مدل شخصیت شناسی هالند

1401/03/10 1:58 AM - یک سال قبل


انتخاب شغل یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی هر فرد است، چون می تواند آینده افراد را رقم بزند و تغییرات زیادی در زندگی آن ها ایجاد کند. از این گذشته انتخاب شغل درست باعث می شود شغلی را که دارید، فقط به چشم منبع درآمد نبینید و از آن لذت ببرید.

در نتیجه در محیط کاری خود با انگیزه تر عمل می کنید و زمان شادی را سپری خواهید کرد. راه های مختلفی وجود دارد که به شما در این انتخاب کمک می کند، اما یکی از درست ترین راهکارها برای آن شناخت مدل شخصیت شناسی هالند و پیدا کردن تایپ شخصیتی شما بر اساس آن است.

قبل از آشنایی بیشتر با این تست، شما می‌توانید در تست رغبت سنجی شغلی هالند تست و تایپ شرکت کنید و بهتر برای آینده شغلی خود تصمیم بگیرید.

هالند کیست؟

جان لوییس هالند در سال 1919 میلادی و در ایالت اوماهای آمریکا متولد شد. هالند در دانشگاه هاپکینز جامعه شناسی تدریس می کرد و روانشناس نیز بود. یکی از مهم ترین بخش های زندگی کاری او معرفی مدل شخصیت شناسی هالند در دهه 1970 است.

معرفی مدل شخصیت شناسی هالند

شناخت مدل شخصیت شناسی هالند با یک ارزیابی دقیق به شما کمک می کند تا مشاغل و تحصیلاتی را انتخاب کنید که با شخصیت شما متناسب هستند. هالند معتقد است که بیشتر افراد در یکی از 6 تایپ شخصیتی قرار می گیرند.

بر اساس این تئوری هرچه خصوصیات فردی و شغلی هماهنگی بالاتری داشته باشند، نتایج مثبت تری از جمله رضایت شغلی، پایداری و موفقیت در کار به دست می آید.

1. واقع گرا

افراد واقع گرا (Realistic) بیشتر دوست دارند چیزی را با دست هایشان بسازند، تعمیر یا سرهم کنند. آن ها از کار کردن با ابزار و وسایل و ماشین ها بیشتر از کار کردن با آدم ها لذت می برند.

این دسته از افراد کار خانگی را دوست ندارند و ترجیح می دهند در محیطی خارج از خانه کار کنند. آن ها در طراحی، مراقبت از حیوانات، کارهای با جزئیات و تعمیر وسایل مهارت دارند. همچنین می توانند با دقت اندازه گیری کنند و کارهای دستی را با کمترین اشتباه انجام دهند.

چنین افرادی به اصطلاح فنی هستند و نسبت به سایر مردم بیشتر از مهارت های جسمیشان استفاده می کنند. افرادی که واقع گرا هستند یادگیری در عمل را به یادگیری در کلاس های آموزشی ترجیح می دهند. رشته های تحصیلی مربیگری، تربیت بدنی و کشاورزی برای این افراد مناسب است.

شغل های مناسب افراد واقع گرا عبارت هستند از:

  • خلبان
  • کشاورز
  • مهندس برق
  • ورزشکار
  • ارتشی

2. جستجوگر

افرادی که در تیپ جستجوگر (Investigative) قرار می گیرند، کسانی هستند که تجزیه و تحلیل کردن را دوست دارند. آن ها بر کارها نظارت می کنند و از تحقیق های علمی لذت می برند.

چنین افرادی به حل کردن چالش ها و مشکلات پیچیده علاقه دارند و برای این کار از منطقشان استفاده می کنند. آدم های با این تایپ شخصیتی در محیط کار معمولا روی موضوع یا مشکلی خاصی تمرکز کرده و سعی می کنند آن را حل کنند.

در نتیجه ترجیح می دهند به شکل خودمختار کار کنند و علاقه ای به رهبری کردن ندارند. چنین افرادی ارزش زیادی را برای یادگیری علم و دانش قائل می شوند و خودشان را در زمینه های علمی قوی می دانند. اما معمولا افراد قانع کننده ای نیستند و توانایی رهبری ندارند.

