24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISTP است

1401/10/28 6:47 PM - یک سال قبل


تا حالا شده است که فکر کنید تیپ شخصیتی شما بیشتر از همه به ISTP نزدیک است؟ آیا احساس می کنید بین دو یا بیشتر از دو تیپ شخصیتی نمی توانید تیپ خود را تشخیص دهید؟

در این مطلب تصمیم داریم 24 ویژگی رایج تیپ های شخصیتی ISTP را بررسی کنیم. افراد با این تیپ را بهتر است با عنوان «پارتیزان» معرفی کنیم که علت آن روحیه بی قرار و استقلال جویشان است.

پس تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید. اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست مایرز بریگز شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ISTP است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) از تکرار تنفر دارید

شما دوست دارید چیزهای جدید را یاد بگیرید و فراتر از آن چه به شما گفته شده است، مرزها را بشکافید و بررسی کنید. تکرار می تواند مانند دشمنتان به نظر برسد و احتمالا خیلی راحت از شغل ها یا موقعیت هایی که شما را ملزم به انجام تکراری یک کار در هر روز کنند، دلزده می شوید.

2) نسبت به نحوه انجام کارها کنجکاوی نشان می دهید

چه نحوه کار کردن یک موتور یا یک برنامه جدید کامپیوتری باشد، کنجکاوی سیری ناپذیری در درک نحوه انجام کارهای مختلف دارید. شما دوست دارید قطعات مختلف چیزهای مختلف را باز کنید یا حتی استدلال ها را به صورت جزئی بررسی کنید و بشکافید.

به عنوان یک کودک احتمالا از هم جدا کردن قطعات اسباب بازی های خود لذت می بردید تا ببینید چطور آن ها کنار یکدیگر قرار می گیرند!

3) شما نیاز دارید مستقل باشید

میل به آزاد بودن برای عمل کردن براساس غرایز، شهودها یا حس ناگهانی که به چیزهای مختلف دارید، در باطن شما وجود دارد. با آن که با احتیاط و دیدی منطقی اعمال فوری خود را برنامه ریزی می کنید اما همچنان از نظم و تعهد زیاد به چیزهای مختلف نفرت دارید.

زمانی که نتوانید از استعداد طبیعی خود در لحظه استفاده کنید و چیزهای جدید را ببینید و بررسی کنید، درد شدیدی در وجودتان شکل می گیرد.

4) سریعا برای مشکلات راه حل پیدا می کنید

«لیندا برنز»، روانشناس و نویسنده کتاب «16 تیپ شخصیتی: توصیف هایی برای خود اکتشافی» در توصیف افراد با تیپ شخصیتی ISTP می گوید «آن ها سریعا متوجه راحت ترین و مفیدترین راه حل می شوند، راه حلی که همه مشکلات را برطرف خواهد کرد. زمانی که آن ها گام فوری بعدی را متوجه شوند، می خواهند آن را بردارند، ببینند چه اتفاقی می افتد و سپس به سمت چالش بعدی بروند. سایرین چنین رفتاری را بدون ترس و فقط انجام بده، می بینند اما دیدی نسبت به تحلیل پشت صحنه ندارند.»

شما به عنوان یک ISTP قبل از عمل کردن تحلیل های ذهنی زیادی انجام می دهید اما این تحلیل به قدری سریع است که اکثرا افراد به سختی متوجه آن می شوند. با آن که ممکن است فردی با رفتار خودجوش و بدون فکر به نظر برسید اما احتمالا شرایط را قبل از اقدام به عمل از چندین زاویه بررسی کرده اید.

توصیه می کنیم مطلب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ISTP را نیز مطالعه کنید.

5) فوق العاده ملاحظه نگر هستید

شما به عنوان یک تیپ حسی برون ریز (Se) عمیقا به لحظه حال و تمام اتفاق های اطرافتان توجه دارید. با آن که شخصیت ساکتتان ممکن است باعث شود سایرین فکر کنند توجهی نشان نمی دهید اما به ندرت اتفاق می افتد که حواستان پرت باشد.

