24 نشانه که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است

1401/11/24 6:43 PM - یک سال قبل


تا حالا فکر کرده اید که کدام تیپ شخصیتی مایرز بریگز بیشتر از همه به شما می خورد؟ شاید هم بین دو تیپ گیر کرده اید و سعی می کنید با انتخاب صحیح خودتان را بشناسید. در این مطلب تصمیم داریم به متداول ترین ویژگی های شخصیتی افراد با تیپ ENTP نگاهی بیاندازیم.

اگر در پایان نتیجه گرفتید که تیپ شخصیتی شما هم همین است، جالب است بدانید جزو 4.3 جمعیتی قرار می گیرید که ENTP هستند.

اما قبل از شروع اگر از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید می توانید در تست MBTI  شرکت کرده و گزارش کامل آن را نیز دریافت کنید.

24 نشانه ای که مشخص می کنند تیپ شخصیتی شما ENTP است

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا ویژگی های مشترک زیر را دارند.

1) احتمالات و رویاها در شما انگیزه ایجاد می کنند

به عنوان یک شخصیت ENTP، به صورت ذاتی دنبال یک رویای الهام بخش هستید که در شما برای حرکت به جلو ایجاد انگیزه کند. جستجوی بی پایان برای احتمالات، ایده ها و فرصت ها به شما انگیزه می دهد تا از دل هر سختی عبور کنید.

2) روند تکراری زندگی شما را بی قرار و خسته می کند

اطلاعات و تجربه های جدید شما را به هیجان می آورند. زمانی که زندگی روند روتین و تکراری دارد، نمی توانید اطلاعات بیشتری را در اختیار ذات شهودی خود قرار دهید تا در ذهنتان ایده های جدید جرقه بزنند.

به گفته کارل یونگ «زمانی که کارکرد شهودی برون ریز غالب است، هر موقعیت معمولی در زندگی شبیه به اتاق قفل شده ای است که شهود باید آن را باز کند. شهود دائما دنبال خروجی های تازه و احتمالات جدید در زندگی خارجی است. در یک مدت بسیار کوتاه، هر موقعیت فعلی و شرایط موجود تبدیل به زندانی برای شهود می شود، زنجیری که باید شکسته شود.»

یونگ همچنین اظهار می کند که «چون شهود همیشه دنبال احتمال های جدید است، شرایط ثابت آن را خفه می کند.» برای شما به عنوان یک ENTP، روزمرگی های زندگی، مسائل قابل پیش بینی و ثبات می تواند خسته کننده و غیرالهام بخش باشند.

3) خلق ایده ها الهام بخش تر از عملی کردن آن ها است

شما به عنوان یک ENTP از خلق ایده های جدید لذت می برید. در حقیقت، احتمال دارد در لحظه چندین ایده جدید را همزمان در ذهن خود شکل دهید. قسمت سخت ماجرا برای شما عملی کردن این ایده ها و کسب نتایج ملموس است.

عملی کردن این ایده ها و رویاها می تواند آزاردهنده باشد. چون به محض این که کار روی ایده خود را شروع می کنید، چندین ایده جدید دیگر به ذهنتان خطور کرده است! مجددا باید گفته کارل یونگ را به یاد آوریم که «اگر تیپ شخصیتی ENTP بتواند خود را کنترل کند، از ثمره تلاش هایش استفاده خواهد کرد اما او همیشه باید دنبال یک احتمال جدید باشد. بنابراین زمین های تازه زیر کشت رفته خود را رها می کند، در حالی که سایرین برای برداشت اقدام می کنند.»

4) شما الگوهایی را می بینید که از دید سایرین مخفی هستند

شما به صورت ذاتی الگوها، عواقب تصمیم ها و کارها یا ارتباط هایی را که در دید سایرین واضح نیستند، شناسایی می کنید. «داریو ناردی» یک متخصص علوم اعصاب که نقشه نگاری مغز را در ارتباط با تیپ شناسی مطالعه کرده است می گوید که افراد با تیپ شخصیتی ENTP یک «الگوی درخت کریسمس» در ذهن خود دارند.