به طور کلی کارهای تحقیقاتی و شغل هایی که می توان در آن ها مستقل عمل کرد برای این افراد مناسب است. با توجه به ویژگی هایی که دارند تحصیل در رشته های زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، محاسبات و فناوری برای آن ها مناسب است.

شغل های مناسب افراد جستجوگر عبارت هستند از:

  • کارآگاه
  • محقق
  • پزشک
  • استاد دانشگاه
  • برنامه نویس کامپیوتر

3. اجتماعی

افراد اجتماعی (Social)به رفاه حال اطرافیانشان توجه می کنند و خودشان را مسئول آن ها می دانند. آن ها شرکت کردن در فعالیت های گروهی را برای کمک یا آموزش به دیگران دوست دارند و از تعامل با آدم ها لذت می برند.

چنین افرادی در مدل شخصیت شناسی هالند دوست دارند در محیط های شلوغ کار کنند و مشکلاتشان را با تعامل با افراد حل کنند. افراد اجتماعی کار کردن با ابزار و وسایل را دوست ندارند. آن ها کار تیمی را دوست دارند و از فعالیت های انفرادی دوری می کنند.

آدم های اجتماعی در مشارکت در جمع ها خوب عمل می کنند و توانایی برقراری ارتباط بالایی دارند. به همین دلیل معمولا قانع کننده هستند و می توانند رهبری کنند.

به طور کلی شغل هایی که عمده کارشان شرکت در اجتماعات است برای آن ها جذابیت دارد. بهترین رشته های تحصیلی برای این افراد حقوق، بازاریابی و کسب و کار، هنر و تربیت معلم است.

شغل های مناسب افراد اجتماعی عبارت هستند از:

  • روابط عمومی
  • معلم یا استاد دانشگاه
  • مشاور امور اجتماعی
  • پرستار
  • مربی

4. قراردادی

افراد قراردادی (Conventional) در مدل شخصیت شناسی هالند افرادی دقیق، سازگار، مطیع، موثر و باوجدان هستند. آن ها می توانند در یک زنجیره کار کنند و دستورالعمل های کارفرمایشان را به درستی اجرا کنند. این افراد دوست دارند همه چیز را به شکل دقیق انجام دهند و از ابهام دوری می کنند.

جنین افرادی نظم و ترتیب را دوست دارند و از پیچیدگی های بی مورد متنفر هستند. افراد قراردادی دوست ندارند مرکز توجه باشند و به همین دلیل از رهبری نیز خوششان نمی آید. آن ها در انجام وظایفشان به شدت مسئولیت پذیر، دقیق و قابل اعتماد هستند.

کارهای دفتری و شغل هایی که با داده ها در ارتباط هستند برای این افراد مناسب است. اگر در این مدل شخصیت شناسی هالند قرار دارید، رشته های تحصیلی اقتصاد، حسابداری، ریاضیات و کامپیوتر برای شما مناسب است.

شغل های مناسب افراد قراردادی عبارت هستند از:

  • بانکدار
  • حسابدار
  • منشی گری
  • انواع مشاغل اداری
  • امور بایگانی

5. کارآفرین

افراد کارآفرین (Enterprising)، جاه طلب، اجتماعی، پرماجرا و با اعتماد به نفس بالا هستند. این افراد در مدل شخصیت شناسی هالند دیگران را ترغیب می کنند و به آن ها انگیزه می دهند. افرادی که در این گروه قرار می گیرند به دلیل روابط اجتماعی بالایی که دارند، می توانند نقش رهبر گروه را به خوبی بازی کنند.

بیشتر این افراد نظم را دوست ندارند و از فعالیت های روزمره دوری می کنند. افراد کارآفرین سخنران های تاثیرگذاری هستند و می توانند اجتماع ها را مدیریت کنند.

