چطور براساس تیپ اینیاگرام کارمندان خود با آن ها ارتباط برقرار کنید

1401/08/14 11:23 AM - یک سال قبل


در دوران فعلی اگر بتوانید با کارمندان خود به طور موثر ارتباط برقرار کنید، به کلید دستیابی به موفقیت و افزایش بهره وری دست پیدا کرده اید. با آن که همه ما از زمان تولد با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم، به این معنا نیست که روی این موضوع به عنوان یک مهارت تسلط داریم.

برقراری ارتباط موثر نیازمند گوش دادن موثر به سایرین است. نه تنها باید بتوانیم هوشمندانه ارتباط برقرار کنیم، بلکه این ارتباط باید واضح و هدفمند باشد. برای برقراری ارتباط هر دو طرف باید بتوانند در مورد یک مشکل بحث کنند تا مشخص شود چه کارهایی را در قبال آن انجام دهند.

از طرفی باید بتوانید علاوه بر کلمات با تن صدای خود، حالت چهره و زبان بدنتان ارتباط برقرار کنید. هر تیپ اینیاگرام استعدادی برای تعدادی از این کارها دارد اما نه برای تمام آن‌ها. بعضی از تیپ ها شنوندگان عالی هستند، در حالی که سایرین سعی می کنند که سخنان طرف مقابل را قطع نکنند.

برخی در ابراز غیرشفاهی و کلامی خود بسیار موثر عمل می کنند و کلام عده ای دیگر می تواند بسیار خشک و دلگیر به نظر برسد. بعضی از تیپ ها داشتن هدف واضح و گفتن مستقیم آن را تمرین کرده اند، در حالی که سایرین نسبت به چیزی که باید روی آن توجه و تمرکز کنند، بیشتر می توانند سردرگم باشند.

به عنوان یک مدیر، باید نقاط قوت و چالش های خود را بشناسید و بدانید تمرین چه چیزهایی را باید شروع کرده تا بتوانید از نظر برقراری ارتباط موثرتر عمل کنید. با وجود این همچنین مهم است که تیپ خود را سازگار کنید یا بدانید چطور این سازگاری را برای افزایش برقراری ارتباط موثر با تیپ های مختلف انجام دهید.

زمانی که تیپ اینیاگرام هر کدام از اعضای تیم خود را بدانید، می توانید از روش هایی که در این مطلب توضیح خواهیم داد برای برقراری ارتباط موثرتر با آن ها استفاده کنید. پس تا انتها همراه ما بمانید.

قبل از آن اگر از تیپ اینیاگرام خود مطمئن نیستید، می توانید به همراه کارمندان خود در تست Enneagram تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

تیپ های بدنی – به وعده و صحبت های خود عمل کنید

در تست اینیاگرام، تیپ های بدنی عبارت هستند از تیپ های هشت، نه و یک، این تیپ ها تکیه به استفاده از هوش اندامی – جنبشی برای ارتباط با دنیا دارند. از آن جایی که آن ها بیشتر از احساسات و کلمات، به اعمال و کارها اعتماد می کنند، می خواهند ببینند شما به حرف ها و قول های خود عمل می کنید یا نه و اگر غیر آن باشد، سریع متوجه خواهند شد.

آن ها دنبال مدیرانی می گردند که باثبات، پایبند به اصول و ارزش های شخصی و منصف باشد. آن ها از مدیران انتظار دارند مسئولیت اعمال خود را به عهده بگیرند و به طریقی آشوب ها را به نظم منتهی کنند.

با آن که استراتژی برقراری ارتباط برای هر تیپ بدنی فرق می کند اما آن ها در مواردی که ذکر کردیم با یکدیگر وجه مشترک دارند. اگر در تیم شما تیپ های بدنی زیادی است اما خودتان جزو آن ها نیستید، سعی کنید به چیزی که می گویید عمل کنید و بین اعمال و گفتار و وعده های شما ثبات بیشتری وجود داشته باشد.

افراد با تیپ هشت اینیاگرام

زمان برقراری ارتباط با یک تیپ هشت اینیاگرام، حواستان به غیرمستقیم صحبت کردن، حرف زدن به شکلی که جملات شیرین تر و قابل پذیرش تر به نظر برسند یا مبهم صحبت کردن باشد. اگر نگران ناراحت کردن و توهین کردن به آن ها هستید، سعی کنید در عرض 10 ثانیه یا کمتر حرف اصلی خود را بزنید و ایمیل هایی را به شکل توضیحات کوتاه لیست شده (به شکل بولت) بفرستید.

سرراست و در مورد اصل موضوع صحبت کنید و اطلاعات کلیدی را از قلم نیاندازید. اگر باید حضوری با آن ها صحبت کنید، این کار را به صورت خصوصی انجام دهید و نظر یا تصمیم خود را تغییر ندهید. اگر مخالف هستید، آن را اعلام کنید.

با آن که شاید آن ها از دست شما احساس خشم یا ترس کنند اما این احساس ممکن است تجربه آن ها نباشد. آن ها خودشان به عنوان فردی احساسی و پرشور می بینند و از تاثیری که بر سایرین دارند، آگاه نیستند.

