چطور اعضای تیم خود را براساس تیپ اینیاگرام آن ها مدیریت کنید؟

1401/08/17 9:31 AM - یک سال قبل


زمانی که بحث مدیریت کارمندان یا اعضای تیمتان مطرح می شود، بهتر است فراتر از رفتارهای خارجی آن ها و واکنش هایشان، به سبک مدیریتی خود بنگرید. آگاهی از تیپ های اینیاگرام اعضای تیمتان این رفتار را در دیدتان قرار می دهد و کمک می کند انگیزه های عمیق تر و درونی تر آن ها درک کرده و با آن ها همدردی کنید.

سپس می توانید سبک مدیریتی خود را برای هر تیپ تغییر دهید. در ادامه پیشنهادهایی برای کمک به مدیریت هر تیپ به شما خواهیم کرد. اما براساس تیپ اینیاگرام خود شما، اجرای بعضی از این پیشنهاد نسبت به سایرین، ساده تر خواهد بود.

به همین دلیل بهتر است به یاد داشته باشید که مدیر بودن فرصتی برای توسعه شخصی بوده و برای به چالش کشیدن شما طراحی شده است. زمانی که در این سفر گام می گذارید، مطمئن شوید که یک حامی، مربی یا کوچ دارید که بتوانید با او در مورد چالش های مدیریتی خود صحبت کنید و فردی که کمک کند برای گذر از این چالش ها رشد کنید.

قبل از مطالعه ادامه مطلب اگر از تیپ اینیاگرام خود مطمئن نیستید، می توانید به همراه کارمندان خود در تست اینیاگرام تست و تایپ شرکت کنید و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

افراد با تیپ یک اینیاگرام

افراد با تیپ یک اینیاگرام به انتقاد حساسیت زیادی نشان می دهند، تا حدی که می توانند تصور کنند سایرین در حال انتقاد آن ها هستند، از جمله مدیرشان، در حالی که اینطور نیست. از آن جایی که میل آن ها به نادیده گرفتن انتقاد یا سرزنش است، مدتی ممکن است طول بکشد که کار خود را کامل کنند، به ویژه اگر نگران انجام صحیح آن باشند.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • استانداردهایی را که انتظار دارید به کار ببرند به صورت شفاف انتقال داده و در مورد فرآیندها، هدف و انتظارهای خود توضیح دقیقی دهید.
  • از آن جایی که آن ها دوست دارند فقط روی بازخورد منفی تمرکز کنند، روی کار مثبتی که انجام داده اند تاکید کنید و در نحوه بیان بازخورد انتقادی خود بسیار دقت کنید.
  • برای ایجاد یک رابطه بر پایه اعتماد با آن ها، نشان دهید که کیفیت برایتان مهم است. از طرفی زمانی که اشتباه می کنید، مسئولیت آن را قبول کرده و سریعا شرایط را اصلاح کنید.

افراد با تیپ دو اینیاگرام

افراد با تیپ دو اینیاگرام برای حمایت از مدیر خود سخت تلاش می کنند و می خواهند مطمئن شوند که مورد تایید و علاقه مدیرشان هستند. از آن جایی که آن ها دوست ندارند به شما توهین کنند یا شما را برنجانند، در بیان خواسته خود مشکل دارند و ممکن است این کار را حتی اگر انجام دهند، به صورت غیر مستقیم باشد.

آن ها به بازخورد مثبت نیاز دارند و اگر احساس کنند مورد تایید قرار نمی گیرند، می توانند پرخاشگر منفعل باشند یا به شکل های مختلف رفتار ناپسندی از خود نشان دهند.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • اجازه دهید بدانند پشت آن ها هستید و می توانند روی شما برای حمایتشان حساب باز کنند.
  • بازخورد مثبت و همراه با تایید فراوان ارائه دهید، به ویژه زمانی که به هر شکل انتقاد می کنید.
  • پر انرژی و مثبت باشید و اعلام کنید روحیه تیمی برای شما نیز اهمیت دارد.

افراد با تیپ سه اینیاگرام

افراد با تیپ سه اینیاگرام به واسطه تعریفی که از موفقیت دارند، هرچیزی که ممکن است باشد، انگیزه پیدا می کنند. از طرفی آن ها دنبال مدیری می گردند که به آن ها کمک کنند به این موفقیت برسند.

