مزایای فعالیت های تیم سازی در محیط کار

1401/10/25 1:08 PM - یک سال قبل


سازمان ها با توجه به فعالیت های تیم سازی، کارگاه ها و تمرین های مختلف برای کارمندان خود می توانند از مزایای فراوان تیم سازی بهره مند شوند. از جمله این مزایا می توانیم به این موارد اشاره کنیم که رضایت اعضای تیم خود را حفظ می کنید، آن ها با یکدیگر بهتر کار می کنند و از طرفی فرهنگ شرکتی را بهبود می بخشید.

چنین مزایایی می توانند به مدیریت یک تیم از راه دور کمک کنند و اهمیتی در حد تیم سازی و تعهد کارمندان به شغلشان داشته باشند. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم با طراحی فعالیت های مختلف تیم سازی در محیط کار خود از چه مزایایی بهره مند خواهید شد. پس تا انتها همراهمان بمانید.

مزایای فعالیت های تیم سازی

مواردی که در زیر ذکر می کنیم شامل ایده های مربوط به فرهنگ شرکتی، بهره وری کارمندان و روابط در محیط کار می شوند.

1) ایجاد روابط دوستانه

اعضای تیم شما زمان کار در شرکتتان با سایر اعضای سازمانتان به صورت منظم در تماس نیستند، به ویژه اگر شرکت بزرگی داشته باشید. به علت همین مشکل، فعالیت های تیم سازی فرصتی را در اختیار تیمتان قرار می دهند تا اعضای دیگر دپارتمان ها را بشناسند.

این فعالیت ها همچنین به کارمندان شما کمک می کنند همکاران جدید خود را ملاقات کنند و آن ها را بشناسند. گزارشی که توسط موسسه گالوپ انجام شده است، نشان می دهد که داشتن روابط دوستانه در محیط کار، می تواند احتمال تعهد شغلی را دو برابر بیشتر کند.

2) ارتقای فرهنگ شرکتی

یک مزیت مهم تیم سازی این است که می تواند فرهنگ شرکتی شما را ارتقا بخشد. زمانی که منابعی را به تیم سازی اختصاص دهید، نشان می دهید چه محیطی را در شرکت خود می خواهید برای تیمتان ایجاد کنید.

با انجام فعالیت ها به همراه یکدیگر، به تیم خود نشان می دهید که چقدر برایشان ارزش قائل هستید و می خواهید روابط مفید و مثبتی را در محیط کارتان شکل دهید. ایجاد فرهنگ شرکتی که برای روابط ارزش قائل شود، استعدادهای عالی شغلی را به خود جلب می کند و نرخ ترک کارمندان از شرکت را کاهش می دهد.

3) نمایان کردن استعدادهای مخفی

بیش از ده سال قبل در برنامه تلویزیونی «Britain’s Got Talent» زنی به اسم «سوزان بویل» قاضی های این برنامه و تماشاگران را با صدای دوست داشتنی خود متحیر کرد. ظاهر سوزان باعث شده بود همه او را دست کم بگیرند اما زمانی که آواز خواندن را شروع کرد، همه شگفت زده شده بودند.

ما به عنوان انسان تمایل داریم که در مورد سایرین زود قضاوت کنیم و بنابراین دیدن پتانسیل های واقعی یک فرد سخت خواهد بود. زمانی که نگاه یک طرفه به یک نفر داشته باشید، به عنوان مثال فقط به عنوان شغلی او نگاه کنیم، سایر قابلیت هایش را نادیده می گیریم.  

یک مزیت بی همتای فعالیت های تیم سازی این است که کارمندان گاهی استعدادهای شگفت آور خود را فاش می کنند. به عنوان مثال شاید سارا در بخش حسابداری هنرمند بااستعدادی باشد که بتواند در وقت استراحت از فشار روی طراحان گرافیک کم کند.

شاید حمید در بخش منابع انسانی اطلاعات زیادی از ماشین ها داشته باشد تا بتوانید عیب خودرویتان را از او بپرسید یا برای انتخاب ماشین بعدی خود از او کمک بگیرید.

نکته مثبت تیم سازی این است که می تواند نقاط ضعف بالقوه را نیز مشخص کند. شاید شیرین تحت فشار موعد تحویل کارها از استرس دستپاچه می شود. شاید نقطه قوت احسان سخن گفتن در جمع نیست.