افراد با تیپ نه اینیاگرام

زمان برقراری ارتباط با یک تیپ نه اینیاگرام، تمرکز خود را ابتدا روی ایجاد آرامش و هماهنگی بگذارید. از بیان مستقیم اصل مطلب خودداری کنید، به عنوان مثال بپرسید حالشان چطور است و آخر هفته را چطور گذرانده اند.

برای یک تیپ نهی مهم است که احساس شنیده شدن و شامل شدن کند، بنابراین زمانی که صحبت می کند از قطع صحبت هایش خودداری کنید. چنین مواقعی بهترین زمان برای تمرین مهارت های شنیداری شما است.

زمانی که به موضوع مورد نظر می رسید، قاطعانه و منطقی بگویید باید چه کارهایی انجام شود اما چیزی را به آن ها تحمیل نکنید. از آن ها بخواهید چیزی را که با آن موافق هستند، با کلمات خودشان بگویند و بحث را با حرف زدن در مورد آن چه هر دو شما نسبت به انجام آن متعهد هستید و زمان این کار، تمام کنید.

افراد با تیپ یک اینیاگرام

زمان ارتباط با یک تیپ یک اینیاگرام، باید مشخص و با جزئیات صحبت کنید و از این شاخه به آن شاخه نپرید. مشخص کنید چه چیزهایی و چه زمانی باید انجام شوند، محصول نهایی به چه شکل است و از آن ها چه انتظاری دارید.

به آن ها اجازه دهید صحبت شما را با پیشنهاد برای بهبودها، تغییرها و نگرانی ها در مورد اشتباه هایی که ممکن است رخ دهند یا کیفیتی که ممکن است به خطر بیافتد، قطع کنند.

تیپ های قلبی – شخصی و قابل ارتباط صحبت کنید

تیپ های دو، سه و چهار اینیاگرام از هوش عاطفی خود برای ارتباط با دنیا استفاده می کنند. بنابراین آن ها بیشتر به احساسات خود تکیه دارند تا اعمال و صحبت ها و می توانند متوجه شوند حرف های شما شخصی و قابل ارتباط است یا نه.

شما باید برای برقراری ارتباط با آن ها زمان بگذارید و و رویکرد خود را به شکل تحسین و ارائه بازخورد مثبت، تایید، شناخت (درک) نشان دهید. تیپ های قلبی به افرادی اعتماد دارند که چیزی را که می گویند حس کنند و احساسات خود را در محیط کار به طریق شفاهی و فیزیکی از طریق زبان بدن و حالت های چهره، بیان کنند.

از طرفی با آن که نحوه برقراری ارتباط با هر کدام از تیپ های قلبی اندکی متفاوت است، اما آن ها در مسائلی که ذکر کردیم با یکدیگر وجه اشتراک دارند. اگر در تیم شما تیپ های قلبی زیادی است اما خودتان جزو آن ها نیستید، سعی کنید به احساسات خود توجه کرده و در میان گذاشتن داستان ها و تجربه های شخصی تان را تمرین کنید.

افراد با تیپ دو اینیاگرام

زمان برقراری ارتباط با یک تیپ دو اینیاگرام، شخصی و غیررسمی صحبت کنید. در مورد احساسات خود و شرایطی که دارید حرف بزنید و از آن ها نیز بخواهید همین کار را انجام دهند.

سعی کنید مثبت و پر انرژی باشید و همچنین صادقانه حرف بزنید. مطمئن شوید که در مورد سهیم بودن آن ها در کارها و تلاششان، بازخورد مثبت و مشخصی ارائه دهید. آن ها باید بدانند افراد چه احساسی در موردشان دارند، در غیر این صورت می توانند در مورد خواسته ای که باید انجام شود، احساس اضطراب کنند.

افراد با تیپ سه اینیاگرام

زمان برقراری ارتباط با یک تیپ سه اینیاگرام سرراست و واقع بینانه صحبت کنید. با آن که تیپ آن ها قلبی بوده و در درون بسیار عاطفی هستند اما برای این که بهره ور و مفید باشند، این احساسات را کنار می گذارند و نادیده می گیرند.

گفتگوهای خود را مانند یک ارائه آسانسوری در نظر بگیرید یعنی ابتدا با مهمترین مسائل شروع کنید و سپس بگویید موفقیت برای آن ها و شما به چه شکل خواهد بود. مطمئن شوید که خواهید گفت چه نتایجی عالی هستند و چه پاداشی خواهند داشت.

افراد با تیپ چهار اینیاگرام

زمان برقراری ارتباط با یک تیپ چهار اینیاگرام صادقانه، واقعی و احساسی باشید. با تمام وجود به داستان آن ها گوش کنید، حرف هایشان را قطع نکنید یا احساساتشان را نادیده نگیرید. آن ها باید قبل از آن که دست به عملی بزنند، توسط شما دیده و درک شوند.

از هر نوع اشاره ای که احساسات آن ها فراتر از درک شما بوده یا بیش از حد شدید است، خودداری کنید. گفتن این جملات سریعا باعث دلسردی یک تیپ چهاری خواهد شد. از طرفی از آن ها با جملاتی که به صورت مشخص خطاب به آن ها باشد، تعریف کنید. یعنی اغلب بگویید آن ها چه ارزش خلاقانه و بی همتایی را به تیم یا شرکتتان اضافه کرده اند.

