معرفی 10 بازی رومیزی برای تیم سازی

1401/11/04 8:15 PM - یک سال قبل


در مطلب قبل از مزایای استفاده از بازی های رومیزی در محیط کار گفتیم. در این مطلب 10 بازی برتر و مفید برای تیم سازی را معرفی می کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

لیست بازی های رومیزی که به تیم سازی کمک می کنند

یک ساعت بازی مونوپولی ممکن است حتی نزدیک ترین دوستان را به چالش بکشد اما بازی های تخته ای که در ادامه معرفی می کنیم، به تیم ها کمک می کنند از طریق همکاری به یکدیگر نزدیک تر شوند.

بازی های رومیزی زیر مناسب گروه های بزرگ هستند و افراد را ملزم به استفاده از مهارت های کار تیمی مانند حل مساله و برقراری ارتباط می کنند.

1) بازی تویستر

تویستر (Twister) بازی است که افراد را به چالش می کشد تا روی یک پارچه یا صفحه بزرگ قسمت های خاص بدن خود را روی نقطه های رنگی مشخص شده قرار دهند. به عنوان مثال دست چپ روی دایره سبز و پای راست روی دایره قرمز.

هر فردی که یک مرتبه تویستر را بازی کرده باشد، می داند که بازیکنان خیلی سریع به گلوله نمک تبدیل می شوند. این بازی افراد را ملزم به گفتگو می کند، به ویژه اگر بخواهید ظاهرا فضای شخصی خود را حفظ کنید.

به عنوان مثال «شاید اگر پای چپت را به گوشه پارچه جابجا کرده بودی...» یا «ببخشید، من می خوام دست راستم را روی این دایره آبی نزدیک آرنج شما بگذارم.»

تویستر را باید نسخه بازی بوردگیم بازی به اسم «گره انسانی» (human knot) بدانیم. شما باید با سایر بازیکنان حرف بزنید تا از هم افتادن روی یکدیگر جلوگیری کنید و ارتباط شخصی و نزدیکی بینتان شکل خواهد گرفت.

تویستر مهارت هایی مانند برقراری ارتباط و همکاری را آموزش می دهد. این بازی موانع فردی را سریعا از بین می برد و شما و تیمتان با خم شدن روی صفحه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنید!

2) بازی اپلز تو اپلز

بازی اپلز تو اپلز (Apples to Apples) بازی عالی دیگری برای گروه های بزرگ است، چون این بازی کارتی بازیکنان زیادی می تواند داشته باشد. قوانین بازی ساده هستند:

  • قاضی از بالای دسته کارت یک کارت «سیب سبز» را بر می دارد و آن را به سمت بالا در وسط دایره قرار می دهد. روی این کارت صفتی مانند شیرین، عجیب یا قابل اعتماد نوشته شده است.
  • هر بازیکن چند کارت «سیب قرمز» دارد که روی آن ها اسامی نوشته شده است مانند «افراد ناهماهنگ»، «خالکوبی اشتباه» یا «بستنی قیفی.» هر بازیکن کارتی را که به نظر او مطابق با کارت سیب سبز است، انتخاب می کند و آن را به پشت در مرکز دایره قرار می دهد.
  • قاضی کارت های قرمز را قبل از برگرداندن، بر می زند و سپس نوشته روی هر کارت را با صدای بلند می خواند. زمانی که او اسامی روی تمام کارت های قرمز را خواند، کارت قرمزی را که بیشتر از همه متناسب با کارت سبز بود انتخاب می کند.
  • بازیکنی که کارت قرمز او انتخاب شده است، کارت سبز را نگه می دارد. بازیکنی که در انتهای بازی بیشترین کارت سبز را داشته باشد، برنده است.

این بازی یکی از سرگرم کننده ترین بازی هایی است که می توانید با همکاران خود انجام دهید. اپلز تو اپلز بازی عالی برای تیم سازی است، چون افراد را به چالش می کشد که فرآیندهای فکری هم تیمی های خود را تحلیل کنند و حس شوخ طبعی بین آن ها شکل می گیرد.

