سازگاری تیپ 5 اینیاگرام با سایر تیپ های آن

1401/04/11 12:13 AM - یک سال قبل


افراد با تیپ های شخصیتی اینیاگرام متفاوت می توانند به روش های گوناگونی، با دیگر تیپ های شخصیتی ارتباط برقرار کنند. البته اگر شخصیت سالمی داشته باشند، با تمام انواع دیگر تیپ های اینیاگرام سازگار خواهند بود. اما تعدادی از آن ها رابطه بهتری با دیگری دارند یا در روابط خود موفق تر هستند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بیشتر به نحوه این رفتارها و ارتباطات بپردازیم.

پیش از خواندن این مطلب می توانید با شرکت در تست اینیاگرام تست و تایپ، از تیپ اینیاگرام خود مطلع شوید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

سازگاری با تیپ های مختلف اینیاگرام        

برای جمع آوری اطلاعات زیر، شرکت کنندگان پرسشنامه تیپ شناسی اینیاگرام را تکمیل کردند. سپس از آن ها خواستیم با استفاده از صفاتی که تیپ اینیاگرامشان تعیین می کند، شریک ایده آل خود را توصیف کنند. بدین ترتیب تیپ اینیاگرام شرکت کننده ها و تیپ بهترین شریک ممکن برای آن ها را یافتیم.

میزان سازگاری تیپ های شخصیتی مختلف اینیاگرام با میزان جذابیتی که برای یکدیگر دارند، رابطه مستقیم دارد. برای مثال اگر تیپ 1 و 2 برای یکدیگر جذابیت بسیار زیادی دارند، می توان نتیجه گرفت که میزان سازگاری آن ها نیز بالا خواهد بود.

همچنین اگر تیپ 1 و 2 یکدیگر را جذاب ندانند، درجه پایینی از سازگاری میان این دو برقرار است. به علاوه اگر تیپ 1 و 2 جذابیت متوسطی برای طرف مقابل داشته باشند یا هر دو نوع رتبه بندی های متفاوتی در میزان جذابیت در نظر بگیرند، سازگاری متوسطی خواهند داشت.

جدول زیر میزان سازگاری تیپ ها را بهتر نشان می دهد.


این نمودار نشان دهنده میزان سازگاری افراد تیپ 5 را با سایر تیپ های اینیاگرام است. بر اساس این نمودار بیشترین سازگاری تیپ 5 با سایر تیپ پنجی ها متصور می شود. به این دلیل که تیپ پنجی ها، مدام تمایل بیشتری به رابطه با سایر هم تیپی های خود دارند.

پس از آن نیز بیشترین سازگاری مربوط به افراد تیپ 4 و 7 است. این افراد کمترین سازگاری را با افراد تیپ 1، 2 و 6 دارند و آن ها را جذاب تلقی نمی کنند. به طور کلی سازگاری افراد تیپ 5 با تیپ های 9، 8 و 3 نیز متوسط است.


دو نکته مهم را از این نمودار می توان متوجه شد: جذاب ترین و سازگارترین شریک برای افراد هر تیپ، هم تیپی خودش است، زیرا هر فرد، تیپ خود را جذاب تر از سایرین می داند. همین امر باعث بیشترین درجه سازگاری می شود.

البته میزان سازگاری هر تیپ با افراد هم تیپی خودش، یکسان نیست. به عنوان مثال تیپ 2 و 4، با افراد تیپ خودشان حدود 97 درصد سازگاری دارند، در حالی که تیپ 8 این سازگاری را تنها 84 درصد نشان می دهد.

نکته دوم این است که هرچه تشابه دو گروه بیشتر باشد، به تبع آن میزان سازگاری آن ها نیز بیشتر می شود.

برای مثال تیپ های 2 و 9 از نظر ویژگی های شخصیتی بیشترین شباهت را با هم دارند و درجه سازگاریشان با یکدیگر نیز زیاد است. به سادگی می توان دریافت که این دو تیپ بسیار سازگاری دارند و هر دو، دیگری را جذاب می دانند.

در تیپ 8 و 9 ویژگی های یکسان و شباهت چندانی را در خصوص میزان قاطعیت، رقابت طلبی و احساسات نمی بینید. این موضوع باعث می شود این دو تیپ، یکدیگر را نامطلوب بدانند و در نتیجه سازگاری کمتری داشته باشند.

