سازگاری تیپ 1 اینیاگرام با سایر تیپ های آن

1401/03/27 11:58 PM - یک سال قبل


افراد بر اساس تست اینیاگرام به 9 تیپ شخصیتی تقسیم می شوند. هر تیپ با تیپ های دیگر به روش های مختلفی در ارتباط است. تیپ یک در سازگاری و ارتباط با بقیه تیپ ها جنبه های مثبت و منفی زیادی دارد. در ادامه مطلب سازگاری در روابط عاشقانه تیپ یک را با انواع تیپ های دیگر بررسی می کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

البته اگر قبل از شروع می‌خواهید از تیپ شخصیتی خود براساس این تست مطلع شوید، در تست اینیاگرام تست و تایپ با دریافت گزارش کامل آن، شرکت کنید.

سازگاری با تیپ های مختلف اینیاگرام

برای نتیجه‌گیری مطالب زیر، شرکت کنندگان پرسشنامه تیپ شناسی اینیاگرام را پر کردند و بعد از آن ها خواستیم شریک ایده آلشان را با استفاده از صفاتی که تیپ اینیاگرام آن ها را تعیین می کند، توصیف کنند. از این طریق تیپ اینیاگرام شرکت کننده ها و شریکشان را پیدا کردیم.

در نتیجه می توانیم میزان سازگاری تیپ های مختلف اینیاگرام را با توجه به میزان جذابیتی که برای هم دارند، بسنجیم. برای مثال اگر تیپ 1 و 2 برای هم جذابیت زیادی داشته باشند، نتیجه می گیریم سازگاری بالایی دارند.

به همین شکل اگر این 2 تیپ برای همه جذابیت کمی داشته باشند، نتیجه می گیریم سازگاری کمی دارند و درجه سازگاری متوسط را نیز می توانیم به همین ترتیب بسنجیم.

سازگاری افراد تیپ 1 با سایر تیپ ها

این نمودار میزان سازگاری افراد تیپ 1 را با سایر تیپ ها نشان می دهد. تحقیقات نشان می دهد که افراد تیپ یک بیشترین سازگاری را با سایر تیپ یکی ها دارند و آن ها را شریک های عاشقانه مناسبی می دانند. این افراد با تیپ 2 و 3 هم سازگاری بالایی دارند.

تیپ یکی ها کمترین سازگاری را با افراد تیپ 5، 7 و 4 دارند و آن ها را جذاب نمی دانند. جذابیت و سازگاری افراد تیپ های 6، 8 و 9 نیز برای آن ها متوسط است.


نمودار 2 به خوبی چند نکته مهم را نشان می دهد. اول اینکه سازگارترین تیپ برای هر فردی، تیپ شخصیتی خودش است و افراد، آدم های هم تیپ خودشان را از همه جذاب تر می دانند. این موضوع جهانی است و تنها درجه سازگاری آن ها است که کمی با هم تفاوت دارد.

برای مثال تیپ 2 و 9، با افراد تیپ خودشان حدود 97 درصد سازگاری دارند، در حالی که تیپ 8 این سازگاری را تنها 84 درصد نشان می دهد. اما در هر شکل بالاترین درصد سازگاری را با افراد تیپ خودش، یعنی تیپ 8 دارد.

دومین نکته این است که هرچه درجه تشابه دو گروه بیشتر باشد، درجه سازگاری آن ها نیز بیشتر می شود. برای مثال تیپ های 2 و 9 از نظر ویژگی های شخصیتی بیشترین شباهت را با هم دارند و درجه سازگاری آن دو نیز با هم بالا است.

تیپ 8 و 9 ویژگی های مشترک و شباهت کمی دارند و این موضوع در سازگاری آن ها نیز مشهود است. هر دوی این نکات نشان می دهد که سازگاری تا حد زیادی به شباهت تیپ ها بستگی دارد.

رابطه دو فرد از تیپ 1 اینیاگرام

میزان سازگاری در این رابطه بسیار بالا است. هر دوی افراد در این رابطه رفتار صادقانه، استوار و اصولی را می خواهند. آن ها در رفتارشان با هم احترام و ملاحظه را رعایت می کنند.

در چنین رابطه ای افراد دوست دارند بیشتر از تفریح، کار کنند، از رویکردهای منطقی استفاده کنند و به جای رهایی و فرار از مشکلات دنبال راه حل هستند. آن ها ارزش های مشترکی دارند و از بحث با هم لذت می برند.

با وجود این هماهنگی ها، اگر یکی از آن ها در رفتارش مرتکب اشتباهی شود، به دلیل سختگیری زیاد دیگری آن را تحمل نمی کند، شریکش را سرزنش کرده و واکنش منفی خود را از طریق تمسخر یا تاسف نشان می دهد.

