سازگاری تیپ 2 اینیاگرام با سایر تیپ های آن

1401/04/01 1:56 AM - یک سال قبل


هر تیپ اینیاگرام به شیوه متفاوتی با تیپ های دیگر ارتباط برقرار می کند. تیپ 2 از لحاظ سازگاری با انواع تیپ های دیگر نقاط ضعف و قوت مختلفی دارد. در ادامه سازگاری در روابط عاشقانه تیپ 2 را با انواع تیپ های دیگر بررسی می کنیم تا با نحوه جذب کردن و کنار آمدن با این گروه از افراد آشنا شوید.

قبل از مطالعه این مطلب، پیشنهاد می کنیم در تست اینیاگرم تست و تایپ شرکت کنید تا تیپ شخصیتی تان را بشناسید.

سازگاری با تیپ های مختلف اینیاگرام

در این مطالعه، شرکت کنندگان پرسشنامه تیپ اینیاگرام ما را تکمیل کردند و سپس از آن ها خواسته شد شریک ایده آل خود را با استفاده از ابعاد شخصیی کلیدی که تیپ اینیاگرام یک فرد را تعیین می کند، توصیف کنند. با این روش توانستیم تیپ اینیاگرام شرکت کنندگان و شریک عاطفی را که ترجیح می دهند، شناسایی کنیم.

با توجه به نتایج بدست آمده می توانیم سازگاری تیپ های مختلف را با توجه به جذابیتی که برای هم دارند، تعیین کنیم. برای مثال، اگر تیپ 1 و 2 برای یکدیگر بسیار جذاب باشند، می توانیم نتیجه بگیریم که سازگاری زیادی خواهند داشت.

سازگاری افراد تیپ 2 با سایر تیپ ها

نمودار زیر تخمینی از سازگاری تیپ 2 با سایر تیپ ها را نشان می دهد.


بر اساس تحقیقات ما، افراد تیپ 2 بیشترین سازگاری را با سایر افراد تیپ 2 دارند، زیرا همیشه آن ها را به عنوان مطلوب ترین شرکای عاطفی رتبه بندی می کنند. بعد از تیپ 2، تیپ های 9 و 1 بیشترین سازگاری را با این گروه دارند، چون متقابلا برای یکدیگر جذاب هستند که درجه بالایی از سازگاری را نشان می دهد.

 تحقیقات ما همچنین مشخص می کند که تیپ 6، 5 و 4 کمترین سازگاری را با تیپ 2 دارند. زیرا متقابلا یکدیگر را نامطلوب ارزیابی می کنند که نشان دهنده درجه پایینی از سازگاری است.

در نهایت، تیپ 3، 7 و 8 سازگاری متوسطی با تیپ 2 دارند. به این علت که جذابیت آن ها برای یکدیگر متوسط است یا میزان جذابیتی که برای یکدیگر دارند، بسیار فرق می کند.


روابط بین افراد تیپ 2 و تیپ 1

بین این دو گروه رابطه بسیار خوبی به چشم می خورد، چون ویژگی های مشابه دارند و ویژگی های غیر مشابه آن ها اغلب مکمل یکدیگر هستند. هر دو گروه حس وظیفه شناسی بالایی دارند و برای رسیدن به اهداف معنی دار و منطبق با استانداردهای اخلاقی خود تلاش می کنند.

هر دو تیپ روی نیازهای دیگران تمرکز می کنند که باعث می شود رابطه خود را در اولویت قرار ندهند. در نتیجه، رابطه بین افراد تیپ 1 و 2 معمولا بالغانه است و به دلیل اخلاق و ارزش های محکمی که دارند، به راحتی از هم نمی پاشد.  

در رابطه بین این دو گروه، یکی ثبات را به ارمغان می آورد و دیگری از رابطه حمایت می کند (کاری که افراد تیپ 1 نمی توانند انجام دهند). این مساله باعث می شود تیپ 2 احساس امنیت کند. به همین ترتیب، در حالی که افراد تیپ 1 گاهی سرد به نظر می رسند، تیپ 2 به رابطه گرما می بخشد.

با این حال، ناسازگاری بین این دو تیپ می تواند مشکلاتی ایجاد کند. هر دو گروه در بیان آشکار احساسات خود مشکل دارند که می تواند منجر به حرف های ناگفته در رابطه شود و مسائل را برای مدت طولانی تری حل نشده باقی بگذارد.