تمام این نتیجه گیری ها حاکی از آن هستند که سازگاری تا حد زیادی به شباهت تیپ ها با یکدیگر بستگی دارد. چنین یافته ای، مهر تاییدی برای مثل قدیمی «کبوتر با کبوتر، باز با باز» است.

رابطه زوج تیپ 5 و 1

در روابط افراد تیپ 5 با تیپ یک چندان سازگاری دیده نمی شود. ارزش ها و نقاط قوت هر کدام، دیگری را تکمیل می کند. هر دو به خط قرمزها، تدبیرگری و تعهد به اهداف ایده آل طرف مقابل، احترام می گذارند.

افراد تیپ پنج از کارهای روزمره و قابل پیش بینی بودن شرایط لذت می برند، در حالی که افراد تیپ یک برای پایبندی به قوانین ارزش قائل می شوند. آن ها همچنین به کنترل عواطف خود توجه می کنند، اما افراد تیپ پنج ترجیح می دهند احساسات خود را نشان ندهند.

افراد تیپ 1 به دانسته های خود مطمئن هستند. آن ها اصولی عمل می کنند و استانداردهای بالایی را برای کارهای خود در نظر می گیرند.

در مقابل افراد تیپ 5 همیشه به دنبال اطلاعات بیشتری هستند که شاید نظرشان را تغییر دهد. شاید هرگز به نتیجه نرسند و زمانی هم که به آن برسند، در اقدام بر اساس دانسته هایشان بیشتر تردید کنند.

افراد تیپ 5 معمولا پرحرف نیستند. شاید افراد با تیپ 1 که به انتقاد حساس هستند، سکوت تیپ 5 را نشانه ای از اشتباه بودن چیزی یا پنهان کاری تلقی کنند. روراستی و صداقت برای افراد تیپ 1 اهمیت زیادی دارد و شاید چنین سکوتی را علامتی منفی به شمار بیاورند.

این تفاوت ها میان تیپ 1 و 5 می تواند عامل اختلاف نظر و رشد باشد. افراد تیپ 5 در یک رابطه سالم می توانند از تیپ یکی ها بیاموزند که به دانسته های خود اعتماد کنند و قاطعانه تر ارتباط برقرار کنند. تیپ یکی ها نیز در کنار افراد تیپ 5 می توانند اطلاعات جدید و دیدگاه های متفاوتی را بدست آورند.

رابطه زوج تیپ 5 و 2

احتمالا رابطه این دو تیپ با مشکلاتی مواجه خواهد شد. افراد تیپ 2 سخاوتمند و خوش قلب هستند و به حال دیگران اهمیت می دهند که می تواند برای تیپ پنجی ها بسیار جذاب باشد. افرادی درونگرا مانند تیپ 5 نیز می توانند معمای حل نشده ای برای تیپ 2 باشند.

بر خلاف جنبه های مکملی این دو تیپ، روابط تیپ 2 و 5 یکی از جنجالی ترین تیپ های اینیاگرام تلقی می شود. در اوایل رابطه معمولا سازگاری بیشتری دیده می شود اما مشکلات زمانی به وجود می آیند که افراد تیپ 2، جدا شدن از تیپ 5 را نقصی غم انگیز می دانند که باید اصلاح شود.

تلاش های تیپ 2 برای دریافت واکنش احساسی از تیپ 5، باعث ناراحتی تیپ پنجی ها می شود. روابط این دو تیپ زمانی سالم تر خواهد بود که افراد با تیپ 5 با احساسات ناخوشایند خود و دیگری کنار بیایند و همچنین هر دو طرف، نیازها و خواسته های خود را مطرح کنند.

رابطه زوج تیپ 5 و 3

افراد تیپ 3 کنش گرا و افراد تیپ 5 با دقت هستند. آن ها روابط خود را بر اساس درک و احترام متقابل شکل می دهند. وقتی افراد تیپ پنج به شفاف سازی انتظارات و تعیین خط قرمز نیاز داشته باشد، فرد تیپ 3 به این خواسته احترام می گذارد.

رابطه بین تیپ 3 و 5 می تواند پایه و اساسی عالی برای یک مشارکت تجاری موفق باشد. افراد تیپ 3 به چشم اندازها می نگرند، افراد تیپ 5 تحقیقات لازم را انجام می دهند تا فرد تیپ 3 بر اساس این اطلاعات، طرح تجاری مطمئنی را اجرا کند.

