استفاده از تست دیسک برای استخدام

1397/08/01 2:30 PM - 5 سال قبل


امروزه از تست‌های روانشناسی مختلفی برای پیش‌بینی عملکرد شغلی کاندیداهای استخدامی استفاده می‌شود. تست دیسک به عنوان یک تست روانشناسی برای استخدام نیز کاربرد دارد. در این مقاله می‌خواهیم به چالش‌های استفاده از تست دیسک در استخدام و نحوه حل آن‌ها بپردازیم.

به سوالات زیر دقت کنید. این سوالات به خوبی نشان می‌دهد که چرا تست دیسک برای استخدام فرد کافی نیست.

  • من تیپ شخصیتی C (وظیفه شناس) را دارم. آیا این باعث می‌شود به نسبت یک فرد باثبات (تیپ S) کاندیدای بهتری برای یک شغل حسابداری محسوب شوم؟ اما می‌توانم به شما بگویم در بهترین حالت یک حسابدار متوسط خواهم شد؛ چون حتی با آن که عاشق نمودارها و صحت حرفم هستم ولی علاقه‌‎ای به این حوزه و کسب مهارت در آن ندارم و چالش مناسبی برای من محسوب نمی‌شود.
  • من یک تیپ شخصیتی D (تسلط‌گرا) را دارم. من عاشق تغییر هستم و دوست دارم سریعا دست به کار شوم. من به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنم. من باید در بخش فروش باشم درست است؟ ولی من در بازاریابی تلفنی نمی‌توانم به خوبی موثر باشم؛ من تنها در نهایی کردن یک فرآیند فروش خوب هستم. اگر شما نتیجه تست دیسک من را با یکی از فروشندگان موفق خود مقایسه کرده‌اید شاید فکر می‌کنید من به موفقیت بالایی دست پیدا می‌کنم ولی هر دو ما با نتیجه مثبتی روبرو نخواهیم شد.

در نتیجه باید بگوییم نتایج تست دیسک یقیناً در تصمیم گیری برای استخدام اطلاعات کافی در اختیار ما قرار نمی‎‌دهند.

چطور می‌توان از تست دیسک به درستی استفاده کرد؟

آیا نتیجه تست شخصیت شناسی دیسک یک کاندیدا با شخصیتی که او از خود به نمایش می‌گذارد مطابقت دارد؟ اگر نه، شاید بهتر باشد برای یک مصاحبه شغلی دیگر برنامه‌ریزی کنید و از کاندیدا سوالات بیشتری بپرسید.

آیا این احتمال وجود دارد وظایف شغلی که کاندیدا بر عهده گرفته فراتر از سطح آرامش و تحمل او باشد؟ اگر جواب مثبت است، باید یک مصاحبه مجدد انجام دهید و سوالات خود را به شکلی تنظیم کنید که اهداف و انعطاف پذیری کاندیدا بررسی شود و آن‌ها را در مقابل با نیازهای سازمان خود قرار دهید.

آیا کاندیدا باعث ظهور یک تیپ شخصیتی در تیم کاری می‌شود که قبلا نبوده است؟ اگر جواب مثبت است، آیا مدیر تیم قادر خواهد بود او را در تیم جا دهد و تیم او را خواهد پذیرفت؟ آیا تیم برای چالش‌های داخلی آماده است و به آن نیاز دارد؟

آیا به علت شیوه و اولویت‌های رفتاری این کاندیدا، بروز یک سری مشکلات و چالش‌ها را پیش‌بینی می‌کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس باید قبل از اولین روز کاری او کمی با مدیرش صحبت کنید. به عنوان مثال اگر تیم بسیار فعال و از نظر اجتماعی خوش مشرب بوده ولی کارمند جدید درونگرا است، با مدیر او صحبت کنید تا راه‌های دیگری برای برقراری ارتباط تیم با او در نظر بگیرند و به کارمند جدید وقت دهید تا به آهستگی با افراد ارتباط برقرار کند. (تست شخصیت شناسی دیسک ابزاری فوق‌العاده برای آشناسازی کارمندان جدید با محیط و وفق دادن شخصیتی آن‎‌ها با نیازهای شرکتی و تیمی است)

اگر شما یک مصاحبه‌کننده هستید این بخش را بخوانید:

برای اینکه یک مصاحبه‌کننده خوب باشید اول باید بتوانید تشخیص دهید در مصاحبه به دنبال چه چیزی هستید برای همین ما یک سری سوالاتی را در اینجا مطرح می‌کنیم که شما باید جواب آن‌ها را قبل از استخدام افراد بدانید. 