یکی دیگر از مشکلات زوج های تیپ یکی این است که به دلیل ایده آل گراییشان در رابطه زناشویی، دوستان کمی دارند و این موضوع به مرور منزویشان می کند. در نهایت این دوری از جامعه باعث می شود رفتارهای عجیبی از خود نشان دهند.

رابطه زوج تیپ 1 و 2

چون افراد تیپ 1 و 2 نقاط مشترک زیادی دارند، می توانند رابطه خوبی را تشکیل دهند. افراد در هر دوی این تیپ ها وظیفه شناس و کاری هستند و ممکن است برای بخش دولتی کار کنند.

هر دوی آن ها به نیازهای دیگران توجه می کنند و این موضوع ممکن است باعث شود روی رابطه خودشان تمرکز نداشته باشند. رابطه آن ها بالغانه است و به دلیل ارزش های اخلاقی و محکمی که دارند رابطه محکمی را تشکیل می دهند.

افراد تیپ 2 بیشتر در رابطه حمایت گر هستند و تیپ یکی ها ثبات را به رابطه اضافه می کنند. این موضوع به افراد تیپ 2 احساس امنیت می دهد. افراد با تیپ شخصیتی 2 در رابطه گرم تر هستند.

ناسازگاری که بین این دو گروه وجود دارد گاهی مشکل ساز می شود. هر دوی این افراد در ابراز احساسات کمی مشکل دارند و این موضوع ممکن است حرف های نگفته را در رابطه زیاد کند و مسائل حل نشده باقی بمانند.

تیپ اولی ها توقع زیادی از دیگران دارند و به همین دلیل اگر احساس کنند شریکشان بیشتر از خود به دیگران اهمیت می دهد، ناامید می شوند. در مقابل، تیپ دومی ها ممکن است شریکشان را فردی همدل نبینند و نمی توانند آن را بپذیرند. این موضوع به حس ایده آل گرایی افراد تیپ 1 صدمه وارد می کند.

رابطه روج تیپ 1 و 3

زوج تیپ 1 و 3 می توانند یکی از بهترین و قدرتمندترین روابط را تشکیل دهند. افراد در هر دوی این تیپ ها ایده آل گرا، تاثیر گذار و جدی هستند. در نتیجه می توانند به زوجی سخت کوش و منضبط تبدیل شوند، انتظارهای یکدیگر را برآورده کنند و کارهای فوق العاده ای انجام دهند.

فرد دارای تیپ شخصیتی یک بسیار قانونمند است و اگر این موضوع باعث پیشرفتش شود، تیپ 3 هم مخالفتی با آن ندارد. رابطه بین چنین زوجی بیشتر حرفه ای بوده و مسائل عاشقانه در آن کمرنگ تر است.

هر دوی آن ها در حل کردن مشکلات خارجی خوب عمل می کنند اما رسیدگی به مشکلات داخلی برای آن ها دشوار است. در نتیجه ممکن است مشکلات روی هم جمع بشوند و دردسر درست کنند.

علاوه بر این موضوع، آن ها وابستگی عاطفی زیادی ندارند و اگر رقابت در رابطه از احساسات آن ها پررنگ تر شود، ممکن است رابطه را به سمت شکست پیش ببرد.

تیپ یکی ها ممکن است فکر کنند شریکشان خیلی عملگرا است و برعکس تیپ سومی ها فکر می کنند همسرشان لجباز و سخت گیر است. تیپ 3 دوست دارد تحسین شود و تحسین نشدن از طرف شریک تیپ یک او ممکن است یک شکاف عمیق در رابطه آن ها ایجاد کند.

در هر صورت حتی اگر تمامی این اتفاق ها رخ دهند، باز هم این زوج می توانند راه حلی برای آن پیدا کنند و برای حفظ رابطه ای که دارند تلاش خواهند کرد.

رابطه زوج تیپ 1 و 4

رابطه این زوج برای مدت طولانی می تواند چالش برانگیز باشد. آن ها ممکن است به دلیل نقاط مشترکشان در زمینه ایده آل گرایی و دیدشان به جهان تا حد زیادی به هم جذب شوند. اما تعریفی که از ایده آل دارند با هم متفاوت است.

تیپ 1 به دنبال عدالت و فضیلت و نظم است و تیپ 4 زیبایی و خلاقیت را می خواهد و دوست دارد خود و احساساتش را بیان کند. این تفاوت آن ها را به هم جذب می کند و می تواند دیدگاه هر دو را درباره ایده آل گرایی تقویت کند.

