24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISFP است

1401/10/13 4:51 PM - یک سال قبل


در جامعه مایرز بریگز به افراد با تیپ شخصیتی ISFP تقریبا به اندازه کافی توجه نمی شود. با آن که توجه به سمت تیپ های نادر شهودی بسیار زیاد است اما ISFPها ظاهرا به شکل مرموزی این وسط از قلم افتاده اند.

با این حال این تیپ ها ظاهرا شکاف بین ایده آلیست و واقع گرا بودن، رویاپرداز و عمل گرا بودن، دوستانه اما ساکت بودن را پوشانده اند. برای این که نگاه دقیق تری به این تیپ بیاندازیم، در این مطلب به 24 موضوعی اشاره می کنیم که به عنوان یک ISFP با آن ها ارتباط برقرار می کنید.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست مایرز بریگز تست و تایپ شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISFP است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) شما فوق العاده فروتن هستید

شما زندگی را آنطور که پیش می آید، می پذیرید. به گفته دو تیپ شناس معروف به اسامی «پاول دی. تیگر» و «باربارا بارون-تیگر»، افراد با تیپ ISFP در بین تمام تیپ ها بی ادعاترین و متواضع ترین هستند.

شما نسبت به حقایق زندگی و واقعیت چیزهایی که اطرافتان رخ می دهد، بسیار آگاه هستید. بسیاری از چیزها نمی توانند شما را عصبی و آشفته کنند، چون دیدگاهی بسیار منطقی دارید و احساساتتان تحت کنترلتان است.

2) مهربانی خود را بیشتر از طریق اعمال نشان می دهید تا به صورت شفاهی

شما معمولا فردی نیستید که به صورت شفاهی و بسیار پرشور کسانی را که دوست دارید، تحسین کنید. بلکه به جای زمزمه کردن جملات رومانتیک در گوش دیگران، بیشتر احتمال دارد محبت خود را با کمک در کارهای خانه یا ضبط یک نوار از آهنگ های دلخواه فرد محبوبتان، نشان دهید.

احساسات شما با آن که عمق دارند اما بسیار شخصی و درونی هستند. شما دوست دارید محبت و عشق خود را از طریق خدمت رسانی و کارهای مفید انجام دهید تا بیان جملات تحسین آمیز.

3) عمیقا تحت تاثیر درد یا ناراحتی سایرین قرار می گیرید

گرچه ممکن است در ظاهر فردی مرموز و حتی بی تفاوت و بی احساس به نظر برسید، اما عمیقا در درون احساسی هستید. شما شدیدا تحت تاثیر درد، ناراحتی یا آسیب سایرین قرار می گیرید.

شما فورا تصور می کنید که اگر به جای دیگری بودید، چه احساسی می داشتید. این همدلی هرچه سنتان بیشتر می شود و بیشتر به بلوغ می رسید، افزایش پیدا می کند. ممکن است زمانی که دردی را که سایرین تجربه کرده اند بشنوید، متوجه شوید که خودتان شدیدا احساس مشکل می کنید، قلبتان را درد عمیقی گرفته است و در گلوی خود بغض دارید.

4) شناختن شما کمی زمان می برد

شما فردی نیستید که فورا سفره دل خود را باز کنید. باید قبل از آن که احساسات واقعی، درد خود یا تجربه های سختی را که در زندگی داشته اید با دیگری در میان بگذارید، بتوانید به او اعتماد کنید.

افرادی که بیش از حد خود را ابراز می کنند و پرشور هستند، می توانند برای شما خسته کننده باشند و اگر جزئیات زیادی در مورد زندگی شما بپرسند، ممکن است احساس اضطراب کنید یا حتی مشکوک شوید.

اگر علاقه دارید، مطلب فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISFP را نیز مطالعه کنید تا بدانید شخصیت شما شبیه به چه کسانی است.

5) سریعا متوجه می شوید که سایر افراد به چه چیزی نیاز دارند

چون بسیار نسبت به جزئیات دقت می کنید، سریعا متوجه می شوید که افراد اطرافتان نگران، مضطرب، سرد یا به هر شکلی ناراحت به نظر می رسند. احتمالا یکی از اولین کسانی هستید که به فردی که احساس سرما می کند یک پتوی گرم پیشنهاد می کنید یا اولین فردی هستید که با دیدن یک حیوان خانگی ظاهرا تنها، دستی روی آن می کشید.

6) سعی می کنید برای تفاوت های بی همتای سایرین ارزش قائل شوید

برای شما بسیار مهم است که نسبت به تجربه ها و دیدگاه های مختلف سایرین ذهنیتی پذیرا داشته باشید. با آن که شدیدا به باورهای خود پایبند هستید اما همچنین می دانید که شخصیت همه براساس تجربه های بی همتایشان در زندگی شکل می یابد.

شما تمایل دارید در سکوت سایرین را بپذیرید، مگر این که از باورهایی صحبت کنند که ارزش های فردی شما را پست نشان دهند. 