به سوالات زیر دقت کنید:

  • آیا تمایلات و احساسات خود را بررسی کرده‌اید و می‌شناسید؟ 
  • آیا شما و سازمانتان به دنبال استخدامی با تیپ شخصیت‌های مشابه هستید؟
  • آیا به نظر شما مصاحبه از بعضی تیپ‌های شخصیتی خاص آسان‌تر است؟ 
  • آیا در رابطه با قابلیت‌های رهبری یک تیپ D فرضیاتی دارید؟ 
  • آیا می‌دانید دو فردی که شدیدا شخصیت تسلط‌گرایی دارند ممکن است به یک مشکل به شیوه مشابه نزدیک شوند ولی نتایج کاملا متفاوتی بگیرند؟ 
  • آیا هدف استخدام برآورده سازی نیازهای کاری یا حفظ حوزه آرامش خودتان است؟ 

به یاد داشته باشید که مدل رفتارشناسی دیسک یک دایره است

زمانی که به شناسه شخصیتی هر فرد براساس تست رفتارشناسی دیسک نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید اندکی از هر تیپ رفتاری بخشی از دایره را اشغال کرده است؛ بنابراین هر فرد توانایی سازگاری با تیپ شخصیتی خود را دارد. نتیجه این تست به شما نمی‌گوید یک فرد چقدر به خوبی قادر به انجام این کار است. شما باید مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های مردمی، مهارت‌های فنی و مهارت‌های رهبری را از طریق دیگر تکنیک‌ها مشخص کنید. درضمن تست دیسک 20 صفت اصلی فرد را نیز به شما ارائه می‌دهد که برای هر شخص متفاوت است هر چند ممکن است تیپ هر دو نفر یک مدل یکسان باشد. 

اگر پروفایل فردی را مشاهده می‌کنید که به عنوان مثال نشان می‌دهد یک کاندیدا ظاهراً به سختی می‎‌تواند خود را خونگرم نشان دهد شما می‌توانید از این اطلاعات استفاده کرده و از او بپرسید چطور توانسته است در بخش فروش موفق عمل کند. شما با اطلاعاتی که به دست می‌آورید می‌توانید سطح سازگاری و انعطاف پذیری این کاندیدا را بررسی کنید. 

تست شخصیت شناسی دیسک اطلاعات بیشتری در اختیار شما می‌گذارد که می‌توانید از آن‌ها برای طراحی مصاحبه‌های شغلی خود استفاده کرده و آن را به دیگر اطلاعاتی که در طول فرآیند استخدام شرکت خود به دست آورده‎‌اید اضافه کنید. از تست دیسک هرگز نباید به تنهایی به عنوان شاخص نشان‌دهنده مناسب بودن یک کاندیدا برای یک شغل استفاده کرد.

آیا نتیجه تست دیسک را به کاندیدا ارائه دهیم 

واقعا جای شگفتی دارد چرا بعضی از مسئولین استخدام نتیجه تست دیسک را با خود کاندیدا در میان نمی‌گذارند. حفظ نتیجه آزمون رد کردن فرصتی است که می‌تواند باعث ایجاد یک حس خوب درون کاندیدا نسبت به شما شود. در میان گذاشتن نتیجه تست دیسک می‌تواند شما را در مقام کارفرمایی نشان دهد که با کارمندان خود ارتباط برقرار می‌کند. علاوه بر این نگه داشتن نتیجه تست دیسک به نوعی این آزمون را مانند یک تست دروغ سنجی جلوه می‌دهد. شما همچنین می‌توانید از نتیجه تست دیسک برای توضیح فرهنگ کاری و سازمانی خود به یک کاندیدا استفاده کنید. اگر تمامی کارمندان در این آزمون شرکت کرده‌اند و گزارشی از آن در اختیار دارید می‌توانید سریعاً نحوه رفتار گروه‌های تیمی را به او شرح دهید. با پنل ارزیابی گروهی و سازمانی تست و تایپ این امکان برای کاربران ایرانی فراهم شده است.

استفاده از تست دیسک به عنوان یک تست پیش از استخدام

استفاده از تست رفتارشناسی دیسک برای بررسی کارمند پیش از استخدام به تنهایی توصیه نمی‌شود؛ چون یک مهارت و رفتار خاص برای هر شغلی را نمی ‌سنجد بلکه تست دیسک الگوها یا شیوه رفتاری یک فرد در محیط کار را توصیف می‌کند.

دیسک یک آزمون کاربر پسند، فوق‌العاده معتبر و ارزان است توسط شرکت‌های زیادی از آن در طول فرآیند استخدام و آشنایی کارمند جدید با محیط کار استفاده می‌کنند. استفاده درست از آن را به یاد بسپارید.


دیسک مصاحبه و استخدام منابع انسانی پنل ارزیابی سازمانی و گروهی


برای ثبت نظر بایستی ابتدا وارد شوید.