ضرورت استفاده از تست شخصیت شناسی آنلاین در استخدام

1400/02/08 1:17 PM - 2 سال قبل


امروزه در جامعه مدیریت منابع انسانی ایران همانند سایر کشورهای پیشرفته در حوزه‌ های مدیریت، بکارگیری تست شخصیت شناسی و تست روانشناسی قبل از استخدام به منظور تناسب شغل و شخصیت امری پذیرفته شده است.

همانند همه ابزارهای تخصصی، استفاده از تست شخصیت شناسی در استخدام نیاز به رعایت نکاتی دارد که در صورت عدم استفاده از آن، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و اتهام ناکارآمدی به ابزار مدیریت وارد می‌ شود بجای آنکه به شیوه استفاده از آن برگردد. در ادامه به اختصار به برخی از نکات مهم در استفاده از تست روانشناسی برای استخدام اشاره می‌کنیم.

نکات مهم در استفاده از تست روانشناسی برای استخدام

  • قبل از هر مساله‌ای باید به این نکته توجه داشت که تست روانشناسی و تست شخصیت شناسی استاندارد برای استخدام و ارزیابی، باید با جامعه آماری گسترده‌ای به نرمال‌سازی رسیده باشد. نمره خام تست‌ها یا جامعه آماری ناقص باعث گزارش ناکارآمد به متخصصین خواهد شد. از این‌رو استفاده از آزمون آنلاین سایت‌هایی که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند، توصیه می‌گردد. قابل ذکر است تست هایی که نرمال شده باشند با توجه به گزارشی که ارائه می‌کنند، قابل تشخیص از نسخه‌های نرمال نشده هستند.
  • هر تستی قابلیت پیش‌بینی عملکرد ندارد که بتوان از آن در استخدام استفاده کرد.
  • تست‌های تشخیص بیماری‌های روانی برای تناسب شغل، شخصیت و موارد مدیریتی کاربردی ندارند و در نهایت نه تنها امکان تصمیم‌گیری را برای مدیر فراهم نمی‌کنند بلکه باعث سردرگمی و ابهام بیشتر در مدیریت امور می‌شوند؛ زیرا که خود تخصصی دیگر را می‌طلبند.
  • تست شخصیت شناسی وقتی برای استخدام کاربرد دارد که کاندید استخدام نتواند به سادگی آن‌ها را مهندسی کند. بنابراین تست شخصیت شناسی که برای توسعه فردی توصیه می‌شود الزاما برای استخدام و ارزیابی کارکنان مناسب نیست.
  • می‌بایست از تست رفتارشناسی و تست شخصیت شناسی به طور همزمان استفاده شود تا متخصصین بتوانند با کنترل نتایج، میزان صداقت کاندیدای استخدام را پیش‌بینی کنند و جهت سنجش شایستگی‌ها در جلسه مصاحبه، آمادگی لازم را داشته باشند.

پس از منظور کردن موارد فوق، تست شخصیت شناسی مفید برای استخدام در اختیار خواهید داشت؛ اما تست روانشناسی مناسب، همه نیاز مدیر منابع انسانی را در استخدام برطرف نمی‌کند.

برای رسیدن به یک استخدام مطلوب، نیاز به پیش‌بینی عملکرد کاندیداهای استخدام است. به این منظور تست و تایپ با استفاده از دو رشته منابع انسانی و روانشناسی صنعتی و سازمانی از یک سو اقدام به استخراج عوامل رفتاری عملکرد مطلوب نموده و از سوی دیگر اقدام به تطبیق این موارد با فاکتورهایی که تست‌های استاندارد شخصیت شناسی توانایی پیش‌بینی آن‌ها را دارند نموده است.

محصول بدست آمده به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از گستره‌ای از شایستگی‌های رفتاری که هر تعداد از آن شایستگی‌ها برای انجام یک شغل مورد نیاز است، ویژگی‌های مورد نیاز هر شغل دلخواه سازمان را انتخاب کنند.