رابطه دو فرد تیپ 2 اینیاگرام

رابطه بین دو فرد تیپ 2 به دلیل شباهت ها می تواند بسیار جذاب باشد ولی چالش هایی نیز دارد. هر دو طرف سطح بالایی از مهرورزی، محبت و صمیمیت دارند و معمولا مایل و متعهد به رفاه شریک خود هستند. در نتیجه، با مهربانی و دقت زیادی با شریک خود رفتار می کنند.

در این نوع رابطه درک زیادی وجود دارد و دو طرف از هر طریقی که بتوانند از یکدیگر حمایت می کنند. این افراد از حمایتی که شریک شان به آن ها و دیگران نشان می دهد، قدردانی می کنند و این ویژگی را دوست دارند.

از آن جایی که بسیاری از افراد تیپ 2 عادت ندارند کسی از آن ها مراقبت کند، باید این کار را یاد بگیرند. در این صورت، احتمالا یک رابطه صمیمی و گرم ایجاد می کنند و تشکیل خانواده می دهند.

با این حال، یکی از بزرگ ترین چالش های رابطه بین دو فرد تیپ 2 سبک زندگی احساس محور آن ها است. این افراد اغلب حس تایید و ارزش فردی خود را از دیگران می گیرند و زوجی که توجه زیادی به این مساله داشته باشند، دچار مشکل خواهند شد.

در این نوع رابطه، اگر یکی از دو طرف رابطه عاطفی صمیمی با دیگران داشته باشد، امکان بروز رقابت عاطفی یا حسادت وجود خواهد داشت. همچنین، اگر یکی از آن ها حس تاییدی را که نیاز دارد دریافت نکند، دچار کمبود اعتماد به نفس می شود. این موضوع به نوبه خود منجر به انتخاب های ناسالم مانند افزایش وزن یا بی توجهی به بهداشت فردی خواهد شد.

رابطه تیپ 2 و تیپ 3

رابطه افراد تیپ 2 و سه در درجه اول توسط عواطف و احساسات هدایت می شود، زیرا هر دو گروه به تحسین شدن توسط شریک خود و توجه دیگران نیاز دارند.

هر دو گروه اجتماعی هستند و می توانند با دیگران کنار بیایند و به صورت غریزی می دانند که چطور دیگران را از طریق سطوح نسبتا بالای هوش هیجانی خود جذب کنند. در نتیجه، تیپ 2 و 3 می توانند یک زوج چشمگیر باشند و اطرافیان را با مهارت های اجتماعی و ویژگی های فردی تحسین برانگیز خود تحت تاثیر قرار دهند.

در رابطه بین این دو گروه، تیپ 2 تمایل دارد تمرکز و انرژی خود را روی دیگران بگذارد، در حالی که تیپ 3 دوست دارد این انرژی و تمرکز روی خودش باشد. در چنین شرایطی، اگر بیشتر توجه روی شریک تیپ 3 متمرکز باشد و دیگران نیز از او تمجید کنند، شریک تیپ 2 ممکن است دچار حسادت و حس مالکیت شود.

چالش چنین رابطه ای این است که هر دو تیپ به دنبال تمجید شدن هستند و بدون آن احساس آسیب پذیری می کنند. هر دو طرف این مساله را می دانند و نقاط ضعف طرف مقابل را می شناسند و در صورت نیاز در بحث و جدل از آن به نفع خود استفاده خواهند کرد. از آن جایی که هر دو بر اساس احساسات و عواطف عمل می کنند، این مساله می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود.

در نهایت، تیپ 2 احساس می کند شریک عاطفی اش خود را مقدم بر رابطه شان می داند، در حالی که تیپ 3 احساس می کند از لحاظ عاطفی مورد سوء استفاده قرار گرفته است. این مساله می تواند منجر به خصومت آشکار متقابل شود و نشان دهنده آینده ای منفی برای رابطه است.

رابطه تیپ 2 و تیپ 4

رابطه بین این دو گروه در بسیاری از موارد با مشکلات زیادی همراه است. هر دو طرف به دنبال صمیمیت هستند و بعد از آشنایی با یکدیگر و غلبه بر ترس های اولیه می توانند به آن دست پیدا کنند.

تیپ 2 فضایی امن را برای شریک عاطفی خود فراهم می کند تا آرزوها، ترس ها و مشکلات خود را مطرح کند. همچنین نهایت تلاش خود را برای کمک به او انجام می دهد که این موضوع برای تیپ 4 بسیار جذاب است.