فعالیت های تیم سازی باعث می شوند نگاهی جامع تر به قابلیت های اعضای تیم خود داشته باشید و بتوانید از کارمندان خود به شکل موثرتری در محیط کار استفاده کنید. یک راه عالی برای نمایان کردن این نقاط قوت راه اندازی برنامه های کشف استعداد برای کارمندان، تست های شخصیت شناسی برای تیم سازی یا تمرین های تیم سازی در محیط کار است.

برای تست های شخصیت شناسی می توانید از خدمات ارزیابی سازمانی و گروهی تست و تایپ استفاده کنید.

4) افزایش تعامل و همکاری تیمی

بهترین تمرین های تیم سازی کارمندان را ملزم به همکاری با یکدیگر می کنند تا بتوانند به یک هدف مشترک برسند. با آن که تعامل با یکدیگر برای موفقیت یک تیم اهمیت دارد اما تیم ممکن است نیاز به کمی تمرین داشته باشد.

تیم سازی فرصت عالی را برای تعامل واقعی و یادگیری این موضوع فراهم می کند که چه چیزهایی برای تیم شما بهتر است. همچنین به کارمندانتان کمک می کند در طول این مسیر کارآمدتر شوند.

5) خلق خاطرات مشترک

زمانی که اعضای تیم تعامل منظم با یکدیگر نداشته باشند، ریشه بسیاری از مشکلات در نداشتن خاطرات مشترک یا نقطه نظرهای مشابه برای گفتگو خواهد بود. انجام حتی فعالیت های ساده تیم سازی مانند سوال هایی که جو را عوض کنند یا زمینه ساز شروع صحبت باشند، به شناسایی نقاط مشترک کمک می کند و افراد شرکت کننده می توانند در ملاقات بعدی خود در مورد آن ها با یکدیگر صحبت کنند.

یک مزیت آشکار تمرین های تیم سازی این است که به کارمندان خود کمک می کنید خاطرات مشترک با یکدیگر خلق کنند، بنابراین راحت تر می توانند با یکدیگر دوست شوند.

6) ارتقای روحیه تیمی

شرکت در تمرین های تیم سازی روحیه و فضای اخلاقی تیم را ارتقا می بخشد. تکمیل چالش های تیمی به اعضای تیم شما حس همبستگی می دهد و همچنین خودکارآمدی شرکت کنندگان در این چالش ها را بالا می برد.

وجود حس همبستگی در بین اعضای تیم باعث خواهد شد خودشان را بیشتر وقف روابط با یکدیگر کنند.

7) افزایش بهره وری و انگیزه

تحقیقی که موسسه گالوپ انجام داده است نشان می دهد که دوری کارمندان از یکدیگر بهره وری را تا 21 درصد کاهش می دهد. دائما کار کردن منجر به فرسودگی شغلی می شود که سازمان بهداشت جهانی (WHO) از آن به عنوان سندرومی یاد می کند که نتیجه استرس مزمن در محیط کار است که با موفقیت کنترل و مدیریت نشود.

زمانی که برای تیم سازی وقت بگذارید، این استرس از بین می رود و اعضای تیم شما دوباره احساس انرژی می کنند که نتیجه آن افزایش بهره وری و انگیزه در محیط کار است. تحقیق دانشگاه استنفورد بین فعالیت های اجتماعی و انگیزه بخشی در محیط کار، ارتباطی مستقیمی را پیدا کرد.

به گفته محققان این دانشگاه «عضویت در یک گروه اجتماعی، ظاهرا تاثیر عالی روی پیگیری انجام وظایف و اهدافی دارد که برای گروه مهم هستند.» فعالیت های تیم سازی یکی از بهترین راه ها برای فراهم کردن شرایط چنین عضویتی است.

8) تقویت ارتباط ها

همه مشابه با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند، بنابراین تیم ها نیاز به تمرین دارند. از آن جایی که تمرین های تیم سازی نیاز به همکاری با سایر افراد دارد، بدون تردید ارتباط ها را تقویت می کنند. بعضی از تحقیقات اشاره می کنند که چنین پیشرفتی تا 50 درصد خواهد بود.