نیاز افراد تیپ پنج به حریم خصوصی، احتمالا با زندگی اجتماعی پر جمعیت شریک نوع سوم خود و نیازشان به تایید در تضاد است. این دو تیپ زمانی با یکدیگر رشد و پیشرفت می کنند که به تفاوت هایشان احترام بگذارند.

رابطه زوج تیپ 5 و 4

افراد تیپ 5 و 4 هر دو تمایل به کناره گیری از هیاهوهای دنیا را دارند. افراد تیپ 5 در ذهن خود چنین کاری را انجام می دهند، اما تیپ 4 سطح عمیق تری از دوری گزینی را در پیش می گیرد.

تیپ 5 و 4، مانند بسیاری از تیپ های دیگر در اینیاگرام، به سرعت با یکدیگر راحت و صمیمی می شوند و احتمالا دیگران پس از مدتی نمی توانند به سادگی متوجه تفاوت شخصیتی میان این دو فرد شوند.

چنین چیزی هنگامی رخ می دهد که هر دو فرد، خود را به دیگری بسپارند. در رابطه میان این دو تیپ شخصیتی، علایق عجیب و غریبی دیده می شود، اما هر دو به طرز متفاوتی به علایق خود اهمیت می دهند.

افراد تیپ 5، مانند تیپ 4 احساسات عمیقی دارند اما زندگی عاطفی خود را بسیار خصوصی می دانند. آن ها معمولا به سادگی از خود واکنش احساسی نشان نمی دهند که به فرد با تیپ 4 آسیب می زند.

افراد تیپ 5 وقتی متوجه می شوند که احساساتشان از کنترل خارج شده است، دور خود دیوار می کشند و دیگران را از خود می رانند.

رابطه زوج تیپ 5 و 5

در روابط میان افراد با تیپ 5، درکی ناگفته و در عین حال ملموس دیده می شود. آن ها به جای ناسازگاری با یکدیگر، رفتار خوبی دارند و می توانند ساعات خوشی را به همراه دیگری بگذرانند.

هر کدام کتاب خود را می خوانند یا روی پروژه خود کار می کند و دیگری برای او چای می ریزد و چند کلمه میانشان تبادل می شود. هر دو از چنین رابطه ای لذت می برند. هنگامی که افراد این تیپ با یکدیگر زندگی می کنند، هر یک فضایی شخصی برای خود دارند.

آن ها معمولا در محیط های اجتماعی منفعل هستند و بیشتر با تیپ های برونگراتری که سعی می کنند آن ها را از لاک خود خارج کنند، ارتباط می گیرند.

وقتی این دو یکدیگر را ملاقات می کنند، به راحتی می توانند خط قرمزهایی را برای خود تعریف کنند. اما شاید در شناخت عمیق دیگری به مشکل بربخورند.

رابطه زوج تیپ 5 و 6

روابط موفق تیپ 5 و 6 بر پایه ارتباط ها، شکیبایی، درک مشترک و همچنین پیوند عاطفی و جسمی استوار است. افراد تیپ 5 در کنار تیپ ششی ها فرصتی می یابند تا به دیگری اتکا کنند. افراد تیپ 6 اغلب از حضور آرامش بخش تیپ 5 استقبال خواهد کرد.

فرد با تیپ 6 اغلب به بدترین حالت های ممکن فکر می کند. او دوست دارد همه چیز از جمله احساسات آشکار باشد تا مطمئن شوند که هیچ مشکلی وجود ندارد. فرد تیپ 5 نیز از احساسات دوری می گزیند و شاید سعی کند با بی عاطفه تر شدن، وضع را متعادل کند.

برای فرد تیپ 5، هیچ چیز وحشتناک تر از این نیست که دیگری به او وابسته باشد. از طرفی تیپ 6 به راحتی نقش محافظ یا حامی را می گیرد و دائما به دنبال نشانه هایی اطمینان بخش مبنی بر این است که طرف مقابل نیز به همان اندازه، برای رابطه تلاش می کند.