این افراد در اجرای اهداف و برنامه های شما سریع خواهند بود و از چالش به انجام رساندن آن ها لذت می برند. آن ها دوست ندارند حس کنند که مورد مدیریت خرد قرار گرفته اند یا به هر طریقی عقب نگه داشته می شوند، بنابراین با حداقل نظارت، به کار با آن ها اعتماد کنید.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • بحث کنید موفقیت از دیدگاه هر دویتان چه معنی دارد و وجه و عقیده مشترک پیدا کنید.
  • به ایده های آن ها گوش کنید، پارامترهای واضحی را تعریف کرده و سپس آن ها را به حال خود رها کنید.
  • اجازه دهید موفق باشند اما آن ها را پشتیبانی کنید که سرعت کمتری داشته باشند و بدانند چه زمانی اوضاع خوب پیش نمی رود.

افراد با تیپ چهار اینیاگرام

افراد با تیپ چهار اینیاگرام می خواهند حس کنند از سوی شما مورد حمایت و درک واقع می شوند. با آن که تیپ چهاری ها می توانند سبک های عاطفی متفاوت داشته باشند اما مهم است که خطوط ارتباطی بین آن ها و شما باز باشد و برای گوش دادن به آن ها وقت بگذارید.

سپس آن ها برای انجام کارهای خود همراه با خلاقیت تلاش خواهند کرد و در همین حین از سایر اعضای تیم حمایت عاطفی می کنند.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • اجازه دهید عواطف خود را خالی کنند، گاهی برای حل یک مشکل اساسی تنها به این کار نیاز است.
  • با آن ها به شکل معنادار و صادقانه ای ارتباط برقرار کنید تا اعتماد را شکل دهید.
  • دید و مشارکت خلاقانه آن ها را تحسین کنید.

افراد با تیپ پنج اینیاگرام

افراد با تیپ پنج اینیاگرام می خواهند اوضاع را دسته بندی کرده و بین زندگی شخصی و حرفه ای، کار و روابط خود مرزکشی کنند. آن ها با کمک دستورالعمل های شفاف در مورد نقش خود و نتایجی که باید تحویل دهند، مستقل و ترجیحا در یک فضای خصوصی، کار خواهند کرد.

آن ها غافلگیر شدن را دوست ندارند، بنابراین از اطلاع رسانی تغییرات آخرین لحظه ای به آن ها خودداری کنید. از طرفی پس از کار، به بحث های شخصی ادامه دهید.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • در مورد محدودیت های زمانی، فضای شخصی، پیش نیازهای وظایف و چیزهایی که باید جلوجلو بررسی شوند بحث کنید و تا جای ممکن آن ها را رعایت کنید.
  • شفافانه و موجز ارتباط برقرار کنید، تمرکز خود را روی مباحث کلیدی بگذارید و عواطف و مسائل کاری را قاطی آن نکنید.
  • اجازه دهید به تنهایی و مستقل از سایرین کار کنند.

افراد با تیپ شش اینیاگرام

با آن که همیشه واضح نیست اما افراد با تیپ شش اینیاگرام به واسطه خودداری از رخ دادن مسائل بد انگیزه پیدا می کنند. بنابراین آن ها به مدیری نیاز دارند که ثابت قدم و قابل اعتماد باشد و بتوان به راحتی با او در مورد ترس ها، شک ها و سوال هایی که در کار شکل می گیرند، صحبت کرد.

در غیر این صورت، گردش کار کند خواهد شد. آن ها به سادگی نسبت به مدیریت شکاک می شوند، بنابراین مهم است که رفتاری استقبال کننده و شفاف با آن ها داشته باشید.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • ترس ها و نگرانی های آن ها را جدی بگیرید و کمک کنید تشخیص دهند چه چیزی واقعی یا زاده ذهن است.
  • از سوال های تیپ ششی کلافه نشوید، آن ها فقط در تلاش هستند تا مطمئن شوند پروژه به خوبی پیش می رود.
  • توانایی آن ها برای عیب یابی، ارزیابی ریسک ها و ایجاد برنامه های احتیاطی را تحسین کنید.