به گفته او «از نظر شناختی، این الگو تفکر بین زمینه ای نامیده می شود. بدون توجه به نوع محرکی که وارد مغز می شود، خواه می خواهد یک صدا، تصویر، بو، حس یا موارد دیگر باشد، مغز با پردازش سریع آن محرک در چندین ناحیه واکنش نشان می دهد. از جمله نواحی که ظاهرا برای آن محرک کاربردی نیستند. به عنوان مثال، برای اکثر افراد شنیدن کلمات «سگ» و «گربه» نواحی شنوایی را در مغز تحریک خواهد کرد و شاید تعدادی از نواحی حافظه یا بصری.

شاید ما حیوان خانگی محبوبی را که در کودکی داشته ایم، تصور کنیم. اما در مغز تیپ های Ne (یعنی ENTP و ENFP) تمامی نواحی مشغول می شوند تا بین موقعیت ها ارتباط برقرار کنند، به نحوی که شاید ناگهان داستانی را در مورد دو برادر تصور کنند که یکی از آن ها وفادار و اجتماعی (مانند یک سگ) بوده و دیگری مستقل و ساکت (مانند یک گربه) است.

5) از درک سیستم ها و مدل ها لذت می برید

شما میل ذاتی به درک مدل ها، سیستم ها و چارچوب ها دارید. چون شهود خود را با یک فرآیند تفکری درون ریز ترکیب می کنید، از دسته بندی و پردازش اطلاعات در ذهن خود لذت می برید. در حالی که سایرین شما را در حین ایده پردازی و طوفان ذهنی شلوغ و آشفته می بینند اما شما در درونتان همیشه در حال پردازش و گروه بندی اطلاعات در مرتب ترین و جزئی ترین دسته های ممکن هستید.

مدل ها و سیستم ها از این نظر برایتان جالب هستند که می توانید آن ها را در ذهن خود به شکل مرتبی منظم کنید و ببینید چطور در هر سیستم هر آیتم در ارتباط با دیگری است. شما به عنوان فردی با کارکرد شهودی به ویژه از مدل ها و سیستم های نظری لذت می برید (خود تیپ شناسی یک نمونه عالی از یک مدل یا چارچوب نظری است).

مطالعه مطلب عملکرد تیمی شخصیت ENTP در تیم سازی را نیز توصیه می کنیم.

6) کنجکاوی بی پایانی دارید

کنجکاوی سیری ناپذیر شما یکی از بزرگترین نقاط قوتتان است. شما همیشه به یادگیری چیزهای جدید و کشف نحوه عمل دنیا، علاقه دارید. کنجکاوی شما همیشه با چیزهایی که می دانید سیر نمی شود. بنابراین اغلب از یک موضوع مورد علاقه به دیگری می پرید، چون هرکدام به موضوع آشنایی تبدیل می شوند و عطش شما برای دانش عمیق تر می شود.

7) هوش و شایستگی را تحسین می کنید

بدون تردید همه تا حدی هوش و شایستگی را تحسین می کنند. اما به عنوان یک تیپ شهودی – تفکری، این دو ویژگی محرک های درونی هستند. جستجو برای دانش و تسلط روی هر موضوعی یک سفر بی پایان است.

شما افرادی را که در حوزه خود دانش و شایستگی بالایی دارند، تحسین می کنید. به ویژه اگر بتوانند مفاهیم را به شکل جالبی انتقال دهند که بیش از حد خشک یا بدون تخیل نباشد.

8) به صورت ذاتی شکاک هستید

مورد پرسش قرار دادن و شکاک بودن در ذات شما قرار دارد و متاسفانه می تواند باعث شود با افرادی که برایتان مهم هستند، به مشکل برخورد کنید. شما این توانایی را دارید که از زوایا و دیدگاه های مختلف به هر موقعیتی بنگرید و به ندرت ظاهرا ماجرا را قبول می کنید.

شکاک بودنتان اغلب شما را به عنوان فردی بدون اعتماد یا انتقادکننده نشان می دهد اما در واقع بیشتر یک فرآیند تحلیلی درونی است که اجازه می دهد قبل از نتیجه گیری تمام حقایق و دیدگاه را بررسی کنید و بسنجید.