شما دید نافذی برای دیدن جزئیات دارید و می توانید کوچکترین تغییرات یا ظرافت ها را در محیط خود شناسایی کنید.

6) دوست دارید چندین کار را با هم انجام دهید

به عنوان یک شخصیت ISTP دوست ندارید در آن واحد روی یک چیز کار کنید. بلکه معمولا چندین پروژه را همزمان پیش می برید و هر زمان الهامی به شما دست می دهد، به سمت یکی از آن ها می روید.

7) با حل مشکلات توجه خود را نشان می دهید

زمانی که برایتان فردی مهم است، سعی می کنید توجه به او را با حل مشکلاتش نشان دهید. دوست دارید در تعمیر چیزهای مختلف، درک فناوری ها، ابزارها یا وسایل به افراد مختلف کمک کنید. بسیاری از افراد با تیپ شخصیتی ISTP دائما برای کمک از سوی دوستان و اعضای خانواده خود فرا خوانده می شوند، به ویژه در شرایط های بحرانی.

با آن که ممکن است احساسات خود را به درستی نتوانید نشان دهید اما عشق شما اغلب در مواقع عیب یابی و همچنین به اشتراک گذاری تجربه های مثبت و با گذشت زمان، نمایان خواهد شد.

8) سعی می کنید دل کسی را نرنجانید

بدون تردید تیپ شخصیتی شما تفکری است و افراد بسیاری آن را به رفتار بدون ملاحظه و بی ادبانه ربط می دهند. اما این تفکر برای اکثر تیپ های شخصیتی ISTP (و INTP) صدق پیدا نمی کند.

بلکه ISTPها نیز مانند هر تیپ شخصیتی می توانند توجه و مراقبت زیادی را نشان دهند. در حقیقت چون کارکرد پست این تیپ شخصیتی حسی برون ریز (Fe) است، آن ها نسبت به چیزهایی که نشان دهند کسی را رنجانده اند یا به او توهین کرده اند، حساس تر هستند.

کارکرد پست فرآیند ذهنی است که برای آن ارزش قائل می شویم اما به صورت طبیعی در رفتار ما بروز پیدا نمی کند. ما اغلب می ترسیم این کارکرد باعث شود اشتباه کنیم و زمانی که این اتفاق رخ دهد، واقعا احساس شرمندگی یا خجالت می کنیم.

چون کارکرد پست شما حسی برون ریز است، در مورد رنجاندن احساسی سایرین نگران هستید. دوست دارید اوضاع ثبات داشته باشند و فوق العاده زمانی که کسی را می رنجانید یا در جمع اشتباهی می کنید، احساس خجالت می کنید.

اغلب زمانی که کسی را می رنجانید این کار را غیرعمدی انجام می دهید تا عمدی. گرچه در روابط خیلی نزدیک خود دوست دارید بتوانید رها کنید، اذیت کرده یا افکار سرراست خود را مستقیما بیان کنید.

9) زمانی که زیر ذره بین و کنترل شدید قرار بگیرید، رفتارتان طعنه آمیز و انتقادی می شود

شما رفتار خوبی با حکومت های سختگیرانه یا مدیرانی که شما را زیر ذره بین و کنترل شدید قرار دهند، ندارید. چون برای این که بتوانید براساس غرایز و برداشت های ناگهانی خود عمل کنید، چیزهای جدید را محک بزنید و مشکلات را به شیوه خود حل کنید، به آزادی و فضای زیادی نیاز دارید.

ساختار و نظم فراوان می تواند باعث شود که احساس خشم و اسارت کنید و زمانی که بیش از حد در چنین شرایطی قرار بگیرید، ممکن است با طعنه زدن یا انتقاد کردن شروع به برخورد کنید.