نمی توان زمان کار روی پروژه های گروهی چنین مزیت بزرگی را نادیده گرفت.

9) بهبود مهارت های حل اختلاف و حل مشکل

بازی های تیم سازی فرصتی عالی برای تقویت مهارت های رفع مشکلات هستند. با برنامه ریزی منظم برای رویدادهای تیمی، کارمندان شما فرصت هایی برای توسعه مهارت های حل مشکل خود خواهند داشت.

مهارت های حل اختلاف و حل مشکل در محیط کار بسیار ارزشمند هستند، چون اعضای تیم شما باید با موفقیت بتوانند با اختلاف ها در محیط کار کنار آیند و با یکدیگر کار کنند.

10) از بین بردن یکنواختی

تیم سازی نباید فعالیتی باشد که فقط آن را یک مرتبه یا سالی یک بار انجام دهید. بلکه پیگیری منظم انجام تمرین های تیم سازی باعث حفظ رضایت تیم شما و همکاری بدون مشکل آن ها با یکدیگر خواهد شد.

فعالیت های تیمسازی یکنواختی محیط کار را با تزریق تفریح، سرگرمی و خوشگذرانی از بین می برند. زمانی که بتوانید با این یکنواختی مقابله کنید، تعهد شغلی تیم خود را افزایش می دهید و انرژی آن ها را دوباره شارژ می کنید تا بتوانند مجددا با روحیه سر کار خود برگردند.

11) تشویق به ایجاد مهارت جدید

با توجه به این که فعالیت های تیم سازی اعضای تیمتان را در موقعیت های جدید قرار می دهند، آن ها همچنین تشویق به توسعه مهارت جدید می شوند. به عنوان مثال یک عضو تیم که هرگز سمت هنر نرفته است، در حین بازی های تیم سازی می تواند مهارت های طراحی خود را توسعه دهد.

12) تحریک خلاقیت

تیم سازی اغلب شرکت کنندگان را ملزم می کند که برای دستیابی به یک هدف از خلاقیت خود استفاده کنند. نه تنها انجام تجربه های جدید متریال و تجربه جدیدی را در زندگی در اختیار اعضای تیم قرار می دهد که باید با آن کار کنند، بلکه همچنین تخیل آن ها را تازه می کند تا بتوانند عضلات مغز خود را نرمش دهند.

این روحیه نوآوری و ابتکارورزی در محیط کار ارزشمند است. تحقیق مجله آکادمی مدیریت، ارتباط مستقیمی را بین تعامل های اجتماعی و خلاقیت فردی پیدا کرده است.

13) ایجاد اعتماد برای کار تیمی

کار تیمی به اعتماد زیادی نیاز دارد و فعالیت های تیم سازی سریعا در ایجاد این اعتماد موثر عمل می کنند. هیچ عضو تیمی نمی تواند به تنهایی یک بازی گروهی را برنده شود، بنابراین همکاران شما باید روی تخصص و کمک اعضای تیم حساب باز کنند.

بسیاری از فعالیت های غیررسمی مانند غذا خوردن اعضای تیم در کنار یکدیگر یا نشان دادن یک آیتم و صحبت در مورد آن، الهام بخش هم تیمی ها خواهد بود تا از یک دید صمیمی تر و عمیق تر، به یکدیگر نگاه کنند.

یکی از بزرگترین مزایای تیم سازی این است که افرادی که روابط محکمی با یکدیگر شکل می دهند، دیگر کمتر همدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند و در مورد هم فرضیه سازی می کنند و بیشتر وقت خود را به کار اختصاص می دهند.

تیمی که به یکدیگر اعتماد داشته باشد، مانند دستگاهی است که به خوبی روغن کاری شده و کار خود را انجام می دهد. اعضای تیم وقت خود را با کارهایی مانند سرک کشیدن در کار دیگری، سخن چینی یا بحث کردن با یکدیگر تلف نمی کنند. هم تیمی های شما به خوبی می دانند که هر عضو تیم حواسش به سایرین است.

تحقیق دانشگاه هاروارد نشان می دهد که جراحان قلب زمان کار با یک تیم آشنا عملکرد بهتری دارند. بنابراین تحقیق مورد نظر از این ایده پشتیبانی می کند که حتی افراد با بهترین عملکرد می توانند از کار تیمی نفع ببرند.