تیپ های سر – در مورد جایگزین ها بحث کنید

تیپ های پنج، شش و هفت جزو تیپ های سر و کسانی هستند که برای ارتباط با دنیای اطراف تکیه به استفاده از هوش تحلیلی خود دارند. آن ها به افکار، ایده ها و کلمات بیشتر از احساسات و اعمال اعتماد دارند. بنابراین از شما می خواهند برای صحبت در مورد گزینه ها وقت بگذارید تا افکارتان و تفکری را که دارید، بدانند.

تیپ های سر دنبال مدیرانی هستند که موقعیت را با آن ها تحلیل کرده و از بحث در مورد آن استقبال کنند. آن ها می خواهند شما و گزینه ها را پیش از متعهد شدن به عمل، محک بزنند. آن ها دنبال پیشبینی تمام مشکلات احتمالی، دیدن ماجرا از یک دید بزرگتر هستند تا برای خود قطعیت و امنیت را به وجود آورند.

با آن که استراتژی برقراری ارتباط برای هر کدام از تیپ های سر فرق می کند اما آن ها در مسائلی که ذکر کردیم، وجه اشتراک دارند. اگر در تیم شما تیپ های سر زیادی است اما خودتان جزو آن ها نیستید، برای ارتباط و بحث شفاف، وقت بگذارید.

افراد با تیپ پنج اینیاگرام

زمان برقراری ارتباط با یک تیپ پنج اینیاگرام، تحقیق خود را آماده کنید. تلاش کنید براساس داده ها، دانش، اطلاعات و حقایق با آن ها بحث کنید. اگر بحث موضوعی باشد که به آن علاقه داشته باشند، ممکن است خودشان را کاملا آگاه از موضوع بدانند. حواستان به چنین آگاهی کامل و تخصص آن ها باشد.

به نگرانی های آن ها در مورد تحلیلی که تا الان انجام شده و تحقیقات دیگری که ممکن است لازم شوند، باشد. اجازه دهید دانش و تخصص خود را با شما در میان بگذارند اما سعی نکنید آن ها را فورا به یک نظر یا تصمیم نهایی محدود کنید.

به آن ها اجازه دهید چند روز در مورد آن فکر کنند و سپس پیش شما برگردند. سپس تمرکز خود را روی محک زدن گزینه های مختلف و ارزیابی داده ها بگذارید.

افراد با تیپ شش اینیاگرام

زمان برقراری ارتباط با یک تیپ شش اینیاگرام، لازم است شفافانه و واضح صحبت کنید. چیزی را مخفی نکنید و اطلاعاتی را جای خود نگه ندارید. آن ها اگر چیزی مخفی باشد متوجه آن خواهند شد و این موضوع فورا حس تردیدشان را بر می انگیزد.

در مورد سناریوهای مختلفی که آن ها پیش بینی می کنند رخ می دهد، با یکدیگر بحث کنید. به نگرانی هایشان گوش کنید و خودتان را نیز نگران نشان دهید. انجام این کار به ایجاد این اطمینان در آن ها کمک خواهد کرد که شما مشکلات را جدی می گیرید.

 سپس با همدیگر برای نحوه محک زدن هر سناریو برنامه ریزی کنید تا مشخص کنید کدام یکی تهدید واقعی است و کدام مشکلی ایجاد نمی کند.

افراد با تیپ هفت اینیاگرام

زمان برقراری ارتباط با یک تیپ هفت اینیاگرام، زمانی را برای طوفان ذهنی و بررسی ایده های مختلف در نظر بگیرید. مهم است که در مورد تمام احتمال ها و گزینه هایی که تیپ هفتی ها در رابطه با پیشنهاد شما می بینند، با آن ها بحث کنید.

از خیلی زود ساکت کردن آن ها بپرهیزید اما زمانی که حس کردید هیجانشان حرف زدنشان کم شده است، بپرسید گزینه ای را که باید انتخاب شود چطور اولویت بندی می کنند و سپس در مورد آن با همدیگر برنامه ریزی کنید.

اما مطمئن شوید که تیپ هفتی دقیقا می داند باید خود را متعهد به انجام چه کاری کند.  

سخن نهایی

تنها راهی که می توانیم مهارت برقراری ارتباط خود با سایرین را تقویت کنیم، تمرین کردن است. برای هر کدام از اعضای تیم خود (یا هر تیپ در تیمتان) یک استراتژی کوچک برقراری ارتباط با چندین تمرین کوچک داشته باشید که بتوانید فورا آن ها را اجرا کنید. اما موضوع را خیلی سخت نکنید.

بهبود مهارت های ارتباطی شما نیاز به تمرین مداوم دارد، بنابراین تلاش کنید با قدم های کوچک شروع کرده و تا جای ممکن ثابت قدم باشید. از طرفی با کارمندان خود صحبت کنید تا ببینید ارتباط بین شما بهتر شده است یا نه.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.