برخی افراد ممکن است این گروه را کنترلگر بدانند. آن ها کارهای علمی و پژوهشی را دوست ندارند. رشته تحصیلی مناسب برای چنین افرادی تجارت، اقتصاد و انواع مدیریت ها است.

شغل های مناسب افراد کارآفرین عبارت هستند از:

  • فروشنده
  • وکیل
  • سیاستمدار
  • مدیر اجرایی
  • دادستان

6. هنری

افراد هنری (Artistic) حساس، خیال پرداز و انعطاف پذیر هستند. آن ها از هرکاری که به خلاقیت ربط داشته باشد لذت می برند. همچنین به آهنگ سازی، نقاشی، گوش دادن به موسیقی و ساز زدن علاقه دارند. آن ها شخصیت و حال درونیشان را با هنرشان بیان می کنند و به ظاهر همه چیز دقت می کنند.

محیط های بی روح و بدون هنر این دسته از افراد را آزار می دهد و از نظم و ترتیب دوری می کنند. افراد قرار گرفته در این مدل شخصیت شناسی هالند احساساتشان را به سادگی بیان می کنند و کمتر روی عواطف خود کنترل دارند. آن ها زیبایی را در هر چیزی پیدا می کنند.

این تیپ شخصیتی فعالیت هایی را که به ابتکار و خلاقیت نیاز داشته باشد، بیشتر دوست دارد. رشته تحصیلی این افراد می تواند نقاشی، گرافیک، هنرهای تجسمی، مجسمه سازی و مواردی از این دسته باشد.

شغل های مناسب افراد هنری عبارت هستند از:

  • معمار
  • بازیگر
  • نویسنده
  • طراح لباس
  • عکاس

البته هالند اظهار دارد که شخصیت ما تنها در یکی از این تایپ های شخصیتی نمی گنجد، زیرا در این حالت باید پذیریم که تنها 6 نوع شخصیت در جهان وجود دارد. در عوض او پیشنهاد می کند که با رسیدن به بزرگسالی شخصیت افراد شبیه به ترکیبی از این 6 تایپ شخصیتی می شود.

برای همین باید از کد هالند استفاده کنیم. کد هالند 6 تایپ شخصیتی را به ترتیب اولویتی که برای هر فرد دارد نشان می دهد. در این کد 3 حرف اول اهمیت بیشتری دارند.  

در کل 720 حالت مختلف برای این کدها وجود دارد. برای مثال کد IRCAES نشان می دهد شخصیت فرد به ترتیب بیشتر با تایپ جستجوگر، واقع گرا و قراردادی هماهنگ است.

تست هالند برای چه کسانی مناسب است؟

تست مدل شخصیت شناسی هالند برای هر فردی که هنوز شغلی ندارد یا حتی ذره ای در انتخابش شک دارد مناسب است. بیشتر دانش آموزان برای تعیین رشته دانشگاهی خود به آینده شغلی آن نیز فکر می کنند.

بسیار از دانشجویان نیز بعد از فارق التحصیلی سردرگم هستند و نمی دانند با توجه به مدرکی که دارند، چه شغلی را انتخاب کنند. حتی افرادی که رضایت شغلی پایینی دارند نیز گزینه مناسبی برای این تست هستند.

سخن نهایی

در این مطلب مدل شخصیت شناسی هالند را به شما معرفی کردیم. با شناخت این نظریه و پیدا کردن تایپ شخصیتی خود می توانید با توجه به روحیات و توانایی هایی که دارید شغل مناسبتان را پیدا کنید.

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم انتخاب شغل یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین انتخاب های زندگی هر فرد است و در آینده تاثیر زیادی دارد. پس این موضوع را دست کم نگیرید و همین حالا تست رغبت سنجی شغلی هالند را در تست و تایپ انجام دهید.

توجه داشته باشید تنها نتیجه این تست برای انتخاب شغل کافی نیست. عوامل زیاد دیگری از جمله آموزش و مهارت را باید در نظر بگیرید تا بتوانید در آن شغل موفق شوید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.