چطور تست های شخصیت شناسی به یک ترند در فرآیند استخدام تبدیل شده اند؟

1401/08/20 10:55 PM - یک سال قبل


همه ما شاهد موقعیت هایی بوده ایم که کاندیداهای شغلی تمام مراحل مصاحبه را با موفقیت پشت سر می گذارند و ظاهرا توانسته اند شغل مورد نظر را به دست آورند، تا این که از آن ها خواسته می شود در یک تست شخصیت شناسی شرکت کنند.

کاندیداهای زیادی با اضافه شدن این تست خلع سلاح می شوند اما تنها عامل ناراحت کننده برای آن ها ظاهرا انتخاب کلمه «تست» است.  

با این حال، برگزاری یک آزمون تاییدشده شخصیت شناسی یک تدبیر معتبر و منصفانه است که به کارفرمایان اجازه می دهد کاندیداهای شغلی را پیش از استخدام بیشتر ارزیابی کنند. از طرفی با آن که تست های خاص شغلی این روزها به بخش قابل انتظاری از مصاحبه تبدیل شده اند اما تست های شخصیت شناسی حالا نیز در کنار آن ها قرار گرفته اند.

این تست ها اطلاعات هدفمند بیشتری در مورد رفتارها، مهارت ها و شخصیت متقاضیان شغلی در اختیار کارفرمایان قرار می دهند. استفاده از این تست ها یک رویکرد نسبتا موثر برای مسئولان استخدام و کارفرمایان است تا مجددا کاندیداها را بررسی کنند و مطمئن شوند افرادی که می خواهند استخدام کنند، کاملا با سازمان آن ها تناسب دارند.

بنابراین، امروزه شرکت های زیادی در سراسر جهان از تست های شخصیت شناسی به عنوان یکی از فرآیندهای ارزیابی کارمندان خود استفاده می کنند. اما این تست ها چطور عمل می کنند؟ و چه اطلاعاتی در مورد کاندیداهای یک شغل می توانند در اختیارتان قرار دهند؟

در این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ این سوال ها را بدهیم تا با اطلاعات بیشتری از تست های شخصیت شناسی در فرآیند استخدام خود استفاده کنید. قبل از هر چیز فراموش نکنید می توانید از خدمات ارزیابی سازمانی و گروهی تست و تایپ برای شخصیت سنجی کارمندان خود پیش از استخدام استفاده کنید.

یک تست شخصیت شناسی برای استخدام چیست؟

تست شخصیت شناسی نوعی ارزیابی است که کارمندان یا مسئولان استخدام از آن به عنوان ابزاری برای سنجش کاندیداها استفاده می کنند. همچنین برای یافتن افرادی با ویژگی های شخصیتی که کاملا با فرهنگ شرکت آن ها تناسب و همخوانی داشته باشد.

این تست ها به شکلی طراحی شده اند که بعضی از جوانب شخصیت کاندیداها را فاش کنند و تخمین بزنند چقدر احتمال دارد که آن ها در موقعیت شغلی مورد نظر موفق شوند یا نشوند.

زمان استخدام برای موقعیت های شغلی تخصصی مانند مهندس کامپیوتر یا تحلیل گر داده، استفاده از تست های خاص شغلی انتظار می رود بخشی از فرآیند استخدام باشد. اما تست های شخصیتی امروزه به فرآیند گزینش کاندیداهای متوسط رده و بالاتر نیز اضافه شده اند، چون اطلاعات خوبی در مورد شخصیت کاندیداها فراهم می کنند.

در ارزیابی که توسط جامعه مدیریت منابع انسانی (SHRM) انجام شده، اشاره شده است که یک سوم متخصصان نیروی انسانی تکیه به استفاده از تست های شخصیت شناسی در فرآیند جذب نیرو و مصاحبه برای موقعیت های مدیریتی و اجرایی دارند.