با وجود این، شباهت های این دو گروه رابطه شان را دچار مشکل می کند. برای مثال، از آن جایی که هر دو به صمیمیت نیاز دارند، در طولانی مدت ممکن است در مورد این که چه کسی می تواند بیشتر مورد قدردانی قرار بگیرد دچار رقابت شوند. بنابراین رابطه بین این دو گروه معمولا دوستانه است تا عاشقانه.

رابطه تیپ 2 و تیپ 5

رابطه بین این دو تیپ با توجه به تفاوت های آن ها بسیار غیرمعمول است. آن ها عملا در دو طرف متضاد اینیاگرام قرار دارند. به عبارت دیگر، افراد تیپ 2 احساساتی، بخشنده و اجتماعی هستند. در حالی که افراد تیپ 5 منطقی، محافظه کار و غیرصمیمی هستند و برای تیپ 2 یک چالش هیجان انگیز به نظر می رسند.

در یک رابطه سالم، تیپ 2 صمیمیتی را به ارمغان می آورد که از عهده تیپ 5 برنمی آید ولی در دل بسیار قدردان است و برای جبران به شریک خود وفادار می ماند.

با توجه به اینکه رابطه عاطفی برای تیپ 5 دشوار است، برای رابطه اش با شریک تیپ 2 ارزش زیادی قائل خواهد بود. این فرد به رابطه ثبات می بخشد و از روی عقل قضاوت می کند که برای تیپ 2 احساساتی بسیار ارزشمند است.

با این حال، تفاوت بزرگ نحوه پاسخگویی این دو تیپ به موقعیت های مختلف می تواند مشکل ساز باشد. افراد تیپ 2 واکنش احساسی را به رویدادها نشان می دهند و بی خیالی تیپ 5 آن ها را کلافه می کند.

اگر فرد تیپ 5 از واقعیت یا شریکش فاصله بگیرد، تیپ 2 احساس می کند موظف است برای وادار کردن شریک خود به بیان احساساتش بیشتر تلاش کند که معمولا شرایط را بدتر می کند. تیپ 2 مضطرب نیاز مبرمی به تایید دیگران دارد و تمایل نداشتن تیپ 5 به انجام این کار باعث ایجاد چالش در رابطه یا حتی به هم خوردن آن می شود.

رابطه تیپ 2 و تیپ 6

رابطه بین این دو تیپ در صورتی که به درستی مدیریت نشود، می تواند بسیار خسته کننده باشد. هر دو تیپ بسیار مسئولیت پذیر هستند و وظیفه ای را که نسبت به یکدیگر دارند، جدی می گیرند. افراد تیپ 6 بسیار وفادار و سخت کوش بوده و تمرکز افراد تیپ 2 در درجه اول روی ایجاد صمیمیت است.

هر دو تیپ بسیار خانواده دوست هستند و تیپ 6 فداکاری تیپ 2 را در قبال دیگران، به خصوص فرزندانشان تحسین می کند. در مقابل، تیپ 2 تعهد و پشتکار تیپ 6 در مواجهه با سختی ها را ارزشمند می داند.

با این حال، وقتی تیپ 6 اضطراب دارد، در تصمیم گیری دچار مشکل می شود. در چنین شرایطی، واکنش طبیعی تیپ 2 پیشنهاد کمک است. تیپ 6 این پیشنهاد کمک را نشانه ضعف و ناتوانی خود در نظر می گیرد و احساس اضطراب و ناامنی اش برافروخته تر می شود.

این شرایط با مضطرب شدن تیپ 2 بدتر می شود، زیرا ولع بیشتری برای دریافت محبت از شریک خود پیدا می کند. در چنین شرایطی، هر دو طرف به ترس های یکدیگر دامن می زنند که در نهایت ممکن است منجر به از هم پاشیدن رابطه شود.

رابطه تیپ 2 و تیپ 7

هر دو تیپ آرمان گرا هستند،‌ می توانند برون گرا و مهربان باشند و اغلب به نکات مثبت یک رویداد نگاه می کنند. تیپ 2 مراقبت و نگرانی عاطفی عمیق برای شریک خود به ارمغان می آورد و جسارتی را که تیپ 7 به زندگی روزمره اش وارد می کند، مورد قدردانی قرار می دهد.

افراد تیپ 7 می توانند بسیار پرانرژی باشند و هیجانی را که ایجاد می کنند برای تیپ 2 بسیار خوشایند است. این انرژی به تیپ 2 یادآوری می کند که با خودش مثل دیگران مهربان باشد و گاهی منافع شخصی خود را در نظر بگیرد.