رابطه زوج تیپ 5 و 7

افراد تیپ 5 منزوی و تیپ 7 اجتماعی هستند و معمولا شبیه به زوج های عادی نیستند. وقتی تیپ 7 که معمولا پویا است، آرام می گیرد، رفتاری مانند تیپ 5 های سالم از خود نشان می دهد.

وقتی فرد تیپ 5 آشفته می شود، واکنشی مانند تیپ 7 های ماجراجو و خوشحال از خود بروز می دهند. اگر تیپ 5 استرس داشته باشد، نه تنها مانند تیپ 7 رفتار کرده، بلکه به هم نشینی با تیپ هفتی ها نیز بیشتر تمایل پیدا می کند.

فرد با تیپ 7 می تواند دیگری را از لاک خود بیرون بکشد و او را وادار به فعالیت های اجتماعی کند. فرد با تیپ 5 نیز به دیگری این را می آموزد که به آرامی با افکار خود خلوت کند، حتی زمانی که افکار چندانی در سر ندارد.

رابطه زوج تیپ 5 و 8

وقتی تیپ 5 اعتماد به نفس داشته باشد، قاطع تر می شود. همین امر احترام تیپ هشتی ها را به دنبال دارد. افراد تیپ 5 از کسانی خوششان می آید که انتظاراتشان در رابطه را قاطعانه مشخص می کنند و به آن ها پایبند می مانند که این ویژگی اغلب در افراد با تیپ 8 دیده می شود.

برقراری ارتباط با افراد تیپ 8، برای تیپ پنجی ها دشوار است اما ارزشش را دارد. شاید تیپ 8 سعی کند بحثی جذاب را پیش بکشد تا با دیگری رابطه ای صمیمانه را برقرار کند. افراد تیپ 5 به احتمال زیاد در ابتدا فرار می کنند و احساس ناامنی دارند.

اما در نهایت تیپ پنجی ها می آموزند که خود را بروز دهند و قاطعانه رفتار کنند. برای موفقیت این زوج، تیپ هشتی ها باید به طرف مقابل زمان و فضا دهند تا پس از برقراری ارتباط های طاقت فرسا، انرژی کسب کنند. افراد تیپ 5 نیز باید به خود اجازه دهند تا احساسات جدیدی را تجربه کنند.

رابطه زوج تیپ 5 و 9

این زوج هر دو وقتی درگیری و فعالیت زیاد را تجربه می کنند، گوشه گیرتر می شوند. هر دو از کارهای روزمره و خانه ای مملو از آرامش لذت می برند. زمانی که تیپ پنجی های عملگرا و تیپ 9 نامصمم، روابطی را شکل می دهند اغلب این تیپ 5 است که نقش مشاور، حامی و رهبری فعال را ایفا می کند.

شاید افراد تیپ پنجی که در رابطه طولانی مدت با تیپ 9 هستند، وقتی برای اولین بار با اینیاگرام آشنا می شوند، خود را با افراد تیپ 8 اشتباه بگیرند.

رابطه این زوج می تواند برای هر دو طرف راحت و دلپذیر باشد. البته تا زمانی که هر دو بتوانند نیازها و خواسته های خود را بیان کنند و به جای کناره گیری، شجاعت حل و فصل مشکلات را کسب کنند.

سخن نهایی

به طور کلی افراد تیپ 5 اینیاگرام، هوشیار، کنجکاو و متفکر هستند. آن ها می توانند بر توسعه ایده ها و مهارت های پیچیده تمرکز کنند. این افراد همچنین مستقل و مبتکر هستند و شاید مشغول افکار و دنیای خیالی خود شوند.

اگر تیپ پنجی ها در حالت ناسالم خود باشند، خصمانه و تحریک آمیز رفتار می کنند. به سلامت جسمی خود اهمیت چندانی نمی دهند و نسبت به هر کمک یا نفوذ به حریم احساسی خصوصی، موضع می گیرند.

افراد تیپ 5 در اینیاگرام معمولا تیپ شخصیتی INTP یا INTJ را در آزمون شخصیت شناسی مایرز بریگز یا MBTI دارند.

اگر می خواهید تیپ شخصیتی خود را بر اساس اینیاگرام به دست آورید، می توانید با شرکت در تست Enneagram در تست و تایپ از تیپ شخصیتی خود مطلع شوید، به خودشناسی برسید و تحلیلی جامع بر تمام رفتارهای خود دریافت کنید.


شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.