ارتباط دارد. در واقع فرد باید قادر باشد موقعیت را به خوبی شرح و در کمال آرامش تصمیم واکنشی داشته باشد.

تمرین خود مدیریتی

بهترین روش خود مدیریتی سوال از خود است. مثلاً هنگام از کوره در رفتن از خود بپرسید چه چیزی به من می گوید من "تحریک شده ام"؟ احساس خاصی در درون من؟ صدا و تن صدای من مناسب این عکس العمل است؟  عدم شفافیت در اطلاعاتی که من دارم وجود دارد؟ راهبردهای "من" برای آرام کردن و آرامش بخشیدن به خودم چیست؟ باید بدانید که تنفس از قسمت پایین شکمی یا دیافراگم، ورزش و موسیقی می تواند مفید باشید و شما را آرام کند. بدانید که فیزیولوژی انسان غالباً حداقل 20 دقیقه طول می کشد تا بعد از یک محرک عاطفی دوباره تنظیم شود. بازیابی حالت آرام گامی محوری و اساسی برای برگشت به حالت اولیه و خود تنظیمی است.

آگاهی اجتماعی در مدیریت ویروس کرونا

آگاهی اجتماعی شامل مواردی است که معمولاً به عنوان همدلی شناخته می شود. اگر در این حوزه قوی باشید، تجربه زیادی در همدلی با خود و دیگران را خواهید داشت، در واقع شما می‌توانید در ایجاد فضایی برای مراقبت از خود موفق باشید. با یادآوری اینکه خود مراقبتی خوب به ما امکان می دهد تا برای دیگران از این همدلی به روشی متعادل تر بهره ببریم. اگر ما در خودآگاهی و خود مدیریتی مهارت داشته باشیم، می توانیم از ظرفیت خودمان برای کمک به دیگران استفاده کنیم.

تمرین آگاهی اجتماعی

اگر با موقعیتی رو به رو شدید که فرد مقابل شما نیاز به همدلی داشت حتما باید و نباید های همدلی را رعایت کنید. در این مقاله می توانید تکنیک های همدلی را به صورت کامل یاد بگیرید

مدیریت روابط در مدیریت ویروس کرونا

مدیریت روابط عبارت است از نحوه تعامل و تأثیر گذاری بر دیگران و چگونگی مدیریت پیوندهای حمایتی یا استرس زا در روابط. در دوران کرونا که اضطراب و استرس زیاد است، صبوری کردن در قبال دیگران و اینکه فکر کنیم آن ها هم برای ایجاد آرامش تمام تلاش خود را میکنند بسیار موثر است.

تمرین مدیریت روابط

تامل کردن و صبوری در لحظات حساس تنش، فشار و آسیب پذیری می تواند تمرکز و توجه را در افراد بالا ببرد. عملی کردن کاهش سرعت در کارها و تصمیم گیری می تواند چالش برانگیز باشد. اما باید قدم به قدم و به آرامی به عادت تبدیل شود.

خلاصه موضوع هوش هیجانی در مدیریت ویروس کرونا

اگرچه این ساختار چهار تایی (خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) در هوش هیجانی بسیار ساده است، این بدان معنی نیست که عملی کردن آن نیز آسان است. موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند در محل کار و در خانه کمک کننده باشد. برای شروع، روی یکی از این حوزه ها متمرکز شوید. برای پشتیبانی بیشتر با یک مربی، همکار قابل اعتماد یا دوست خود آن را در میان بگذارید. روشهای ساده مانند نفس کشیدن عمیق یا ذهن آگاهی هنگام استفاده از ضدعفونی کننده ها مکان بسیار خوبی برای شروع هستند. سعی کنید مهارت های هوش هیجانی را در خود تقویت کنید تا بتوانید هیجانات و تنش ها را به خوبی مدیریت کنید.


هوش هیجانی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.