افراد با تیپ هفت اینیاگرام

افراد با تیپ هفت اینیاگرام میل و انگیزه به حفظ آزادی خود دارند. آن ها مدیرانی را ترجیح می دهند که دخالت نکنند اما رفتارشان دوستانه، غیررسمی و اجتماعی باشد. آن ها هر مانعی را که با آن راحت نباشند بی خیال می شوند اما بیش از حد در مورد چیزی که ممکن است خوشبین هستند، بنابراین واقعیت ماجرا را نادیده می گیرند.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • به آن ها برای ایده پردازی و بازی با ایده ها و گزینه ها زمان دهید.
  • اجازه دهید اگر به آن ها کمک می کند کار خود را انجام دهند، از قوانین تخطی کنند.
  • حساس و منتقد باشید، مطمئن باشید که این انتقاد سازنده است و در همین حین بازخورد سازنده نیز ارائه دهید.

افراد با تیپ هشت اینیاگرام

افراد با تیپ هشت اینیاگرام میل به قدرتمند بودن دارند و نمی خواهند تحت کنترل قرار بگیرند. اگر آن ها احساس کنند که کارتان را خوب انجام نمی دهید، چیزی خواهند گفت. اما اگر احترام متقابل داشته باشید و اجازه ندهید میل و شور تیپ هشتی شما را بترساند، شرایط می تواند بدون مشکل پیش برود.

اگر آن ها بتوانند مستقل کار کنند و احساس کنند که به آن ها گفته نمی شود چه کاری را انجام دهند (امر و نهی نمی شود) کمک کننده خواهد بود.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • آن ها را در جریان اوضاع قرار دهید تا بتوانند گردش کار خود را مدیریت کنند.
  • محکم و روراست باشید، برای تلاش شان ارزش قائل شوید و به نظرشان احترام بگذارید.
  • با آن ها برخورد کنید، یعنی اگر با آن ها موافق نیستید عقب ننشینید.

افراد با تیپ نه اینیاگرام

افراد با تیپ نه اینیاگرام دوست دارند حس تعلق داشتن کنند و بنابراین می خواهند بیشتر نقش یک حامی را داشته باشند تا این که در مرکز توجه قرار گیرند. گرچه اگر احساس کنند نادیده گرفته شده اند یا لحاظ نمی شوند، می توانند مقاومت منفعل از خود نشان دهند، یعنی عملی را که نسبت به آن توافق کرده اند انجام ندهند.

آن ها می توانند اندکی بیش از حد آرام باشند، زمانی که از آن ها خواسته می شود نظری ندهند یا زمانی که مشکلی پیش می آید حرفی نزنند.

برای مدیریت موثر چنین افرادی، به پیشنهادهای زیر دقت کنید:

  • نظرشان را بخواهید اما همچنین وقت دهید تا متوجه اوضاع شوند.
  • آن ها را در کار دخیل کنید اما اصرار نکنید که حتما باید نقش داشته باشند.
  • برای ایجاد یک رابطه شخصی با افراد با تیپ نه، باید بدانید آن ها در محیط خارج از کار چه کسی هستند.

سخن نهایی

اگر تیپ اینیاگرام افراد تیم خود را نمی دانید، از خدمات تست و تایپ برای آگاهی از آن استفاده کنید. زمانی که تیپ های اینیاگرام مختلف تیم خود را متوجه شدید، با توجه به رویکرد آن ها در انجام وظایف فعلی شان شروع کنید.

متوجه چه رفتارها، نقاط ضعف و قوتی می شوید؟ سپس برای هر فرد و تیپ، یک رویکرد را انتخاب کنید. نتیجه را یادداشت کنید که تغییر نحوه مدیریتتان چطور بود و آن ها چه واکنشی نشان داده اند.

آگاهی از نحوه تغییر سبک مدیریتی تان با تیپ ها و شرایط مختلف، نیاز به تمرین دارد. اما زمانی که بتوانید ببینید هر فرد پس از اجرای رویکردی که براساس تیپ اینیاگرام او در پیش گرفته اید، چه تغییر و رشدی داشته است، خوشحال خواهید شد.


شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت عملکرد مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.