مطلب سازگاری تیپ شخصیتی ISFP با دیگر شخصیت های MBTI کمک می کند، روابط خود را بهتر مدیریت کنید.

7) مدیریت پروژه های طولانی شما را خسته می کند

چون تمرکز شما بیشتر روی زمان حال است تا آینده، برایتان تصور این که شرایط چطور می تواند باشد یا پیش برود می تواند چالش برانگیز باشد. پروژه هایی که نیاز زیادی به تمرکز و توجه منظم دارند و خیلی دیر جواب می دهند، برایتان آزاردهنده هستند.

شما دوست دارید زود به نتیجه برسید و از انرژی که در لحظه صرف چیزی می کنید، فورا نتیجه بگیرید.

8) نسبت به رفتار بسیار پرشور و بیش از حد مهربانانه مشکوک هستید

برخی افراد باور دارند که تیپ های احساسی می خواهند به صورت شفاهی مورد تحسین، تایید یا تعریف قرار بگیرند. اما برای ISFPها چنین رفتاری واقعا می تواند ناخوشایند باشد. این تیپ ها به افرادی علاقه دارند که در برخورد با آن ها واقعی و روراست باشند.

صداقت مستقیم و واقعی بودن برای این تیپ بیشتر از کلمات احساسی و بیش از حد شیرین اهمیت دارد.

9) حس زیبایی شناسی قوی دارید

شما با دقت بسیار بالا به دنیای اطراف خود دقت می کنید. جزئیات برایتان متمایز هستند. رنگ آبی فقط آبی نیست، بلکه می تواند فیروزه ای، لاجوردی یا آبی آسمانی باشد. شما متوجه می شوید چه رنگ هایی تکمیل کننده یکدیگر هستند و از رفتن به موزه های هنری یا نگاه به مدهای مختلف لذت می برید تا ببینید چه استایلی بهتر از همه شما را به عنوان یک فرد به نمایش می گذارد.

برای شما رنگ ها، طراحی ها، لباس، همگی و همه می توانند بخشی از شخصیت بی همتای شما را به نمایش بگذارند، به طریقی که کلمات به تنهایی قادر به بیان آن نیستند.

10) تشنه خلاقیت هستید

شما از بازی خلاقانه با مواد خام لذت می برید تا چیزی کاملا بی همتا را خلق کنید. از حرفه هایی که اجازه بدهند خلاق باشید، چه از طریق عکاسی، بازاریابی، آشپزی، آرایشگری، اجرا یا بسیاری از حرفه های دیگر، لذت می برید.

11) از این که مجبور به عجله کردن باشید، تنفر دارید

شما در مقایسه با اکثر افراد بیشتر زمان صرف تصمیم گیری کرده و سعی می کنید ارزش یا اهمیت هر گزینه را کاملا درک کنید. زمانی که افراد شما را برای تصمیم گیری به عجله وادارند، احساس آزردگی و نفرت می کنید.

12) با افراد متفاوت یا ضعیف همدلی می کنید

شما به ویژه جذب افراد عجیب و غریب، نامتناسب با محیط اطراف خود، درک نشده یا کسانی که با آن ها با بی اهمیتی رفتار می شود، می شوید. به علت طبیعت فردگرایی که دارید، افرادی را که خودشان هستند و به نظر سایرین اهمیت نمی دهند، تحسین می کنید.

13) یک معتاد لو نرفته به هیجان و آدرنالین هستید

بدون تردید شما از تماشای سریال های آنلاین و صرف انرژی و وقت زیاد برای یک پروژه خلاقانه لذت می برید. اما همچنین جنبه دیگری از شما وجود دارد که تشنه فعالیت شدید بدنی و کارهای هیجان انگیز است.

چه صخره نوردی کنید، برقصید یا با سرعت از راننده ای که آهسته می راند رد شوید، از این که خودتان را به چالش بکشید و در نتیجه آن آزادی و مستقل بودن را حس کنید، لذت می برید.

14) به افراد کمک می کنید گزینه ها را ببینند

شما این توانایی را دارید که متوجه فرصت ها در زمان حال شوید و به افراد کمک می کنید که متوجه منابع و راه حل های جایگزینی شوند که قبلا در نظر نگرفته بودند. شما در بحران ها آرامش خود را حفظ کرده و به افراد کمک می کنید برای عبور از موقعیت های دشوار، راه حل های خلاقانه پیدا کنند.

15) جذب چیزهای اسرارآمیز می شوید

از این که اوقات خود را به تنهایی بگذرانید و تصور کنید آینده چطور می تواند باشد، لذت می برید. تجسم راه های جدید برای نگاه به چیزهای مختلف می تواند برایتان بسیار تحریک کننده و انرژی بخش باشد. در همین حین زمانی که باید حدس بزنید چه اتفاقی در آینده دور خواهد افتاد، به خودتان اعتماد نمی کنید.

زمانی که خلاق هستید، شهود شما واقعا می درخشد! از انجام پروژه های خلاقانه ای که در آن ها می توانید جذب معانی نمادین یا اسرارآمیز شوید، لذت می برید.