9) خیلی راحت حوصله تان سر می رود

کنجکاوی طبیعی و هوش تیزتان می تواند اغلب شما را به دردسر بیاندازد، به ویژه زمانی که بحث خسته شدن و بی حوصلگی پیش می آید. اگر چیزی پس از مدتی دیگر جالب نباشد یا هیجان انگیز بودن خود را از دست بدهد، آن را بدون این که به پشت سر خود نگاه کنید رها می کنید.

اینطور نیست که اهمیتی به موضوع نمی دهید، فقط ذهنتان برای حفظ توجه و علاقه تان، باید دائما درگیر باشد و تحریک شود. به عنوان یکENTP ، این موضوع ممکن است باعث شود بیشتر از آن چه که برای سایر مردم طبیعی باشد، از یک موضوع مورد علاقه و جالب به دیگری بپرید.

10) عاشق حل مساله هستید

در ذات شما توانایی حل مساله قرار دارد و از پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای مشکلات پیچیده لذت می برید. شما از مهارت های طبیعی شهود و منطق خود برای شناسایی الگوها در داده ها و اطلاعاتی استفاده می کنید که سایرین قادر به دیدن آن ها نیستند.

عطش شما برای دانش و تسلط روی هر موضوعی همچنین می تواند در برخورد مستقیم با مشکلات مفید باشد. شما همیشه دنبال یک چالش هستید و از فرصتی که برای نشان دادن مهارت هایتان پیش می آید، استقبال می کنید.

11) از شاد کردن سایرین خوشحال می شوید

حتی با آن که یک فرد متفکر هستید و به گفته کلیشه ها اهمیتی برای احساس سایرین قائل نمی شوید اما در واقع به خوبی از عواطف سایرین آگاهی دارید. شما به عنوان یک ENTP در قسمت سوم پشته کارکرد شناختی خود، کارکرد حسی برون ریز (Fe) دارید.

این کارکرد احساسات سایرین را جذب می کند و متوجه عوامل پویا و فعل و انفعال های اجتماعی می شود. استعداد شما درک احساسات و افکار سایرین است و به ارتباط و احساس مثبت علاقه دارید. زمانی که بتوانید فرد دیگری را به خنده یا قهقهه وادار کنید، خوشحال می شوید.

در همین حین اگر در فضایی قرار داشته باشید که بیش از حد خسته کننده شود، برای از بین بردن تنش یا ایجاد هیجان در افراد برای شروع کردن یک بحث سرگرم کننده، ممکن است از تحریک احساسی افراد نیز لذت ببرید.

12) علاقه خاصی به عمل کردن بدون فکر دارید

ماجراجویی های بدون فکر و ناگهانی زندگی شما را تشکیل می دهند و اغلب فردی هستید که اعضای خانواده و دوستان خود را مجبور می کنید تا کارهایی کنند که نتیجه آن مشخص نیست. شما تشنه مسائل غیرقابل پیشبینی و شگفت زده شد هستید و معمولا برای انجام تقریبا هر کاری آمادگی دارید.

اشتیاق شما می تواند واگیردار باشد. البته تا زمانی که سایرین از انرژی شما بیش از حد آشفته نشوند، موضوعی که اغلب می تواند رخ دهد.

13) از دید شما داشتن برنامه زمانی محدودیت است

شما به زندگی کردن طبق برنامه و جدول زمانی اعتقاد ندارید. حتی با آن که ممکن است در نهایت از یک برنامه پیروی کنید اما در درون خود حس می کنید اسیر هستید. علت آن می تواند رفتار به صورت ذاتی خودجوش و عمل بدون فکر شما باشد و این که اغلب اسیر هوا و هوس های ناگهانی تان می شوید.

یک برنامه روزانه و روتین سخت گیرانه باعث می شود ذهنتان به سختی بتواند سرگردان باشد، به همین دلیل ترجیح می دهید در زندگی خود جایی برای عمل بدون فکر و استقبال از چیزهای مختلف باز نگه دارید.