بعد از انجام تست‌های استاندارد مورد نیاز توسط کاندیداهای استخدام، سایت تست و تایپ امکان محاسبه درصد تطابق افراد با شایستگی‌های مورد نظر و همچنین رتبه‌بندی افراد بر حسب درصد تطابق با این شایستگی‌ها و از طرف دیگر امکان مقایسه افراد با یکدیگر را خواهد داشت.

از آنجا که صرفا داشتن اطلاعات و اسناد فراوان درباره افراد بدون امکان مقایسه و آنالیز اطلاعات، مفید نخواهد بود، پنل ارزیابی سازمانی و گروهی تست و تایپ علاوه بر امکان مقایسه و رتبه‌بندی، با ارائه صفحه گزارش نمودارهای افراد، امکان پیاده‌سازی تکنیک‌های مختلف استخراج شایستگی‌ها را برای سازمان‌ها مقدور ساخته است.

از پرکاربردترین تکنیک‌های استخراج شایستگی‌های مورد نیاز یک شغل، تکنیک Best practice و Expert panel است که در هر دو مورد با ابزارهای ارائه شده در پنل ارزیابی سایت تست و تایپ قابل پیاده‌سازی هستند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در چند دهه گذشته متخصصین و پیشگامان مدیریت منابع انسانی با توجه به مباحثی که در خصوص فرهنگ سازمانی و یادگیری جمعی مطرح شد، استاندارهای رفتاری که برای مشاغل مختلف مطرح بود را کنار گذاشته و انتخاب شایستگی‌های اقتضایی را جایگزین آن نمودند.

بدین معنا که برای هر شغل با توجه به انتظاراتی که آن سازمان از مدیر یا کارشناس مربوطه دارد و یا با توجه به تیمی که آن شخص باید در آن ادغام شود، شایستگی‌هایی مخصوص آن موقعیت شغلی تعریف شود. از این رو قابلیت استخراج شایستگی‌های موردنیاز و تنظیم آن‌ها متناسب با نیاز سازمان، از ویژگی‌های مهم یک ابزار مدیریتی برای استخدام است.

برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از پنل ارزیابی سایت تست و تایپ عبارتند از:

  1. استفاده از تست شخصیت شناسی و تست رفتارشناسی استاندارد و نرمال شده
  2. امکان آنالیز اطلاعات (درصد تطابق، مقایسه افراد و رتبه‌بندی)
  3. امکان بررسی سوابق و پیاده‌سازی تکنیک‌های Best practice  و Expert panel برای استخراج شایستگی‌های مورد نیاز شغل
  4. افزایش کارایی واحد منابع انسانی(دقت و سرعت در بررسی و انتخاب بهترین‌ها)

استفاده از پنل ارزیابی سایت تست و تایپ و ضرورت آموزش‌های تخصصی

نیازسنجی و برنامه‌ریزی آموزشی برای کارکنان یک سازمان از جمله مسئولیت‌های مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها است؛ اما گاهی این مورد که واحد منابع انسانی هم نیاز به آموزش برای کسب مهارت‌هایی دارد که در دانشگاه‌ها به آن‌ها پرداخته نمی‌شود، مورد کم توجهی قرار می‌گیرد. 

مدیران و کارشناسان استخدام در سازمان‌ها نیاز به مهارت‌هایی در زمینه شخصیت شناسی و رفتارشناسی دارند تا از یک سو بتوانند در بررسی نتایج تست‌ها از آن استفاده کنند و از سوی دیگر بتوانند در مصاحبه‌های رفتاری و مواجهه با تعارضات سازمانی بهترین عملکرد را داشته باشند. از این رو پیشنهاد می‌شود آموزش‌های زیر برای مدیران و کارشناسان درگیر در فرآیند استخدام در نظر گرفته شود:


مصاحبه و استخدام منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.