16) از قوانین و ساختارهای خشک نفرت دارید

شما دوست دارید انعطاف پذیر باشید و براساس نیازهای حال سازگاری نشان دهید، به جای این که از دستورالعمل هایی پیروی کنید که شما را محدود می کنند. احساس می کنید که زندگی غیرقابل پیش بینی بوده و در نتیجه بهتر است بتوانید با لحظه و در جریان پیش بروید. به جای این که برنامه زمانی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز طبق یک برنامه مشخص پیش می رود.

17) دوست ندارید بازخورد منفی بدهید

انتقاد از سایرین چیزی است که شدیدا شما را می ترساند. دوست دارید فضایی از گرما و بدون سخت گیری را فراهم کنید، نه جوی که در آن شرم و حالت دفاعی گرفتن موج بزند. به همین علت دوست ندارید انتقاد کنید یا تا جای ممکن این انتقاد را آرام و مهربانانه انجام می دهید.

18) زمانی که زیبایی شما را احاطه کند، بهتر فکر می کنید

یکی از بدترین تصمیم ها برای این که بهترین کار خود را تحویل دهید این است که در یک اتاقک بی روح قرار بگیرید. خلاقیت و تمرکز شما زمانی شکوفا می شود که اطراف شما را مناظر بهشتی و رنگ های زنده فرا بگیرند.

شما اغلب در محیط بیرون، در فضای آزاد یا در فضایی به خوبی کار می کنید که خودتان آن را با جزئیات زیبایی ساخته اید که الهام بخشتان هستند.

19) تشنه استقلال هستید

هیچ چیز برایتان لذت بخش تر از این نیست که کاری معنادار را خودتان به تنهایی انجام دهید. پاگذاشتن داخل یک هواپیما، گاز دادن زمان ماشین سواری یا خطر کردن و پذیرفتن حرفه ای که همسو با ارزش هایتان است (حتی اگر والدین سنتی شما را ناراحت کند)، به شما حسی از هدف و آرامش می دهد. شما دوست ندارید مقید به رویاها، قوانین یا خواسته های فرد دیگری باشید.

20) از تماشای سریال زمانی که استرس دارید، لذت می برید

قبول داریم افراد زیادی چنین کاری را انجام می دهند اما تیپ شما به ویژه از مشاهده تلویزیون برای از بین بردن استرس، لذت می برد. زمانی که روز بدی داشته باشید، از پناه بردن به یک بالشت و پتوی گرم و دراز کشیدن روی مبل، آوردن تنقلات محبوب خود و چندین ساعت سریال دیدن لذت می برید.

21) زمانی که استرس داشته باشید، رفتارتان انتقادی تر می شود

تیپ شما در حالت طبیعی آرام و صبور است اما زمانی که شدیدا تحت استرس قرار دارید، شخصیت شما می تواند به شکل غیرمنتظره ای تغییر کند. ممکن است به افرادی که شما را اذیت می کنند، طعنه بزنید یا شدیدا از آن ها انتقاد کنید یا حتی درگیر خشم شوید. شما اغلب اینطور احساس می کنید که همه تنبل، بی لیاقت یا بی عرضه هستند. 

22) حس می کنید برنامه های زمانی محدودکننده و خسته کننده هستند

برای شما زمانی وقت خواب است که احساس خستگی کنید و زمانی باید غذا خورد که گرسنه هستید. شما در طول روز از غریزه خود پیروی می کنید، به جای این که برای هر چیزی ساختار و نظمی داشته باشید. رسوم خانوادگی که باعث شوند شما سریعا طبق برنامه عمل کنید یا برنامه زمانی که افراد زیادی در آن دخیل باشند، شما را خسته می کنند.

23) دوست ندارید سایرین را کنترل کنید

از ایده تجاوز به فضای یک نفر، چه انسان باشد چه یک حیوان، نفرت دارید. ذهنیت «زندگی کن و اجازه بده زندگی کنند» شما باعث می شود با افرادی دوست شوید که به آزادی و فضای شخصی نیاز دارند. شما باور دارید که هر موجودی روی سیاره زمین شایسته آزادی شخصی، احترام و این احساس است که خودش باید مسیر زندگی اش را مشخص کند.

24) در مراحل بعدی زندگی رضایت بیشتری از منظم بودن دارید

اگر در دهه 50 یا 60 زندگی خود قرار دارید، احتمالا به نقطه ای رسیدید که آسان تر می توانید وظایف و پروژه های خود را نظم ببخشید. برایتان توضیح منطقی چیزهای مختلف ساده است و می توانید منظور خود را با صداقت برسانید. زمانی که جوان بودید، انجام این کارها برایتان سخت تر بود.

در پایان مطالب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ISFP، فیلم های سینمایی مورد علاقه ISFP ها و عملکرد تیمی شخصیت ISFP در تیم سازی را نیز مطالعه کنید تا شخصیت خود را بهتر بشناسید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.