با این حال، افراد تیپ 2 و 7 سطح متفاوتی از علاقه را به زندگی خانوادگی و تعهد دارند که می تواند در رابطه مشکل ساز باشد. در حالی که تیپ 2 از لحظات آرام با هم بودن در خانه لذت می برد، تیپ 7 از تصور استراحت بی قرار می شود.

افراد تیپ 7 می توانند تعهد طولانی مدت داشته باشند ولی بعید است از این بابت احساس خوشحالی کنند. آن ها به تجربه های جدید علاقه دارند و ممکن است احساس کنند رابطه شان اجباری، قابل پیش بینی و کهنه شده است.

در چنین شرایطی، تیپ 2 ناسالم بیشتر به رابطه می چسبد که به نوبه خود حس گیر افتادن تیپ 7 را تشدید می کند.

از آن جایی که افراد تیپ 7 برای این که احساس کنند پرانرژی و شاد هستند باید مرکز توجه باشند، وقتی شریک عاطفی شان به اندازه قبل از آن ها بت نمی سازد، این نیاز را در جای دیگری جستجو می کنند.

رابطه تیپ 2 و تیپ 8

اگرچه این دو تیپ تفاوت هایی دارند، از آن چه در ابتدا به نظر می رسند شبیه تر هستند. هر دو تیپ دوست دارند در رابطه قوی و باثبات باشند و نقش حامی را ایفا کنند. همچنین، هر دو سرزندگی و مهارت های بین فردی زیادی دارند.

از تفاوت های این دو تیپ می توان به تمرکز تیپ 2 روی کمک به دیگران و تمایل تیپ 8 به رفاه خود اشاره کرد. به این ترتیب، تیپ 8 از توجه و مهرورزی که از شریک تیپ 2 خود می گیرد بسیار لذت خواهد برد.

با این حال، در چنین رابطه ای دو طرف دیدگاه متفاوتی در مورد رابطه خود و آینده آن دارند. آن ها ممکن است در مورد بعضی از مسائل نظرات کاملا مخالف داشته باشند و نتوانند یکدیگر را درک کنند. آن ها حتی آزمون یا تله هایی را برای یکدیگر می گذارند تا احساس کنترل یا قدرت کنند.

چنین شرایطی در بدترین حالت باعث می شود تیپ 2 احترامی را که برای شریک خود قائل بود، از دست بدهد و او را سلطه جو و سنگدل ببیند. به همین ترتیب، تیپ 8 نیز ممکن است شریک خود را فریبکار و حتی انتقام جو ببیند.

رابطه تیپ 2 و تیپ 9

این دو تیپ تا حدودی مشابه هستند. برای مثال، هر دو حس هماهنگی و حل تعارض را دارند و می خواهند کمک کنند. در نتیجه، رابطه آن ها می تواند بسیار گرم و محبت آمیز باشد.

هر دو تیپ اجتماعی، خونگرم، بخشنده و مهمان نواز هستند. اگرچه افراد تیپ 2 بیشتر از نظر بین فردی درگیر هستند، افراد تیپ 9 صراحت و استواری دارند که باعث می شود در روابط اجتماعی قابل پیش بینی باشند.

این دو تیپ حتی هنگامی که ناراحت هستند، راهی را برای کمک به دیگران پیدا می کنند. افراد تیپ 9 به طور خاص در آرام کردن موقعیت ها تخصص دارند که وقتی شریک تیپ 2 آن ها دچار سطح ناسالم استرس می شود، بسیار مفید است.

با این حال، در رابطه بین آن ها، جدال بر سر به دست گرفتن کنترل یا نقش مراقبت کننده ممکن است باعث ایجاد استرس شود. همچنین، از آن جایی که صحبت کردن در مورد نگرانی ها و احساسات برای هیچ کدام از آن ها راحت نیست، این جدال می تواند طولانی و پرتنش باشد و به راحتی حل نشود.

سخن پایانی

تیپ 2 کمک گرا است و بدون هیچ انتظاری به دیگران کمک می کند. این فرد به طور ذاتی دلسوز است و به راحتی نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهد.

افراد تیپ 2 ترجیح می دهند از تعارض اجتناب کنند و حتی اگر به ضررشان باشد، چیزی را که دیگران می خواهند به آن ها بدهند. این افراد بسیار احساساتی هستند و اعتقاد دارند فداکاری بخشی از هویت آن ها است.

تست Enneagram تست و تایپ به شما کمک می کند اطلاعات بیشتری را در مورد میزان سازگاری با شریک عاطفی تان بدست آورید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.