تحقیقی که چندین موسسه از جمله دانشگاه آکسفورد در آن نقش داشتند، مشخص کرد که «تعامل مثبت، منظم و مجدد، اعتماد بین افراد را تقویت می کند و ما استدلال می کنیم که روابط محکم اجتماعی با سطح بالایی از اعتماد ارتباط دارند.»

14) آموزش همکاری

«جرج شین» مالک قدیم یکی از تیم های ورزشی آمریکا می گوید «چیزی به اسم مرد خودخواسته وجود ندارد. شما به اهداف خود تنها با کمک سایرین خواهید رسید.» شرکت ها زمانی موفق می شوند که کارمندان آن ها در تلاش و تعامل با یکدیگر به سمت یک هدف مشترک حرکت کنند.

یکی از بزرگترین فواید تیم سازی این است که همکاری را آموزش می دهد. کارمندان در مقایسه با زمانی که تنها کار می کنند، یاد می گیرند وابسته به همکاران خود باشند و این که چطور با یکدیگر به دستاوردهای بیشتری برسند.

برخی از کارمندان ممکن است به حدی به تنهایی کار کردن عادت کرده باشند که کار تیمی برایشان به یک چالش تبدیل شود. تیم سازی هم تیمی های شما را وادار می کند در موقعیت های بسیار سرگرم کننده و با خطر کم با یکدیگر همکاری کنند. بنابراین همکاری آن ها با یکدیگر برای پروژه های واقعی در آینده راحت تر می شود.

تحقیق آکادمیک دانشگاه آموزش ملی در کلمبیا نشان داد که «دانشجویان از طریق تعامل و کار گروهی به شکل معناداری راه هایی را برای انجام یک وظیفه، پشتیبانی از یکدیگر و یادگیری، کشف می کنند.»

15) ایجاد یک جو انسانی در محیط کار

تصور همکارانمان در محیط خارج از کار می تواند بسیار سخت باشد. گاهی ما فراموش می کنیم که هم تیمی های ما چیزی بیشتر از مهندس، بازاریاب، فروشنده، مدیر اجرایی یا ادمین هستند.

تیم سازی به ما کمک می کند به همکاران خود به چشم یک انسان نگاه کنیم. ناگهان رئیسمان زمانی که در حال گذاشتن شیرینی خامه ای در دهان خود است اشعار حافظ را می گوید یا یک همکار ساکت داستانی از سفر هیجان انگیز خود به دل آفریقا را بازگو می کند.

حقیقت تیم سازی این است که در محیط کار یک جو انسانی را ایجاد می کند، مزیت بزرگی که به روابط عمق می بخشد و درک بین هم تیمی ها را بیشتر می کند.

کار بخش مهمی از هویت ما است اما تنها هویت ما محسوب نمی شود. فاکتورهای متعدد دیگری نیز ما را تعریف می کنند از جمله خانواده و دوستان، علایق، سرگرمی ها و باورهایمان. زمانی که در مورد زندگی هم تیمی های خود بیشتر بدانیم، به آن ها از دید متفاوتی احترام می گذاریم که نتیجه آن جلب اعتماد و احترام است.

سخن نهایی

تیم سازی مزایای متعددی دارد و بنابراین صرف هزینه، وقت و تلاش برای آن ارزشمند است. از طرفی دلیل خاصی برای نادیده گرفتن آن وجود ندارد، فقط برای تحقق آن باید وقت بگذارید و تلاش کنید. ما پیشنهاد می کنیم که به عنوان یک نقطه شروع، حداقل هفته ای یک مرتبه، زمانی در حد 30 دقیقه را به تیم سازی اختصاص دهید.

فراموش نکنید که فعالیت های تیم سازی روشی ساده و فوق العاده سرگرم کننده برای ایجاد تیم های پویا و خلاق هستند. یعنی کسانی که عاشق کار خود باشند و همکارانشان را تحسین کنند.

با توجه به تمام فوایدی که تیم سازی دارد، غیرممکن است بتوانید نیاز تیم خود را به بازی ها، تمرین ها یا فعالیت های تیم سازی را نادیده بگیرید. حتی اگر در حالت فعلی هم بازدهی و کارآمدی آن ها بالا باشد.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.