یک بازیکن ماهر یک کارت قرمز را براساس غریزه ابتدایی خود انتخاب نمی کند، بلکه این کار را براساس اسمی انجام می دهد که احتمال می دهد قاضی آن را انتخاب کند. 

3) بازی Scattergories

Scattergories یک بازی رومیزی مبتنی بر کلمات است که بازیکنان را به چالش می کشد تا تنها پاسخ هایی دهند که با یک حرف شروع می شوند. این بازی لیستی از دسته های مختلف دارد که شامل موضوعاتی مانند «اسم دختر»، «شهرهای خارجی» و «چیزهایی که در یک پارک پیدا می شوند»، است.

نحوه انجام این بازی به شکل زیر است:

  • تمام بازیکنان یک لیست مشابه را انتخاب می کنند.
  • یک بازیکن تاس می ریزد تا یک حرف الفبا انتخاب شود.
  • یکی از اعضای تیم یک تایمر سه دقیقه ای را شروع می کند.
  • بازیکنان باید در زمان مشخص شده تا جای ممکن روی کاغذ پاسخ خود را بنویسند. به عنوان مثال، اگر حرف بی انتخاب شده است، نام دختر می تواند بهاره، نام شهر خارجی بغداد باشد و از چیزهایی که در پارک پیدا می شوند، دوچرخه را نام برد.
  • زمانی که تایمر به پایان رسید، تمام بازیکنان جواب ها را می خوانند. هر پاسخ صحیح یک امتیاز دارد و اگر دو بازیکن پاسخ مشابهی را نوشته باشند، هیچ امتیازی دریافت نمی کنند.
  • در پایان هر دور، امتیازها جمع می شوند. بازیکنی که بیشترین امتیاز را آورده باشد، برنده است.

هرچه هم تیمی های بیشتری این بازی را انجام دهند، احتمال تکراری بودن پاسخ ها افزایش پیدا می کند. بازیکنان برای جلوگیری از پاسخ های تکراری و از دست دادن امتیاز، باید حدس بزنند هم تیمی هایشان چه جوابی خواهند داد و پاسخ دیگری دهند.

Scattergories به اعضای یک تیم یاد می دهد پاسخ های هم تیمی های خود را پیش بینی کنند تا جلوی کار تکراری گرفته شود. این بازی شبیه به بازی اسم و فامیل ما است اما نحوه اجرا و امتیازدهی آن کمی فرق دارد.

4) بازی Wits & Wagers

Wits & Wagers را باید ترکیبی از بازی های شرطبندی و بازی های چیزهای بی اهمیت بدانیم. بازیکنان در این بازی به سوال ها پاسخ می دهند و روی محتمل ترین پاسخ شرط بندی می کنند. شما می توانید Wits & Wagers را به صورت فردی انجام دهید یا تیم های کوچکی را تشکیل دهید.

نحوه انجام این بازی به شکل زیر است:

یکی از بازیکنان «بانکدار» خواهد بود که مسئول نگه داشتن امتیازها است.

  • نوبت هر بازیکنان مشخص می شود و هر کدام زمان نوبت خود سوال نوشته شده روی «کارت سوال» را می خواند.
  • تمام بازیکنان دیگر 30 ثانیه وقت دارند تا پاسخ سوال را بنویسند و آن را در مرکز دایره قرار دهند.
  • خواننده کارت حدس ها را روی پارچه شرطبندی مرتب می کند.
  • بازیکنان 30 ثانیه وقت دارند تا ژتون شرطبندی خود را روی پاسخی که بیشتر از همه ظاهرا درست است، قرار دهند. آن ها می توانند طی آن 30 ثانیه پاسخ ها و ژتون ها را عوض کنند.
  • بازیکنی که سوال را خوانده است، جواب را نشان می دهد و از بانکدار می خواهد تا ژتون ها را در اختیار فرد یا اعضای تیمی قرار دهد که نزدیکترین عدد به سوال را حدس زده اند.
  • بانکدار همچنین ژتون ها را به بازیکنی که جواب صحیح را حدس زده است، می دهد.
  • بازیکن یا تیمی که بیشترین ژتون را در پایان تمام دورهای بازی داشته باشد، برنده بازی است.