تیپ یکی ها حقیقت، ارزش و انضباط را به رابطه می آورند و بخش احساسی و الهام بخشی مربوط به افراد تیپ 4 است. افراد با تیپ 4 فضای لازم را در اختیار شریکشان قرار می دهند تا احساسات خود را بیان کند. به همین ترتیب افراد تیپ 1 با نظمی که به رابطه می دهند به رشد شریکشان کمک می کنند.

اگر این زوج از تفاوت هایی که دارند برای کامل کردن هم استفاده کنند، رابطه قدرتمندی را تشکیل خواهند داد اما اگر تفاوت هایشان را نپذیرند، این رابطه ممکن است دوام زیادی نداشته باشد.

افراد تیپ 4 شخصیت خودجوشی دارند و کارهایشان را با سلیقه خودشان پیش می برند. در نتیجه روزمرگی و هدفمندی سختگیرانه شریک تیپ یکی ممکن است آن ها را خسته کند و این زوج با مرور زمان باعث آزار یکدیگر می شوند.

رابطه زوج تیپ 1 و 5

در چنین زوجی هر دو استفاده از تفکر، منطق و استدلال را به احساسات ترجیح می دهند و خود را منطقی می دانند. این موضوع یکی از نقاط قوت خاص این زوج است. آن ها ثبات احساسی را ترجیح می دهند، هوش یکدیگر را تحسین می کنند و از علایق مشترکشان لذت می برند.

رابطه آن ها احتمالا بسیار رسمی و دارای چهارچوب است. زوج تیپ 1 و 5 با وجود شباهت هایی که دارند، در مسائلی نیز متفاوت فکر می کنند. برای مثال افراد تیپ 1 به حقیقتی واحد اعتقاد دارند و آن را در زندگی خود به کار می گیرند.

از آن طرف افراد تیپ 5 ترجیح می دهند در هر مرحله خودشان حقیقت را پیدا کنند و چیز واحدی را قبول ندارند. بنابراین چنین اختلاف هایی ممکن است در زندگی آن ها مشکلاتی را به وجود آورد.

رابطه زوج تیپ 1 و 6

سازگاری در رابطه این زوج حالت کلی ندارد و می تواند بسیار متفاوت باشد، چون شباهت و تفاوت های زیادی دارند. هر دوی آن ها در کار و زندگیشان افرادی جدی، سختکوش و متعهد هستند. تیپ یکی ها در این رابطه وظیفه تصمیم گیری و تمرکز را به عهده می گیرند و رابطه را رهبری می کنند.  

گرما و مهربانی چنین رابطه ای از سمت افراد تیپ 6 به آن اضافه می شود. افراد تیپ 6 در روابط اجتماعی خیلی بهتر از تیپ یکی ها عمل می کنند. این زوج می توانند مکمل هم باشند و رابطه پایداری را تشکیل دهند.

با تمامی تقاط مثبتی که در این رابطه وجود دارد، کمی اختلاف و استرس در رابطه ممکن است همه چیز را خراب کند. در این رابطه اهمیت کار زیاد و تفریح کمتر است و اگر بین آن ها اندکی اختلاف به وجود بیاید، تیپ 1 دائم شریکش را سرزنش کرده و او را ناامید می کند.

افراد تیپ 6 نیز در شرایط حساس نمی توانند احساساتشان را مدیریت کنند و در چنین موقعیتی اگر با انتقاد شریکشان نیز مواجه شوند، از رابطه زده شده و احساس ناامنی می کنند.

این ناامنی باعث می شود سخت کوشی خود را نیز فراموش کنند و از این نظر نیز انتظارهای شریکشان را برآورده نمی کنند و وضعیت بدتر می شود. رابطه در این شرایط احتمالا شکست می خورد، پس باید وقتی تنش و استرس زیاد است، بیشتر از همیشه از این رابطه مراقبت کنید.

رابطه زوج تیپ 1 و 7

رابطه زوج تیپ 1 و 7 چالش های خاص خودش را دارد. ارزش ها و روش های زندگی این دو گروه از افراد کاملا با هم متفاوت است. این موضوع می تواند رابطه سالمی را تشکیل دهد، چون هر کدام از آن ها نقاط قوتشان را به رابطه اضافه کرده و به نقاط ضعف هم کمک می کنند.

تیپ یکی ها نظم و استانداردهای فردی بالا را به رابطه می بخشند و انرژی و آزادگی را تیپ هفتی ها وارد می کنند. این تفاوت ها اثر مثبتی روی رابطه می گذارد.

سختگیری و انضباطی که در رفتار افراد تیپ یک است، کمک می کند حواس شریکشان بیش از حد از مسیری که دارند پرت نشود. از طرفی تیپ هفتی ها نیز با احساساتشان افراد تیپ یک را حمایت می کنند.