شما زمانی که در محدودیت یا نگران هستید، عملکرد خوبی ندارید. زمانی که بتوانید این ویژگی خود را درک کنید، متوجه خواهید شد چه زمانی وقت عمل کردن و خارج شدن از یک موقعیت خفه کننده فرا رسیده است. اگر چنین شخصیتی در تیم خود دارید، نگاهی به مطلب عملکرد تیمی شخصیت ISTP در تیم سازی بیاندازید.

10) رک و سرراست بودن را تحسین می کنید

شما به گفتگوهای کوتاه و مودبانه علاقه ندارید و به نظرتان یک موضوع غیرضروری و بیخود در دنیای مدرن است. بلکه ترجیح می دهید بدون توجه به حواشی یک راست سر اصل موضوع بروید. با آن که چنین رفتاری گاهی بی ادبانه به نظر می رسد اما در واقع چنین هدفی ندارید.

بلکه احساس می کنید نیازی نیست اظهارات و افکار خود را با کلمات غیرضروری بیان کنید. شما قدردان افرادی هستید که نیازها، افکار یا احساسات خود را مستقیما بیان می کنند، به جای این که آن ها را در لفافه یا به صورت مبهم انتقال دهند.

11) نشستن و گفتگو در مورد احساساتتان برایتان عجیب است

نشان دادن عواطف شدید می تواند برایتان آشفته کننده باشد و اغلب در رمزگشایی و درک احساسات شخصی خود مشکل دارید. گفتگوی عمیق و جدی در مورد احساساتتان می تواند برایتان عمیقا ناراحت کننده و آشفته کننده باشد.

ممکن است احساس کنید کلمات را گم می کنید، یعنی نمی توانید امواج احساسی و خروشان درون خود را به زبان آورید. در همین حین ممکن است مطمئن نباشید که چطور باید نسبت به احساسات نمایان شده فرد دیگر واکنش نشان دهید.

بهتر است برای تقویت روابط خود، مطلب سازگاری تیپ شخصیتی ISTP با دیگر شخصیت های MBTI را بخوانید.

12) همیشه فرآیند فکری خود را تغییر می دهید

شما دائما در حال جمع آوری اطلاعات جدید هستید و از آن برای تغییر و اصلاح دسته بندی های اطلاعاتی که به صورت مرتب در ذهن خود ذخیره کرده اید، استفاده می کنید. از طرفی همیشه حس می کنید که چیز بیشتری برای یادگیری وجود دارد و می توان به درک بیشتری از نحوه عمل دنیا رسید. تعقیب ایده ها، کاوش، تجربه و یادگیری جزو طبیعتتان است.

13) حس ماجراجویی در شما پرشور است

شما به کاوش و تجربه های جدید علاقه نشان می دهید. امکان دارد خیلی راحت کسل شوید و حوصله تان سر برود، بنابراین خودتان را با در جستجوی ناشناخته ها بودن، جسورانه امتحان کردن چیزهای جدید و تجربه با احتمال های متفاوت، سرگرم می کنید.

چه به تنهایی به کوه بروید یا دوچرخه جدید خود را تغییر دهید، همیشه از هیجان کشف کردن لذت می برید.

14) نمی توانید کارهای شلوغ را تحمل کنید

زمانی که در برابر چالش های واقعی ذهنی قرار بگیرید، موفق خواهید بود اما مواجه شدن با چیزهای غیرضروری یا کارهای شلوغ سریعا می تواند انرژی شما را بگیرد. شما ممکن است وسوسه شوید که خود را به جریان امور بسپارید اما در نهایت از آن خسته می شوید و انرژی خود را معطوف به جای دیگر یا ایجاد سیستم هایی می کنید که بتوانند کار شلوغتان را برایتان انجام دهند.

15) منطقی و عمل گرا هستید

خود را ذاتا یک واقع گرا می دانید. در اکثر شرایط روی حقایق موجود تمرکز می کنید، چه چیزی مرتبط با ماجرا است و برای حل مشکل چه چیزی نتیجه خواهد داد. شما فورا نتیجه گیری نمی کنید یا اسیر تصورها یا مسائل غیرواقع گرایانه نمی شوید، بلکه تمرکز خود را روی راه حل های کاربردی و حل مشکلات در زمان بروز آن ها می گذارید.