اعضای تیم از طریق همکاری گاهی باید از کار همکار خود پشتیبانی کنند یا روی حدس او شرط بگذارند. Wits & Wagers بازی برای تمرین منطق و تصمیم گیری برای این موضوع است که از هم تیمی خود پشتیبانی کنیم یا او را به چالش بکشیم.

این بازی همچنین می تواند یک تست عالی برای بررسی این موضوع باشد که تیم ها از یک جواب پرطرفدار حمایت می کنند یا یک پاسخ صحیح.

5) بازی کدنیمز

کدنیمز (Codenames) یک بازی حدس زدنی و از هوشمندانه ترین بازی های رومیزی است که به تیم سازی کمک می کند. نحوه انجام این بازی به شرح زیر است:

  • بازیکنان در قالب دو تیم قرمز و آبی دسته بندی می شوند.
  • هر تیم یک بازیکنان را به عنوان یک جاسوس انتخاب می کند. سایر بازیکنان مامور خواهند بود.
  • بازیکنان 25 کارت را در دسته‌های 5 تایی قرار می دهند. این کارت ها «اسامی رمزی» 16 مامور، 2 جاسوس دوطرفه، یک آدمکش و هفت بیگناه را در خود دارند. جاسوس ها از هویت تمام کارت های وسط بازی آگاه هستند.
  • جاسوس ها به ماموران سرنخی می دهند که شامل یک عدد و یک کلمه است. به عنوان مثال، اگر دو تا از کلمات «موجود فضایی» و «سیاره زحل» باشند، جاسوس ممکن است از سرنخ «فضا: 2» استفاده کند، چون هر دو کلمه به فضای خارج ربط دارند.
  • زمانی که یک مامور اسم رمز را نام می برد، جاسوس کارت را با کارت هویت مناسب می پوشاند، مانند مامور قرمز، مامور آبی، آدمکش یا بیگناه.
  • اولین تیمی که هویت تمام ماموران خود را فاش کند، برنده است.
  • همچنین اگر هر ماموری اسم رمز آدمکش را در هر زمان از بازی انتخاب کند، بازی فورا تمام می شود و تیم مورد نظر بازنده خواهد بود.

بازی کدنیمز قدرت تفکر انتقادی و مهارت های شنیداری افراد را به چالش می کشد و یکی از بهترین بازی های تیم سازی است. جاسوس ها باید ارتباط کم اما معنادار با هم تیمی های خود داشته باشند تا آن ها را بدون دادن سرنخ به تیم مقابل، راهنمایی کنند.

ماموران باید پیام ها را رمزگشایی کنند و نیت جاسوس را متوجه شوند. کدنیمز از طریق راهنمایی و تفسیر کردن به تیم ها آموزش می دهد.

6) ادا بازی معکوس

اسم ادا بازی معکوس (Reverse Charades) دقیقا ماهیت این بازی را نشان می دهد. به جای این که یک بازیکن با ادا در آوردن یک کلمه را برای تیم خود بازی کند، یک تیم باید باید این کار را برای یک بازیکن انجام دهد.

پیام رسانی در قالب یک گروه به مهارت ارتباطی بالایی نیاز دارد. برای این که بازیکن یک کلمه را به درستی حدس بزند، اعضای تیم باید هماهنگ با یکدیگر بازی کنند. پانتومیم در حالت عادی به شکلی است که فرد در واکنش به نفهمیدن اعضای تیم خود می تواند حرکاتش را تغییر دهد اما انجام این کار به صورت گروهی نیاز به همکاری بیشتری دارد.