تست شخصیت شناسی جدیدترین ترند در دنیای استخدام

اطلاعات فراهم شده توسط جامعه روانشناسی سازمانی و صنعتی نشان می دهد که 13 درصد کارفرمایان آمریکایی از تست های شخصیت شناسی در فرآیند مصاحبه استفاده می کنند. همچنین 68 درصد کارفرمایان از تست های سنجش مهارت لازم برای یک شغل استفاده می کنند.

هرچه شرکت های مختلف در جهان در حال تحول هستند و از تدابیر جدید استخدام استفاده می کنند، این آمار نیز دائما افزایش پیدا می کند. مشخص است که تست های شخصیت شناسی حالا بخش مهمی از فرآیند استخدام هستند.

تحقیق انجام شده توسط موسسه های پیشرو و بزرگ مشخص می کند که کارمندانی که وظایفی به آن ها محول شده است که با شخصیتشان همخوانی ندارد، تعهد شغلی کمتری دارند. در نتیجه، تعهد شغلی کمتر منجر به کاهش 20 درصد بهره وری و افزایش تقریبا 40 درصد نرخ خروج کارمندان از شرکت می شود.

استخدام کارمندان جدید فرآیندی هزینه بر و وقت گیر است. فقط در نظر بگیرید چقدر باید کار و پول صرف فردی کرد که به تازگی به شرکت اضافه می شود. از مصاحبه، آشنا کردن او با سیستم گرفته تا گذارندن دوره آموزشی. این فرآیندها در یک چرخه نامحدود تکرار می شوند.

بنابراین به نفع کارفرمایان است که برای صرفه جویی در هزینه، تلاش و وقت و جلوگیری از افت بهره وری، از قبل کاندیداها را برای استخدام به مدت طولانی ارزیابی کنند. شروع این امر با جستجو برای یک ابزار استخدام است که شاخص پیش بینی کننده ای داشته باشد که به کارفرمایان اجازه دهد تصمیم های بهتری بگیرند.

مزایای استفاده از تست های شخصیت شناسی در فرآیند استخدام

اجازه دهید ببینیم با استفاده از این تست ها چه مزایایی نصیبتان خواهد شد.

فراهم سازی اطلاعات ضروری

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اضافه کردن افراد به شرکت ها به عنوان کارمندان جدید، نیازمند تصمیم های زیادی است. توانایی کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر در مورد کاندیداها عامل اصلی در تصمیم گیری های بهتر برای استخدام آن ها است.

تست های شخصیت شناسی به ویژه برای این طراحی شده اند که به شما کمک کنند زمان انتخاب کاندیداهای مناسب، بهترین تصمیم را بگیرید.

این تست ها می توانند شایستگی های مهم کاندیدادها را نمایان کنند که تاثیر مستقیمی روی سازگاری فرهنگی، مناسب بودن برای موقعیت های شغلی خاص و عملکرد تیمی دارند. مانند چه چیزی در آن ها ایجاد انگیزه می کند، فرآیند فکری شان چطور است، برای ارتباط چه چیزهایی را ترجیح می دهند و رفتارشان چطور است.

شرکت در این تست ها راحت است

در دنیایی که اکثرا فراد همچنان در خانه کار می کنند و نمی توانند تماس نزدیکی با یکدیگر داشته باشند، می توان به صورت آنلاین در تست های شخصیت شناسی شرکت کرد و فورا جواب آن را دریافت کرد.

شما خواهید توانست همانطور که در خانه خود روی مبل دراز کشیده اید، جواب تست را بگیرید. این موضوع یقینا کمک خواهد کرد فرآیند استخدام را سرعت بخشید و مطمئن شوید که کاندیداهایی که در این مسیر به جلو می آیند، یقینا افراد کاملا مناسبی برای شرکت شما هستند.

چرا کارفرمایان باید از تست های شخصیت شناسی استفاده کنند؟

استفاده از تست های شخصیت شناسی به کارفرمایان اجازه می دهد بفهمند ظرفیت کارمندان آن ها از نظر متناسب بودن با سازمانشان چقدر است. هرچه آن ها انتخاب بهتری باشند، بیشتر احتمال دارد که تا مدت ها در شرکت باقی بمانند.