اگر مقام رهبری یک گروه را دارید، مطلب ویژگی های رهبری تیپ شخصیتی ENTP را مطالعه کنید.

14) زمانی که شدیدا استرس دارید، قدرت ایده پردازی شما ضعیف می شود

زمانی که شدیدا استرس دارید، به صورت ذاتی به شهود خود تکیه می کنید تا مشکل مورد نظر را رفع کند. شما ایده پردازی می کنید، سعی می کنید احتمال های جدید را شکل دهید، به شرایط از زوایای جدید بنگرید یا خلاقانه و خارج از چارچوب فکر کنید.

ولی اگر هیچ «راه حلی» وجود نداشته باشد که به ذهنتان خطور کند، ممکن است ناگهان تغییر کنید و نتوانید دید مناسبی به شرایط داشته باشید. انگار تمام احتمال های همیشگی شما ناپدید شده اند و تنها در جلوی خود می توانید یک یا دو گزینه را ببینید.

شما وارد یک حالت ایستا و رکورد می شوید، خاطرات شکست های قبلی به یادتان می آیند و در مورد سلامت خود نگران می شوید. آینده شما تاریک به نظر می رسد و تمام فرصت هایی که در حالت طبیعی می دیدید، ناگهان تیره می شوند.

15) از درگیر کردن افراد در کارهای مختلف لذت می برید

از این که افراد را درگیر فعالیت ها، فرصت و ایده ها کنید لذت می برید. زمانی که انرژی و شور خود را با سایرین به اشتراک می گذارید، حس رضایت و هدف داشتن به شما دست می دهد. چه در حال بحث، بررسی احتمال ها یا تکمیل یک پروژه باشید، همکاری با سایرین یا کار کردن با آن ها را دوست دارید.

16) می خواهید حمایت و توافق سایرین را به دست آورید

شما دوست ندارید به افراد دستور دهید و بگویید چه کاری انجام دهند. بلکه ترجیح می دهید افراد را متقاعد و قانع کنید که در کنارتان برای رسیدن به یک هدف یا تکمیل پروژه قرار بگیرند. به دست آوردن حمایت و توافق آن ها و پشتیبانی پرشوری که از شما داشته باشند، برایتان اهمیت دارد.

مطالعه مطلب سازگاری تیپ شخصیتی ENTP با دیگر شخصیت های MBTI کمک می کند روابط خود را بهتر بشناسید.

17) دوست دارید کارها را به شکل غیررایج و مرسوم انجام دهید

انجام کارها به شکلی که امتحان و ثابت شده، برایتان کسل کننده است. ترجیح می دهید با ایده ها و راه حل ها بازی کنید و به روش های جدید و غیرعادی برای انجام کارها برسید. شما استاد بداهه پردازی هستید و دوست دارید راه های جایگزین را برای انجام کارها بررسی کنید.

چنین ویژگی می تواند باعث شود برخی افراد نسبت به شما صبورانه عمل نکنند، چون آن ها در اختیارتان راه حل «ساده» را قرار داده اند. اما برای شما، کشف و بررسی از رسیدن به مقصد لذت بخش تر است.

18) عاشق چیزهای انتزاعی هستید

جهان ایده ها و مفاهیم انتزاعی مانند زمینی حاصلخیز برایتان است. عاشق بررسی احتمال های نظری، تصور طرح های بزرگ و فلسفه چینی در مورد سوال های بزرگ زندگی هستید. مغز شما ظاهرا به سمت چنین فعالیت هایی گرایش دارد و در برخورد با آن ها چنان احساس سرزندگی می کنید که نظیری برای آن وجود ندارد.

19) گفتگوهای کوتاه و مودبانه حوصله شما را سر می برد

شما می دانید که گفتگوهای کوتاه و مودبانه برای معاشرت های اجتماعی لازم است و به افراد کمک می کند که در کنار یکدیگر احساس راحتی کنند اما معمولا کمترین علاقه را به این نوع گفتگوها دارید.