اعضای گروه یاد می گیرند تا زبان بدن یکدیگر را بررسی کنند، سرنخ ها را متوجه شده و سریعا سازگار شوند. یکی از مزایای انجام بازی ادا بازی معکوس این است که شما می توانید به راحتی بازی کنید، حتی اگر بازی رومیزی در اختیار نداشته باشید. تنها چیزی که برای این بازی نیاز دارید، چند تیم و فهرستی از اصطلاحات است.

7) بازی Telestrations

Telestrations را باید ترکیبی از دو بازی پیکشنری و بازی تلفن بدانیم. در این بازی بازیکنان به نوبت نقاشی می کشند و تصاویر را تفسیر می کنند تا پیام ها را به اعضای تیم برسانند. نحوه انجام این بازی به شکل زیر است:

  • هر بازیکن یک دفترچه، خودکار و یک کارت دریافت می کند.
  • تاس ریخته می شود تا یک عدد مشخص شود.
  • هر بازیکن در اولین صفحه دفترچه کلمه روی کارت را که مطابق با عدد روی تاس است، می نویسد.
  • اگر تعداد بازیکنان زوج باشد، فردی که شروع کرده است کلمه مخفی را روی صفحه بعدی می کشد. اگر تعداد بازیکنان فرد باشد، فردی که شروع کرده است دفترچه را به نفر سمت راستی خود می دهد و او کلمه را خواهد کشید.
  • تایمر را شروع کنید و دفترچه را به نفر بعدی دهید.
  • هر هم تیمی باید یک کلمه را بکشد یا کلمه را براساس نقاشی حدس بزند.
  • دفترچه دائما دست به دست می شود تا به صاحب آن برسد.
  • هر هم تیمی تغییرات کلمات و تصاویر داخل دفترچه را به سایر اعضای تیم نشان می دهد.

طبق دفترچه بازی به حدس های صحیح امتیاز داده می شود. شما می توانید امتیازها را نگه دارید و تیمی که بیشترین امتیاز را دارد در پایان برنده شود یا بدون توجه به امتیاز، از بازی لذت ببرید. اگر گروه بزرگی دارید، می توانید کارمندان را به گروه های کوچکتر تقسیم کنید و اجازه دهید افراد زیادی همزمان بازی کنند.

Telestrations مهارت های خلاقانه و تحلیلی افراد را به چالش می کشد و نیاز به شفافیت را زمان ابزار ایده ها یاد می دهد. نیازی به اشاره به این موضوع نیست که تیم ها با نقاشی های خود شرایط خنده را به خوبی فراهم می کنند.

8) بازی پندمیک

یکی دیگر از بهترین بازی ها برای تیم سازی پندمیک (pandemic) است. به این علت که قوانین بازی هر بازیکن را ملزم می کند تا یک نقش و مسئولیت های مشخصی را قبول کند. هم تیمی ها در هر نوبت از بازی یک کارت عمل یا اکشن کارت را انتخاب می کنند و عملی را انجام می دهند که در مورد عفونت ها و داروهای تحقیقاتی است.

بازیکنان باید فکر کنند و نسبت به شیوع بیماری ها و سایر اتفاق هایی که در طول بازی رخ می دهند، واکنش نشان دهند. تیم ها می توانند با یکدیگر تلاش کنند تا به نتایج مطلوب نهایی برسند. پندمیک زمانی تمام می شود که بازیکنان برای تمام بیماری های بازی، درمان ها را کشف کنند.

پندمیک تفویض وظایف و استراتژی را به اعضای تیم یاد می دهد. این بازی افراد را ملزم می کند با یکدیگر با قبول نقش های مشخص شده همکاری کرده تا به سمت اهداف گروه پیشرفت کنند.

9) بازی Cranium

Cranium یکی از بازی های رومیزی برای شب های داخل اداره است. هدف از این بازی این است که بازیکنان اطراف تخته حرکت کنند و چالش هایی را در 4 منطقه به اسامی: Creative Cat، Data Head، Star Performer و Word Worm انجام دهند.