اگر مشکلی در رابطه پیش بیاید، افراد تیپ یک سریعا انتقاد کردن را شروع کرده و شریکشان را ناامید می کنند. در نتیجه شریکشان تمرکزش را از دست می دهد و مشکلات بیشتری پیش می آید. به همین ترتیب افراد تیپ 7 نیز شریکشان را به سختگیری متهم می کنند.

در نهایت نیز افراد تیپ هفت چون دوست ندارند احساس اسارت کنند از رابطه زده می شوند و در جای دیگری دنبال آزادی می گردند. تیپ یکی ها نیز از شریکشان احساس شرم می کنند و رابطه شکست می خورد.

رابطه زوج تیپ 1 و 8

اگر هر دو طرف در این رابطه در بهترین حالت خود باشند و رابطه در سطح سالمی قرار داشته باشد، زوج قدرتمندی را تشکیل می دهند. هر دوی آن ها تصمیم گیرنده های خوبی هستند و از بی عدالتی بیزارند.

در این رابطه تیپ یکی ها هرج و مرج را به وجود می آورند و در مقابل آن ها افراد تیپ 8 قرار می گیرند که بسیار محافظه کار و کنترلگر هستند. اشتیاق افراد تیپ 8 با محافظه کاری تیپ یک در رسیدن به اهداف ترکیب می شود و نتیجه خوبی را به همراه دارد.

رابطه بین این دو بیشتر منطقی و کمتر احساسی است، چون هر دوی آن ها افرادی بسیار منطقی و سلطه جو هستند و دوست دارند همه چیز را با روش خودشان حل کنند.

از آنجایی که در این رابطه هر دو طرف دوست دارند بر همه چیز تسلط داشته باشند، برخوردهای احتمالی ممکن است خیلی شدید پیش برود و احتمالا هیچ کدام راه بازگشتی باقی نگذارند.

رابطه زوج تیپ 1 و 9

رابطه زوج تیپ 1 و 9 حد وسط ندارد. وقتی اوضاع خوب پیش می رود می توانند یکی از بهترین زوج ها را تشکیل دهند. هر دوی آن ها ایده آل گرا هستند و می خواهند دنیا را جوری که دوست دارند، بسازند.

نظم و انضباط را تیپ یکی ها وارد رابطه می کنند و افراد تیپ 9 در رابطه افرادی حمایتگر و پذیرا هستند. هر دوی آن ها سختکوش بوده و حاضر هستند برای رسیدن به اهداف خود فداکاری کنند.

تیپ یکی ها هنگام مواجه شدن با مشکلات، خود یا دیگران را سرزنش می کنند و احساس می کنند به اندازه کافی خوب نیستند. ممکن است پرخاشگری کنند و انرژی خود را برای پیدا کردن مقصر صرف می کنند که این موضوع تنش رابطه را بالا می برد.

از طرف دیگر، افراد تیپ 9 هنگام موجه با مشکل دوست دارند عقب نشینی کرده و از آن فرار کنند. این تفاوت در رابطه این زوج اختلاف به وجود می آورد و آن ها از پس حل کردن مشکل هایشان بر نمی آیند. در نهایت از یکدیگر ناامید می شوند و در رابطه ای که دارند، شکست می خورند.

سخن نهایی

به طور کلی این افراد به دلیل منضبط بودن و توقع بالایی که از خود و دیگران دارند گاهی خسته کننده به نظر می رسند. آن ها نمی توانند به راحتی استراحت کنند و از آن لذت ببرند.

تغییرات مثبت و کارشان در اولویت قرار دارد و به همین دلیل به دوستی نیاز دارند که آن ها را به تفریح کردن تشویق و حواسشان را از کار پرت کند.

این افراد قدرت تحلیل بالایی دارند و می توانند باعث بهبود امور بشوند. این ویژگی باعث می شود دائم از خودشان توقع داشته باشند و ناامید شوند و فکر می کنند چیزهای زیادی برای درست کردن وجود دارد که به آن ها رسیدگی نکردند.

سعی کنید در مسیر آن ها قرار نگیرید و نقاط مثبتشان را به آن ها یادآوری کنید. به عنوان دوست فردی از تایپ 1 باید سعی کنید مسائل یا مشکلاتی را که پیش می آید در کمال آرامش حل کنید تا رابطه دوستیتان خراب نشود.

افراد تیپ یک می توانند دوست های خیلی خوبی باشند. آن ها از اصول خاصی پیروی می کنند و به همین دلیل همیشه می توانید به آن ها اعتماد کنید. با در نظر گرفتن قوانینی که در مطلب اشاره کردیم می توانید این رابطه را بهتر و سالم تر حفظ کنید.

در پایان مجددا تاکید می کنیم با شرکت در تست Enneagram تست و تایپ می توانید اطلاعات بیشتری از سازگاری خود با نامزدتان به دست آورید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.