شما ترجیح می دهید فورا مستقیما در مورد چیزهای جالب صحبت کنید، در دنیا چه خبر است یا در مورد هوش، علم، تاریخ و فرهنگ حرف بزنید. به طور کلی یعنی در مورد هر چیزی که مغز شما را تحریک کند و اجازه دهد در یک مقیاس بزرگ درگیر دنیا شوید.

20) ثبات منطقی برایتان اهمیت دارد

برای شما مهم است که تمام استدلال ها و باورهایتان یک اساس منطقی داشته باشند. شما ایده های خود را برای کشف هر نوع اشتباه، خطا یا استدلال غلط بررسی می کنید. به نوعی برایتان افتخارآمیز است که مطمئن شوید تمام افکارتان منطقی است و این موضوع می تواند اغلب باعث شود افراد به شما به چشم کسی بنگرند که بیش از حد متوجه جزئیات کوچک بوده و با اصلاح اشتباهات جزئی، روی اعصاب سایرین است.

21) تشنه استقلال هستید

آزادی محوریت اصلی نیازهای اصلی تیپ شخصیتی شما را تشکیل می دهد. دوست ندارید احساس وابستگی یا تکیه به سایرین کنید و حتی فکر به آن می تواند شما را شدیدا بترساند. زمانی که آینده را تصور می کنید (کاری که به دفعات انجام می دهید)، می خواهید در آن احتمال های بدون مرز و کاوش های بدون مشکل را ببینید.

22) دوست دارید ریسک کنید

شما میل شدیدی به ریسک دارید که می تواند از دید تعدادی از دوستان محافظ کارانه تان، اندکی نگران کننده باشد. عاشق هیجان یک ریسک خوب هستید و از خطر کردن زمان تعقیب یک رویا یا هدف نمی ترسید. به عنوان یک تیپ متفکر همچنان مزایا و معایب یک موقعیت را بررسی می کنید اما از یک ریسک در کارآفرینی یا شغلی که امنیت کمتری داشته باشد ولی فرصت های آن برای رشد، پیشرفت یا آزادی بیشتر باشد، هراسی به دل راه نمی دهید.

23) عاشق ارتباط عاطفی و گرمای مهربانی هستید

شما در پشته کارکرد شناختی خود یک فرآیند ذهنی به اسم حسی برون ریز (Fe) دارید که کارکرد سومتان را تشکیل می دهد. زمانی که Fe در موقعیت سوم است، میل به مهربانی و گرما، مثبت اندیشی و تایید عاطفی سایرین دارد.

«جان بی بی» پدر مدل 8 کارکردی تیپ شناسی، اظهار می دارد که این کارکرد سوم نشان می دهد چقدر می خواهید سایرین به شما توجه و اهمیت نشان دهند. تیپ های شخصیتی ENTP و ESTP که کارکرد سوم حسی برون ریز دارند، تشنه گرما، ارتباط و حس خوب بین خودشان و سایرین هستند.

گاهی آن ها می توانند نیاز به این نوع ارتباط را در جستجو برای یافتن حقیقت و تسلط روی مسائل نادیده بگیرند اما همیشه چنین نیازی در اعماق ذهنشان وجود دارد و گاهی به سطح می آید.

24) حس شوخ طبعی سریعی دارید

افراد با تیپ شخصیتی ENTP عاشق خندیدن هستند و حس شوخ طبعی اغلب طعنه آمیز آن ها می تواند برای اطرافیانشان لذت بخش باشد. شما دوست دارید نظاره گر دنیا باشید و چیزهای تصادفی و عجیب را در چیزهای مخلتف پیدا کنید که همین موضوع می تواند موضوع جوک ها و داستان های خنده دارتان شود. گاهی شوخ طبعی شما می تواند تیپ های حساس تر را برنجاند ولی معمولا منظور بدی ندارید.

مطالعه مطلب فهرست افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENTP، دوازده شخصیت داستانی با تیپ شخصیتیENTP  و 15 فیلم سینمایی مورد علاقه ENTP ها نیز کمک می کنند خودتان را بهتر بشناسید.


mbti (ام بی تی آی) شخصیت شناسی توسعه فردی مدیریت استعداد خودشناسی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.