16) سرگرم شدن برایتان یک اولویت است

با آن که ممکن است از دید سایرین اینطور به نظر برسد که فردی زیاد پرشور و سرگرم کننده نیستید، اما علاقه زیادی به سرگرم شدن و تفریح دارید. برای این که یک پروژه را کامل کنید، باید آن را به نحوی به یک کار سرگرم کننده تبدیل کنید. خواه می خواهد تبدیل آن به یک بازی یا تعیین یک چالش فردی باشد یا پیدا کردن چیزهای خنده دار و جالب در آن پروژه.

شما شغلی را ترجیح می دهید که از آن لذت ببرید تا شغلی که دستمزد بیشتری داشته باشد یا پرستیژتان را افزایش دهد. گرچه همیشه باید به یک نکته مهم اشاره کرد. اگر شما بتوانید کمی انرژی خود را بیشتر کنید و درآمد بیشتری داشته باشید، می توانید ساعات بیکاری خود را با چیزهای سرگرم کننده ای پر کنید که آن ها را در سراسر روز به عقب می انداختید.

17) میل باطنی و شدیدی به مشاهده پیشرفت دارید

شما فردی عمل گرا هستید و از این که بدانید هر روز اندکی به اهداف خود نزدیک می شوید، لذت می برید. یک چالش زندگی را برایتان هیجان انگیزتر و معنادارتر می کند اما الزاما به این معنا نیست که نباید با سایرین رقابت کنید.

شما رقیب خود هستید و لذت می برید که چقدر می توانید در علایق و سرگرمی های خود به جلو پیشرفت کنید. فعال نبودن خسته کننده و بدون هیجان است، یعنی سبک زندگی قابل پیشبینی برایتان مانند یک کابوس خواهد بود.

18) نسبت به قوانین شکاک هستید

شما طرفدار تفکر سفید و سیاه نیستید، چون همیشه در ذهنتان احتمال های بیشتری وجود دارد. قوانین منطق شرایط را در نظر نمی گیرند و اغلب از دید شما کاغذبازی غیرضروری و بی معنی هستند. حتی ممکن است از شکستن قوانین و این که چه اتفاقی رخ می دهد، احساس هیجان کنید.

19) به راحتی متوجه تناقض ها می شوید

شما به صورت ذاتی در استدلال ها یا باورهای سایرین متوجه مغلطه و تناقض ها می شوید. با آن که ممکن است همیشه تصمیم به اصلاح آن ها نگیرید اما اغلب می تواند باعث شود که نگاهتان به انسان ها بدبینانه شود. همچنین به راحتی می توانید تناقض های موجود در افکار خود را نیز شناسایی کنید و یکی از اهداف بزرگتان داشتن اطلاعات «بدون خطا» و استدلال های دقیق و درست است.

به ویژه مشاهده فقدان چنین تفکر انتقادی در دنیای مدرن و افرادی که براساس ترندها، پست های جذاب داخل رسانه های اجتماعی یا تعصب های فردی استدلال می کنند، برایتان می تواند آزاردهنده باشد.

20) احتمالا در دوران کودکی احساس می کردید شما را درک نمی کنند

بسیاری از افراد با تیپ شخصیتی ISTP در دوران کودکی با این مشکل روبرو می شوند که روی آن ها برچسب «بی ادب» یا «بی تربیت» می زنند. معمولا به این علت که که آن ها حقیقت را بیان می کنند، بدون این که متوجه شوند روی احساس سایرین چه تاثیری می گذارد.

ISTPهای خردسال کمتر با جنبه احساسی تیپ شخصیتی خود در تماس هستند و آن ها زمانی که بتوانند افکار صادقانه خود را بیان کنند یا اشتباهات افکار دیگران را خاطرنشان کنند، رشد می کنند. متاسفانه دنیا برای این نوع استعداد ارزشی قائل نمی شود.