یک مصاحبه شغلی 40 دقیقه ای، جزئیات سطحی را در مورد کاندیدا مشخص می کند. مصاحبه ظاهر را کنار می زند و قابلیت، تجربه و دانشی را که فرد دارد، نشان می دهد. اما به سختی براساس آن می توان نتیجه گرفت شخص مورد نظر با فرهنگ و ارزش های شرکت همخوانی دارد یا نه.

در نتیجه، اضافه کردن تست های شخصیت شناسی به فرآیند جذب نیرو به مدیران استخدام و کارفرمایان کمک می کند تصمیم های آگاهانه بگیرند. آن ها به دلایل زیر باید به از این تست ها استفاده کنند.

1) سازگاری فرهنگی

مشخص کردن این موضوع که یک کاندیدا با فرهنگ شرکت سازگار است یا نه به کارفرمایان اجازه می دهد به طور کلی بدانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. همخوانی کاندیدا با فرهنگ یک شرکت به معنای سازگار بودنش است و مشخص می کند که او با سایرین کنار می آید، با فعالیت در قالب یک تیم مشکلی ندارد و سطوح بالایی از بهره وری را نشان می دهد.

هدف استفاده از تست های شخصیتی مشخص کردن محیط کاری بهینه برای کاندیدا است. با آن که برخی کارفرمایان به اهمیت تناسب فرهنگی باور دارند اما تنها توجه به آن و نادیده گرفتن نتیجه یک مصاحبه خوب، درست نیست.

به عنوان مثال، کارجویانی که در محیط های کار شراکتی موفق می شوند عملکرد خوبی در محیط های استارتاپی با جنب و جوش بالا ندارند و برعکس. این اطلاعات به کارفرمایان اجازه می دهد فرآیند آشنایی با شرکت و استخدام را تغییر دهند.

2) تناسب با تیم و وظیفه شغلی

تصور کنید یک کارجو برای بازاریابی دیجیتال رزومه عالی و تجربه قابل توجهی دارد. اما آیا او به عنوان عضوی از یک تیم عملکرد خوبی خواهد داشت یا ترجیح می دهد مستقل عمل کند؟ آیا شخصیت او با نیازهای اجتماعی مربوط به آن وظیفه شغلی همخوانی دارد؟ آیا زمانی که ضرب العجل تحویل یک پروژه مهم سراسر تیم را آشفته می کند، او قادر به رهبری و مدیریت شرایط است؟

تست های شخصیت شناسی بیشتر از تنها ارزیابی مهارت ها و قابلیت های فرد، می توانند مشخص کنند یک کاندیدا مناسب یک موقعیت شغلی و قرارگیری در یک تیم است یا نه. نتیجه تست ها نشان می دهند که نامزدهای شغلی می توانند سریعا تصمیم بگیرند، رویکرد آن ها برای حل مساله چطور است و آیا در صورت لزوم یا تحت فشار می توانند مهارت های رهبری از خود نشان دهند.

این موارد تمام جزئیاتی هستند که در طول چند ماه اول پس از استخدام افراد معمولا مشخص می شوند. اما با استفاده از یک تست شخصیت شناسی معتبر، می توانید از همان اوایل این اطلاعات را داشته باشید.

3) سبک ارتباطی و ترجیحات فردی

ارتباط شاید مهمترین موضوعی باشد که زمان استخدام نیروهای جدید باید در نظر گرفت. افراد به شیوه های مختلف کار می کنند و ما همه یک فرآیند یا به نوعی دستورالعمل برای بهره وری داریم. از طرفی مهم است که محیط مزاحمتی از این نظر ایجاد نکند.

هر فرد سبک ارتباطی و ترجیحات فردی خود را در این زمینه دارد، بنابراین طبق نتیجه تست شخصیتی باید به موثرترین شکل ممکن با هر فرد طبق شخصیت او برخورد کرد تا اطلاعات را به بهترین شکل بتواند جذب و پردازش کند.