این بازی فعالیت عالی برای تیم ها است چون نشان می دهد که تیم ها برای دستیابی به اهداف خود به بازیکنانی با مهارت های گوناگون نیاز دارند. تیم های برنده ترکیبی از تحلیلگران، هنرمندان، اجراکنندگان و توصیف کنندگان هستند.

بازیکنان ماهر نقاط قوت و ضعف اعضای هر تیم را شناسایی کرده و وظایف را بر همان اساس تقسیم می کنند و هر عضو تیم نقشی در موفقیت گروه خواهد داشت. گروه های بزرگ به راحتی می توانند Cranium را بازی کنند.

این بازی به کارمندان یاد می دهد که چطور تیم های بهینه ای را شکل دهند و تمرین هایی دارد که چطور زمانی که گروه ها متخصص لازم را ندارند، این کمبود را جبران کنند.

10) جنگا

شما می توانید به صورت فردی یا تیمی جنگا (Jenga) را بازی کنید. در این بازی شما با قرار دادن سه بلوک چوبی در هر ردیف، به نحوی که ردیف ها در جهت مخالف قرار دارند، یک برج می سازید. هدف از این بازی برداشتن بلوک ها از ردیف های پایینی برج و استفاده از آن ها برای ایجاد ردیف های جدید در بالا است.

بازیکنان باید بدون این که برج فرو بریزد، بلوکی را خارج کنند و در بالا قرار دهند. تیمی که باعث فروپاشی برج شود، بازنده است. با آن که نسخه ابتدایی بازی جنگا روی میز قرار می گیرد، اما می توانید مدل های خیلی بزرگ آن را نیز تهیه کنید که مناسب گروه های بزرگتر است.

جنگا مانند یک یادآور است که چطور محاسبات اشتباه تنها یک عضو تیم می تواند تلاش تمام تیم را از بین ببرد. اعضای تیم می توانند هم تیمی های خود را در انتخاب بلوکی که باید بیرون آورد، راهنمایی کنند و برای حرکت بعدی تصمیم بگیرند.

گرچه گاهی حتی لرزان ترین برج ها سرپا باقی می مانند و محکم ترین برج ها فرو می ریزند که این موضوع به تیم ها یاد می دهد انتظارها را مدیریت کنند و برای شکست های پیشبینی نشده آماده باشند.

سخن نهایی

بسیاری از سازمان ها در حال حاضر با موفقیت از بازی های رومیزی در برنامه های توسعه و یادگیری خود استفاده کرده اند. به عنوان مثال بعضی از مراکز اجتماعی و سلامت در کشورهای مختلف از این بازی ها سالیان سال است که برای آموزش کارمندان و تعامل بخشی استفاده می کنند.

با آن که سایر فعالیت ها و بازی های تیم سازی ممکن است برای کارمندان غیرطبیعی به نظر برسند، انجام بازی های تخته ای روشی رایج برای سرگرمی است. به احتمال زیاد هم تیمی شما یکی از این بازی ها را در گذشته انجام داده است و از تلاش برای رسیدن به اهداف بازی احساس راحتی خواهد کرد.

زمان انجام این بازی ها، سایر اعضای تیم نخواهند پرسید «چرا ما داریم این کار را انجام می دهیم؟» چون پاسخ یقینا تلاش برای برنده شدن است.

امروزه بازی های تخته ای در صدها بیمارستان، مراکز مراقبت از سلامت و شرکت های گوناگون استفاده می شوند تا کارمندان ارائه خدمات بهتر و مطمئن تر به بیماران را یاد بگیرند. به عنوان مثال رستوران های مک دونالد در جلسات آشنا کردن کارمندان جدید با محیط کارشان از بازی به اسم The Welcome Game استفاده می کنند.

یک بازی بوردگیم آموزشی که به کارمندان جدید کمک می کند یاد بگیرند چون تجربه مشتری عالی را رقم بزنند و تاثیر بسیار مثبتی نیز برای مک دونالد داشته است.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.