بنابراین به جای این که ذهن تحلیل گر شما را تحسین کنند، به شما می گفتند که بیشتر مودب باشید یا از نکته سنجی یا ریزبینی دست بکشید. شاید شما را مجبور به باور چیزهایی کرده اند که از نظرتان منطقی و غیرقابل باور بوده اند اما مجبور بودید از ترس مجازات به آن تن دهید.

به مرور زمان، بسیاری از ISTPهای خردسال یاد می گیرند دهان خود را بسته نگه دارند و بیشتر افکارشان را بیان نکنند، چون از درک نشدن بسیار خسته هستند.

21) نیاز شدیدی به تنها بودن دارید

به عنوان یک فرد درونگرا برای پردازش افکار خود و تجربه ای که در برخورد با ایده ها و فعالیت ها داشته اید، نیاز به زمان زیادی به تنها بودن دارید. متاسفانه جهان اطراف ما همیشه نیاز برای درونگرایی را فراهم نمی کند.

یک ISTP به راحتی احساس خستگی و پر شدن از افراد مختلف می کند. «جویل مارک ویت» و «آنتونی داج»، نویسندگان کتاب «هکر شخصیت» اظهار می کنند که «دشمن تیپ های تفکری برون ریز، پر شدن بیش از حد از روابط است. این تیپ های شخصیتی (ISTP و INTP) نیاز به زمانی برای متمرکز شدن دارند. اگر یک ISTP مسئول برآورده کردن نیازهای سایر افراد باشد یا دائما خلوتش به هم بخورد، تمرکز خود و سلامت ذهنی اش را از دست می دهد.»

تنها بودن می تواند یک چالش بزرگ باشد، به ویژه اگر خانواده بزرگ یا شغل شلوغی دارید. اما مطمئن شوید که حداقل مدت زمانی را می توانید به تنهایی بگذارنید، حتی اگر یک ساعت قبل از خوابیدن باشد.

22) از تنوع و چیزهای جدید لذت می برید

هر چیز جدید و غیرمعمول می تواند حس کنجکاوی شما را تحریک کرده و زندگی را برایتان جالبتر کند. شما همیشه دنبال دانش یا تجربه های جدید هستید و به دنبال فرصتی برای محک زدن چیزهای جدید می گردید. شما می دانید که دنیا وسعت زیادی دارد و نمی خواهید دید محدودی داشته باشید یا هر کدام از فرصت های عالی اطراف خود را از دست بدهید.

23) کارآمدی را تحسین می کنید

شما دنبال کارهای خلاقانه ای می گردید تا انجام وظایف ساده تر و موثرتر شود. از انرژی و تلاشی که هدر برود، نفرت دارید و اغلب کسی هستید که با نگاه به وظایف دنبال راه هایی برای انجام ساده تر آن ها می گردید. همچنین همان کسی هستید که بیشتر از چیزی که سایرین جرات آن را داشته باشند، پلاستیک های خرید متعدد را در دو دست خود جا می دهید و حمل می کنید.

24) برابرطلب هستید

شما دوست ندارید سایر افراد را کنترل کنید یا مجبور به اطاعت از دستور یا قوانینی شوید که نحوه زندگی افراد را تعیین کنند. تا زمانی که فردی به ارزش های درونی و اخلاقی شما حمله نکند، کاری به کار کسی ندارید. البته این حرف به این معنا نیست که با فردی که از نظرتان منطقی نیست بحث نمی کنید، بلکه معمولا سریعا می توانید متوجه شوید چه افرادی فقط وقت و انرژی شما را تلف می کنند.

مطالعه مطالب 5 فیلم سینمایی مورد علاقه ISTP ها، 12 شخصیت داستانی با تیپ شخصیتی ISTP و فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISTP را نیز توصیه می کنیم.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.