تست های شخصیت شناسی چه اطلاعاتی را در مورد کاندیداها می توانند بدهند؟

این تست ها کمک می کنند اطلاعات زیر را در مورد کارجویان بدانید.

نحوه جذب اطلاعات

آگاهی از فرآیند کسب اطلاعات جدید، دانش، رفتارها، مهارت ها، ارزش ها، برخوردها و ترجیحات کاندیداها به کارفرمایان اجازه می دهد در انتخاب کارمندان جدید خود تصمیم های بهتری بگیرند.

توانایی یادگیری و میل به کسب دانش جدید کارمندان، برای هر سازمان و کسب و کاری در دنیا بسیار مهم است. به نحوی که افرادی که میل به یادگیری دانش جدید ندارند، احتمالا به عنوان یک کارمند در پیشرفت و توسعه بیشتر موفق نخواهند شد. نتیجه چیست؟ بهره وری شرکت شما به آن خوبی که انتظار دارید نخواهد بود.

مهارت های تصمیم گیری (رهبری تحت فشار)

مهارت های تصمیم گیری یکی از مهمترین ویژگی هایی است که تمام کارمندان باید داشته باشند. کارمندان یک کسب و کار دیر یا زود با چالش ها باید روبرو شده و مجبور شوند در لحظه تصمیم های سختی بگیرند.

این موضوع آن ها را تحت فشار شدیدی قرار خواهد داد. اکثر افراد در این شرایط کنترل احساسات خود را از دست می دهند. فردی که بتواند خودش را کنترل کرده و در همان حین مزایا و معایب هر تصمیم را بررسی کند، یقینا می تواند یک شرکت را به سمت اهدافش به سمت جلو پیش ببرد.

با آگاهی از این که کاندیداها تحت شرایط سخت چطور تصمیم می گیرند، کارفرمایان خواهند توانست بهترین استعدادهای شغلی را برای شرکت های خود انتخاب کنند.

پردازش و تفکر منطقی (مهارت های حل مساله)

درست مانند تصمیم گیری، حل مساله مهارتی است که کارمندان باید داشته باشند. کارمندان یقینا باید در مسیر حرفه شغلی خود مهارت های حل مساله یا مشکل را تمرین کنند.

امکان فرار از یک مشکل وجود دارد اما زمانی که رخ می دهد، کارمندان باید بتوانند به شکل موثری به یک راه حل برسند و از مشکل عبور کنند. تست های شخصیت شناسی می توانند کاندیداهایی را شناسایی کنند که توانایی استفاده از روش های عمومی یا اضطراری را برای پیدا کردن بهترین رویکرد برای حل مشکلات دارند.

مدیریت زمان و مهارت های سازمانی (بهره وری)

کارمندان باید بتوانند وظایف خود را نظم ببخشند و زمان را به صورت موثر مدیریت کنند. نتایج چنین توانایی به شکل عملکرد بهتر و افزایش بهره وری یک شرکت، نمایان خواهد شد.  

تست های شخصیت شناسی می توانند مشخص کنند کدام کاندیداها توانایی تعیین اهداف مشخص را در حین حفظ تمرکز خود روی وظایفشان دارند و همچنین وقت خود را برای انجام کارهای روزانه مدیریت می کنند.

کارفرمایان با توجه به آن ها می توانند تصمیم های بهتری را زمان انتخاب کاندیداهای درست بگیرند. از طرفی استعدادهای شغلی منتخب که مهارت های سازمانی و مدیریت زمان داشته باشند، به شرکت ها کمک خواهند کرد که بهره وری خود را افزایش دهند.

سخن نهایی

تست های شخصیت شناسی متعددی وجود دارد که از آن ها در فرآیند استخدام خود می توانید استفاده کنید. اما مهم است تست انتخاب شده با فرهنگ شرکتی، ترجیحات محیط کار شما همخوانی داشته باشد و پاسخ سوال هایی را فراهم کند که بیشتر از همه برای سازمانتان مهم هستند.

در این زمینه می توانید با کارشناسان تست و تایپ تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت عملکرد مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.